CBR wrote:Weet ik ook niet, zie alleen dat de J-883 een B is en de J-710 een A vandaar mijn wellicht foute conclusie ...
Er staat mij iets bij dat het verhaal nog iets gecompliceerder lag. J-710 had wel een directe link met de J-883
Op de fabricage lijn heeft is er een dual geweest met J-51x op de staart. Welke deze dual uiteindelijk is geworden durf ik niet te zeggen
Met andere woorden, 883 en 51x had een dual moeten zijn en die misten we dus nu
Dit zijn de J-067 en J-068 geworden. Deze hebben ook een ander FY (87) als de andere 05x/06x serie (86).
Maar ik zal het eens navragen. Want ik denk dat ik momenteel de bel heb horen luiden maar niet precies weet waar de klepel hangt.
EDIT: ik zat er niet zo heel ver naast (credit Martin I)
Ik denk dat ik het weet; c/n 6E-24 (s/n 81-0883) was voor de KLu bestemd, maar werd op last van de regering van de Verenigde Staten alsnog geleverd aan de luchtmacht van Egypte. C/n 6E-35 (uiteindelijk J-066) en 6E-36 (uiteindelijk J-067) waren oorspronkelijk toegewezen aan s/n 87-0515 en 87-0516; tijdens de productie was op c/n 6E-35 de registratie J-515 reeds aangebracht; deze twee F-16B's zijn dus idd uiteindelijk de J-066 en de J-067 geworden. F-16B J-515 is nog voor de aflevering aan de KLu veranderd in J-066. C/n 6E-37 (J-068) klinkt misschien wat raar omdat we maar 36 duals hebben gehad, maar de J-883 mist. De J-710 was een unieke kist! Door verschuiving op de productielijn had één toestel nog geen Amerikaanse serial gekregen (dus ook geen KLu registratie). Op het moment dat deze fout werd ontdekt werd serial 87-710 toegekend. Hierdoor ontving het toestel natuurlijk J-710.... Dus volgens mij klopt je verhaal op Scramble MB vrij redelijk!