KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
HV7572KC
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 586
Joined: 01 Jan 2005, 16:26
Subscriber Scramble: HV7572KC
Location: Sneek

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by HV7572KC »

76-er wrote:Ergens las ik (weet niet meer waar) dat de businessclass op de 330 wordt verkleind tot 18 (ex 74?) stoelen. Is KL van plan om dan met 1 of 2 dames deze pax te gaan bedienen?
Mogelijk een paar voor dedicated Carib ops waarbij C regelmatig minder is gevuld, door meer Y erin meer $ genereren
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

LuchtvaartO_NL wrote:
Hurricane wrote:Maar terug naar deze aanleiding: als er een aankondiging komt van een mogelijke 747 op Twente kan ik wel begrijpen dat er een vraag komt voor meer info. Veel grotere toestellen zijn er bij mijn weten niet geland dus dat is in 1 klap al Neerlandse luchtvaarthistorie. Tot het moment dat de kist daadwerkelijk voor de baan hangt kan er nog een hoop wijzigen maar dat is het risico van de hobby. Dat is ook gelijk 1 van de charmes en grootste ergernis ... met een dunne lijn er tussen.
Er zal in ieder geval een NOTAM worden uitgegeven voor de activiteit van het TGB Twenthe.
Deze regeling is volgens het boekje van kracht tot 1 november, maar door het uitblijven van een luchthavenbesluit zal dit waarschijnlijk verlengd worden.
NOTAM wordt 24 uur van te voren uitgegeven, maar ook hoeft het nog niet per definitie zeker te zijn dat hij dan komt.
De PH-BFP komt volgende maand niet naar (voormalig) Twenthe. Mogelijk begin volgend jaar wel een andere B747-400.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
Fiets
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 09 Dec 2008, 10:37
Type of spotter: S5F2
Subscriber Scramble: HR
Location: Schiphol/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Fiets »

HV7572KC wrote:
76-er wrote:Ergens las ik (weet niet meer waar) dat de businessclass op de 330 wordt verkleind tot 18 (ex 74?) stoelen. Is KL van plan om dan met 1 of 2 dames deze pax te gaan bedienen?
Mogelijk een paar voor dedicated Carib ops waarbij C regelmatig minder is gevuld, door meer Y erin meer $ genereren
In februari/maart '17 gaat de A330-200 vloot naar 18C en 249M (nu 30/213). De A330-300 blijft 30C en 262M.
Eind 2017 gaat men de WBC updaten met full flat stoelen
Rgds/Henk
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Tuurlijk, de kosten moeten omlaag. Dan wil iedereen wel investeren in KLM. Makkelijk goodwill scoren...
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
Fiets
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 09 Dec 2008, 10:37
Type of spotter: S5F2
Subscriber Scramble: HR
Location: Schiphol/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Fiets »

Mogelijke uitfaseringen:

WXD: 29oct binnen gekomen als KL1758 en versleept naar HG73, laatste KLC vlucht?
KZA: 29oct binnen gekomen als KL1862 en versleept naar HG73, laatste KLC vlucht?

BFP: gaat vandaag als KL661 naar Houston, morgen als KL662 terug(07:50 STA)
BFD: staat in HG11, morgen geplanned op KL565 (11:45 STD)
BFG: is op de 29e binnen gekomen als KL606 en versleept naar HG11, toestel zou uitgefaseerd worden? (stond deze wel op de nominatie?)

Aanvulling/bevestigingen welkom!
Rgds/Henk
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Onderstaand het schema dat volgens mij het meest updated schema is waarin BFG niet voorkomt:
PH-BFM - 30 OKT 2015 - to LETL
PH-BFO - 09 JAN 2016 - to LETL
PH-BFK - 05 SEP 2016
PH-BFA - 15 OCT 2016
PH-BFD - 31 OCT 2016
PH-BFP - 31 OCT 2016
PH-BFN - 26 MAR 2017
PH-BFE - 22 MAY 2017
PH-BFR - 01 NOV 2017
PH-BFC - 04 DEC 2017
PH-BFU - 30 JUN 2018
PH-BFB - 31 OCT 2018

Fiets wrote:Mogelijke uitfaseringen:

WXD: 29oct binnen gekomen als KL1758 en versleept naar HG73, laatste KLC vlucht?
KZA: 29oct binnen gekomen als KL1862 en versleept naar HG73, laatste KLC vlucht?

BFP: gaat vandaag als KL661 naar Houston, morgen als KL662 terug(07:50 STA)
BFD: staat in HG11, morgen geplanned op KL565 (11:45 STD)
BFG: is op de 29e binnen gekomen als KL606 en versleept naar HG11, toestel zou uitgefaseerd worden? (stond deze wel op de nominatie?)

Aanvulling/bevestigingen welkom!
User avatar
poereng
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 401
Joined: 14 Mar 2003, 16:59
Subscriber Scramble: poereng

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by poereng »

BFK staat inmiddels in Mojave.
BFA gaat 7 november naar Teruel.
BFP volgt eind november ook naar Teruel.
BFD vliegt nog operationeel t/m medio januari. Nog tbd waar die heen gaat.

Groeten,
Roel
nick777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 360
Joined: 27 Jan 2008, 16:50
Subscriber Scramble: nick777

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nick777 »

Nu de KLM met directe vluchten naar St Maarten vliegt. Vraag ik me af; Wat als er single enige fire is na V2 met take off richting de berg? Red ze dat wel? De baan is hoelang?
glider
Posts: 22
Joined: 16 Jan 2016, 20:24

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by glider »

Neem aan dat je V1 bedoelt? Het antwoord is ja, anders mag je de start niet uitvoeren. Geldt voor ieder type.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

nick777 wrote:Nu de KLM met directe vluchten naar St Maarten vliegt. Vraag ik me af; Wat als er single enige fire is na V2 met take off richting de berg? Red ze dat wel? De baan is hoelang?
Simpel: ze starten van de berg af richting zee.... :wink:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 152
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by wingview »

Nu de KLM met directe vluchten naar St Maarten vliegt. Vraag ik me af; Wat als er single enige fire is na V2 met take off richting de berg? Red ze dat wel? De baan is hoelang?
Die berg maakt, hoe gek het ook klinkt, niet zoveel uit want ze maken vlak na het loskomen een rechter bocht, ze vliegen er dus niet overheen.
nustyR
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3371
Joined: 26 Oct 2005, 20:31
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nustyR »

wingview wrote:
Nu de KLM met directe vluchten naar St Maarten vliegt. Vraag ik me af; Wat als er single enige fire is na V2 met take off richting de berg? Red ze dat wel? De baan is hoelang?
Die berg maakt, hoe gek het ook klinkt, niet zoveel uit want ze maken vlak na het loskomen een rechter bocht, ze vliegen er dus niet overheen.
Alleen kan je geen rechterbocht maken als engine 2 kapot is .
Ze gaan standaard weg vanaf baan 28.
glider
Posts: 22
Joined: 16 Jan 2016, 20:24

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by glider »

Alle prestatieberekeningen gaan uit van een motorstoring op V1. Je moet dan, om een veilige marge met het terrein te houden, een bepaalde klimsnelheid kunnen maken. Dit wordt dan weer teruggerekend naar een max startgewicht, rekening houdende met o.a. wind en temperatuur.
De heuvel in het verlengde van 10 zorgt ervoor dat je vrij snel rechtsaf moet draaien. Bovendien moeten de heuvels waar je in de rechterbocht overheen vliegt zichtbaar zijn. Deze beperkingen zijn wel degelijk van invloed op het max startgewicht. Toch was dit, in het geval van een relatief lichte 747, geen enkel probleem en werd er meestal met maximaal derated vermogen gestart. Er was zeer veel gewichtsruimte tussen het maximale voor die baan en die condities en het actuele gewicht voor het stukje naar Curacao. Als de 747 rechtstreeks terug zou moeten vliegen naar AMS is het een heel ander verhaal. Vandaar dat er via Cur gevlogen werd.

De A330 kan, net als ieder meermotorig vliegtuig, wel degelijk een rechterbocht maken als motor 2 zou uitvallen. De reden dat er bij voorkeur vanaf 28 gestart wordt is dat dit minder beperkingen geeft dan een start richting 10. De eventuele tailwind op 28 is dan minder beperkend dan de vereiste "obstacle clearance" voor een start vanaf de 10.
Het heeft er alles mee te maken dat de 330 rechtstreeks terug naar Ams vliegt.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Waarom kan je geen rechter bocht maken als motor 2 stuk is? Is zelfs makkelijker. En als motor 1 de geest geeft dan lukt het ook wel hoor.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”