En nu te volgen als RSD008Snipes wrote:RA-64057 is te volgen op FR24
Poetin naar Nederland? -> EHAM 08-04-2013 MIL enz.
Forum rules
- Snipes
- Scramble Die-Hard
- Posts: 538
- Joined: 31 Jul 2010, 07:47
- Type of spotter: Photographer
- Subscriber Scramble: Snipes
- Location: IJsselstein(UT)
- Contact:
Re: Poetin naar Nederland? -> EHAM 08-04-2013 MIL enz.
Greetz Wesly
- rayadam
- Scramble Die-Hard
- Posts: 616
- Joined: 27 Mar 2011, 22:48
- Type of spotter: Nummers
- Subscriber Scramble: Ja
- Location: Noorden
- Contact:
EHAM 08-04-2013 MIL
Namens vele iedereen bedankt voor hun posting omtrent Poetin, zonder jullie geen vliegtuigen
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
EHAM 08-04-2013 MIL
Mag ik namens de vele spotters en fotografen die vandaag bij de 36R aanwezig waren, de dames en heren van de Luchtverkeersleiding danken voor de geweldige afhandeling van het Russische Staatscircus en aanverwant verkeer op 36R. We hebben genoten.
Met groet, Ger
Met groet, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
-
- Scramble Senior
- Posts: 286
- Joined: 10 May 2007, 09:30
- Subscriber Scramble: Cees van der Bent
Re: EHAM 08-04-2013 MIL
+ 1 !Ger wrote:Mag ik namens de vele spotters en fotografen die vandaag bij de 36R aanwezig waren, de dames en heren van de Luchtverkeersleiding danken voor de geweldige afhandeling van het Russische Staatscircus en aanverwant verkeer op 36R. We hebben genoten.
Met groet, Ger
- jfaltena
- Scramble Master
- Posts: 3005
- Joined: 09 Dec 2003, 17:08
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: jfaltena
- Location: Home or @ any Airfield
Re: EHAM 08-04-2013 MIL
"like"Cees van der Bent wrote:+ 1 !Ger wrote:Mag ik namens de vele spotters en fotografen die vandaag bij de 36R aanwezig waren, de dames en heren van de Luchtverkeersleiding danken voor de geweldige afhandeling van het Russische Staatscircus en aanverwant verkeer op 36R. We hebben genoten.
Met groet, Ger
Flown from / to; AMS ATH BCN CDG EFL EWR FRA GMP INV LAX LGW LHR LPL MAN RTM SFO VIE YVR YYZ ZRH
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
- J.v.Heteren
- Scramble Rookie
- Posts: 89
- Joined: 17 Sep 2004, 12:46
- Subscriber Scramble: Jan van Heteren
- Location: Sliedrecht
Re: Poetin naar Nederland? -> EHAM 08-04-2013 MIL enz.
Ik sluit me volledig bij Ger aan! Dames en heren van de Luchtverkeersleiding! Bedankt!!
Groet,
Jan
Groet,
Jan
- Rene Klok
- Scramble Senior
- Posts: 486
- Joined: 04 May 2006, 10:49
- Subscriber Scramble: Ja
- Location: In a galaxy far far away
Re: EHAM 08-04-2013 MIL
Amen.jfaltena wrote:"like"Cees van der Bent wrote:+ 1 !Ger wrote:Mag ik namens de vele spotters en fotografen die vandaag bij de 36R aanwezig waren, de dames en heren van de Luchtverkeersleiding danken voor de geweldige afhandeling van het Russische Staatscircus en aanverwant verkeer op 36R. We hebben genoten.
Met groet, Ger
En tevens was dit weer eens zo'n gelegenheid die leidde tot een onverwachte mini reünie van (oud) Scramble redacteuren. Was weer gezellig heren!
- Key
- Site Admin
- Posts: 11250
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Poetin naar Nederland? -> EHAM 08-04-2013 MIL enz.
Beste allen, nog even een berichtje van die zeurpiet die altijd weer wat anders heeft...
De waarheid is dat de verkeersleiding weliswaar het baangebruik bepaalt, maar dit volgens redelijk strakke regels moet doen. Als het geheel bv. een half uur later was geland hadden we toch weer halverwege naar 06 moeten scheuren. Hoe prettig het vandaag ook uitkwam, dit was niet omdat er zoveel enthousiasten bij 36R stonden.
Waarom dit verhaal? Omdat het omgekeerde ook geldt: als het 'fout' gaat, is dat ook simpelweg op basis van procedures. Het is echt bijna nooit zo dat de verkeersleiding keuzes maakt, of zelfs maar kan maken, met het oog op kijkers langs de baan. Natuurlijk, als 'bepaalde personen' toevallig op dienst zijn zal misschien geprobeerd worden iets gunstig te beïnvloeden, maar de opties daarvoor zijn uitermate beperkt.
Los van dit alles: het was inderdaad gezellig vandaag!
Erik
De waarheid is dat de verkeersleiding weliswaar het baangebruik bepaalt, maar dit volgens redelijk strakke regels moet doen. Als het geheel bv. een half uur later was geland hadden we toch weer halverwege naar 06 moeten scheuren. Hoe prettig het vandaag ook uitkwam, dit was niet omdat er zoveel enthousiasten bij 36R stonden.
Waarom dit verhaal? Omdat het omgekeerde ook geldt: als het 'fout' gaat, is dat ook simpelweg op basis van procedures. Het is echt bijna nooit zo dat de verkeersleiding keuzes maakt, of zelfs maar kan maken, met het oog op kijkers langs de baan. Natuurlijk, als 'bepaalde personen' toevallig op dienst zijn zal misschien geprobeerd worden iets gunstig te beïnvloeden, maar de opties daarvoor zijn uitermate beperkt.
Los van dit alles: het was inderdaad gezellig vandaag!
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Rene Klok
- Scramble Senior
- Posts: 486
- Joined: 04 May 2006, 10:49
- Subscriber Scramble: Ja
- Location: In a galaxy far far away
Re: Poetin naar Nederland? -> EHAM 08-04-2013 MIL enz.
Duidelijk Erik. Maar een beetje positiviteit is wel verfrissend in dit vaak oh zo kritische forum.....
- Key
- Site Admin
- Posts: 11250
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Poetin naar Nederland? -> EHAM 08-04-2013 MIL enz.
Positief is altijd goed! Veel kritiek komt echter uit gebrek aan bekendheid met achtergronden, dus...
Erik
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Aircolours
- Scramble Master
- Posts: 2946
- Joined: 04 Mar 2004, 13:39
- Subscriber Scramble: Aircolours
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: Poetin naar Nederland? -> EHAM 08-04-2013 MIL enz.
Ha Erik,Key wrote:De waarheid is dat de verkeersleiding weliswaar het baangebruik bepaalt, maar dit volgens redelijk strakke regels moet doen.
Bedankt voor je uitleg. Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat die redelijk strakke regels zijn? Daar ben ik nou wel benieuwd naar, gezien de (voor mij als leek althans) vaak onbegrijpelijke banenwissels (ik heb wel eens 3 banenwissels in een uur meegemaakt). Op Heathrow hebben ze in mijn ogen strakke banenwissels: op vast tijdstippen gaan ze 'om'. Hier lijkt het soms gewoon willekeur.
Dit is niet om vervelend te doen, maar ik zou het graag willen begrijpen. Dan kan ik er wellicht op anticiperen.
Bij voorbaat dank.
Groeten, Peter
Re: Poetin naar Nederland? -> EHAM 08-04-2013 MIL enz.
Heathrow en Schiphol zijn niet helemaal te vergelijken.
Er zijn op Heathrow maar 2 banen.
Er zijn op Heathrow maar 2 banen.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Poetin naar Nederland? -> EHAM 08-04-2013 MIL enz.
Wind, geluidsregels, preferente boven secundaire banen (vaak met als reden geluid). Plaatselijke weersomstandigheden, drukte in luchtruim. Herkomst. Etc etc. En uiteraard combinaties van bovenstaande. Als we alles zouden begrijpen hadden wel zelf wel in het torentje gezeten naast Erik.
Volgens mij was er 08-04 nigal wat variabel wind waardoor de banen continu wijzigden
[ Post made via Mobile Device ]
Volgens mij was er 08-04 nigal wat variabel wind waardoor de banen continu wijzigden
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11250
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Poetin naar Nederland? -> EHAM 08-04-2013 MIL enz.
Hoi Peter en anderen,
Er is een 'preferentieel banensysteem', een lijst van banencombinaties die per geldige periode (1) de volgorde geeft waarin ze gebruikt moeten worden, indien mogelijk (2). De mogelijkheden hangen vooral af van wind, zicht en wolkenbasis.
Deze lijst wordt gecombineerd met de gepubliceerde piektijden (3) en met de huidige regel dat we in principe maximaal '2+1' - baangebruik (4) doen, op een paar korte overlaps met '2+2' per dag na.
Op die manier heeft een inbound-piek dus doorgaans twee landingsbanen en een oubound-piek twee startbanen. Het verkeer wordt in principe verdeeld per route (5), outbound strikter dan inbound.
Als die mix goed geroerd is komen er nog specerijen bij als onvoorziene omstandigheden (6) waardoor het geheel weer verandert, of bv. een onevenredig verkeersaanbod wat zeker inbound kan leiden tot afwijkingen van het systeem (7).
Tenslotte zijn daar nog de overgangen tussen de baancombinaties, al dan niet gepland (8), waarin losse 'afwijkingen' veelvuldig vóórkomen: dat ligt net aan de actuele situatie.
Wat ik hierboven nog niet genoemd heb is het gebruik van 04/22 voor Oost, wat theoretisch altijd los kan van de hoofdbanen, maar soms niet past door het gebruik van die hoofdbanen.
Al met al is het, ondanks dat de procedures in feite helder zijn en zelfs goed uitvoerbaar voor ingewijden (zij het wel met veel werk vaak), vantevoren vaak heel moeilijk in te schatten van welke baan een bepaalde kist gebruik gaat maken op Schiphol. En dat komt dus hoofdzakelijk door de combinatie van geluidsregels, wisselend verkeersaanbod, lay-out van het banenstelsel en veranderlijk weer.
Erik
(1) In de loop van het 'gebruiksjaar' voor geluidmeting kan deze bijgesteld worden.
(2) Qua weer, werkzaamheden, beschikbaarheid navigatiemiddelen enz.
(3) Het lijstje in dit topic: http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?p=632400#p632400
(4) Het aantal gelijktijdige startbanen + landingsbanen, dus bv. 2x starten en 1x landen (of omgekeerd) voor '2+1'.
(5) Er zijn vijf sectoren: N, E, S, SW en NW. Inbound zijn N en E standaard het ene deel en de rest het andere; outbound is standaard E bij S en de rest van de andere baan.
(6) Beest aangereden/-gevlogen, vliegtuig met problemen enz.
(7) Bv. bij landen 06 en 36R is wat overhevelen naar de andere landingsbaan een goed middel om ongelijke drukte aan te pakken.
(8) Op basis van de piektijden en het aanbod, danwel verstoringen.
P.S. T.z.t. zal ik dit verhaal wel naar een algemener topic verplaatsen.
Er is een 'preferentieel banensysteem', een lijst van banencombinaties die per geldige periode (1) de volgorde geeft waarin ze gebruikt moeten worden, indien mogelijk (2). De mogelijkheden hangen vooral af van wind, zicht en wolkenbasis.
Deze lijst wordt gecombineerd met de gepubliceerde piektijden (3) en met de huidige regel dat we in principe maximaal '2+1' - baangebruik (4) doen, op een paar korte overlaps met '2+2' per dag na.
Op die manier heeft een inbound-piek dus doorgaans twee landingsbanen en een oubound-piek twee startbanen. Het verkeer wordt in principe verdeeld per route (5), outbound strikter dan inbound.
Als die mix goed geroerd is komen er nog specerijen bij als onvoorziene omstandigheden (6) waardoor het geheel weer verandert, of bv. een onevenredig verkeersaanbod wat zeker inbound kan leiden tot afwijkingen van het systeem (7).
Tenslotte zijn daar nog de overgangen tussen de baancombinaties, al dan niet gepland (8), waarin losse 'afwijkingen' veelvuldig vóórkomen: dat ligt net aan de actuele situatie.
Wat ik hierboven nog niet genoemd heb is het gebruik van 04/22 voor Oost, wat theoretisch altijd los kan van de hoofdbanen, maar soms niet past door het gebruik van die hoofdbanen.
Al met al is het, ondanks dat de procedures in feite helder zijn en zelfs goed uitvoerbaar voor ingewijden (zij het wel met veel werk vaak), vantevoren vaak heel moeilijk in te schatten van welke baan een bepaalde kist gebruik gaat maken op Schiphol. En dat komt dus hoofdzakelijk door de combinatie van geluidsregels, wisselend verkeersaanbod, lay-out van het banenstelsel en veranderlijk weer.
Erik
(1) In de loop van het 'gebruiksjaar' voor geluidmeting kan deze bijgesteld worden.
(2) Qua weer, werkzaamheden, beschikbaarheid navigatiemiddelen enz.
(3) Het lijstje in dit topic: http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?p=632400#p632400
(4) Het aantal gelijktijdige startbanen + landingsbanen, dus bv. 2x starten en 1x landen (of omgekeerd) voor '2+1'.
(5) Er zijn vijf sectoren: N, E, S, SW en NW. Inbound zijn N en E standaard het ene deel en de rest het andere; outbound is standaard E bij S en de rest van de andere baan.
(6) Beest aangereden/-gevlogen, vliegtuig met problemen enz.
(7) Bv. bij landen 06 en 36R is wat overhevelen naar de andere landingsbaan een goed middel om ongelijke drukte aan te pakken.
(8) Op basis van de piektijden en het aanbod, danwel verstoringen.
P.S. T.z.t. zal ik dit verhaal wel naar een algemener topic verplaatsen.
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Aircolours
- Scramble Master
- Posts: 2946
- Joined: 04 Mar 2004, 13:39
- Subscriber Scramble: Aircolours
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: Poetin naar Nederland? -> EHAM 08-04-2013 MIL enz.
Erik,
Bedankt voor je uitleg. Het sterkt mij nog meer in mijn opvatting dat, als je een specifieke kist wil fotograferen, je naar ATC moet blijven luisteren, want gezien de complexe mix kan het baangebruik op elk moment wijzigen. Ik wou dat het simpeler was, maar het is niet anders.
Grt, Peter
Bedankt voor je uitleg. Het sterkt mij nog meer in mijn opvatting dat, als je een specifieke kist wil fotograferen, je naar ATC moet blijven luisteren, want gezien de complexe mix kan het baangebruik op elk moment wijzigen. Ik wou dat het simpeler was, maar het is niet anders.
Grt, Peter