Vervanging F-16's

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Nilson
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4424
Joined: 06 Sep 2002, 13:08
Type of spotter: gooseproof
Subscriber Scramble: Nilson

Re: Vervanging F-16's

Post by Nilson »

Laat die wodkies maar komen, eindelijk weer wat moois te zien in NL ;-)!

[ Post made via Mobile Device ]
life is good, but a good life is better
roberto
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2154
Joined: 03 Oct 2002, 14:48
Location: Leeuwarden

Re: Vervanging F-16's

Post by roberto »

Van de LM website geplukt:
The estimated cost for an F-35A conventional take-off and landing (CTOL) aircraft purchased in 2018 and delivered in 2020 (the first expected year of full rate production) will be about $85 million in inflation adjusted “then year” dollars. This is equivalent to about $75 million in 2012 dollars. That price includes the airframe, engine, mission systems, profit and concurrency.

Dit is volgens de huidige koers ongeveer 64 miljoen euro voor een F35A en met een huidig budget van ca. 4 miljard koop je daar toch minstens 60 stuks voor.
Ik zou zeggen snel met LM om de tafel en deze bedragen keihard vastleggen en bestellen die hap.
Dan houden we tenminste nog een fatsoenlijke luchtmacht over.
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Coati »

roberto wrote:Van de LM website geplukt:
The estimated cost for an F-35A conventional take-off and landing (CTOL) aircraft purchased in 2018 and delivered in 2020 (the first expected year of full rate production) will be about $85 million in inflation adjusted “then year” dollars. This is equivalent to about $75 million in 2012 dollars. That price includes the airframe, engine, mission systems, profit and concurrency.

Dit is volgens de huidige koers ongeveer 64 miljoen euro voor een F35A en met een huidig budget van ca. 4 miljard koop je daar toch minstens 60 stuks voor.
Ik zou zeggen snel met LM om de tafel en deze bedragen keihard vastleggen en bestellen die hap.
Dan houden we tenminste nog een fatsoenlijke luchtmacht over.

Dit bericht slaat op de zogenaamde flyaway cost (incl engine), met deze kosten ben je er nog niet. Er komt nog van alles bij. Zover te herleiden uit de Korea competitie kost een totaal JSF export product ongeveer maximaal 144 miljoen euro voor een in 2017-18 te leveren jet. De prijs gaat inderdaad jaarlijks naar beneden, maar voor een rekensommetje hoeveel kisten je kan kopen moet je niet de flyaway costs gebruiken meer de totale export prijs. Overigens geldt dit ook voor andere jets (Rafale, Eurofighter), die zijn net zo duur. Super Hornets zijn weer iets goedkoper door de reeds verkochte aantallen. Uit de Zwitserse Gripen competitie weten we dat een Gripen NG iets van 122 Miljoen euro kost voor Zweden en 107 voor de Zwitsers. Die is dus iets goedkoper, maar je krijgt ook weer een minder geavanceerde jet voor, dus minder waar voor je geld. etc etc.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
nils
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 226
Joined: 08 Dec 2008, 19:44
Type of spotter: Military Aviation Enthousiast
Subscriber Scramble: Nils Steyaert
Location: Oedelem, Belgie

Re: Vervanging F-16's

Post by nils »

de genoemde prijs van de Gripen-E/F valt te betwijfelen, grotendeels omdat het toestel nog maar net in aanbouw is (vorige week is men begonnen met het snijden van de eerste onderdelen voor 3 testtoestellen).
dus de eindprijs is nog niet bekend.

de Gripen-C/D heeft een stukprijs tussen de 40 en 60 miljoen USD, dat de nieuwe E/F dubbel zoveel gaat kosten twijfel ik aan.
ik denk dat het eerder tussen de 55 en 70 miljoen zal zijn.
de Gripen is ook in een heel ander klasse dan de F-35, bovendien zal deze niet hetzelfde zijn als de Gripen-NG (was maar een testtoestel).
SAAB heeft trouwens ook al laten weten dat de E/F versie voor een groot percentage het frame van de bestaande C/D gebruikt, dus ontwikkelingskosten zijn daarom ook niet zo hoog als de JSF.
User avatar
PilotoRico
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 288
Joined: 19 Mar 2011, 08:19
Type of spotter: 100% pure military
Subscriber Scramble: yes

Re: Vervanging F-16's

Post by PilotoRico »

roberto wrote: Dit is volgens de huidige koers ongeveer 64 miljoen euro voor een F35A en met een huidig budget van ca. 4 miljard koop je daar toch minstens 60 stuks voor.
Ik zou zeggen snel met LM om de tafel en deze bedragen keihard vastleggen en bestellen die hap.
Dan houden we tenminste nog een fatsoenlijke luchtmacht over.
Gaan we weer..... wat dacht je van o.a. de kosten training, equipment, bewapening etc. Trek dat eraf, en je houdt veel minder over. Wat jij wil lezen en werkelijkheid is verschilt nogal. Ik denk dat 40 maximaal is..... niet meer en (wenselijk) niet minder.
"Rejoice O young man in thy youth..."
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Coati »

nils wrote:de genoemde prijs van de Gripen-E/F valt te betwijfelen, grotendeels omdat het toestel nog maar net in aanbouw is (vorige week is men begonnen met het snijden van de eerste onderdelen voor 3 testtoestellen).
dus de eindprijs is nog niet bekend.

de Gripen-C/D heeft een stukprijs tussen de 40 en 60 miljoen USD, dat de nieuwe E/F dubbel zoveel gaat kosten twijfel ik aan.
ik denk dat het eerder tussen de 55 en 70 miljoen zal zijn.
de Gripen is ook in een heel ander klasse dan de F-35, bovendien zal deze niet hetzelfde zijn als de Gripen-NG (was maar een testtoestel).
SAAB heeft trouwens ook al laten weten dat de E/F versie voor een groot percentage het frame van de bestaande C/D gebruikt, dus ontwikkelingskosten zijn daarom ook niet zo hoog als de JSF.
De stuksprijs die je noemt zijn ook Flyaway costs. Een jet kost geen 40 of 60 miljoen dollar, maar veel meer. Ook de Gripen en ook een NG. Kijk maar naar de Zwitserse aquisitie en wat er is gezegd over de Zweedse prijs. Dat de Gripen een factor 3-4 goedkoper is dan de concurrenten is niet zo. Zoals PilotoRico aangeeft komen er nog flink wat kosten bij naast het airframe en de motor. Dat geldt voor ieder type.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
nilsko
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1406
Joined: 06 Sep 2002, 14:53
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: No
Location: Doorn

Re: Vervanging F-16's

Post by nilsko »

Er is weer wat nieuws te melden:

http://www.nu.nl/politiek/3533747/saab- ... rent-.html

Overigens sprak ik laatst een KL FAC / artilleriewaarnemer en kwamen we ook op het JSF onderwerp terecht. Het staat buiten kijf dat hij vanuit zijn standpunt graag 80 A-10'en ziet, maar dat hij ook wel snapt dat dat het niet gaat worden ;-)
Maar ook met realistischere ambities snapte hij de keus voor de JSF niet als je het hele defensieplaatje meeneemt. Het enige onderdeel die gebaat is bij de JSF (nog meer dan de andere "kans"-hebbers) is de luchtmacht zelf en het dus verrekt weinig toevoegt aan de andere krijgsmacht brede ambities.. Interessante visie, maar niet verbazingwekkend..
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Coati »

nilsko wrote:Er is weer wat nieuws te melden:

http://www.nu.nl/politiek/3533747/saab- ... rent-.html

Overigens sprak ik laatst een KL FAC / artilleriewaarnemer en kwamen we ook op het JSF onderwerp terecht. Het staat buiten kijf dat hij vanuit zijn standpunt graag 80 A-10'en ziet, maar dat hij ook wel snapt dat dat het niet gaat worden ;-)
Maar ook met realistischere ambities snapte hij de keus voor de JSF niet als je het hele defensieplaatje meeneemt. Het enige onderdeel die gebaat is bij de JSF (nog meer dan de andere "kans"-hebbers) is de luchtmacht zelf en het dus verrekt weinig toevoegt aan de andere krijgsmacht brede ambities.. Interessante visie, maar niet verbazingwekkend..
Kan je dat nader toelichten? Air dominance voegt genoeg toe voor de Marine en landmacht. Voor een FAC is het vooral van belang dat een jet een bom kan droppen op de plek waar de FAC het wil volgens mij. Met die A-10en (grapje natuurlijk), dan voeg je alleen CAS toe, dus alleen ter wille van de KL een specifiek doel. Dat klinkt meer als een op 1 krijgsmacht onderdeel gerichte "keuze".
create your own database with www.spottingmode.com
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Vervanging F-16's

Post by aviodromefriend »

Coati wrote:Air dominance voegt genoeg toe voor de Marine en landmacht.
De angst binnen in ieder geval de KM en waarschijnlijk ook de KL is dat de JSF voor hen juist niets toe zal voegen omdat er dan voor de andere krijgsmachtonderdelen helemaal geen budget meer over blijft.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Coati »

aviodromefriend wrote:
Coati wrote:Air dominance voegt genoeg toe voor de Marine en landmacht.
De angst binnen in ieder geval de KM en waarschijnlijk ook de KL is dat de JSF voor hen juist niets toe zal voegen omdat er dan voor de andere krijgsmachtonderdelen helemaal geen budget meer over blijft.
Dat is een budgetair argument, heeft niets te maken met de vraag of de jsf wel of niet wat toevoegt voor andere krijgsmacht onderdelen in het "defensie brede plaatje".

Als dit klopt lijkt dit meer op een politiek spelletje van de verschillende krijgsmachtdelen om de klappen vooral in een andere hoek te laten vallen. Je kan je ook afvragen wat onderzeeers voor andere krijgsmachtonderdelen toevoegt.
create your own database with www.spottingmode.com
313TIGER
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 39
Joined: 13 Jun 2003, 20:35

Re: Vervanging F-16's

Post by 313TIGER »

Uiteindelijk is het natuurlijk heel simpel... Zonder Air Dominance kan de KL lekker in hun kazernes blijven zitten... Om tegenwoordig Air Dominance te verkrijgen hebt je een verdraaid goed vliegtuig nodig. Waarom denk je dat de Israeliers niet willen dat Iran en Syrie de modernste Russische SAM systemen krijgen??? Dat betekent dat ze niet meer boven die landen zouden kunnen vliegen...

Of de F-35 het juiste toestel is kun je pas zeggen over 40 jaar en als je hem in die periode hebt gebruikt...

F-35 toevoeging voor de KM? Zeker! Aangezien ze de P-3 kwijt zijn is daar zeker aan capaciteit ingeleverd. F-35 kan dus weer gaan dienen als ogen van de vloot... Als hij nu ook nog sonoboeien en torpedo's kan gooien is het helemaal OK. Maar ja dat zal wel nooit gebeuren.

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Vervanging F-16's

Post by Hurricane »

Coati wrote:Dat is een budgetair argument, heeft niets te maken met de vraag of de jsf wel of niet wat toevoegt voor andere krijgsmacht onderdelen.

Als dit klopt lijkt dit meer op een politiek spelletje van de verschillende krijgsmachtdelen om de klappen vooral in een andere hoek te laten vallen. Je kan je ook afvragen wat onderzeeers voor andere krijgsmachtonderdelen toevoegt.
Het is op dit moment binnen alle krijgsdelen kat en muis, een order voor nieuwe CH-47F als vervanging van de CH-47D hangt af hoe bijvoorbeeld de LMB zich houd. Geen auto's is ook minder Chinooks, minder soldaten is ook minder Cougars/NH90s, minder schepen is minder NH90. Ander puntje is bijvoorbeeld onze Apache vloot, hypermodern maar veel te weinig ingezet ... leuke hebbeding maar showmodel in plaats van actieheld. Dat risico loopt de KLu ook met de F-35 want multi-inzetbaar zoals de F-16 is dit toestel nog lang niet dus moet je per vlucht kiezen voor A2G of A2A. Dat heeft ook zijn doorwerking.
Groeten,
Ron
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Coati »

Nahjaaaaaaa! Das ook toevallig! We hebben het er net over en ik zie dit. Mannen, het is nu niet meer de vraag OF we de JSF krijgen, maar hoeveel! :-)

Btw: ergens anders (in een artikel over het eerste toestel dat in Italie wordt geassembleerd) stond dat Nederlandse orders in LRIP-10 of 11 verwacht worden. Ze zijn nu bij LRIP-5, dus nog 5/6 jaar te gaan...

F-35 Test Aircraft Transferred to the Netherlands
The Hague, Netherlands // July 25, 2013

On July 15, 2013, the first of two Dutch F-35 test aircraft was transferred by the U.S. government to the Dutch Ministry of Defense. It is also the first F-35A conventional takeoff and landing (CTOL) delivered to an international partner in the F35 program.

This is the English translation of the Dutch Ministry of Defense press release issued earlier today.

The Netherlands ordered this aircraft in 2009 for participation in the operational test phase of the F-35 program. After the aircraft had been fully checked, it was officially transferred to the Dutch Ministry of Defense. This took place at the flight-line of Ft. Worth, in the United States.

At that, the Netherlands took possession of the aircraft and will now be responsible for maintenance and safety. Therefore, some Dutch defense employees will follow a technical training, after which they will supervise maintenance works by the Americans and the respective accounts. By now, the production of the second test aircraft ordered in 2011 is finalized, and that aircraft is still going through some test and acceptance flights. Expectations are that the first test aircraft will be flown within some days by an American pilot to the U.S. air force base in Florida where the aircraft remains stored until a decision has been taken on the replacement of the F-16 in connection with the memorandum on the future of the Netherlands Armed Forces. During that period of storage, the aircraft will be used for technical ground tests.
create your own database with www.spottingmode.com
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Vervanging F-16's

Post by aviodromefriend »

Coati wrote:
aviodromefriend wrote:
Coati wrote:Air dominance voegt genoeg toe voor de Marine en landmacht.
De angst binnen in ieder geval de KM en waarschijnlijk ook de KL is dat de JSF voor hen juist niets toe zal voegen omdat er dan voor de andere krijgsmachtonderdelen helemaal geen budget meer over blijft.
Dat is een budgetair argument, heeft niets te maken met de vraag of de jsf wel of niet wat toevoegt voor andere krijgsmacht onderdelen in het "defensie brede plaatje".
Als je het gehele budget voor defensie nodig hebt voor de operatie van je JSFs kan het helemaal niets meer toevoegen voor de andere krijgsmachtsonderdelen, om de doodsimpele reden dat die in dat geval niets meer hebben waar de JSF iets aan kan toevoegen in jouw "defensie brede plaatje". Het is zo simpel, het zou zelfs een doorsnee LPF fan aan zijn verstand te peuteren zijn.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Vervanging F-16's

Post by Hurricane »

Coati wrote:Nahjaaaaaaa! Das ook toevallig! We hebben het er net over en ik zie dit. Mannen, het is nu niet meer de vraag OF we de JSF krijgen, maar hoeveel! :-)

Btw: ergens anders (in een artikel over het eerste toestel dat in Italie wordt geassembleerd) stond dat Nederlandse orders in LRIP-10 of 11 verwacht worden. Ze zijn nu bij LRIP-5, dus nog 5/6 jaar te gaan...
Toeval, wellicht. Grote probleem is dat Ft Worth aan paar weken ( max 8 ) dicht gaat voor runway overhaul en ze alle ruimte nodig hebben dus elke kist die klaar is moet er uit. Deze overname van eigendom is niet vrijwillig vanuit de KLu maar opgedragen door LM omdat hun storagecontract afloopt op 31 juli en deze kist moet vliegen en op Eglin AFB verder in opslag kan. F-002 is nog niet op tijd gereed dus die gaat in september 2013 ook naar Eglin en daar zullen ze gezamenlijk de hangarparties verzorgen. Eens per maand één vlieguur per kist zodat de luchtwaardigheid behouden blijft en afwachten wat er in in de 3e week van september gemeld word vanuit Den Haag.
Groeten,
Ron
Post Reply

Return to “'t Praethuys”