Germanwings A320 crash off-topic

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by B767-300ER »

APLY wrote:Ik geloof niet dat dit een aanslag was van een mogelijk bekeerde Duitse moslim. Het is algemeen bekend dat de Lufthansa graag met oude meuk blijft vliegen. Paar dagen voor de ramp had het het toestel een storing. Wat mij verder opvalt, is dat het toestel geleidelijk naar beneden is gegaan wat niet op een aanslag of zelfmoord aktie lijkt!

[ Post made via Mobile Device ]
A) Het gaat bij vliegtuigen niet om leeftijd, maar om vlieguren en starts en landingen wat de "oude meuk" bepaald
B) Hoe oud een vliegtuig ook is, bij goed onderhoud volgens het vaste onderhoudsprogramma kan een vliegtuig heeeeeel oud worden en nog steeds functioneren
C) Algemeen bekend dat LH graag met oude meuk blijft vliegen? De KLM heeft 747's die qua leeftijd ouder zijn als dit beestje Gemiddelde leeftijd KLM/KLC is 12,2 jaar. LH, Cityline en Germanwings is gemiddeld 10,6 jaar.
D) Waarom zou dit geen zelfmoord (of aanslag) kunnen zijn als een kist geleidelijk (regelmatig met dezelfde daalsnelheid) daalt. Gewoon geleidelijk laten dalen, dan heeft de leek ook verder niets door. Zoals je hebt kunnen zien is de impact net zo groot als gewoon recht naar beneden. Daarbij, in 8 minuten even van FL380 naar FL086 is nou ook niet echt langzaam te noemen. En verder, als je brein (kennelijk) zo ziek is dat je met jou nog 149 anderen mee de afgrond in neemt omdat je er zelf klaar mee bent, verwacht dan van diezelfde persoon ook geen logische manier om het te doen.
E) Storingen?. Er was geen storing aan het toestel de dag ervoor, er was een defect aan het toestel. Naar verluid moest een van de neuswieldeuren ervangen worden. Na reparatie waren er al 3 legs gevlogen voor deze fatale.
F) heb je het nieuws wel gehoord of gelezen vandaag?
G) Heb je uberhaupt enig idee wat er gebeurd in de luchtvaart en hoe vaak machines aan de grond blijven om een (al dan niet technisch) "probleem" op te lossen? Heb je uberhaupt wel eens een toestel van Lufthansa van dichtbij gezien dat je kan oordelen dat een en ander meuk is, Of mag je alleen de koffers van de kar aftillen en neerleggen op de transportband ?
All times are local times!

Regards, N.
vliet74
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 77
Joined: 27 Jan 2006, 21:04

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by vliet74 »

Benieuwd welke maatschappij als eerste gewapende air marshalls gaat inzetten in de cockpit?
Ik gok een amerikaanse.
User avatar
nuckleuz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1515
Joined: 07 Feb 2005, 19:16
Type of spotter: None
Subscriber Scramble: No
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by nuckleuz »

vliet74 wrote:Benieuwd welke maatschappij als eerste gewapende air marshalls gaat inzetten in de cockpit?
Ik gok een amerikaanse.
Wat nu als de air marshall dan weer verkeerde bedoelingen heeft?

Grt,
Erik
vliet74
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 77
Joined: 27 Jan 2006, 21:04

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by vliet74 »

Daarom 2 marshalls in de cockpit die ook nog eens in bezit zijn van een vliegbrevet in geval ze de gezagvoerder en co-piloot moeten uitschakelen. Dit is natuurlijk niet echt realistisch en ik denk dat we moeten leren leven met dit soort gebeurtenissen, hoe triest ook.
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2037
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by Glidepath »

Pilotenclub IFALPA heeft kritiek op de CVR-berichten die naar buiten zij gekomen, inhoudelijk cq. qua timing.

Is er iets bekend gemaakt over CRM / relatie tussen de twee heren, was junior bv ervoor zwaar bekritiseerd, was er onenigheid en was dat een reden voor de door de Fransen mogelijke geschetste reden van de crash?

-----
Lekker "nieuws" in het NOS-journaal van vanmorgen waarin de nieuwslezer aan de verslaggever in Berlijn vraagt naar de laatste feiten, waarop deze antwoordt dat hij de Duitse kranten heeft doorgenomen. ja hoor. Journalistiek niveau van een mislukte stageklant :roll:
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by ehusmann »

Glidepath wrote:door de Fransen mogelijke geschetste reden van de crash?
Welk andere 'mogelijke' reden van de crash kan jij bedenken die alle tot nu toe bekende feiten aan elkaar kan koppelen? Of wou je hiermee proberen duidelijk te maken dat jij denkt dat de Franse onderzoekers gewoon glashard staan te liegen voor de camera als ze zeggen dat uit de geluiden duidelijk is waar te maken dat de piloot uit de cockpit was, dat die niet meer naar binnen kon en dat de co piloot tot het einde aan toe ademde en geen woord heeft gezegd tegen de verkeersleiding. Knappe jongen die daar nog een andere sluitende theorie aan kan koppelen. Ik heb er nog geen een gezien die alle feiten kan verklaren. Anders dan de zelfmoord poging...

Erwin
Image
User avatar
Gerard
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3941
Joined: 25 Feb 2007, 20:00
Subscriber Scramble: Jawohl
Location: 9.9NM NE of Büdingen AAF (closed)

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by Gerard »

Last 60 seconds of the CVR?
I presume this is fake :nonono:

.          |
          /O\
\_______[|(.)|]_______/
  o   ++   O   ++   o
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2037
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by Glidepath »

@ Ehusman,
de Franse onderzoekers spreken over mogelijke oorzaak. De pers media en OOK GIJ nemen dat op dit moment als enige harde feit aan.
Wat ik daarbij denk, als je dat zo graag wilt weten, is dat is dat de Franse onderzoekers gelijk hebben door andere opties ook open te houden.
Het onderzoek is nog niet afgerond!
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by ehusmann »

Nee Glidepath, er is een nuance die je nu mist. Ik neem de oorzaak niet als hard feit, ik neem de aanwijzingen die zijn gevonden op de CVR als harde feiten. Op basis van die feiten kan ik maar 1 mogelijke verklaring bedenken en dat is de zelfmoord verklaring. Dat is in mijn ogen de enige theorie die sluitend is.
Zolang er geen andere tegenstrijdige feiten naar boven komen zal dat ook zo blijven. Uiteraard kan je dan tot in den treure herhalen dat het onderzoek nog niet is afgerond, maar dan blijf ik tot in den treure vragen: "welke theorie kan je dan bedenken die alle feiten kan verklaren?". Geen.

Erwin
Image
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2719
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by Flyboy »

Een beetje onderzoek is pas zover om conclusies te trekken nadat alle feiten bekend zijn. In dit onderzoek zijn pas enkele feiten bekend die echter samen wel een sluitend scenario vormen. Het is dan aantrekkelijk om een snelle (voorlopige) conclusie te trekken. Als werkhypothese op zich niets mis mee, wel om die eventueel hard naar buiten te brengen. Een factor die meespeelt (in ieder geval heeft die in het verleden meegespeeld) is dat we hier te maken hebben met een (voor een significant deel) Frans product op Franse bodem en waar even flink aan getwijfeld werd. Het is dan (zo blijkt uit het verleden) opportuun om zo snel mogelijk de vlieger aan te wijzen als schuldige om zo de industrie vrij te pleiten.

Strikt genomen zou het kunnen dat de autopilot om nog onbekende redenen een daling naar 6800 voet is gaan inzetten en de enige inzittende in de cockpit een fysieke aandoening kreeg die hem verhinderde in te grijpen en de deur te openen. De kans er op is klein, maar in onderzoekstermen moet dat wel uitgesloten worden door alle feiten te checken.

Zelfs als het een bewuste actie is geweest van de first officer, dan is het van belang om zijn beweegredenen te kennen, opdat herhaling vermeden wordt. Het afschilderen als een op zich staand iets is te makkelijk; het is evengoed mogelijk dat er hier een systeemfout is.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by ehusmann »

Wat ik al zei, er zijn vele theorien mogelijk, maar geen enkele andere (dan zelfmoord) is tot dusverre sluitend te krijgen. Ook deze niet. Want als je naar het filmpje kijkt dat Gerard in het andere topic heeft gepost, dan kan je zien dat wat je nu voorstelt niet mogelijk is. Aan het einde wordt de 'Emergency access procedure' uitgelegd. Als er geen antwoord komt uit de cockpit, heeft de crew (ook de piloot in dit geval) een code om de deur opening te forceren van buiten de cockpit. 30 seconde na intikken van de code kan de deur geopend worden. In een daling die 8 minuten duurde zullen ze dat neem ik aan toch wel geprobeerd hebben...

Ik ga ervanuit dat de onderzoekers van dit ongeluk hier best nog wel naar zullen kijken en bewijs zullen zoeken om dit echt uit te sluiten. Maar om nu, als niet-onderzoeker, te gaan zeggen dat alleen omdat het een verre, verre mogelijkheid is we zelfs op dit forum er nog niet vanuit kunnen gaan dat het een zelfmoord was, dat gaat wel heel erg ver.

Erwin

P.S.
En voor de duidelijkheid, dit soort complot theorien ga ik echt niet in mee, tenzij bewijsbaar:
Flyboy wrote:Een factor die meespeelt (in ieder geval heeft die in het verleden meegespeeld) is dat we hier te maken hebben met een (voor een significant deel) Frans product op Franse bodem en waar even flink aan getwijfeld werd. Het is dan (zo blijkt uit het verleden) opportuun om zo snel mogelijk de vlieger aan te wijzen als schuldige om zo de industrie vrij te pleiten.
Image
philippe1980
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 150
Joined: 07 Apr 2014, 09:03
Type of spotter: military
Location: belgium
Contact:

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by philippe1980 »

moet er niet altijd bevestiging zijn vanuit de cockpit?
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by ehusmann »

Zie video!
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by B767-300ER »

philippe1980 wrote:moet er niet altijd bevestiging zijn vanuit de cockpit?
Bij het intikken van de overbrugginscode gaat er een signaal in de cockpit. Als er dan 30 seconden niet gereageerd wordt vanuit de cockpit gaat de deur los voor 5 seconden. Wordt er vanuit de cockpit wel gereageerd op het signaal door de schakelaar op lock te zetten gaat de deur NIET open. Het laatste schijnt dus het geval te zijn

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
philippe1980
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 150
Joined: 07 Apr 2014, 09:03
Type of spotter: military
Location: belgium
Contact:

Re: Germanwings A320 crash off-topic

Post by philippe1980 »

oké bedankt,
Post Reply

Return to “'t Praethuys”