Als er uiteindelijk een andere beslissing wordt genomen is er tijd genoeg om Willy ook op die kist te scholen. Dit verhaaltje van vandaag klinkt meer als voorbereiding voor als KLC de F70 uitfaseert Willy ook daar zijn uren kan blijven maken.AviaView wrote:Maar het zou toch handiger zijn dat Willy ook wel zijn 'eigen' kist kan vliegen. Hopelijk maakt het kabinet nog een goede beslissing.
Vervanging F70 PH-KBX
Forum rules
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F70 PH-KBX
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Vervanging F70 PH-KBX
Als de KLC de F70 uitfaseert gaat de KBX ook weg............
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
-
- Scramble Senior
- Posts: 391
- Joined: 28 Jul 2006, 17:50
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Raptor16
Re: Vervanging F70 PH-KBX
Wordt de E190 dan vergeten? Als het puur om zijn uren ging hadden ze, lijkt mij, gewoon voor de vervanger van de F70/F100 gekozen ipv een grotere kist.aviodromefriend wrote:Als er uiteindelijk een andere beslissing wordt genomen is er tijd genoeg om Willy ook op die kist te scholen. Dit verhaaltje van vandaag klinkt meer als voorbereiding voor als KLC de F70 uitfaseert Willy ook daar zijn uren kan blijven maken.AviaView wrote:Maar het zou toch handiger zijn dat Willy ook wel zijn 'eigen' kist kan vliegen. Hopelijk maakt het kabinet nog een goede beslissing.
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22203
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Vervanging F70 PH-KBX
http://nos.nl/artikel/2107395-wordt-het ... braer.html
Vandaag, 16:52
Binnenland, Koningshuis
Er komt een nieuw regeringsvliegtuig. Het kabinet is zich aan het oriënteren en heeft een informatieverzoek ingediend bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing.
Dat zegt adjunct-directeur Jeff Dunn van Boeing Business Jets tegen de NOS op een grote vliegtuigbeurs in het Zwitserse Genève.
"Meer dan een jaar geleden is bij ons een officieel 'verzoek om informatie' binnengekomen van de Nederlandse overheid.
Dat is een normale stap in de procedure. De volgende stap, een 'verzoek tot een voorstel', is nog niet gezet", aldus Dunn.
Het Nederlandse regeringstoestel, een Fokker 70, is aan vervanging toe. KLM Cityhopper vervangt zijn Fokkervloot door Braziliaanse Embraers.
Daardoor zijn er straks te weinig piloten om de Fokker te kunnen vliegen en te weinig technici om het onderhoud uit te kunnen voeren.
Ook "raakt het toestel uit 1996 op leeftijd. En met het stijgen van de leeftijd stijgen bovendien de onderhoudskosten", zo staat op de website van het Koninklijk Huis.
Het gaat om zeker 1,4 miljoen euro per jaar, bleek eerder uit documenten (.pdf) over het regeringstoestel.
http://content1d.omroep.nl/urishieldv2/ ... 05_wob.pdf
Medio 2017 gaat het huidige regeringstoestel, de PH-KBX, daarom uit de lucht.
Oranje
Van welk type het nieuwe vliegtuig wordt, is nog niet bekend. Twee toestellen lijken volgens ingewijden een grote kans te maken: de Boeing 737-700 Business Jet of de Embraer Lineage 1000 Executive.
Kenners gaven tot voor kort de Embraer Lineage de beste papieren als opvolger van het regeringstoestel.
De Embraer Lineage is een luxe vliegtuig, dat maximaal 19 mensen kan vervoeren.
"Je kunt het toestel helemaal inrichten zoals je zelf wilt.", zegt adjunct-directeur Interieurontwerp Jay Beever van Embraer Executive Jets op de vliegtuigbeurs. "We kunnen hem in oranje uitvoeren als de regering dat wil.
En er past een queensize bed erin. Helaas geen kingsize bed", aldus Beever.
Zelf vliegen
Maar vorige week werd bekend dat koning Willem-Alexander een opleiding gaat volgen om te kunnen vliegen in een Boeing 737-700.
Dat voedt de geruchten dat het nieuwe regeringstoestel geen Embraer wordt, maar een Boeing.
De koning heeft nu een vliegbrevet voor de Fokker 70 en vliegt regelmatig zelf als gastvlieger van de KLM naar landen waar hij op staatsbezoek gaat. Volgens ingewijden zal koning Willem-Alexander altijd zelf het vliegtuig willen kunnen besturen waarin hij vliegt; en dus ook het nieuwe regeringstoestel.
De Rijksvoorlichtingsdienst benadrukt met klem dat de omscholing van de koning los staat van het besluit van het kabinet over een nieuw regeringstoestel.
Omscholing van Fokker 70-piloot tot Boeing 737-vlieger duurt ongeveer drie maanden:
ruim een maand oefenen op een simulator en daarna nog diverse vluchten maken.
De opleiding kosten enkele tienduizenden euro’s. Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst komen deze kosten niet voor rekening van de 'Belastingbetaler'.
De Boeing 737 is veel groter dan de Embraer: er kunnen maximaal 52 business-stoelen in.
En de Boeing is ook een stuk duurder dan de Embraer: 80 miljoen euro versus 50 miljoen euro.
Vanwege zijn omvang en uitstraling heeft dit toestel wel meer aanzien en status, zeggen kenners tegen de NOS. "Het zijn allebei topproducten, vergelijkbaar met de duurdere categorie auto's. Alleen is de Boeing wat forser", zegt Stephan van den Hurk van Global Aviation.
Tanken
Wat beide toestellen vóór hebben op het huidige regeringstoestel, is dat ze grotere afstanden kunnen afleggen.
Ze kunnen bijvoorbeeld in een keer de Atlantische Oceaan overvliegen.
Iets wat de PH-KBX niet kan: die moet na ongeveer 2000 kilometer vliegen een tussenlanding maken om te tanken.
Voor staatsbezoeken ver weg moet het toestel daarom meerdere tussenlandingen maken.
Mede daarom neemt de koning regelmatig een lijnvlucht naar staatsbezoeken, en wordt de PH-KBX ingevlogen.
Vakantie
Ministers en staatssecretarissen maken de meeste vluchten met het regeringstoestel, ongeveer 88% van het totaal.
Volgens een besluit uit 2014 heeft de koning voorrang bij het gebruik van het toestel. De koning gebruikt het toestel bijvoorbeeld voor staatsbezoeken maar ook voor vakanties.
Het is nog niet duidelijk wanneer het kabinet een besluit neemt over het nieuwe regeringsvliegtuig, zo staat op de website van het Koninklijk Huis.
Bij de aanschaf van het nieuwe regeringstoestel zijn drie ministeries betrokken: Algemene Zaken, Defensie en Infrastructuur en Milieu.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
- AviaView
- Scramble Master
- Posts: 2595
- Joined: 21 Sep 2008, 16:10
- Subscriber Scramble: Jeroen
- Contact:
Re: Vervanging F70 PH-KBX
http://www.upinthesky.nl/2016/05/27/boe ... nederland/
Op EBACE bevestigde de baas van Boeing Business Jet, David Longridge, tegenover Up in the Sky dat er inderdaad een Request for Proposal (RFP) voor een Government Transport is gedaan door de Nederlandse overheid.
Dit naar aanleiding van een vraag om te commentariëren op een gerucht dat er sprake zou zijn van de aanschaf van een Boeing 737 BBJ als vervanging voor het huidige regeringstoestel, de Fokker 70 PH-KBX. Een RFP is een uitgebreide offerteaanvraag.
Eerder werd al bekend dat koning Willem-Alexander een Boeing 737 type-rating gaat halen. Hij kan dan op het nieuwe regeringstoestel vliegen.
EBACE is een grote business aviation beurs in Geneve.
Gekscherend
Longridge voegde er overigens gekscherend toe dat hij graag geruchten in omloop bracht, zoals dat over de aanschaf van een B747 in een VIP-uitvoering, met voldoende ruimte voor twee Nederlandse soccer-teams. Longridge leidt het BBJ-team binnen Boeing dat zorgt voor de sales, support en operations van alle commerciële Boeing producten in VIP, overheid en militaire functie.
“De RFP aanvraag staat, zegt Longridge tegen uw correspondent.”
-Goof Bakker vanuit EBACE
- Canberra TT.18
- Scramble Addict
- Posts: 1066
- Joined: 23 Jun 2003, 21:55
- Type of spotter: S4
- Location: Beuningen (Gld)
Re: Vervanging F70 PH-KBX
Hi,
Is opmerkelijk dat er niet naar eern Europees prodcut wordt gekeken? (Tenminste daar lijkt het op)
Dus waarrom geen A.319/320CJ (zoals Duitsland, Tsjechie, Italie en Turkije en Slowakije gaat doen en Frankrijk deed!?)
In Europa vliegt niemand met een B.737BBJ/Lineage 1000's?
Of alleen omdat KLM met B.737's/EMB.190's vliegt?
Pieter
Is opmerkelijk dat er niet naar eern Europees prodcut wordt gekeken? (Tenminste daar lijkt het op)
Dus waarrom geen A.319/320CJ (zoals Duitsland, Tsjechie, Italie en Turkije en Slowakije gaat doen en Frankrijk deed!?)
In Europa vliegt niemand met een B.737BBJ/Lineage 1000's?
Of alleen omdat KLM met B.737's/EMB.190's vliegt?
Pieter
Re: Vervanging F70 PH-KBX
Hoezo is dat opmerkelijk? Ik weet niet hoe die andere landen dat doet met support etc. Maar in al die landen vliegen de nationale carriers ook met Airbussen van de 320 serie. In Nederland is dat de 737. Dus alle kennis, personeel, onderdelen etc is logistiek veel makkelijker voor de 73 dan voor de bus.
Re: Vervanging F70 PH-KBX
In Europa vliegt/vloog ook niemand met de Fokker 70. Dat kan dus geen reden zijn.Canberra TT.18 wrote:In Europa vliegt niemand met een B.737BBJ/Lineage 1000's?
Daar zal het inderdaad wel aan liggen. Niet in de laatste plaats omdat dat in feite ook gewoon direct is aangegeven. De Fokker moet vervangen worden, omdat er te weinig ondersteuning voor zal zijn zodra de Fokkers bij de KLM eruit zijn. Als je dan overstapt op een Airbus heb je in Nederland gewoon nog hetzelfde probleem.Canberra TT.18 wrote:Of alleen omdat KLM met B.737's/EMB.190's vliegt?
Erwin
- Gietje
- Scramble Master
- Posts: 3418
- Joined: 03 May 2009, 14:33
- Type of spotter: If it's got wings and engines...
- Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
- Location: Rotterdam
Re: Vervanging F70 PH-KBX
Wit-Rusland vliegt met een BBJ2Canberra TT.18 wrote: In Europa vliegt niemand met een B.737BBJ/Lineage 1000's?
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F70 PH-KBX
Kan mij nauwelijks voorstellen dat dat bedrijf op Woensdrecht die ondersteuning niet zou kunnen leveren.ehusmann wrote:De Fokker moet vervangen worden, omdat er te weinig ondersteuning voor zal zijn zodra de Fokkers bij de KLM eruit zijn.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Vervanging F70 PH-KBX
Kan mij nauwelijks voorstellen dat dat bedrijf op Woensdrecht er ook piloten bijlevert.
Erwin
Erwin
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F70 PH-KBX
Degenen die normaal gesproken de testvluchten na het onderhoud uitvoeren? Mijnheer van Buren?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Vervanging F70 PH-KBX
En Flightplanning? Cabine bemanning etc?
Reden waarom KLM/ KLM cityhopper de KBX, maar ook het nieuwe regeringsvliegtuig zal vliegen is de overhead. Door het nieuwe regeringsvliegtuig aan de bestaande vloot 737's of E190's toe te voegen kun je alle kosten voor vliegers, cabinebemanning, onderdelen etc. delen over een groter aantal eenheden.
Het is onlogisch om fulltime FTE's vliegers en cabine bemanning aan te nemen, op te leiden en current te houden voor een vliegtuig wat maar een paar keer per week vliegt.
Het is logisch dat de overheid een RPF voor verschillende types doet, maar ik zet mijn geld op de Lineage. Goedkoper vliegtuig, goedkoper te opereren en Cityhopper heeft al veel ervaring met de KBX. Zou raar zijn een duurder vliegtuig, tegen duurdere kosten onder te brengen bij de 737 die minder flexibel is (zeker als het gaat om cabinebemanning).
De overheid geeft niks om sentimentele waarden zoals een Europees product of prestige. Zeker met de aankomende verkiezingen moet het bovenal goedkoop zijn.
Reden waarom KLM/ KLM cityhopper de KBX, maar ook het nieuwe regeringsvliegtuig zal vliegen is de overhead. Door het nieuwe regeringsvliegtuig aan de bestaande vloot 737's of E190's toe te voegen kun je alle kosten voor vliegers, cabinebemanning, onderdelen etc. delen over een groter aantal eenheden.
Het is onlogisch om fulltime FTE's vliegers en cabine bemanning aan te nemen, op te leiden en current te houden voor een vliegtuig wat maar een paar keer per week vliegt.
Het is logisch dat de overheid een RPF voor verschillende types doet, maar ik zet mijn geld op de Lineage. Goedkoper vliegtuig, goedkoper te opereren en Cityhopper heeft al veel ervaring met de KBX. Zou raar zijn een duurder vliegtuig, tegen duurdere kosten onder te brengen bij de 737 die minder flexibel is (zeker als het gaat om cabinebemanning).
De overheid geeft niks om sentimentele waarden zoals een Europees product of prestige. Zeker met de aankomende verkiezingen moet het bovenal goedkoop zijn.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Vervanging F70 PH-KBX
Misschien een tweedehands 737-700ER vliegtuig (9-10 jaar oud)
ANA heeft momenteel 2 excellent onderhouden 737-700ER's uit 2007 beschikbaar (via Boeing BBJ ?), beide zijn eind Maart 2016 uit de vaart genomen (stored)
Een HMV plus cabine update bij Lufthansa Technik Hamburg (gespecialiseerd in VIP cabine updates) en klaar is Willy.
Zie : http://www.flightglobal.com/news/articl ... er-423798/
ANA heeft momenteel 2 excellent onderhouden 737-700ER's uit 2007 beschikbaar (via Boeing BBJ ?), beide zijn eind Maart 2016 uit de vaart genomen (stored)
Een HMV plus cabine update bij Lufthansa Technik Hamburg (gespecialiseerd in VIP cabine updates) en klaar is Willy.
Zie : http://www.flightglobal.com/news/articl ... er-423798/
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- Melchior Timmers
- Scramble Addict
- Posts: 1589
- Joined: 13 May 2006, 18:06
- Subscriber Scramble: Melchior Timmers
- Location: Soest
- Contact:
Re: Vervanging F70 PH-KBX
Is wel een typisch Hollandse aankoop; een tweedehandsje laten ombouwen om onder de streep duurder uit te zijn dan wanneer je een nieuwe koopt.
Melchior Timmers
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;