ANLAGE LOWE + PEEST + DONDEREN + EELDE
Forum rules
This is the forum to share your older or theme-based aviation photos, under the same conditions as the parent forum. For more information on how to upload you images, check this post. In topic titles, please use airfield names in stead of just codes, and be clear about what kind of photos your viewers can expect (e.g. CIV/MIL, location etc.). |
ANLAGE LOWE + PEEST + DONDEREN + EELDE
Leven is mooi in het wild:
Als onderdeel van "Himmelbett" was Anlage Lowe een van de eerste radarstellingen in Nederland. Het was gelegen in de provincie Leeuwarden tussen Marum en Friesepalen. Op het toppunt waren er 400 Duitsers gelegerd. Het bestond uit 1 Freya radar en 2 Wurzburg-Riese plus een geleidingscentrum.
Het systeem werkte als volgt: De Freya radar kon doelen tot 120 km detecteren: alleen afstand. Een Wurzburg-Riese (reus-gigant) kon afstand en hoogte bepalen tot een afstand tot 70 km. Een doel of formatie werd allereerst door de Freya opgepikt. Vervolgens volgde 1 Wurzburg een doel, de andere Wurzburg werd gebruikt om de nachtjager naar zijn doel te leiden. Een dergelijke stelling kon dus maar 1 jager aansturen. Rondom Fliegerhorst Leeuwarden waren 4 van dergelijke stellingen te vinden. Het totaal van alle stellingen in Europa vormde “Himmelbett”. Diogenes op Deelen was een van de centrales.
Als je er loopt, ben je even terug. Ik heb gek genoeg niet vaak zo dicht bij de dood gelopen.
In de centrale gevechtsleiding van “Lowe” waren Seeburg tisches te vinden. Glazen tafels waar door Blitzmadel in het donker de doelen “vertaald” werden door lichtpunten. De voorloper van de laserpen. Rood was vijand. Blauw was een geaillieerde nachtjager.
____________________________________________________________________________________
2016
Duitse kubelwagen op bezoek, 170 pk en niet eens slotjes:
Einz:
Blik naar buiten:
Zwei:
Opgeblazen Tobruk:
Drei:
Vier:
Funf:
Als je geen melk geeft aan de Duitsers:
Vriend:
Deutsche kubelwagen:
Wat je moet doen is het volgende. Aan de A7 pak je de afslag Friesepalen. In Friesepalen ga je richting Marum. Voordat je de A7 oversteekt pak je de doodlopende weg en blijf je parallel aan de weg rijden.
Als Dopey een boom met oorlogsschade ziet, zit je goed.
Donkerste lucht overdag gezien ooit.
Alsof God het weet wat ik ga bekijken:
Klim over het hek:
Dit is een heel bijzondere:
Meeste bunkers hier zijn Kuvers van type 467:
Het meest voorkomende bunkertype ter wereld is waarschijnlijk de Tobruk. Normaal gesproken zijn ze van 40 cm gewapend beton. Bij deze radarstelling waren ze echter van 60 cm ongewapend beton. Inmiddels zijn het kunstwerken der natuur:
Ik ben inmiddels tot mijn middel nat van de begroeing, de koeien hebben er minder last van:
De absolute klapper: de socket van de Wurzburg-Riese:
Alles is nat:
Trimunt had ook een Fieseler Storch landingsterrein.
Een held na mijn uren zoektochten, er staat een oude Opel voor een hek:
En op weg de dag erop naar de volgende lokatie, dit is Peest:
Anlage Lowe...
Last edited by pluggie on 17 Jul 2016, 14:22, edited 2 times in total.
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: Jein 😉
Re: ANLAGE LOWE
Wat een verhaal! Alleen bij het stukje " klim over het hek" heb ik even gefronste wenkbrauwen gehad. Hoe legaal is dat?
Mocht je overigens een Würzburg willen zien, nem contact op met Museum Deelen. Zij zijn zo'n ding aan het restaureren. Wat een ding. Mooi verhaal. Eerst even lastig op waarde te schatten, maar ik heb er van genoten. Overigens ook van je "gekleurde" mening!
Mocht je overigens een Würzburg willen zien, nem contact op met Museum Deelen. Zij zijn zo'n ding aan het restaureren. Wat een ding. Mooi verhaal. Eerst even lastig op waarde te schatten, maar ik heb er van genoten. Overigens ook van je "gekleurde" mening!
"Nix bliev wie it es"
Maak je geen zorgen, de dames bewaakten de locatie:Alpha Kilo One wrote:Wat een verhaal! Alleen bij het stukje " klim over het hek" heb ik even gefronste wenkbrauwen gehad. Hoe legaal is dat?
Mooi om te horen.Alpha Kilo One wrote:Eerst even lastig op waarde te schatten, maar ik heb er van genoten. Overigens ook van je "gekleurde" mening!
-
- Scramble Die-Hard
Geinig Krijn!
- Nilson
- Scramble Master
- Type of spotter: gooseproof
- Subscriber Scramble: Nilson
Fishbed_9307 wrote:Geinig Krijn!
+1 . Nog een Pokémon gezien daar?
life is good, but a good life is better
+1Nilson wrote:Fishbed_9307 wrote:Geinig Krijn!
+1 . Nog een Pokémon gezien daar?
Pokémons, die zijn pas illegaal!
Geen idee hoe we bij Pokémons zijn beland.
Maar dat waren geen lieverdjes.
Maar dat waren geen lieverdjes.
Leven is mooi in het noorden:
Peest is een vliegveld wat er nooit was.
Peest is wel gebouwd.
Peest had zelfs een schijnvliegveld: Donderen.
Peest is een boek over geschreven "Schijn bedriegt".
Dit 280 hectare grote vliegveld in Drenthe wordt in een jaar aangelegd door ongeveer 2.500 arbeiders in ploegendiensten die door de Grontmij uit heel Noord-Nederland worden gehaald, de meeste uit de stad Groningen. Ze worden met bussen opgehaald en weer thuis gebracht.
Peest is samen met Volkel gebouwd.
______________________________________________________________________________________________
Daar gaan we dan:
Voor de brandweer een mooie waterplek in de vorm van een swastika:
Tot zover het plan, nu echt; RAF foto:
Dat veld is dus echt gebouwd.
______________________________________________________________________________________________
2016:
Hoe ga je dat nu vinden?
Was verrekkes moeilijk.
De waterplek voor de brandweer staat lokaal bekend als "Hitlerring":
Tomtom says it all:
De brandweer centrale:
Een gebouw rondom een origineel gebouwd gebouw, alles is verboden in te rijden:
Je kunt het ter plekke amper zien:
Ik heb nog nooit zo nutteloos lopen zoeken. Maar hier lag het veld:
Dit noemden ze het "benzinebosje":
Verhaal is dat als je er in de herfst bent je de benzineleiding gleuven ziet liggen.
Zoeken in de regen:
Gevonden:
Dit was de telephonie bunker. Zie het nu als de internet bunker.
Meer heb ik niet gevonden............................
Hoewel het vliegveld Peest goed is geoutilleerd, wordt het, in tegenstelling tot de Nachtlandeplatz Volkel, nauwelijks door de Luftwaffe benut. De Duitsers kampen er namelijk met een te hoge waterstand, een probleem dat noch door draineren noch door bemalen kan worden opgelost. Om die reden wordt het terrein alleen gebruikt door de Landwirtschaft voor het verbouwen van graan en aardappels als ook voor het fokken van konijnen en varkens.
De oorlog is voorbij, voordat het vliegveld gereed is. De geallieerden vinden het ook niet belangrijk, want het is nooit vanuit de lucht aangevallen. Als Franse parachutisten de plek in april 1945 naderen, worden start- en landingsbanen met onder meer vliegtuigbommen ondermijnd. De meeste Duitsers vluchten richting Groningen. De laatste achterblijvers blazen op 13 april gebouwen op, al is een bunker naast het vliegveld blijven staan. Ook worden een aantal gebouwen nog steeds gebruikt als woonhuis.
Omdat het wapentuig met het verstrijken der jaren steeds onstabieler en daarmee gevaarlijker wordt en verzamelaars er regelmatig een schop in de grond zetten, besluit de gemeente Noordenveld tot de omvangrijke ruimingsoperatie. F16’s van de basis Volkel brengen het gebied in kaart. De operatie begint in 1999 met de berging van een Duitse jager in de Peestermaden.
Ruimen van de munitie
De opruimoperatie van munitie bij Peest groeit uit tot de grootste in Nederland. Tussen 1999 en 20011 worden 200.000 stuks munitie uit de grond gehaald. Het Explosieven Opruimingscommando van de Koninklijke Landmacht maakt de vondsten wekelijks onschadelijk.
... andere tijden
Peest is een vliegveld wat er nooit was.
Peest is wel gebouwd.
Peest had zelfs een schijnvliegveld: Donderen.
Peest is een boek over geschreven "Schijn bedriegt".
Dit 280 hectare grote vliegveld in Drenthe wordt in een jaar aangelegd door ongeveer 2.500 arbeiders in ploegendiensten die door de Grontmij uit heel Noord-Nederland worden gehaald, de meeste uit de stad Groningen. Ze worden met bussen opgehaald en weer thuis gebracht.
Peest is samen met Volkel gebouwd.
Daar gaan we dan:
Voor de brandweer een mooie waterplek in de vorm van een swastika:
Tot zover het plan, nu echt; RAF foto:
Dat veld is dus echt gebouwd.
2016:
Hoe ga je dat nu vinden?
Was verrekkes moeilijk.
De waterplek voor de brandweer staat lokaal bekend als "Hitlerring":
Tomtom says it all:
De brandweer centrale:
Een gebouw rondom een origineel gebouwd gebouw, alles is verboden in te rijden:
Je kunt het ter plekke amper zien:
Ik heb nog nooit zo nutteloos lopen zoeken. Maar hier lag het veld:
Dit noemden ze het "benzinebosje":
Verhaal is dat als je er in de herfst bent je de benzineleiding gleuven ziet liggen.
Zoeken in de regen:
Gevonden:
Dit was de telephonie bunker. Zie het nu als de internet bunker.
Meer heb ik niet gevonden............................
Hoewel het vliegveld Peest goed is geoutilleerd, wordt het, in tegenstelling tot de Nachtlandeplatz Volkel, nauwelijks door de Luftwaffe benut. De Duitsers kampen er namelijk met een te hoge waterstand, een probleem dat noch door draineren noch door bemalen kan worden opgelost. Om die reden wordt het terrein alleen gebruikt door de Landwirtschaft voor het verbouwen van graan en aardappels als ook voor het fokken van konijnen en varkens.
De oorlog is voorbij, voordat het vliegveld gereed is. De geallieerden vinden het ook niet belangrijk, want het is nooit vanuit de lucht aangevallen. Als Franse parachutisten de plek in april 1945 naderen, worden start- en landingsbanen met onder meer vliegtuigbommen ondermijnd. De meeste Duitsers vluchten richting Groningen. De laatste achterblijvers blazen op 13 april gebouwen op, al is een bunker naast het vliegveld blijven staan. Ook worden een aantal gebouwen nog steeds gebruikt als woonhuis.
Omdat het wapentuig met het verstrijken der jaren steeds onstabieler en daarmee gevaarlijker wordt en verzamelaars er regelmatig een schop in de grond zetten, besluit de gemeente Noordenveld tot de omvangrijke ruimingsoperatie. F16’s van de basis Volkel brengen het gebied in kaart. De operatie begint in 1999 met de berging van een Duitse jager in de Peestermaden.
Ruimen van de munitie
De opruimoperatie van munitie bij Peest groeit uit tot de grootste in Nederland. Tussen 1999 en 20011 worden 200.000 stuks munitie uit de grond gehaald. Het Explosieven Opruimingscommando van de Koninklijke Landmacht maakt de vondsten wekelijks onschadelijk.
... andere tijden
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
Re: ANLAGE LOWE + PEEST
Voor dit soort zaken mag je me wakker maken! Leuk. Als je nog eens iets hebt...... Post it !
"Nix bliev wie it es"
Eelde fliegerhorst is gaaf en veel van over.
... Veld zelf nu is een bijzondere ervaring...
... Veld zelf nu is een bijzondere ervaring...
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
Deelen Fliegerhorst ! Dat is alleen wel militair grondgebied voor een groot deel.......
"Nix bliev wie it es"
Deze miste nog:
Maken we het 3-luik af met Fliegerhorst Eelde.
Aanleg van het veld in 1929:
3/JG.53:
RAF foto uit 1944:
Een korte uitleg van de geschiedenis van Eelde:
- Het veld wordt in 1939 gevorderd door de Nederlandse Luchtmacht. Er vliegen Fokker D.XXI's van de 1e JaVa.
- Exemplarisch is de strijdkreet: 'Zet 'm op - witte muizen!'
Dat zal ze leren
- Op 10 mei 1940 op de eerste dag wordt Eelde meteen in handen genomen door de Duitsers.
- Erna komt Roel Pieper.
- Men richt het Janny memorial op.
Ze hebben een hele lange startbaan, geen idee waarvoor:
Het Janny memorial:
Erna de weg gevraagt aan Bobbi Eden.
Heimatschützstil:
Architectuur de gekste.
Uit nog eerdere tijden:
Ploegen door de modder en regen: Wat dingetjes aan en wat uit:
GAAF:
Dikte van de muren:
De Gefechtstand, het hart van het voormalige vliegveld, zeer bijzonder dat het er nog is:
De ingang:
Mooi:
Alsof we 70 jaar terug zijn met een waslijn:
Originele ventilatie?:
Een gedeelte nu in gebruik als autogarage:
Hier staat je auto wel veilig:
Eelde als geschiedenis bezoek is absoluut de moeite waard. En mijn drieluikje is af.
Maken we het 3-luik af met Fliegerhorst Eelde.
Aanleg van het veld in 1929:
3/JG.53:
RAF foto uit 1944:
Een korte uitleg van de geschiedenis van Eelde:
- Het veld wordt in 1939 gevorderd door de Nederlandse Luchtmacht. Er vliegen Fokker D.XXI's van de 1e JaVa.
- Exemplarisch is de strijdkreet: 'Zet 'm op - witte muizen!'
Dat zal ze leren
- Op 10 mei 1940 op de eerste dag wordt Eelde meteen in handen genomen door de Duitsers.
- Erna komt Roel Pieper.
- Men richt het Janny memorial op.
Ze hebben een hele lange startbaan, geen idee waarvoor:
Het Janny memorial:
Erna de weg gevraagt aan Bobbi Eden.
Heimatschützstil:
Architectuur de gekste.
Uit nog eerdere tijden:
Ploegen door de modder en regen: Wat dingetjes aan en wat uit:
GAAF:
Dikte van de muren:
De Gefechtstand, het hart van het voormalige vliegveld, zeer bijzonder dat het er nog is:
De ingang:
Mooi:
Alsof we 70 jaar terug zijn met een waslijn:
Originele ventilatie?:
Een gedeelte nu in gebruik als autogarage:
Hier staat je auto wel veilig:
Eelde als geschiedenis bezoek is absoluut de moeite waard. En mijn drieluikje is af.
Re: ANLAGE LOWE + PEEST + DONDEREN + EELDE
Dit leest/kijkt als een jongensboek. Mooi man!
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
Re: ANLAGE LOWE + PEEST + DONDEREN + EELDE
Toppie! Smullen! Goed gedaan enzovoorts.......
Als je nog ideeën hebt, ......... Laat maar komen!
Als je nog ideeën hebt, ......... Laat maar komen!
"Nix bliev wie it es"