Hallo iedereen,
Heb deze topic al een tijdje gevolgd om de ontwikkelingen te volgen. Jammer genoeg voor het hele proces ben ik geen Nederlandse spotter maar een collega van bij de zuiderburen
. Ik weet dus ook niet wat de beste manier is om te desbetreffende autoriteiten daar te contacteren en ik weet ook niet of ik daar uberhaupt de juiste persoon zou voor zijn, zijnde dat ik namelijk geen Nederlands staatsburger ben.
Ook ik heb als velen, een weekje (in mijn geval) verlof gevraagd (en gekregen) omwille van deze 'summit' die er zeer veelbelovend uitziet. Ik zag oorspronkelijk maar in 2 dingen graten: het banengebruik in schiphol en het weer. Dat er vele spotters aanwezig zouden zijn daar had ik rekening mee gehouden maar hoopte omwille van de legendarische spottersvriendelijkheid van schiphol en zijn autoriteiten dat er op zijn minst gedoogbeleid zou worden toegepast (dus niet de spottersplaatsen sluiten, wil daarom ook niet zeggen dat ze speciaal alles voor de spotters op de 36L/18R laten landen/vertrekken, uiteraard niet).
Daarom vind ik het bij deze zeer jammer dat er mogelijk een groot probleem gaat zijn. Schiphol is immers een leuke luchthaven om te spotten en heel wat leuke plekjes, maar ook een heleboel onbereikbare plekjes (of toch voor de 99% NON-locals). Daarom begin ik er inderdaad wat voor te vrezen. Jammer dat ik dus geen deel uitmaak van de 'safety-onderhandelingen' maar ik hoop alvast dat we er positief uitkomen (live & let-live gedoogbeleid).
Ik vind het positief dat politie en veiligheidsdiensten overal aanwezig zullen zijn, dat is logisch en ik heb daar op zich geen probleem mee. Alleen vind ik wel dat het mogelijk moet zijn om onder toezicht van deze mensen ook nog foto's te nemen van op redelijke afstand. Ware het wel dat je geen gekke dingen hoeft te proberen die provocerend kunnen zijn. Het zou dan ook maar normaal zijn dat men je ID vraagt en ook registreert voor dat tijdstip en die locatie (op zich niets mis mee) en je enkel toelaat binnen die zone met een minimum aan benodigd materiaal om het risico voor een criminele daad van belang te verminderen/uit te sluiten.
Zou het bijvoorbeeld in dat verband niet gewoon doenbaar zijn om bepaalde zones inderdaad af te zetten voor bijvoorbeeld auto verkeer (daar kan je heel wat instoppen) maar het wel mogelijk te maken mensen even hun ID te laten checken en verder te voet te worden toegelaten met laten we zeggen een minimum aan benodigd materiaal, bvb camera en 2 lenzen (kleine en grote bvb) en bvb je rugzak NIET mee te nemen, ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand die even gefouilleerd wordt op vuurwapens en die vervolgens verder gaat met enkel een camera en 1 of 2 lenzen een gevaar vormt..
Uiteraard krijgen we dan weer de dialoog over 'manpower' van de politiediensten maar geloof me die zullen al massaal aanwezig zijn in het zichtbare straatbeeld of meer op de achtergrond.
Op zich hoeft deze maatregel niet heel veel moeite met zich mee te brengen en indien strikt gerespecteerd kan dit perfect.
Nog even de vergelijking te makend, iemand met slechte bedoelingen zal altijd zijn doel kunnen bereiken zowel binnen als buiten de veiligheidszone's dus op 1 manier is het eigenlijk hoe dan ook beetje enkel voor zich 'in te dekken' uiteraard.
Er moet dus in principe ook niet overdreven worden.
Ik weet nog dat toen president George W Bush in 2005 naar Brussel kwam er veel poeha te doen was rond het hele bezoek en er veel extra veiligheid aanwezig was (ware het in het centrum van Brussel dan wel). Op de luchthaven zelf was toen minimale (niet merkbare) politie bezetting te zien op de spotters locaties (enkel enkelen vlak aan de luchthaven, oa het dak van de verschillende parking lot's), deze waren perfect toegankelijk, het toestel is toen vetrokken op 07R/25L waarlangs de meeste spotters locaties zijn en er was geen enkel probleem. De politie heli is wel even boven de groep spotters komen 'hoveren' om te kijken wat de situatie was (verdacht, vriendschapelijk ... onder controle ...).
Nog iets gelijkaardig zoals dat, de Europese top en NAVO top die regelmatig in Brussel worden gehouden zie gelijkaardige taferelen. Ik ben we wel bewust dat het niet over de halve verzameling wereldleiders gaat, maar het zijn toch net zo goed een hoop europese leiders onder elkaar (ook meestal eerste minisiters of staatshoofden, dan denken we maar aan president Hollande en kanselier Angela Merkel , enz ...). Tijdens dat event wordt een toegangspoort en de omgeving daarvan rond Abelag afgesloten (dus ook de welbesproken en goed gekende Abelag parking spot in Brussel) en een deel van de reisweg, maar voor de rest is er geen enkel probleem om bij de landende of vertrekkende vliegtuigen te komen.
Zelfde verhaal toen in 2010 de ASEM-8 (EU-Asia Summit) in Brussel werd georganiseerd, vele regerings en staatshoofden (Japan, Zuid Korea, Maleisië, China, Brunei, India, Italië, Duitsland, UK, Frankrijk, ...) kwamen toen naar Brussel. Vele van de grotere toestellen werden wel op de militaire basis van Melsbroek geparkeerd, wat jammer was, maar dat was enkel uit plaatstgebrek. Tijdens de voortgang van de top kon je gewoon op Abelag de daar geparkeerde toestellen fotograferen en je kon net even dicht bij vertrekkende en landende toestellen komen. En dat was ook steeds het geval voor presidentiële bezoeken aan België die ik de laatste jaren ben gaan bekijken, denk dan maar aan de Russische presidenten Medvedev en president Putin die in de laatste 3 jaar BRU bezocht hebben.
En dat terwijl de Belgische politie en veiligheidsdiensten waarschijnlijk gezien worden als nog grotere 'paniekzaaiers' zoals hier al vernoemd werd in een van de topics.
[wil niet zeggen dat ik geen begrip heb voor hun situatie, in tegendeel, maar een dialoog met duidelijke bedoelingen en regels moet mogelijk zijn, zo doe ik dat ook altijd]
Op zich kan het, en kan het dus best dat het meevalt, maar hopelijk draait het ook zo uit.
Het is immers jammer dat het alleen zulke wereldleiders zijn die in die toestellen rondvliegen en dat het zo'n ongelukkige timing als een 'wereldtop' nodig heeft om ze allemaal samen te zien, maar het gaat er bij ons inderdaad om de toestellen eens die zeldzame keer te kunnen bewonderen (want geef toe, dat is het voor de meeste van deze toestellen).
En ik hoop dat de nodige autoriteiten met de veiligheidsmensen daar begrip voor kunnen opbrengen in de mate van het mogelijke en ons wijzen op wat kan en niet kan maar toch enigzins ons onze gang kunnen laten gaan voor zover daar geen 'potentieel gevaar' aan verbonden is voor de bezoekers.
Hopend op een goede afloop , groeten
Yannick