Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 381
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
De beslissing is genomen : "Na bestudering van de verschillende alternatieven is besloten de Full Freighter-vloot op Schiphol per eind 2016 terug te brengen tot 3 toestellen. Hiertoe zullen 5 MD-11’s gedurende 2015 en 2016 versneld worden uitgefaseerd"
zie : http://nieuws.klm.com/air-france-klm-br ... der-terug/
zie : http://nieuws.klm.com/air-france-klm-br ... der-terug/
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- EHAM
- Scramble Master
- Posts: 3415
- Joined: 30 Apr 2005, 21:32
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Joost de Wit
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Dus: 3x B744F.747classic wrote:3 toestellen.
Dan zal de PH-MPS er ook wel uitgaan.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Uiteindelijk blijven de CKA CKB en CKC over ja.
De CKD gaat al eerder weg, de MPS pas als de lease afgelopen is. Vergeet niet dat de MPQ en MPS ook nog op de "loonlijst" staan....
[ Post made via Mobile Device ]
De CKD gaat al eerder weg, de MPS pas als de lease afgelopen is. Vergeet niet dat de MPQ en MPS ook nog op de "loonlijst" staan....
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Intern wordt gesproken over behoud van de MPS als reserve.
Klote bericht, maar wel iets meer duidelijkheid na al die maanden.
Om nog wat quotes aan te halen;
"Jullie weten dat Cargo al langere tijd in zwaar weer verkeert. We zien de laatste periode een verbetering van de resultaten van de bellies en de combi’s, maar tegelijkertijd zien we een verslechtering van de resultaten van onze freighters op Schiphol.
De AIR FRANCE KLM Groep ziet Cargo als een essentieel bedrijfsonderdeel dat zorgt voor een belangrijk deel van de groepsinkomsten. Maar door de jarenlange ongunstige marktomstandigheden, toegenomen concurrentie en daarmee overcapaciteit, moeten we de full freighter capaciteit verder terugbrengen. Op deze manier kunnen we de resultaten van Cargo verbeteren. Daarmee kunnen we in de toekomst blijven investeren in productverbeteringen voor onze klanten.
Martinair is van plan om de MD-11 vloot geleidelijk uit te faseren
In 2016 bestaat onze maindeck capaciteit, naast 15 KLM Combi’s, uit 6 freighters: 2 Boeings 777F op Charles de Gaulle, 3 Boeings 747ERF op Schiphol en een reserve Boeing 747-BCF voor beide hubs
De uitfasering begint vanaf het zomerseizoen 2015. Het besluit heeft geen invloed op ons 2014/2015 winterschema
Uiteraard heeft dit besluit impact op onze medewerkers, niet alleen in de operatie op Schiphol, maar ook bij Martinair en onze wereldwijde commerciële en support organisatie. We proberen dit op te vangen met afbouw van de flexlaag en interne mobiliteit. We blijven onze uiterste best doen om de familie bij elkaar te houden. De gevolgen voor onze medewerkers worden in nauwe samenwerking met de Ondernemingsraad en de vakbonden bepaald."
Beetje vreemd om 2016 nog over combi's te praten, maar zou kunnen betekenen dat de 7x 744 full pax als eerste eruit gaan (vervangen door 77W/789)
Wandelgangen spreken over 'interne mobiliteit' richting Transavia & Etihad, kan daar verder niets over zeggen.
Klote bericht, maar wel iets meer duidelijkheid na al die maanden.
Om nog wat quotes aan te halen;
"Jullie weten dat Cargo al langere tijd in zwaar weer verkeert. We zien de laatste periode een verbetering van de resultaten van de bellies en de combi’s, maar tegelijkertijd zien we een verslechtering van de resultaten van onze freighters op Schiphol.
De AIR FRANCE KLM Groep ziet Cargo als een essentieel bedrijfsonderdeel dat zorgt voor een belangrijk deel van de groepsinkomsten. Maar door de jarenlange ongunstige marktomstandigheden, toegenomen concurrentie en daarmee overcapaciteit, moeten we de full freighter capaciteit verder terugbrengen. Op deze manier kunnen we de resultaten van Cargo verbeteren. Daarmee kunnen we in de toekomst blijven investeren in productverbeteringen voor onze klanten.
Martinair is van plan om de MD-11 vloot geleidelijk uit te faseren
In 2016 bestaat onze maindeck capaciteit, naast 15 KLM Combi’s, uit 6 freighters: 2 Boeings 777F op Charles de Gaulle, 3 Boeings 747ERF op Schiphol en een reserve Boeing 747-BCF voor beide hubs
De uitfasering begint vanaf het zomerseizoen 2015. Het besluit heeft geen invloed op ons 2014/2015 winterschema
Uiteraard heeft dit besluit impact op onze medewerkers, niet alleen in de operatie op Schiphol, maar ook bij Martinair en onze wereldwijde commerciële en support organisatie. We proberen dit op te vangen met afbouw van de flexlaag en interne mobiliteit. We blijven onze uiterste best doen om de familie bij elkaar te houden. De gevolgen voor onze medewerkers worden in nauwe samenwerking met de Ondernemingsraad en de vakbonden bepaald."
Beetje vreemd om 2016 nog over combi's te praten, maar zou kunnen betekenen dat de 7x 744 full pax als eerste eruit gaan (vervangen door 77W/789)
Wandelgangen spreken over 'interne mobiliteit' richting Transavia & Etihad, kan daar verder niets over zeggen.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
De combo's blijven zover ik weet tot 2020. De 74 full pax gaan als eerste en worden vervangen door de 773
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Boze reactie VNV:
AFKL decimeert Martinair
Air France-KLM heeft bekend gemaakt de full freighter activiteit binnen de groep te willen afbouwen naar drie toestellen plus één zogenaamd reserve toestel.
Met dit besluit gaat het bedrijf over tot wijziging van de tot op heden gevoerde strategie. Het staat haaks op de voormalige visie dat de vrachtpositie behouden moest blijven op de eigen thuismarkt via de aankoop van Martinair eind 2008. De forse reductie van full freighters en op termijn de uitfasering van de B747-combi’s leidt tot het weggeven van een groot deel van de vrachtmarkt en daarmee het verlies van hoogwaardige werkgelegenheid met alle sociale gevolgen van dien. Een besluit waar de VNV niet achter kan staan. Temeer omdat de VNV aan deze keuze geen levensvatbaar bedrijfseconomisch plan ten grondslag ziet liggen, de kosten voor de KLM-groep voorlopig nauwelijks reduceren en omdat deze eendimensionale reductie niet leidt tot een resulterend bedrijfsonderdeel dat kans van slagen heeft.
De combinatie van het voorlopig praktisch niet kunnen verlagen van de feitelijke overall kosten, een onhoudbare resulterende vrachteenheid met schrikbarend hoge kosten per eenheid als gevolg van de reductie van het aantal freighters en het verlies van een aanzienlijk marktaandeel, is een levensgevaarlijk cocktail in het moordende concurrentieveld. Voor de VNV moeilijk te accepteren omdat Schiphol bij uitstek een vrachtoverslag luchthaven is met veel aanpalende industrie die vrachtvervoer nodig heeft. De aangekondigde onlogische wegtrekkende beweging in de eigen thuismarkt is een teken van zwakte van de AFKL-groep dan wel van zwak management of beide. De al jarenlange uitgestraalde houding van twijfel en daarmee zwakte op deze markt eist zijn tol via dit financieel kapot gerekende besluit waarbij het ontbreekt aan visie en strategie.
Waar is de houding ‘we are here and we are here to stay‘ gebleven binnen de AFKL-groep?
De VNV lijkt met dit door de Raad van Commissarissen van AFKL bekrachtigde besluit voor een fait accompli gesteld door het management. Een alternatief van de VNV waarbij meer freighters in de lucht gehouden zouden zijn en daarmee marktaandeel behouden zou zijn gebleven had op zijn minst overleg met het bedrijf en uitstel van het huidige plan verdiend maar is zonder commentaar ter zijde geschoven. Het bestuur zal zich beraden over wanneer, waarover en met welke insteek met het bedrijf overlegd zal worden.
AFKL decimeert Martinair
Air France-KLM heeft bekend gemaakt de full freighter activiteit binnen de groep te willen afbouwen naar drie toestellen plus één zogenaamd reserve toestel.
Met dit besluit gaat het bedrijf over tot wijziging van de tot op heden gevoerde strategie. Het staat haaks op de voormalige visie dat de vrachtpositie behouden moest blijven op de eigen thuismarkt via de aankoop van Martinair eind 2008. De forse reductie van full freighters en op termijn de uitfasering van de B747-combi’s leidt tot het weggeven van een groot deel van de vrachtmarkt en daarmee het verlies van hoogwaardige werkgelegenheid met alle sociale gevolgen van dien. Een besluit waar de VNV niet achter kan staan. Temeer omdat de VNV aan deze keuze geen levensvatbaar bedrijfseconomisch plan ten grondslag ziet liggen, de kosten voor de KLM-groep voorlopig nauwelijks reduceren en omdat deze eendimensionale reductie niet leidt tot een resulterend bedrijfsonderdeel dat kans van slagen heeft.
De combinatie van het voorlopig praktisch niet kunnen verlagen van de feitelijke overall kosten, een onhoudbare resulterende vrachteenheid met schrikbarend hoge kosten per eenheid als gevolg van de reductie van het aantal freighters en het verlies van een aanzienlijk marktaandeel, is een levensgevaarlijk cocktail in het moordende concurrentieveld. Voor de VNV moeilijk te accepteren omdat Schiphol bij uitstek een vrachtoverslag luchthaven is met veel aanpalende industrie die vrachtvervoer nodig heeft. De aangekondigde onlogische wegtrekkende beweging in de eigen thuismarkt is een teken van zwakte van de AFKL-groep dan wel van zwak management of beide. De al jarenlange uitgestraalde houding van twijfel en daarmee zwakte op deze markt eist zijn tol via dit financieel kapot gerekende besluit waarbij het ontbreekt aan visie en strategie.
Waar is de houding ‘we are here and we are here to stay‘ gebleven binnen de AFKL-groep?
De VNV lijkt met dit door de Raad van Commissarissen van AFKL bekrachtigde besluit voor een fait accompli gesteld door het management. Een alternatief van de VNV waarbij meer freighters in de lucht gehouden zouden zijn en daarmee marktaandeel behouden zou zijn gebleven had op zijn minst overleg met het bedrijf en uitstel van het huidige plan verdiend maar is zonder commentaar ter zijde geschoven. Het bestuur zal zich beraden over wanneer, waarover en met welke insteek met het bedrijf overlegd zal worden.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Is de VNV zo naïef of is dit gewoon voor de bühne? #SMH
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Buhne!
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Onderdeel van het politieke spel. De KLM directie liet weten dat ook bij deze reorganisatie de familie bij elkaar gehouden moet worden. De blauwe vliegers (lees: VNV) houden de MP mensen liever buiten de deur. De bal ligt dus bij de bond.
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik zit niet dicht bij het vuur, maar is dit niet wat kort door de bocht ?76-er wrote:Onderdeel van het politieke spel. De KLM directie liet weten dat ook bij deze reorganisatie de familie bij elkaar gehouden moet worden. De blauwe vliegers (lees: VNV) houden de MP mensen liever buiten de deur. De bal ligt dus bij de bond.
Ik lees alleen maar in de media dat "de KLM" er alles aan doet om het (voormalig) Martinair personeel te benadelen bij een overstap naar KLM.
Dan zou ik me als vakbond hier ook over opwinden....
Ik begrijp ook niet zo goed waarom hier vooraf geen goede afspraken over gemaakt zijn.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Er zijn indertijd wel goede afspraken over gemaakt, maar een deel van de mensen die erdoor geraakt worden accepteert die afspraken niet...
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
== All is well, as long as we keep spinning ==
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Even heel gecharcheerd gezegd: (zonder inhoudelijk te willen discussien wat dat wordt op andere fora namelijk al genoeg gedaan)
De vakbond bestaat uit het personeel...
90% van de vakbondleden van het VNV is KLM (blauw gekleurd dus)
Elke toereiking richting de MP vlieger (rood) gaat ten koste van de belangen van de KLM vlieger.
Als bijvoorbeeld MP vliegers horizontaal zouden instromen, gaat dat ten koste van de blauwe juniore vliegers. (Senioriteit etc) Binnen het VNV is er dan dus geen meerderheid te vinden voor zon plan.
Het probleem is dat het een discussie is tussen blauwe en rode vliegers. Alles wat ten gunste zou komen voor rood, gaat ten koste van blauw. En vica versa.
Waarbij ze allbei vertegenwoordigd worden door dezelfde vakbond.....
Dat kan nooit goed gaan dus. Temeer omdat blauw de overhand heeft...
De vakbond bestaat uit het personeel...
90% van de vakbondleden van het VNV is KLM (blauw gekleurd dus)
Elke toereiking richting de MP vlieger (rood) gaat ten koste van de belangen van de KLM vlieger.
Als bijvoorbeeld MP vliegers horizontaal zouden instromen, gaat dat ten koste van de blauwe juniore vliegers. (Senioriteit etc) Binnen het VNV is er dan dus geen meerderheid te vinden voor zon plan.
Het probleem is dat het een discussie is tussen blauwe en rode vliegers. Alles wat ten gunste zou komen voor rood, gaat ten koste van blauw. En vica versa.
Waarbij ze allbei vertegenwoordigd worden door dezelfde vakbond.....
Dat kan nooit goed gaan dus. Temeer omdat blauw de overhand heeft...
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Bedankt voor de korte uitlegB767-300ER wrote: ....Dat kan nooit goed gaan dus. Temeer omdat blauw de overhand heeft...
Misschien een botte opmerking, maar dat de KLM de overhand heeft is al jaren bekend. Daar hoor je als 'nafhankelijke' vakbond toch boven te staan.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
En laat hem daar nou net de schoen wringen...
Ze dienen op te komen voor beide partijen... Echter in de praktijk pakt dat miet altijd evengoed uit omdat er altijd over gestemd moet worden over beslisingen door de diverse ledenraden......
Een aangezien de blauwen de rode collegas meer dan welkom heten, weigeren ze ook maar 1cm toe te geven.... En dat veroorzaakt de patstelling
Er lag een "huzarenstukje" als akkoord (het ringvaartakkoord) waarin de blauween geen cm toe hoefden te geven en de roden een take it or leave it bod kregen, echter dat is door het VNV onder druk van de blauwe leden van tafel geveegd toen enkele roden leden via de rechter probeerden meer in de wacht te slepen..
Ze dienen op te komen voor beide partijen... Echter in de praktijk pakt dat miet altijd evengoed uit omdat er altijd over gestemd moet worden over beslisingen door de diverse ledenraden......
Een aangezien de blauwen de rode collegas meer dan welkom heten, weigeren ze ook maar 1cm toe te geven.... En dat veroorzaakt de patstelling
Er lag een "huzarenstukje" als akkoord (het ringvaartakkoord) waarin de blauween geen cm toe hoefden te geven en de roden een take it or leave it bod kregen, echter dat is door het VNV onder druk van de blauwe leden van tafel geveegd toen enkele roden leden via de rechter probeerden meer in de wacht te slepen..
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Onafhankelijkheid bestaat natuurlijk niet. Zeker niet bij een vakbond, want die moet voor de belangen van zijn leden opkomen en is daarmee dus per definitie niet onafhankelijk. Binnen de vakbond is het ook altijd zo dat er tegenstrijdige belangen zijn. In dit geval de KLM vs de Martinair leden blijkbaar, maar in andere gevallen is het niet ongebruikelijk om dit soort taferelen te zien tussen de jonge en de oude leden. Ook die hebben weer heel andere belangen.
Wat ik me dan alleen afvraag, als dit zo'n groot gesteggel oplevert, is het dan niet tijd voor de (ex-)Martinair vliegers om hun eigen vakbond op te richten? Of is de groep simpelweg te klein daarvoor?
Erwin
Wat ik me dan alleen afvraag, als dit zo'n groot gesteggel oplevert, is het dan niet tijd voor de (ex-)Martinair vliegers om hun eigen vakbond op te richten? Of is de groep simpelweg te klein daarvoor?
Erwin