off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Poldriver
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 64
Joined: 17 Sep 2010, 11:51
Type of spotter: Mil
Subscriber Scramble: Poldriver

Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info

Post by Poldriver »

Nogmaals mijn dank voor alle input!! Vandaag de hele dag rond schiphol 'gezworven'.. En de 380 nog gemist ook.. Maar heb me prima vermaakt! Wordt alleen een beetje moe van al die baanwisselingen, maar aldoende leert men! Zit daar overigens enige logica cq. voorspelbaarheid in?

Nogmaals.. dank en ik zal een paar foto's posten!
User avatar
jeroenvn
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 774
Joined: 20 Feb 2007, 22:32
Type of spotter: Civil spotter
Subscriber Scramble: Nee
Location: Papendrecht (EHPD/PPD)
Contact:

Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info

Post by jeroenvn »

leonard van T wrote:Heeft er iemand eem NIKON accu gevonden tijdens het vertrek van de A-380 ? Mijn collega heeft hem verloren
Leonard

[ Post made via Mobile Device ]
Goedenavond,

Die vind je niet meer terug en met die regen wordt hij er ook niet beter op ik denk gewoon een nieuwe halen.

Gr. Bonzo (www.jeroenvannorden.nl)

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info

Post by B767-300ER »

Poldriver wrote:Nogmaals mijn dank voor alle input!! Vandaag de hele dag rond schiphol 'gezworven'.. En de 380 nog gemist ook.. Maar heb me prima vermaakt! Wordt alleen een beetje moe van al die baanwisselingen, maar aldoende leert men! Zit daar overigens enige logica cq. voorspelbaarheid in?

Nogmaals.. dank en ik zal een paar foto's posten!
Logica genoeg. Alleen met continu veranderende wind en weersomstandigheden is het soms lastig te peilen.

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
MainPower
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2004, 18:50
Location: Zaanstad
Contact:

A380 daily runway allocation topic

Post by MainPower »

Helaas .. al weer terug, wel de binnenkomst gezien op de Aalsmeerbaan.

Jammer dat de A380 zoveel vertraging had (tegenwind???) :-(
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: A380 daily runway allocation topic

Post by B767-300ER »

Nou van tegenwind krijg je geen 1h30m delay
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Alpha4Delta
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 236
Joined: 01 Dec 2009, 00:53
Type of spotter: Filmer, photographer
Subscriber Scramble: Alpha4Delta
Location: Amstelveen

Re: A380 daily runway allocation topic

Post by Alpha4Delta »

B767-300ER wrote:Nou van tegenwind krijg je geen 1h30m delay
Daar ben ik het niet helemaal mee eens want als je kijkt op de Atlantische routes, bijv Amsterdam - New York en terug, zie je ook dat je twee uur langer onderweg kan zijn als op de terugweg, gewoon omdat je wind mee of tegen hebt. Als je van hier naar New York vliegt, ben je 7-8 uur onderweg. Ga je terug zit de tijd al gauw op 6 uur :).

Back to topic,
18C vandaag weer?
User avatar
MainPower
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2004, 18:50
Location: Zaanstad
Contact:

Re: A380 daily runway allocation topic

Post by MainPower »

Ik had begrepen dat de A380 wel op tijd vertrokken was, dus ik vroeg me alleen af waarom zoveel vertraging?
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: A380 daily runway allocation topic

Post by B767-300ER »

Alpha4Delta wrote:
B767-300ER wrote:Nou van tegenwind krijg je geen 1h30m delay
Daar ben ik het niet helemaal mee eens want als je kijkt op de Atlantische routes, bijv Amsterdam - New York en terug, zie je ook dat je twee uur langer onderweg kan zijn als op de terugweg, gewoon omdat je wind mee of tegen hebt. Als je van hier naar New York vliegt, ben je 7-8 uur onderweg. Ga je terug zit de tijd al gauw op 6 uur :).

Back to topic,
18C vandaag weer?
Dat zijn de zigenoemde straalstromen en die waaien altijd van west naar oost boven de atlantissche oveaan en wordt in de dienstregelingen ook rekening mee gehouden. Een ams cun wordt op 11h30m gepland. Een cun-ams voor 9h30m.
Echter op het traject DXB-ams is anderhalf uur BOVEN schema wel erg veel.

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: A380 daily runway allocation topic

Post by ErikFB »

Even dan een off-topic vraagje over de A380: ( geen idee waar ik die anders kwijt kan binnen dit forum)

Afgelopen zondagavond ( de 7e) vertrok de 380 bijna 7 uur later dan gepland. Echter op de radar heb ik deze kist een tijdje gevolgd en zag dat de kist pas ergens diep boven het voormalig Oost-Duitsland op 10 km hoogte (cruising altitude) aankwam. Is dat gebruikelijk voor een formaat als de 380 of heeft dit indirect te maken gehad met de TEC van die dag ? Druk was het overigens niet echt meer in de lucht op dat tijdstip die avond.
User avatar
Delta12
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 901
Joined: 04 Oct 2004, 17:42
Type of spotter: F5
Location: N52E005

Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info

Post by Delta12 »

Als je op casper en FR24 de track geschiedenis na kijkt zie je dat hij over het algemeen zo boven midden Duitsland rond de 35.000ft zit, dat was afgelopen zondag niet anders volgens mij als ik dat terug kijk.
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info

Post by ErikFB »

Maar klimt een 380 dan zo langzaam ? Want dat is eigenlijk mijn vraag dus.
Miguel van der Loos
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1103
Joined: 19 Oct 2007, 20:46
Subscriber Scramble: Miguel van der Loos
Location: Hendrik-ido-Ambacht

Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info

Post by Miguel van der Loos »

ErikFB wrote:Maar klimt een 380 dan zo langzaam ? Want dat is eigenlijk mijn vraag dus.
Hoi Erik,

de rate of climb van een 380 is ca. 2850 voet/minuut.

bron: http://www.aviationtrivia.info/Airbus-A380.php

Grt,

Miguel
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info

Post by EHAM »

Om die theorie even door te trekken:
2850 fpm...dan zou het ongeveer 12 minuten moeten duren voordat de kist op FL350 (35.000 ft) zit, zonder ATC-restricties o.i.d. Na 12 minuten vliegen zit een A380 echt nog niet boven midden-Duitsland, zelfs niet met wind mee :D
Joost de Wit
Image
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: off topic EHAM 01-08-2012 (Emirates) A380 div. info

Post by Key »

Ff die van vandaag bekeken:
FL240 dit land uit, FL300 bij Münster, FL350 bij Paderborn. Dat lijkt me een normaal klimschema voor de middellange afstand, in ca. 25 minuten naar die hoogte. Een vliegplan wat ik hier heb (van zaterdag) geeft een step climb naar FL370 net voorbij Dresden, en FL390 op de Hongaars-Roemeense grens.

Bijna 3000 ft/minuut is niet hoe een gemiddelde heavy airliner naar kruishoogte klimt hoor, het is meer de initial climb van een medium. Reken gemiddeld voor de meeste jet airliners maar grofweg de helft daarvan, dus rond de 1500fpm (en het kan ook nog veel trager).
Specifiek voor de A380 een mooi schema hier, en dat is sowieso een interessante database.

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Post Reply

Return to “'t Praethuys”