Transavia praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Dat de beschildering wat karig is,ok,maar zelf vind ik het nog gaan, naar mijn inziens een simpele reden, kunnen ze de kist sneller omspuiten cq stickeren.
Rgds,Martin.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Ha Frank,HV757 wrote:een ware SCHANDEook zo snel falliet gaan. Kan haast niet andersGoed te zien dat er echt diepgaande kritieken zijn hier, en dat allemaal nav een simpel nieuw kleurtje op de buitenkant van een vliegtuig.Het is een kostbare misser
Persoonlijk vind ik het een echte verbetering, een stuk krachtiger dan de huidige ring en het playmobiel lettertype wat we nu hebben.
Natuurlijk mag je er iets van vinden, maar kom dan alsjeblieft met gefundeerde en onderbouwde meningen, iets waar het de laatste tijd enorm aan schort op dit forum...
Frank
Dan moet je jezelf er ook niet schuldig aan maken natuurlijk.
Playmobielachtig is nou ook niet echt gefundeerd.
Ik vind het er cheapy en goedkoop uitzien. Wat voor fundering had je graag gezien daarbij?
Groetjes Niels
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Niels,
het playmobile en oude transavia logo gebruiken allebei het Bauhaus font. Dus... dat is wel degelijk gefundeerd.
het playmobile en oude transavia logo gebruiken allebei het Bauhaus font. Dus... dat is wel degelijk gefundeerd.
- Aircolours
- Scramble Master
- Posts: 2946
- Joined: 04 Mar 2004, 13:39
- Subscriber Scramble: Aircolours
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Het font voor het nieuwe uiterlijk is echter niet Bauhaus.....Lars wrote:Niels,
het playmobile en oude transavia logo gebruiken allebei het Bauhaus font. Dus... dat is wel degelijk gefundeerd.
Grt, Peter
-
- Scramble Junior
- Posts: 203
- Joined: 10 Jan 2006, 11:59
- Subscriber Scramble: Backtrack
- Location: Schiedam
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Tot zo ver je "smaak" van een fundeerde mening moet voorzien wil ik wel nog wel het 1 en ander toelichten.HV757 wrote:een ware SCHANDEook zo snel falliet gaan. Kan haast niet andersGoed te zien dat er echt diepgaande kritieken zijn hier, en dat allemaal nav een simpel nieuw kleurtje op de buitenkant van een vliegtuig.Het is een kostbare misser
Persoonlijk vind ik het een echte verbetering, een stuk krachtiger dan de huidige ring en het playmobiel lettertype wat we nu hebben.
Natuurlijk mag je er iets van vinden, maar kom dan alsjeblieft met gefundeerde en onderbouwde meningen, iets waar het de laatste tijd enorm aan schort op dit forum...
Frank
Ten eerste getuigd deze nieuwe kleurstelling niet van kwaliteit. een 3de rangs startup uit Roemenië heeft een nog boeiender kleurenschema. Vliegtuigen moeten bij het publiek een bepaald gevoel van degelijkheid / verzorgdheid / netheid op roepen en geen goedkope uitstraling hebben (men is hierin een beetje doorgeslagen). Hier hoort ook een verzorgd design bij. Zelfs de goedkoopste airlines van Europa hebben dit heel goed begrepen. Relatief veel kleur of toch wel redelijk doordachte/verzorgde designs die ze onderscheiden van de rest, deze lokken gewoon mensen. Dat doet dit logo/huisstijl het allerminst. De toestellen vallen niet meer op. je kan veel zeggen van de "oude" kleuren maar ze vielen wel op in de massa en waren echt representatief voor een leisure-carrier/prijsvechter.
Een zoveelste verandering van merk/logo/uitstraling/dienstverlening waaraan iedereen weer moet wennen zou wel eens de doodstreek voor Transavia kunnen zijn. Ik vind het een enorme verspilling van middelen waar alleen het design bureau Dumbar beter van is geworden. Maar ik denk dat het voor Transavia een kat in de zak is.
Naar mijn inzicht had men met wat kleinere ingrepen hier en daar en een nieuwe kledinglijn voor de crew al een heel eind gekomen. Maar dit is dan alleen mijn inzicht. Hoop dat ik ernaast zit. Maar ik vrees dat het een nutteloze ingreep is zoals die nu wordt doorgevoerd.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Leg dan eens uit hoe je zoiets subjectiefs als "smaak" kan laten leiden tot vooruitzichten zoals "kostbare misser" en "een snel faillissement". De toelichting die je geeft raakt kant noch wal. De doorsnee passagier (en dat zijn meestal andere mensen dan spotters) zoekt in een kleurenschema geen kwaliteit (meer) maar kan een kleurenschema niets schelen zolang ze maar goedkoop op hun bestemming komen. Bovendien kan je op een heleboel velden als passagier niet eens zien hoe de buitenkant van een vliegtuig eruit ziet.
Ryanair? Easyjet? In opzet niet veel anders als dit schema. Witte romp met de naam/website er duidelijk leesbaar op en een staart waar iets van een embleem op staat. Werkt dat bij die maatschappijen niet? (even los van hoe je eventueel over die carriers mag denken)Backtrack wrote:Zelfs de goedkoopste airlines van Europa hebben dit heel goed begrepen. Relatief veel kleur of toch wel redelijk doordachte/verzorgde designs die ze onderscheiden van de rest,
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Middelen worden niet verspild... Kisten moesten zowiezo gespoten worden voortvloeiend uit het onderhoudsprogramma en denk niet dat dit logo veel duurder is als het oude logo.
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
grappig.
1: HV heeft juist een her-orientatie naar de goedkopere markt nodig.
2: De livery van een vliegtuig is onderhand nog maar een ondergeschikt gedeelte van de 'branding' van een luchtvaartmaatschappij.
De uitstraling begint in marketing, op de website, de luchthaven, de machine hoeft daar alleen op aan te sluiten. In het geval van HV is een billboard functie van de machine handig met in sommige markten een wat mindere naamsbekendheid (de bedoeling is nog steeds dat HV zich niet alleen op de Franse en Nederlandse markt richt).
1: HV heeft juist een her-orientatie naar de goedkopere markt nodig.
2: De livery van een vliegtuig is onderhand nog maar een ondergeschikt gedeelte van de 'branding' van een luchtvaartmaatschappij.
De uitstraling begint in marketing, op de website, de luchthaven, de machine hoeft daar alleen op aan te sluiten. In het geval van HV is een billboard functie van de machine handig met in sommige markten een wat mindere naamsbekendheid (de bedoeling is nog steeds dat HV zich niet alleen op de Franse en Nederlandse markt richt).
-
- Scramble Junior
- Posts: 203
- Joined: 10 Jan 2006, 11:59
- Subscriber Scramble: Backtrack
- Location: Schiedam
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Dat is altijd zo, maar het bureau dat de re-branding heeft ontworpen etc is geen liefdadigheidsinstelling. Je ma ggerust aannemen dat ie wel een goed bedrag vangen om dit allemaal uit te voeren.B767-300ER wrote:Middelen worden niet verspild... Kisten moesten zowiezo gespoten worden voortvloeiend uit het onderhoudsprogramma en denk niet dat dit logo veel duurder is als het oude logo.
[ Post made via Mobile Device ]
Daarbij moeten de klanten toch weer wennen aan het nieuwe geheel. voor iets van de 4de keer in 13 jaar. Dat is echt extreem veel. de herkenbaarheid van de airline bij het grote publiek (in het buitenland) is helemaal naar de knoppen.
die zijn toch een stuk herkenbaarder dan een paar dunne groene lettertjes op een geheel witte romp (lettertype en logo). Daarbij zijn hun de afgelopen jaren niet 4 keer drastisch veranderd.Ryanair? Easyjet? In opzet niet veel anders als dit schema. Witte romp met de naam/website er duidelijk leesbaar op en een staart waar iets van een embleem op staat. Werkt dat bij die maatschappijen niet? (even los van hoe je eventueel over die carriers mag denken)
Als we het dan over herkenbaarheid hebben had Transavia eigenlijk de kleuren precies "omgekeerd" aangebracht moeten worden, vliegtuigen knalgroen met witte billboard letters en logo. Dan had is alsnog tegen een verandering geweest. Maar het had misschien wel veel beter geoogd en daarmee meer herkenbaarheid kunnen genieten in het buitenland.
T had ook gelijk een leuke knipoog kunnen zijn naar ons groene kikkerlandje
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
En 100x zo duur....
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
De kleur van een vliegtuig lokt geen mensen, het is of de naam of de prijs. De naam heeft Transavia al, zeker in Nederland. Dus de naam wordt ook niet veranderd. Om Transavia ook in het buitenland als naam bekent te krijgen is voor deze livery gekozen. Simpel as that! Daar heb je echt geen enorm kleurenpalet voor nodig.
Dat de toestellen nog veel wit hebben is simpel, het bedrijf staat bekend om in en verhuur van vliegtuigen. Een geheel groene livery met witte letters (wel leuk idee trouwens) is lastig omdat er ook veel moeite gedaan wordt om de zomer-inhuur qua livery op de eigen kisten te laten lijken. Zeker nu vrijwel alle lijndiensten code share zijn of worden met de KLM. Dan zou het omstickeren wel een erg prijzig gebeuren worden.
De hele discussie die nu onstaan is, is omdat de heren en dames spotters teleurgesteld zijn dan het niet meer kleuren heeft, mooier kleurenscherma etc etc. Smaak blijft persoonlijk, of zoals onze president directeur het tegen me zei op de happening in de hangaar "dan fotograferen ze hem toch niet?"
Frank
Dat de toestellen nog veel wit hebben is simpel, het bedrijf staat bekend om in en verhuur van vliegtuigen. Een geheel groene livery met witte letters (wel leuk idee trouwens) is lastig omdat er ook veel moeite gedaan wordt om de zomer-inhuur qua livery op de eigen kisten te laten lijken. Zeker nu vrijwel alle lijndiensten code share zijn of worden met de KLM. Dan zou het omstickeren wel een erg prijzig gebeuren worden.
De hele discussie die nu onstaan is, is omdat de heren en dames spotters teleurgesteld zijn dan het niet meer kleuren heeft, mooier kleurenscherma etc etc. Smaak blijft persoonlijk, of zoals onze president directeur het tegen me zei op de happening in de hangaar "dan fotograferen ze hem toch niet?"
Frank
- Aircolours
- Scramble Master
- Posts: 2946
- Joined: 04 Mar 2004, 13:39
- Subscriber Scramble: Aircolours
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
4e keer in 13 jaar?? Overdrijven is ook een vak. Je zal 30 jaar bedoelen....Backtrack wrote:Daarbij moeten de klanten toch weer wennen aan het nieuwe geheel. voor iets van de 4de keer in 13 jaar. Dat is echt extreem veel. de herkenbaarheid van de airline bij het grote publiek (in het buitenland) is helemaal naar de knoppen.
.....
die zijn toch een stuk herkenbaarder dan een paar dunne groene lettertjes op een geheel witte romp (lettertype en logo). Daarbij zijn hun de afgelopen jaren niet 4 keer drastisch veranderd.
Het laatste kleurenschema heeft het 10 jaar volgehouden (december 2005-januari 2015), daarvoor had Transavia het "komkommerschema" die ergens in 1994/1995 is geintroduceerd (heeft het dus ook 10 jaar volgehouden). Daarvoor het streepjes schema wat zijn intrede deed zo rond 1985/1996 (dus ook zo'n 10 jaar). Dus bij mijn weten heeft Transavia 3 kleurenschema's gehad in 30 jaar tijd.
Grt, Peter
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5535
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Om maar weer iets interessants aan te kaarten....
...al iets bekend rond zomer-lease ?
...al iets bekend rond zomer-lease ?
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 574
- Joined: 03 Nov 2014, 13:06
- Type of spotter: Civiel
- Subscriber Scramble: nee
- Location: EHGG/GRQ
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
waarschijnlijk gewoon de bekende GOL kisten
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Op 8 april komt de HSK naar Amsterdam en een maand later de HSN.
In de wandelgangen heb ik gehoord dat er 4 gol vliegtuigen gaan komen
In de wandelgangen heb ik gehoord dat er 4 gol vliegtuigen gaan komen