Richard from Rotterdam wrote:Zelfverdediging is een optie natuurlijk maar een F-35 zal in dog fights niet snel terecht komen (niet voor bedoeld qua slechte manoeuvreren)
Ik denk niet dat een F-35 slecht is in manoeuvreren. Wat een hoop mensen schijnen te vergeten is dat je moet vergelijken met manoeuvreerbaarheid met een normale warload. De vergelijking die steeds gemaakt wordt, is die van een beladen F-35 met een cleane F-16 of F-18. Kijk maar eens wat er normaal gesproken onder een F-16 hangt aan brandstoftanks, raketten en pods.
Lees deze quote uit een interview met de eerste 2 F-35 vliegers van de KLu:
DUTCH GORILLAS
Jan 2015 Arnaud Boxman & Kees van der Mark; Air International Vol.88 No.1
“When comparing performance, I would say that
the F-35 turns like an F-16 with pylon tanks;
but it climbs, descends & accelerates like a clean F-16. The power of the aircraft is really impressive. The Generation II helmet is also phenomenal. It is very stable when moving your head and much more comfortable than the JHMCS [Joint Helmet-Mounted Cueing System] helmet we use in the F-16.”
Manoeurvreerbaarheid speelt zich af in 4 dimensies: snel kunnen klimmen en dalen of kunnen accelereren is net zo belangrijk als wendbaarheid. Als alleen maar wenden de enige oplossing zou zijn, dan had men een soort X-31 moeten hebben. Dus ook over dit hardnekkige gerucht blijf ik mij verbazen. Waarom niemand nadenkt over de effecten op performance met al die toeters en bellen hangend onder een jet. Kijk maar eens naar een plaatje van een F-16I wat voor drag al die belading moet geven. Een jet helemaal clean vliegen is niet echt realistisch. Ten eerste heb je dan alleen een boordkanon, ten tweede is het toestel in no time door zijn brandstof heen. Ten derde heeft de kist dan een zeer beperkte range. Met het integreren van brandstof en wapens in het toestel heeft de F-35 duidelijk iets ingeleverd aan cleane aerodynamica, maar met een normale gevechtsconfiguratie wint het weer terug doordat de payload, EW aparatuur en extra fuel veel minder drag zal geven.
(nog even daar gelaten dat een 1 op 1 dogfight niet snel zal voorkomen en ook niet een slimme tactiek zal zijn, al sinds WOI probeert de gemiddelde jachtvlieg een 1 op 1 dogfight te vermijden en een tegenstander uit te schakelen middels teamwork en geavanceerde onderscheppingstactieken)