Afriqiyah A330 crash opinie enz.
Forum rules
- Rene Klok
- Scramble Senior
- Posts: 486
- Joined: 04 May 2006, 10:49
- Subscriber Scramble: Ja
- Location: In a galaxy far far away
Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash
Tja nu noem je net die twee bedrijven die er vaak nogal een gieren en sensatie cultuur op na houden.
Ja, als je het zo uitlegt dan ben ik het redelijk met je eens.
Ja, als je het zo uitlegt dan ben ik het redelijk met je eens.
- brno
- Scramble Junior
- Posts: 224
- Joined: 07 Mar 2009, 20:14
- Type of spotter: Shipspotter & Aircraft
- Subscriber Scramble: brno
- Location: 50% aan boord, 50% thuis
- Contact:
Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash
Even heel wat anders; als ik de beelden zie van de crash-site vallen mij een 2 tal zaken erg op in vergelijking met andere
crashes vlak voor de landing, zoals de Tu-154 in Smolensk, de Hercules op Eindhoven, 737 op Schiphol, DC-10 Faro enz.
De gecrashte A330 is echt niet meer herkenbaar als vliegtuig, op de staart en 2 vleugels na, je zou toch verwachten dat 1000
meter voor de touch-down de snelheid niet meer als zo`n 160 knopen zou bedragen, en het ``spoor`` zou maar liefst 800 meter lang zijn? Nogmaals; niet om te speculeren, ik ben maar een leek, maar deze 2 zaken vielen mij nogal op.
Groet,
crashes vlak voor de landing, zoals de Tu-154 in Smolensk, de Hercules op Eindhoven, 737 op Schiphol, DC-10 Faro enz.
De gecrashte A330 is echt niet meer herkenbaar als vliegtuig, op de staart en 2 vleugels na, je zou toch verwachten dat 1000
meter voor de touch-down de snelheid niet meer als zo`n 160 knopen zou bedragen, en het ``spoor`` zou maar liefst 800 meter lang zijn? Nogmaals; niet om te speculeren, ik ben maar een leek, maar deze 2 zaken vielen mij nogal op.
Groet,
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash
De Herc op Eindhoven en de Turkish 737 kan/mag je niet vergelijken met deze situatie omdat de omstandigheden uit heel andere hoek komen (Faro is mij niet bekend) maar, in algemeenheid; een vliegtuig is ontwikkeld om bepaalde krachten te kunnen doorstaan; in een crash ontstaan altijd andere krachten dan waar een kist op gebouwd word dus dan is het geheel situatieafhankelijk hoe de materialen reageren.brno wrote:Even heel wat anders; als ik de beelden zie van de crash-site vallen mij een 2 tal zaken erg op in vergelijking met andere
crashes vlak voor de landing, zoals de Tu-154 in Smolensk, de Hercules op Eindhoven, 737 op Schiphol, DC-10 Faro enz.
De gecrashte A330 is echt niet meer herkenbaar als vliegtuig, op de staart en 2 vleugels na, je zou toch verwachten dat 1000
meter voor de touch-down de snelheid niet meer als zo`n 160 knopen zou bedragen, en het ``spoor`` zou maar liefst 800 meter lang zijn? Nogmaals; niet om te speculeren, ik ben maar een leek, maar deze 2 zaken vielen mij nogal op.
Groet,
Gezien de composite-romp / buitenkant van een kist is een zeer logische reactie dat deze versplinterd als het in aanraking komt het een zeer oneven, steenachtige omgeving zoals bij TIP het geval is. Dan blijft er wat skin metaal over en dat vliegt dan ook alle kanten op.
Omdat de kist niet rechtstandig uit de lucht is gekomen is de wrakstukken-reeks langwerpig want bij impact krijgt alles een versnelling en die word dan omgezet in een voorwaardse beweging (wederom afhankelijk van het materiaal en ondergrond). Bij de TK was het spoor relatief klein omdat het weiland veel energie heeft geabsorbeerd dus de versnelling was zeer beperkt.
Adios, H.
Groeten,
Ron
Ron
- Hans
- Scramble Master
- Posts: 4047
- Joined: 24 Aug 2002, 11:07
- Type of spotter: S5 - Military & Civil
- Subscriber Scramble: Yep
- Location: The Net
- Contact:
Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash
Heb ergens (weet niet meer waar) iets gelezen, waar gesuggereert werd dat de kist een doorstart zou hebben proberen te maken, maar in die actie met 1 vleugel de grond geraakt heeft, waardoor hij, zeg maar, een soort salto heeft gemaakt; dit zou die versnelling verklaren, evenals het feit dat de staart uiteindelijk helemaal aan het verste einde van de de crash site is gevonden.
Maar vooralsnog is dat in mijn beleving nog steeds speculatie.
Hans
Maar vooralsnog is dat in mijn beleving nog steeds speculatie.
Hans
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash
Kijk Telegraaf, zo kun je er ook mee omgaan (en dan dus twee uur wachten nadat het was gebeurd) of zoals ik op een Tweet las:
claudia de breij wrote:Je zal Sjuul Paradijs zijn. Jarenlang goed van gegeten, maar nu het contact met de nationale onderbuik even helemaal kwijt. #lastighoor
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Andras
- Scramble Addict
- Posts: 1108
- Joined: 20 Jul 2008, 11:18
- Type of spotter: Photo only
- Location: Bearing 210 from EHLW 70 NM
- Contact:
Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash
Het is wederom afwachten wat het onderzoek zal gaan uitwijzen. Even een paar zaken die mij zijn opgevallen zonder conclusies te trekken aangezien de eventuele onderbouwing niet aanwezig is in de vorm van bewijzen.
1. Heel veel puin en weinig grote brokstukken. (Hoge snelheid (High Impact) of abnormale vliegtuig 'attitude' waardoor behoud van airframe geminimaliseerd wordt.
2. Ongeveer 1-2 mijl voor het vliegveld.
3. Schijnbaar weinig brandverschijnselen.
4. Betrekkelijk groot gebied qua materiaal.
5. Verschillende getuigen ter plaatse melden luide knallen (noemen het explosies) vlak voor het ongeluk.
6. Kennelijk verzoek om ambulance/medische hulp vanuit Airbus aan ATC.
7. Goedkoop vliegen, dus " zat er een keer aan te komen". Ik meen dat je nog steeds van goede huize moet komen als je een Airbus A-330 mag vliegen. Laat staan aankopen. Laat ik voorop stellen dat het een normaal functionerend en gezond bedrijf is. Vreemde uitspraak.
8. Zicht was volgens diverse bronnen voldoende, mogelijk slecht zicht de avond voor crash.
9. Schijnbaar geen ILS op deze baan in deze richting (of werkende in dit geval) => manuele landing op zicht
10. Mogelijke laagstaande zon.
11. Vooralsnog geen abnormale communicatie tussen ATC en Airbus melden de media.
Mag ik nog opmerken dat sommige kranten en media zich zeer onprofessioneel en respectloos hebben gedragen en opgesteld?
Groet,
1. Heel veel puin en weinig grote brokstukken. (Hoge snelheid (High Impact) of abnormale vliegtuig 'attitude' waardoor behoud van airframe geminimaliseerd wordt.
2. Ongeveer 1-2 mijl voor het vliegveld.
3. Schijnbaar weinig brandverschijnselen.
4. Betrekkelijk groot gebied qua materiaal.
5. Verschillende getuigen ter plaatse melden luide knallen (noemen het explosies) vlak voor het ongeluk.
6. Kennelijk verzoek om ambulance/medische hulp vanuit Airbus aan ATC.
7. Goedkoop vliegen, dus " zat er een keer aan te komen". Ik meen dat je nog steeds van goede huize moet komen als je een Airbus A-330 mag vliegen. Laat staan aankopen. Laat ik voorop stellen dat het een normaal functionerend en gezond bedrijf is. Vreemde uitspraak.
8. Zicht was volgens diverse bronnen voldoende, mogelijk slecht zicht de avond voor crash.
9. Schijnbaar geen ILS op deze baan in deze richting (of werkende in dit geval) => manuele landing op zicht
10. Mogelijke laagstaande zon.
11. Vooralsnog geen abnormale communicatie tussen ATC en Airbus melden de media.
Mag ik nog opmerken dat sommige kranten en media zich zeer onprofessioneel en respectloos hebben gedragen en opgesteld?
Groet,
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash
Mooie samenvatting:
Ter aavulling: 09 heeft geen ILS (de baan waarop schijnbaar de landing werd ingezet). De 27 beschikt wel over ILS.
Ter aavulling: 09 heeft geen ILS (de baan waarop schijnbaar de landing werd ingezet). De 27 beschikt wel over ILS.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- brno
- Scramble Junior
- Posts: 224
- Joined: 07 Mar 2009, 20:14
- Type of spotter: Shipspotter & Aircraft
- Subscriber Scramble: brno
- Location: 50% aan boord, 50% thuis
- Contact:
Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash
Nog iets wat mij opviel; crash site ligt niet in het verlengde van de 09, maar zo`n 100/200? meter zuidelijker.
Groet,
ps. net Tripoli even bekeken met Google Earth, interessant!
Groet,
ps. net Tripoli even bekeken met Google Earth, interessant!
Afriqiyah Airways Crash Libya 12-05-2010
I am actualy 'pleased' with the outcome of the investigation. No fingerpointing, no hero worship. The Egyptians and Turks should take notice.
[edited for language]
[edited for language]
Last edited by 76-er on 01 Mar 2013, 19:46, edited 1 time in total.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Afriqiyah Airways Crash Libya 12-05-2010
You still expected all that? Why would today's Libya still "defend" a company and/or its employees that, at the time of the crash, was run by a son of Khadaffi?76-er wrote:Eerlijk gezegd ben ik wel 'blij' verrast met de uitkomst van het onderzoek. Niks goedpraterij, niks vingerwijzen naar anderen, niks heldenverering. Kunnen o.a. de Egyptenaren en Turken nog wat van leren.
BTW mistake in the animation: the Dutch would have flown to Brussels, not Amsterdam.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Afriqiyah Airways Crash Libya 12-05-2010
Not because of the regime, but because of North African/Middle-East culture. With of course the Egypt Air crash into the Atlantic and TK at AMS as primary examples.aviodromefriend wrote:You still expected all that? Why would today's Libya still "defend" a company and/or its employees that, at the time of the crash, was run by a son of Khadaffi?