Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Dat is wel overwogen Erwin, maar de groep rode vliegrs z(ten tijde van het stopzetten van passage) bedroeg zon 350 stuks. De KLM rond de 2750 stuks. Das een groot verschil...
Op dit moment staan er nog 268 namen op de MP loonlijst, waar er door het wegvallen van de m11 zo ongeveer 160 overtollig zijn.
Wellicht leuk leesvoer, voordat de discussie weer in het geehl gevoerd gaat worden:
http://www.airwork.nl/bulletinboard/sho ... hp?t=11241
http://www.airwork.nl/bulletinboard/sho ... hp?t=13503
Op dit moment staan er nog 268 namen op de MP loonlijst, waar er door het wegvallen van de m11 zo ongeveer 160 overtollig zijn.
Wellicht leuk leesvoer, voordat de discussie weer in het geehl gevoerd gaat worden:
http://www.airwork.nl/bulletinboard/sho ... hp?t=11241
http://www.airwork.nl/bulletinboard/sho ... hp?t=13503
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Probleem is dat de gehele carrière van een vlieger puur afhankelijk is van zijn senioriteit. Aan de ene kan is dit goed aangezien op deze manier niemand met ellenbogenwerk een hogere positie en dus een hoger salaris kan krijgen. Aan de andere kant kun je enkel afwachten tot het jouw beurt is om carrière te maken. Het maakt dus niet uit wat je voorervaring is, je begint altijd onderaan. Dat is een gegeven en daar hebben zich ook de MP vliegers (en van andere maatschappijen) die tussen 2005 en 2008 bij KLM zijn begonnen bij neer gelegd.
Nu werkt niet alleen KLM met senioriteit, maar ook Martinair en Transavia. Elke keer als de senioriteit niet gehanteerd wordt ontstaat er ruzie. Logisch, want als je in een lange rij staat wordt jij ook boos als er "voorgekropen" wordt. Het gaat hierbij alleen om grotere gevolgen. Tot honderden duizenden euro's salaris c.q. pensioen. De gemiste tijd in de hogere functie, groter type vliegtuig en beter routenetwerk maar even buiten beschouwing gelaten.
Nu kunnen we lang discussiëren over de totstandkoming van het RVA. Feit is dat er NIEMAND financieel op achteruit is gegaan (sommige mensen 2 tientjes reiskosten daargelaten). 67 overtollige MP vliegers konden VRIJWILLIG overstromen naar KLM als S/O. Natuurlijk was het een stap achteruit in carrière, maar het inkomen bleef gegarandeerd. De overige MP vliegers zouden ook bij KLM op de senioriteitslijst komen en bij overtolligheid kunnen doorstromen naar KLM. Dat zou momenteel in de functie van F/O 737 kunnen zijn, waarbij men over ongeveer een a twee jaar baas E190 zou kunnen worden.
Doordat er toch MP vliegers hebben geprobeerd er meer uit te slepen nadat er een akkoord was, heeft KLM er toe doen besluiten om er de stekker uit te trekken om inderdaad de KLM vliegers te beschermen. De VNV heeft toen geprobeerd een geamendeerd akkoord op tafel te leggen, maar dat is afgekeurd door MP vliegers. Deze bovenstaande twee feiten en omdat er nooit hard door de MP vlieger of MP Ledenraad afstand is gedaan van de SCB of AVB heeft er doen zorgen dat de relatie verstoord raakte. Immers, alle informatie van de VNV werd doorgespeeld naar een of zelfs twee anonieme stichtingen. Zelfs ledenraadsnotulen kwamen in de rechtszaak aan bod.
Tuurlijk zit je binnen een vakbond met tegenstrijdige belangen, maar een vakbond moet roeien met die riemen die ze heeft. Immers is de vakbond afhankelijk van de strategie en verstrekte informatie van een maatschapij. Ik vind het jammer dat de schuld in de schoenen van de VNV (en indirect KLM vlieger) word geschoven terwijl de MP vlieger grotendeels zelf er verantwoordelijk voor is dat hij niet bij KLM op de senioriteitslijst staan. Er is keihard gegokt en verloren, mooier kan ik het niet maken. Uit eigen omgeving weet ik dat meerdere MP-ers in een OVO geloofden c.q. hoopten dan dat men ons wil doen geloven. Om jullie metafoor van het "handelen voor de bühne" maar te gebruiken.
Laten we voorop stellen dat ik als KLM-er erg meeleef met mijn MP collega's en het ook schandalig vind hoe MP wordt kapot gemaakt. Alle MP vliegers zijn van harte welkom in het kader van gemaakte afspraken, maar dan moeten de rechtszaken wel stop gezet worden.
Nu werkt niet alleen KLM met senioriteit, maar ook Martinair en Transavia. Elke keer als de senioriteit niet gehanteerd wordt ontstaat er ruzie. Logisch, want als je in een lange rij staat wordt jij ook boos als er "voorgekropen" wordt. Het gaat hierbij alleen om grotere gevolgen. Tot honderden duizenden euro's salaris c.q. pensioen. De gemiste tijd in de hogere functie, groter type vliegtuig en beter routenetwerk maar even buiten beschouwing gelaten.
Nu kunnen we lang discussiëren over de totstandkoming van het RVA. Feit is dat er NIEMAND financieel op achteruit is gegaan (sommige mensen 2 tientjes reiskosten daargelaten). 67 overtollige MP vliegers konden VRIJWILLIG overstromen naar KLM als S/O. Natuurlijk was het een stap achteruit in carrière, maar het inkomen bleef gegarandeerd. De overige MP vliegers zouden ook bij KLM op de senioriteitslijst komen en bij overtolligheid kunnen doorstromen naar KLM. Dat zou momenteel in de functie van F/O 737 kunnen zijn, waarbij men over ongeveer een a twee jaar baas E190 zou kunnen worden.
Doordat er toch MP vliegers hebben geprobeerd er meer uit te slepen nadat er een akkoord was, heeft KLM er toe doen besluiten om er de stekker uit te trekken om inderdaad de KLM vliegers te beschermen. De VNV heeft toen geprobeerd een geamendeerd akkoord op tafel te leggen, maar dat is afgekeurd door MP vliegers. Deze bovenstaande twee feiten en omdat er nooit hard door de MP vlieger of MP Ledenraad afstand is gedaan van de SCB of AVB heeft er doen zorgen dat de relatie verstoord raakte. Immers, alle informatie van de VNV werd doorgespeeld naar een of zelfs twee anonieme stichtingen. Zelfs ledenraadsnotulen kwamen in de rechtszaak aan bod.
Tuurlijk zit je binnen een vakbond met tegenstrijdige belangen, maar een vakbond moet roeien met die riemen die ze heeft. Immers is de vakbond afhankelijk van de strategie en verstrekte informatie van een maatschapij. Ik vind het jammer dat de schuld in de schoenen van de VNV (en indirect KLM vlieger) word geschoven terwijl de MP vlieger grotendeels zelf er verantwoordelijk voor is dat hij niet bij KLM op de senioriteitslijst staan. Er is keihard gegokt en verloren, mooier kan ik het niet maken. Uit eigen omgeving weet ik dat meerdere MP-ers in een OVO geloofden c.q. hoopten dan dat men ons wil doen geloven. Om jullie metafoor van het "handelen voor de bühne" maar te gebruiken.
Laten we voorop stellen dat ik als KLM-er erg meeleef met mijn MP collega's en het ook schandalig vind hoe MP wordt kapot gemaakt. Alle MP vliegers zijn van harte welkom in het kader van gemaakte afspraken, maar dan moeten de rechtszaken wel stop gezet worden.
Last edited by Zwaan on 06 Sep 2014, 22:31, edited 1 time in total.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Eeh, kuch. Niet de KLM, maar de VNV heeft de stekker uit het RVA getrokken. KL was not amused.Zwaan wrote:...heeft KLM er toe doen besluiten om er de stekker uit te trekken...
En vwb de rechtszaken, bij de vliegers speelt er 'maar' een.
De KLM vlieger heeft voor het RVA niets hoeven laten, sterker nog, die is er enkel op vooruit gegaan. Direct door de F3000 schaal op de Bus en de versnelde invoering van 4 A333s. Indirect en dus moeilijker meetbaar door het uitschakelen van een concurrent waardoor o.a. de yields van KL konden verbeteren.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
1) I stand corrected. Inderdaad heeft natuurlijk de VNV de stekker er uit getrokken.
2) Samen met dit HB en de artikel 96 procedure staat de teller op 3. Ik ben bang dat het daar niet blijft als ook het HB wordt verloren.
3) De KLM-er heeft de werkgelegenheid voor 4 freighters verloren aan MP, dat staat zwart op wit, of beter gezegd zwart op blauw: "Operated by Martinair". Ook over de 4 A330's kan men discussiëren, die kunnen net zo goed ter vervanging van de MD11 zijn.
Nogmaals, waarom zou de KLM vlieger er iets voor moeten laten? De KLM vlieger is ook getroffen door de crisis. Volgens mij was de MP vlieger ook niet zo blij met de AH vlieger destijds en bij Trans waren bepaalde vliegers ook niet blij met DEC's destijds.
Iedereen maakt keuzes in zijn leven en zijn carrière. Ik ben ook geen KLS-er en heb er in 2005 voor gekozen om mijn 4 jaren senioriteit bij mijn vorige werkgever in te leveren om onderaan te beginnen. Er zijn genoeg NLS/Klu/MLD vliegers bij MP die deze optie ook hadden. Sommige hebben deze stap genomen anderen wilden/durfden het niet. Hetzelfde geld voor de overstapregeling naar KLM en Trans of de VVR-en.
Of het nu OVO is of niet, je kunt niet jaren lang boos op alles en iedereen blijven en alleen maar genoegen nemen met het hoogst mogelijke waarbij je anderen die netjes het spelletje spelen erg veel benadeeld zullen worden.
2) Samen met dit HB en de artikel 96 procedure staat de teller op 3. Ik ben bang dat het daar niet blijft als ook het HB wordt verloren.
3) De KLM-er heeft de werkgelegenheid voor 4 freighters verloren aan MP, dat staat zwart op wit, of beter gezegd zwart op blauw: "Operated by Martinair". Ook over de 4 A330's kan men discussiëren, die kunnen net zo goed ter vervanging van de MD11 zijn.
Nogmaals, waarom zou de KLM vlieger er iets voor moeten laten? De KLM vlieger is ook getroffen door de crisis. Volgens mij was de MP vlieger ook niet zo blij met de AH vlieger destijds en bij Trans waren bepaalde vliegers ook niet blij met DEC's destijds.
Iedereen maakt keuzes in zijn leven en zijn carrière. Ik ben ook geen KLS-er en heb er in 2005 voor gekozen om mijn 4 jaren senioriteit bij mijn vorige werkgever in te leveren om onderaan te beginnen. Er zijn genoeg NLS/Klu/MLD vliegers bij MP die deze optie ook hadden. Sommige hebben deze stap genomen anderen wilden/durfden het niet. Hetzelfde geld voor de overstapregeling naar KLM en Trans of de VVR-en.
Of het nu OVO is of niet, je kunt niet jaren lang boos op alles en iedereen blijven en alleen maar genoegen nemen met het hoogst mogelijke waarbij je anderen die netjes het spelletje spelen erg veel benadeeld zullen worden.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik noemde het niet vor niets al een "huzarenstukje"
Zwaan, je uiteenzetting van hoe feitelijk de vork in de steel zit mbt het functioneren van VNV/MP/KL mbt senioriteit klopt helemaal.
Maar om alleen de MP vliegers de schuld te geven van het mislukken van het RvA. ook de KLM vliegers gaan niet vrijuit. Veln (niet allen) hebben de "alles is voor Bassie"-mentaliteit, waardoor er niet eens te onderhandelen viel. Daardoor kwam het RVA op tafel en niet meer dan dat. Het was of het RVA, of een Funda bord in de tuin. Letterlijke uitspraak voorzitter VNV Verhagen. Op andere fora is er met zoveel modder gegooid /doodsteken uitgedeeld door diverse KLM vliegers, die echt weigerden om ook maar een centimeter plaats te maken voor zijn MP collega.
Zoals 76-er terecht opmerkt, is de KLM vlieger er niet op achteruit maar op vooruit gegaan. Geen centimeter achteruit. F3000 op de 330, versnelde levering van de 333's, crewrestafspraken voor de bus, etc etc. De Martinair vlieger kreeg niets. Ja, de functie van coco op de 77 of 74. (En nee, geen FO 73 zoals hierboven werd beweerd). Ondertussen ging de vracht van MP steeds meer in de bellies van de KL kisten en werden frequenties naar MP vrachtbestemmingen verhoogd of nieuwe bestemmingen geintroduceerd als pax bestemmingen voor KL zodat de vracht onderin/achterin wel meekon, dus het werk werd/wordt overgeheveld van de FF (die door MP vliegers werd gevlogen) naar de Combi's en de Belly,s, gevlogen door KL vliegers.
Kisten van KL hoeven op die routes bij lange na niet vol te zitten, de bloemen onderin maken een hoop goed. Extra 77W's om de nieuwe routes te vliegen komen wel allemaal ten gunste van de KL vliegers.
Een hoop extra promoties dus voor de KL vlieger, wat helaas niet exact te meten is. En wat krijgt de rode vlieger? Juist ja, .....
Keep the family together, ik ben benieuwd hoe dit straks gaat! 160 man vliegers van MP, goed voor een kist of 7/8 long haul, moeten wel hun baan behouden. Enkele captains van MP zitten op dit moment al rechts ipv links, wordt alleen nog maar erger. ... Het zal mij benieuwen met war voor Huzarenstukje het VNV nu weer gaat komen.... Ik ben van mening dat zowel de KL als de MP vlieger iets moeten laten niet de 1 alles en de rest niets. De oorzaak van dit alles ligt bij het managment van AF/KLM, en dat betekend dat alle medewerkers op de blaren moeten zitten.
Zover ik weet speelt er op dit miment voor de vliegers slechts 1 rechtzaak waarin een HB Dient. Ben benieuwd naar de andere rechtzaken?
Overigens niets persoonlijks Zwaan, (ik maak uit jouw post op dat jij gebruik hebt gemaakt van 1 van de VVR regelingen?)
Zwaan, je uiteenzetting van hoe feitelijk de vork in de steel zit mbt het functioneren van VNV/MP/KL mbt senioriteit klopt helemaal.
Maar om alleen de MP vliegers de schuld te geven van het mislukken van het RvA. ook de KLM vliegers gaan niet vrijuit. Veln (niet allen) hebben de "alles is voor Bassie"-mentaliteit, waardoor er niet eens te onderhandelen viel. Daardoor kwam het RVA op tafel en niet meer dan dat. Het was of het RVA, of een Funda bord in de tuin. Letterlijke uitspraak voorzitter VNV Verhagen. Op andere fora is er met zoveel modder gegooid /doodsteken uitgedeeld door diverse KLM vliegers, die echt weigerden om ook maar een centimeter plaats te maken voor zijn MP collega.
Zoals 76-er terecht opmerkt, is de KLM vlieger er niet op achteruit maar op vooruit gegaan. Geen centimeter achteruit. F3000 op de 330, versnelde levering van de 333's, crewrestafspraken voor de bus, etc etc. De Martinair vlieger kreeg niets. Ja, de functie van coco op de 77 of 74. (En nee, geen FO 73 zoals hierboven werd beweerd). Ondertussen ging de vracht van MP steeds meer in de bellies van de KL kisten en werden frequenties naar MP vrachtbestemmingen verhoogd of nieuwe bestemmingen geintroduceerd als pax bestemmingen voor KL zodat de vracht onderin/achterin wel meekon, dus het werk werd/wordt overgeheveld van de FF (die door MP vliegers werd gevlogen) naar de Combi's en de Belly,s, gevlogen door KL vliegers.
Kisten van KL hoeven op die routes bij lange na niet vol te zitten, de bloemen onderin maken een hoop goed. Extra 77W's om de nieuwe routes te vliegen komen wel allemaal ten gunste van de KL vliegers.
Een hoop extra promoties dus voor de KL vlieger, wat helaas niet exact te meten is. En wat krijgt de rode vlieger? Juist ja, .....
Keep the family together, ik ben benieuwd hoe dit straks gaat! 160 man vliegers van MP, goed voor een kist of 7/8 long haul, moeten wel hun baan behouden. Enkele captains van MP zitten op dit moment al rechts ipv links, wordt alleen nog maar erger. ... Het zal mij benieuwen met war voor Huzarenstukje het VNV nu weer gaat komen.... Ik ben van mening dat zowel de KL als de MP vlieger iets moeten laten niet de 1 alles en de rest niets. De oorzaak van dit alles ligt bij het managment van AF/KLM, en dat betekend dat alle medewerkers op de blaren moeten zitten.
Zover ik weet speelt er op dit miment voor de vliegers slechts 1 rechtzaak waarin een HB Dient. Ben benieuwd naar de andere rechtzaken?
Overigens niets persoonlijks Zwaan, (ik maak uit jouw post op dat jij gebruik hebt gemaakt van 1 van de VVR regelingen?)
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Nee, ben geen ex MP. Maar ken genoeg jongens van dezelfde stempel (NLS/KLu/MLD) die ook de overstap hadden kunnen maken destijds, maar dat om verschillende redenen niet hebben gedaan zoals ik al aangaf. Ik heb nog steeds contact met hen, dus ken ook hun motivatie voor de stappen die ze nu nemen. Stappen waarmee ze willen goedmaken dat ze destijds de verkeerde keuze hebben gemaakt nu dat achteraf zo blijkt.
Ik heb 7 jaar moeten wachten voordat ik op mijn oude salaris niveau zat. Dan moet ik nu maar ineens inleveren voor mensen die niet salaris wilden inleveren? Of die niet op die kleine vliegtuigjes wilden vliegen? Dezelfde mensen die mij op verjaardagsfeestjes hebben uitgelachen omdat ik een groot deel van mijn salaris inleverde om propellorvliegtuigjes te gaan vliegen terwijl zij lekker op het strand van POP of CUR lagen, zijn dezelfde mensen die nu bij de AVB of SCB zitten.
Ik denk dat geen enkele vlieger, of je nu KLM, TRA of MP bent, wil inleveren op arbeidsvoorwaarden als jij wel netjes volgens de regels hebt gespeeld. Hoe KLM het spelletje speelt, kan ik als simpele vlieger niet over oordelen. Maar ik vind het wel smerig dat "collega's" zijn overgestapt puur om anoniem vanuit het veilige KLM huis te kunnen strijden voor veel meer ten koste van die collega's die juist er voor hebben gezorgd dat hun toekomst en salaris zeker is gesteld. Dit verraad (als je het zo wilt noemen) is de reden dat sommige KLM-ers geen centimeter willen toegeven.
Nogmaals, ook geen enkele MP-er of Transaviaan zou zomaar toe staan dat anderen boven hem instromen. Dat is alles debet aan het principe senioriteit, niet (on)collegialiteit.
Ik heb 7 jaar moeten wachten voordat ik op mijn oude salaris niveau zat. Dan moet ik nu maar ineens inleveren voor mensen die niet salaris wilden inleveren? Of die niet op die kleine vliegtuigjes wilden vliegen? Dezelfde mensen die mij op verjaardagsfeestjes hebben uitgelachen omdat ik een groot deel van mijn salaris inleverde om propellorvliegtuigjes te gaan vliegen terwijl zij lekker op het strand van POP of CUR lagen, zijn dezelfde mensen die nu bij de AVB of SCB zitten.
Ik denk dat geen enkele vlieger, of je nu KLM, TRA of MP bent, wil inleveren op arbeidsvoorwaarden als jij wel netjes volgens de regels hebt gespeeld. Hoe KLM het spelletje speelt, kan ik als simpele vlieger niet over oordelen. Maar ik vind het wel smerig dat "collega's" zijn overgestapt puur om anoniem vanuit het veilige KLM huis te kunnen strijden voor veel meer ten koste van die collega's die juist er voor hebben gezorgd dat hun toekomst en salaris zeker is gesteld. Dit verraad (als je het zo wilt noemen) is de reden dat sommige KLM-ers geen centimeter willen toegeven.
Nogmaals, ook geen enkele MP-er of Transaviaan zou zomaar toe staan dat anderen boven hem instromen. Dat is alles debet aan het principe senioriteit, niet (on)collegialiteit.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Senioriteit of niet. Of zoals jij zegt, simpele vlieger of jiet, je bent in loondienst van een holdinbg. Als het managment van een totale holding fouten heeft gemaakt pf beoaalde keuzes heeft gemaakt, moeten alle medewerkers op dezelfde blaren zitten, niet maar een klein groepje op alle blaren.
Vergeet ff niet dat een groot gedeelte van de MP vliegers ook o die kleine vliegtugejs op Europa heeft gezeten. 320 rings a bell? Daarbij heeft mening KLM vlieger de laatste 3 jaar veel meer geprofiteerrd door het door mij geschetste verhaal, over de rug van de rode vlieger. Beetje het idee van een klein kind wat eerder edan gepland en volwassen fiets zonder zijwieltjes krijgt doordat pa-lief meer is gaan verdienen, maar gaan janken dat na 2 jaar die fiets met hulpmotor nig steeds niet komt omdat eerst de fiets van ma-lief nog vervangen moet worden.
Maar goed. Hier komen we toch niet uit. De discussie is al meerdere malen gevoerd en loopt op diverse andere fora nog steeds, heb geen zin in herhaling van zetten.
Vergeet ff niet dat een groot gedeelte van de MP vliegers ook o die kleine vliegtugejs op Europa heeft gezeten. 320 rings a bell? Daarbij heeft mening KLM vlieger de laatste 3 jaar veel meer geprofiteerrd door het door mij geschetste verhaal, over de rug van de rode vlieger. Beetje het idee van een klein kind wat eerder edan gepland en volwassen fiets zonder zijwieltjes krijgt doordat pa-lief meer is gaan verdienen, maar gaan janken dat na 2 jaar die fiets met hulpmotor nig steeds niet komt omdat eerst de fiets van ma-lief nog vervangen moet worden.
Maar goed. Hier komen we toch niet uit. De discussie is al meerdere malen gevoerd en loopt op diverse andere fora nog steeds, heb geen zin in herhaling van zetten.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Als buitenstaander bekruipt mij het gevoel dat voor de MP'ers de vaststelling dat het Overgang van Onderneming zou zijn, belangrijk is. Klopt dat?
Maar, kijkend naar een situatie waarin een onderdeel afgestoten wordt is er geen kans op OvO (behalve natuurlijk dat er tot op zekere hoogte communicerende vaten zijn in het vervoer: dat wat vroeger met rood ging, gaat nu met blauw).
Stel, het blijft geen OvO, en de MP'ers willen niet op de huidige condities instromen bij KL, zijn ze dan boventallig? Wat gebeurt er dan?
(Ik stel de vraag om te begrijpen hoe zwaar het senioriteitsbeginsel weegt, als naar ik begrijp bij de overstap naar KL het salaris etc. voortgezet wordt.)
Maar, kijkend naar een situatie waarin een onderdeel afgestoten wordt is er geen kans op OvO (behalve natuurlijk dat er tot op zekere hoogte communicerende vaten zijn in het vervoer: dat wat vroeger met rood ging, gaat nu met blauw).
Stel, het blijft geen OvO, en de MP'ers willen niet op de huidige condities instromen bij KL, zijn ze dan boventallig? Wat gebeurt er dan?
(Ik stel de vraag om te begrijpen hoe zwaar het senioriteitsbeginsel weegt, als naar ik begrijp bij de overstap naar KL het salaris etc. voortgezet wordt.)
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
De KLM directie heeft de afgelopen dagen in de pers duidelijk gemaakt dat er geen sprake zal zijn van gedwongen ontslagen. Momenteel is het VVR aanbod van MP aan haar vliegers doorlopend. 'Kom maar met een voorstel', zegt het management. En zo druppelen er links en rechts wat mensen weg naar o.a. Etihad, Norwegian en Nordic, om er maar een paar te noemen. Om echt grote aantallen gaat het (nog) niet. Wat er met de achterblijvers gaat gebeuren is aan de VNV. De omgekeerde wereld, maar het is niet anders.
@Zwaan, ik waardeer je postings. Wars van dom geschreeuw, maar eerljk en to the point. Zal wel komen omdat je ander leven vóór de KLM hebt gehad.
@Zwaan, ik waardeer je postings. Wars van dom geschreeuw, maar eerljk en to the point. Zal wel komen omdat je ander leven vóór de KLM hebt gehad.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Op dit momet is de sutuatie zo dat ze NIET in kunnen stromen bij KL, behalve als zijne het aangaan van een nieuwe arbeidsovereenkomst en weer op 0 beginnen qua functie, functiejaren en salaris. Daarvoor dient men dan echter wel "geeoon" te sollicteren en zit je naast een KLS-er in de selectieprocedure.pjotrtje wrote: Stel, het blijft geen OvO, en de MP'ers willen niet op de huidige condities instromen bij KL, zijn ze dan boventallig? Wat gebeurt er dan?
(Ik stel de vraag om te begrijpen hoe zwaar het senioriteitsbeginsel weegt, als naar ik begrijp bij de overstap naar KL het salaris etc. voortgezet wordt.)
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
A320 noem ik een geen klein vliegtuigje en volgens mij zaten juist daar de vliegers met de hoogste senioriteit op. 40% van je salaris inleveren om op een Fokker 50 door het weer naar exotische bestemmingen zoals BRU, CGN of DUS te vliegen zonder APU in de winter met 9 a 10 dagen vrij per maand is wel een ander verhaal dan in een luxe bus te vliegen en lekker elke avond thuis te zijn tegen een top salaris. Logischerwijze kun je ook niet 11 dagen achter elkaar europa vliegen waardoor de 11 om 7 eerder een 4 om 3 om 4 om 7 werd. Man, wat waren die mannen blij na jarenlang vracht te hebben gevlogen.B767-300ER wrote:...Vergeet ff niet dat een groot gedeelte van de MP vliegers ook o die kleine vliegtugejs op Europa heeft gezeten. 320 rings a bell? Daarbij heeft mening KLM vlieger de laatste 3 jaar veel meer geprofiteerrd door het door mij geschetste verhaal, over de rug van de rode vlieger. Beetje het idee van een klein kind wat eerder edan gepland en volwassen fiets zonder zijwieltjes krijgt doordat pa-lief meer is gaan verdienen, maar gaan janken dat na 2 jaar die fiets met hulpmotor nig steeds niet komt omdat eerst de fiets van ma-lief nog vervangen moet worden....
We kunnen idd lang discussieren over de vraag in hoeverre de KLM vlieger er voordeel van heeft gehad. De keiharde cijfers zijn dat er tussen 2008 en 2013 geen aannames zijn geweest. S/O functie is naar 5 jaar vast zitten gegaan terwijl dat eerder maanden was, F/O ICA naar 11,5 jaar terwijl men eerst na 6 jaar naar de bus of zelfs baas 737 kon worden. Baas E190 is van 4,5 jaar naar 7,5 jaar gegaan. Om een lang verhaal kort te maken, ik als vlieger speur de voordelen van de MP overname niet.
Nogmaals, ik hoop dat de overgebleven MP vliegers gewoon weer in het gereserveerde grijze blok kunnen instromen. Maar dan moet ook de angst voor het strijden tegen een anonieme tegenstander weg genomen worden bij de KLM vlieger. Helaas zien sommige MP vliegers het momenteel als ''de dood of de gladiolen''. Dat is prima, maar probeer dan ook niet (weer) aan de voorzijde ook het maximale binnen te halen als back up en strijd met open vizier, dan weten we allemaal waar we aan toe zijn.
Ik snap het gewoon niet dat mensen het willen riskeren om werkeloos te worden of met de hele familie naar de zandbak te moeten verkassen omdat ze zich te goed vinden om S/O, of F/O europa te zijn tegen hetzelfde salaris als bij MP.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Helaas hebben MP vliegers deze keuze niet meer ondat het VNV onder druk van de KL vliegers deze deur keihard heeft dichtgegooid en op slot heeft gedraaid.Zwaan wrote: omdat ze zich te goed vinden om S/O, of F/O europa te zijn tegen hetzelfde salaris als bij MP.
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Kwaliteitswebsite, maar toch:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/c ... -martinair
Slotsom vsn het artikel verbaasd ook menig MP en KLM-er
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/c ... -martinair
Slotsom vsn het artikel verbaasd ook menig MP en KLM-er
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Als buitenstaander verbaas ik me hier ook over.pjotrtje wrote:Als buitenstaander bekruipt mij het gevoel dat voor de MP'ers de vaststelling dat het Overgang van Onderneming zou zijn, belangrijk is.
Overigens erg prettig dat een discussie ook op deze manier kan
Je bedoeld de referentie naar het falend management ?B767-300ER wrote:Slotsom van het artikel verbaasd ook menig MP en KLM-er
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !