KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ze proberen zeker Air France jaloers te maken met zo'n schone witte kist?
Kees
Kees
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Optimus wrote:Ze proberen zeker Air France jaloers te maken met zo'n schone witte kist?
Kees
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Helaas meldt de Telegraaf nu slecht nieuws. Ik weet het is de Telegraaf maar het bericht over ontslagen zal wel een verhaal waar rook is is vuur zijn en toch een slecht bericht.
KLM-AF Speculeercorner
Air France-KLM overweegt oprichting longhaul-dochter'
PARIJS - Air France-KLM overweegt om een low cost-dochteronderneming op te richten die op langeafstandsvluchten moet gaan vliegen. Dat meldt de Franse krant Les Echos. De krant baseert zich op verschillende interne bronnen. De plannen, die de luchtvaartonderneming in staat stellen om de operationele kosten te verlagen, zouden zich nog in een vroeg stadium bevinden.
Het op te richten dochterbedrijf zou moeten gaan vliegen met een deel van de 25 Boeing 787’s die Air France-KLM besteld heeft. Personeel zal - net als bij Transavia - op vrijwillige basis naar het dochterbedrijf kunnen overstappen of wordt extern aangeworven, zo meldt de krant.
Door de oprichting van een low cost dochter zou Air France-KLM tegen lagere operationele kosten naar verre bestemmingen kunnen vliegen. De maatschappij zou met name moeten gaan vliegen op leisure-bestemmingen die niet rendabel zijn om door Air France zelf bediend te worden. Op die manier zou de groep onrendabele routes toch in het netwerk kunnen behouden.
Wanneer Air France-KLM het plan realiseert zou het hiermee het voorbeeld van Lufthansa volgen. Dochterbedrijf Eurowings start komend najaar met longhaul-vluchten naar Dubai, Varadero, Punta Cana, Bangkok en Phuket vanuit Keulen. Andere voorbeelden van longhaul-lowcost maatschappijen zijn Norwegian en het Maleisische AirAsia X.
Intussen heeft Air France met de pilotenbond SNPL nog altijd geen akkoord gesloten over het verhogen van de productiviteit en kostenbesparingen. Onderhandelingen daarover zijn vastgelopen. Mocht er geen akkoord worden bereikt, dan zet Air France mogelijk het mes in de langeafstandsvloot. In het slechtste geval gaat het om het schrappen van veertien vliegtuigen en drieduizend banen, zo meldt Les Echos.
Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl
Wat dom van de KLM-AF dat Martinair omgevormd heeft tot een vrachtdochter en laten stoppen met passagevervoer! En juist heeft KLM 7 jaar geleden plannen gehad voor passage van Martinair een nieuw leven in te blazen met 10 nieuwe toestellen inzetten ter vervanging van oudere Boeing 767-300ER's. En juist komt KLM-AF veel te laat met plannen mee met longhaul low cost carrier waar de concurrenten als Norwegian en Aziatische Air AsiaX veel verder zijn ontwikkeld.
PARIJS - Air France-KLM overweegt om een low cost-dochteronderneming op te richten die op langeafstandsvluchten moet gaan vliegen. Dat meldt de Franse krant Les Echos. De krant baseert zich op verschillende interne bronnen. De plannen, die de luchtvaartonderneming in staat stellen om de operationele kosten te verlagen, zouden zich nog in een vroeg stadium bevinden.
Het op te richten dochterbedrijf zou moeten gaan vliegen met een deel van de 25 Boeing 787’s die Air France-KLM besteld heeft. Personeel zal - net als bij Transavia - op vrijwillige basis naar het dochterbedrijf kunnen overstappen of wordt extern aangeworven, zo meldt de krant.
Door de oprichting van een low cost dochter zou Air France-KLM tegen lagere operationele kosten naar verre bestemmingen kunnen vliegen. De maatschappij zou met name moeten gaan vliegen op leisure-bestemmingen die niet rendabel zijn om door Air France zelf bediend te worden. Op die manier zou de groep onrendabele routes toch in het netwerk kunnen behouden.
Wanneer Air France-KLM het plan realiseert zou het hiermee het voorbeeld van Lufthansa volgen. Dochterbedrijf Eurowings start komend najaar met longhaul-vluchten naar Dubai, Varadero, Punta Cana, Bangkok en Phuket vanuit Keulen. Andere voorbeelden van longhaul-lowcost maatschappijen zijn Norwegian en het Maleisische AirAsia X.
Intussen heeft Air France met de pilotenbond SNPL nog altijd geen akkoord gesloten over het verhogen van de productiviteit en kostenbesparingen. Onderhandelingen daarover zijn vastgelopen. Mocht er geen akkoord worden bereikt, dan zet Air France mogelijk het mes in de langeafstandsvloot. In het slechtste geval gaat het om het schrappen van veertien vliegtuigen en drieduizend banen, zo meldt Les Echos.
Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl
Wat dom van de KLM-AF dat Martinair omgevormd heeft tot een vrachtdochter en laten stoppen met passagevervoer! En juist heeft KLM 7 jaar geleden plannen gehad voor passage van Martinair een nieuw leven in te blazen met 10 nieuwe toestellen inzetten ter vervanging van oudere Boeing 767-300ER's. En juist komt KLM-AF veel te laat met plannen mee met longhaul low cost carrier waar de concurrenten als Norwegian en Aziatische Air AsiaX veel verder zijn ontwikkeld.
Re: KLM-AF Speculeercorner
Hier hebben we er al eentje van lopen en daar moeten we het maar bij houden.
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: KLM-AF Speculeercorner
Graag zelfs, staat nu op de juiste plek.mac wrote:Hier hebben we er al eentje van lopen en daar moeten we het maar bij houden.
Groeten,
Ron
Ron
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Vanochtend was er een gastcollege over OCC processen, network planning & 787 introductie van KLM's Duty Manager OCC op de HVA, opleiding Aviation. Hierin werden de volgende interessante zaken genoemd en bevestigd:
- B777 piloten krijgen een 6 daagse 'differences course', incl. 4 sim sessies en 2 line training flights voor het verkrijgen van een Common 777/787 Typerating.
- Omdat er natuurlijk nog niet gevlogen wordt met de 787, heeft KLM ook nog geen volledig opgeleide crew voor de delivery flight en commerciële vluchtuitvoering. Daarom krijgen er momenteel 2 piloten 'line training' op de 787-9 van Virgin Atlantic, waarna zij de verdere line training van KLM piloten gaan doen als line instructor.
- KLM krijgt op de lange termijn één long haul unit, volledig opgebouwd uit de 777/787 families.
- KLM zal de eerste operator (EDIT: correctie van 'mac' uit bericht hieronder; er zijn eerdere operators geweest die er ondertussen alweer mee gestopt zijn) zijn die een 777/787 vloot gecombineerd en geïntegreerd gaat opereren. De 787 operaties zullen vanaf het begin onderdeel zijn van de 777 bestemmingen.
- De volledige A330 vloot zal op termijn uitgefaseerd worden, beginnende bij de aflopende lease contracten van de -200 machines. De rol van de A330 als tussen oplossing om de periode van 767/MD-11 naar 787 te overbruggen is hiermee bevestigd.
- Op long haul gebied krijgt KLM een 'all Boeing fleet' (met die exacte worden). Hieruit valt te concluderen dat er volgens de huidige plannen geen A350's naar Amstelveen gaan komen.
- Zoals eerder gemeld hier zal de uitfasering van de B747 vloot een lagere prioriteit hebben (later beginnen, lager tempo, etc.) door de lage brandstofprijs. De nadruk werd gelegd op de uitfasering van de Airbus vloot tov de 747 vloot ("in de aankomende jaren").
- Geplande lijn operaties & opbouw van productie met de 787:
25 okt 2015: 1e machine, als crew line training programma. (5 weekly flights)
-> 5x weekly AUH-BAH rotatie
30 nov 2015: 2e machine, opschalen van operatie omdat er voldoende crew is. (13 weekly flights)
-> 7x weekly AUH-BAH
-> 4x weekly DXB
-> 2x weekly GIG
29 feb 2016: 3e machine (17 weekly flights)
-> 7x weekly AUH-BAH
-> 4x weekly DXB
-> 2x weekly GIG
-> 2x weekly CAI
-> 2x weekly FUK
- B777 piloten krijgen een 6 daagse 'differences course', incl. 4 sim sessies en 2 line training flights voor het verkrijgen van een Common 777/787 Typerating.
- Omdat er natuurlijk nog niet gevlogen wordt met de 787, heeft KLM ook nog geen volledig opgeleide crew voor de delivery flight en commerciële vluchtuitvoering. Daarom krijgen er momenteel 2 piloten 'line training' op de 787-9 van Virgin Atlantic, waarna zij de verdere line training van KLM piloten gaan doen als line instructor.
- KLM krijgt op de lange termijn één long haul unit, volledig opgebouwd uit de 777/787 families.
- KLM zal de eerste operator (EDIT: correctie van 'mac' uit bericht hieronder; er zijn eerdere operators geweest die er ondertussen alweer mee gestopt zijn) zijn die een 777/787 vloot gecombineerd en geïntegreerd gaat opereren. De 787 operaties zullen vanaf het begin onderdeel zijn van de 777 bestemmingen.
- De volledige A330 vloot zal op termijn uitgefaseerd worden, beginnende bij de aflopende lease contracten van de -200 machines. De rol van de A330 als tussen oplossing om de periode van 767/MD-11 naar 787 te overbruggen is hiermee bevestigd.
- Op long haul gebied krijgt KLM een 'all Boeing fleet' (met die exacte worden). Hieruit valt te concluderen dat er volgens de huidige plannen geen A350's naar Amstelveen gaan komen.
- Zoals eerder gemeld hier zal de uitfasering van de B747 vloot een lagere prioriteit hebben (later beginnen, lager tempo, etc.) door de lage brandstofprijs. De nadruk werd gelegd op de uitfasering van de Airbus vloot tov de 747 vloot ("in de aankomende jaren").
- Geplande lijn operaties & opbouw van productie met de 787:
25 okt 2015: 1e machine, als crew line training programma. (5 weekly flights)
-> 5x weekly AUH-BAH rotatie
30 nov 2015: 2e machine, opschalen van operatie omdat er voldoende crew is. (13 weekly flights)
-> 7x weekly AUH-BAH
-> 4x weekly DXB
-> 2x weekly GIG
29 feb 2016: 3e machine (17 weekly flights)
-> 7x weekly AUH-BAH
-> 4x weekly DXB
-> 2x weekly GIG
-> 2x weekly CAI
-> 2x weekly FUK
Last edited by 737freak on 04 Sep 2015, 11:57, edited 1 time in total.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Interessante opmerking vanuit een ander perspectief.... KLM Cityhopper buiten beschouwing latend, zou de opmerking dus kunnen zijn 'KLM wordt een "all Boeing fleet"'. Als er specifiek wordt genoemd long haul, wat betekent dat dan voor short haul. Gaan we daar een niet Boeing product zien binnen enkele jaren? Dat zou nog eens interessant zijn....737freak wrote: - Op long haul gebied krijgt KLM een 'all Boeing fleet' (met die exacte worden). Hieruit valt te concluderen dat er volgens de huidige plannen geen A350's naar Amstelveen gaan komen.
Erwin
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Interessant verhaal, echter vliegen er op dit moment ook vliegers van KLM bij Arke op de 787. Dit met dezelfde reden als die bij Virgin. Daarnaast is KLM niet de eerste operator die 777/787 door elkaar vliegt.
Japan Airlines deed dat ook al. Zij zijn er echter mee gestopt omdat de vliegers begonnen te klagen dat ze te weinig exposure op beide kisten kregen door deze manier van vliegen. Daarnaast schijnen de systemen en lay out van beide kisten ook voor verwarring bij de crews gezorgd te hebben. United Airlines geldt hetzelfde. Of Qatat mixed fleet flying doet weet ik niet.
Qua Europa vloot zal KLM voorlopig wel aan de 73 vast blijven zitten. Al zal je niet verbaasd zijn dat daar wel veranderingen gaan plaatsvinden om het winstgevender te maken.
Japan Airlines deed dat ook al. Zij zijn er echter mee gestopt omdat de vliegers begonnen te klagen dat ze te weinig exposure op beide kisten kregen door deze manier van vliegen. Daarnaast schijnen de systemen en lay out van beide kisten ook voor verwarring bij de crews gezorgd te hebben. United Airlines geldt hetzelfde. Of Qatat mixed fleet flying doet weet ik niet.
Qua Europa vloot zal KLM voorlopig wel aan de 73 vast blijven zitten. Al zal je niet verbaasd zijn dat daar wel veranderingen gaan plaatsvinden om het winstgevender te maken.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Zou inderdaad interessant kunnen zijn. Ik verwacht het echter niet.ehusmann wrote:Interessante opmerking vanuit een ander perspectief.... KLM Cityhopper buiten beschouwing latend, zou de opmerking dus kunnen zijn 'KLM wordt een "all Boeing fleet"'. Als er specifiek wordt genoemd long haul, wat betekent dat dan voor short haul. Gaan we daar een niet Boeing product zien binnen enkele jaren? Dat zou nog eens interessant zijn....737freak wrote: - Op long haul gebied krijgt KLM een 'all Boeing fleet' (met die exacte worden). Hieruit valt te concluderen dat er volgens de huidige plannen geen A350's naar Amstelveen gaan komen.
Erwin
KLM wordt all Boeing, AF wordt all Airbus, cityhopper wordt all Embrear.
Zo heb ik het althans begrepen.
Dat de 350 XWB niet naar Amsterdam komt had ik hier volgens mij al eens aangestipt.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Zover ik weet zijn die KLM vliegers bij Arke alweer terug naar KLM, maar weet dat even niet zeker. Iemand die dat kan confirmeren?mac wrote:Interessant verhaal, echter vliegen er op dit moment ook vliegers van KLM bij Arke op de 787. Dit met dezelfde reden als die bij Virgin. Daarnaast is KLM niet de eerste operator die 777/787 door elkaar vliegt.
.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Erwin: Goed punt inderdaad, de nadruk lag inderdaad op long haul en short haul werd specifiek niet genoemd. Of dit waarde heeft is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar een non-Boeing is altijd een optie voor short/medium haul...hoe reëel is speculeren.
mac: Die nuances met Japan Airlines & Arke werden niet gemaakt helaas.
B767-300ER: Klopt, ik kan me ook herinneren dat hier al meer gespeculeerd is over de A350 voor KLM en de long haul strategie. Voor mij is het echter voor het eerst dat dit ook bevestigd is door een vertegenwoordiger van KLM op dit gebied. Dat neem ik natuurlijk terug als dit al eerder bevestigd is.
mac: Die nuances met Japan Airlines & Arke werden niet gemaakt helaas.
B767-300ER: Klopt, ik kan me ook herinneren dat hier al meer gespeculeerd is over de A350 voor KLM en de long haul strategie. Voor mij is het echter voor het eerst dat dit ook bevestigd is door een vertegenwoordiger van KLM op dit gebied. Dat neem ik natuurlijk terug als dit al eerder bevestigd is.
Last edited by 737freak on 04 Sep 2015, 11:58, edited 1 time in total.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Klinkt inderdaad heel redelijk, behalve dan van AF. Die hebben de komende 20 jaar nog veel te veel B777s rondvliegen om all Airbus te worden en ook (nog) niet genoeg A350s in bestelling om ze allemaal te vervangen.B767-300ER wrote:
KLM wordt all Boeing, AF wordt all Airbus, cityhopper wordt all Embrear.
Kan me inderdaad herinneren dat dat eerder was gemeld.B767-300ER wrote: Dat de 350 XWB niet naar Amsterdam komt had ik hier volgens mij al eens aangestipt.
Erwin
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik heb even teruggelezen maar ik heb dit niet hier maar elders gepost.737freak wrote:
B767-300ER: Klopt, ik kan me ook herinneren dat hier al meer gespeculeerd is over de A350 voor KLM en de long haul strategie. Voor mij is het echter voor het eerst dat dit ook bevestigd is door een vertegenwoordiger van KLM op dit gebied. Dat neem ik natuurlijk terug als dit al eerder bevestigd is.
Overigens wel berichtgeving van binnenuit KLM. Laten we het even houden op dat iemand een kopieetje naast het kopieerapparaat heeft laten slingeren...... (Oftewel, ik laat de bron even achterwege)
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
25 in bestelling en 25 opties.ehusmann wrote: Klinkt inderdaad heel redelijk, behalve dan van AF. Die hebben de komende 20 jaar nog veel te veel B777s rondvliegen om all Airbus te worden en ook (nog) niet genoeg A350s in bestelling om ze allemaal te vervangen.
Erwin
Das inderdaad niet voldoende om de 65(?) tripples te vervangen.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.