open dag leeuwarden 1994

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
dennisblade
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 22 May 2003, 23:20

open dag leeuwarden 1994

Post by dennisblade »

Weet niet of ik hier goed zit maar vraag het toch maar,

op de open dag van 1994 was er een spaanse av-8b op de static. Scramble reports geeft aan 01-909, is dit de VA.1A-20 wat de scramble database aangeeft of is dit de VA.1A-21 wat airliners.net aangeeft bij de foto's van de open dag?

alvast bedankt

dennis
User avatar
basjans1970
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 28
Joined: 12 Mar 2011, 10:45
Type of spotter: Miiltair, Foto, Nummer
Subscriber Scramble: Bas Jansen

Re: open dag leeuwarden 1994

Post by basjans1970 »

Hoi Dennis

Ik heb hem in mijn database staan als VA.1A-21 zelf gelezen en geschreven ;-)

grz Bas
User avatar
dennisblade
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 22 May 2003, 23:20

Re: open dag leeuwarden 1994

Post by dennisblade »

dan zit ik met een problem, mijn serial boek en scramble report en scramble database zeggen
va.1a-20/01-909 en jij en airliners zeggen dat het va.1a-20 is, is de code misschien aangepast in de loop van de jaren?
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: open dag leeuwarden 1994

Post by pjotrtje »

Voor zover ik me kan herinneren stond alleen de code op de kist, niet het serial. Er is veel discussie (geweest) over de tie-up tussen codes en serials. Ik zou de scramble DB eerder geloven dan A'net...
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: open dag leeuwarden 1994

Post by ehusmann »

basjans1970 wrote:Ik heb hem in mijn database staan als VA.1A-21 zelf gelezen en geschreven ;-)
Zelf geschreven vast wel, zelf gelezen zeker niet, want de serials stonden er in die jaren helemaal niet op.

Het verschil tussen de serials in de Scramble db en Airliners zit hem in hoe de 01-908 wordt gezien. Deze is waarschijnlijk gecrashed voor de serials werden toegekend en waar die normaal gesproken VA.1A-20 had moeten krijgen, kreeg de 01-909 dat serial dus. Airliners heeft dat niet doorgevoerd. Dat geeft ze overigens wel een probleem bij de 01-911 wat de VA.1A-23 zou moeten zijn (als je gewoon doortelt), maar het is de VA.1A-22 (zie foto).
Het serial van de 01-909 is dus later VA.1A-20 geworden (niet 21). Maar tegelijkertijd kan je je afvragen of die kisten in 1994 al serials hadden.....

Erwin
Image
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: open dag leeuwarden 1994

Post by Coati »

Scramble DB is correct. Het is de VA.1A-20. Uit het Spaanstalige boekje van Alas Espagnolas getiteld Harrier AV-8B/B plus dat ik ooit gekocht heb (van auteur Luis Diaz-Bedia Astor). Schijnbaar een ingewijde. Het boekje dateert van 2003/2004. In dat boek stond een serial overzicht van de Harriers in dienst op dat moment.

BuNo 163018, code 01-909, origineel serial VA-19, nieuw serial VA.1A-20, in dienst sinds 17-5-88

Voor de volledigheid hier het volledige lijstje (onderstaande heb ik ook aan Scramble gestuurd):

163010 01-901 VA-11 VA.1A-13 6-10-87 27-2-90 (accident)
163011 01-902 VA-12 VA.1A-14 6-10-87 5-5-98 (accident)
163012 01-903 VA-13 VA.1A-15 6-10-87
163013 01-904 VA-14 VA.1A-16 2-11-87 6-4-01 (retrofit)
163014 01-905 VA-15 VA.1A-17 2-11-87 6-4-01 (retrofit)
163015 01-906 VA-16 VA.1A-18 2-11-87 2-7-02 (retrofit)
163016 01-907 VA-17 VA.1A-19 17-5-88
163017 01-908 VA-18 VA.1A-32 17-5-88 26-11-93 (accident
163018 01-909 VA-19 VA.1A-20 17-5-88
163019 01-910 VA-20 VA.1A-21 31-8-88 2-7-02 (retrofit)
163020 01-911 VA-21 VA.1A-22 15-9-88
163021 01-912 VA-22 VA.1A-23 15-9-88 2-7-02 (retrofit)

165028 01-914 VA.1B-24 30-1-96
165029 01-915 VA.1B-25 26-5-96
165030 01-916 VA.1B-26 19-6-96
165031 01-917 VA.1B-27 12-9-96
165032 01-918 VA.1B-28 22-3-97
165033 01-919 VA.1B-29 7-3-97
165034 01-920 VA.1B-30 10-7-97
165035 01-921 VA.1B-31 16-10-97
162747 01-922 VA.1B-33 29-2-02
165652 01-923 VA.1B-35 23-8-03
165653 01-924 VA.1B-36 23-8-03
01-925
01-926
01-927

De 903, 907, 909 en 911 zijn niet omgebouwd tot de EAV-8B+, maar er wordt wel gestudeerd op de mogelijkheid ze om te bouwen naar Night Attack kisten.

De tweezitter wordt geleasd van de US Marines. Mogelijk is dat een verklaring voor het afwijkende serial.

Als je naar deze lijst kijkt wordt duidelijk dat de 01-914 tot 01-921 de 8 nieuw bestelde Matadors zijn (zie de afleverdata en vergelijk ze met de retrofit data). De 31 blijkt dus ook te bestaan, maar is nog niet waargenomen.
De 923 tot en met 927 zijn de vijf omgebouwde matadors. De 923 en 924 waren de eerste opnieuw afgeleverde matadors.

Verder zeer interessant is het serial van de 01-908. In de lijst wordt deze opgegeven als VA.1A-32. De Matador + is besteld medio half 1993. Dit is puur redeneren hoor, maar misschien een verklaring voor de gaten die in de serials vallen. Mogelijk dat de bestaande kisten die waren bestemd voor ombouw (of met de night attack capaciteit) al een reserveringsnummer hadden gekregen van VA.1A-32 tot VA.1A-39. Er zijn er twee gecrashed na half 1993 (de 01-908 en de 01-902). Mogelijk dat dit de VA1A-32 en 34 zijn geweest (902 dan de 34).
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
basjans1970
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 28
Joined: 12 Mar 2011, 10:45
Type of spotter: Miiltair, Foto, Nummer
Subscriber Scramble: Bas Jansen

Re: open dag leeuwarden 1994

Post by basjans1970 »

ehusmann wrote:
basjans1970 wrote:Ik heb hem in mijn database staan als VA.1A-21 zelf gelezen en geschreven ;-)
Zelf geschreven vast wel, zelf gelezen zeker niet, want de serials stonden er in die jaren helemaal niet op.

Het verschil tussen de serials in de Scramble db en Airliners zit hem in hoe de 01-908 wordt gezien. Deze is waarschijnlijk gecrashed voor de serials werden toegekend en waar die normaal gesproken VA.1A-20 had moeten krijgen, kreeg de 01-909 dat serial dus. Airliners heeft dat niet doorgevoerd. Dat geeft ze overigens wel een probleem bij de 01-911 wat de VA.1A-23 zou moeten zijn (als je gewoon doortelt), maar het is de VA.1A-22 (zie foto).
Het serial van de 01-909 is dus later VA.1A-20 geworden (niet 21). Maar tegelijkertijd kan je je afvragen of die kisten in 1994 al serials hadden.....

Erwin
Vandaar het knipoogje!
Maar dan kan ik hem nu dus ook vranderen in mijn db :-)
Post Reply

Return to “'t Praethuys”