Baanverlenging Lelystad Airport

ImageImageForum for movements and news concerning Lelystad airport.

Moderator: ebauer

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
AviaView
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2593
Joined: 21 Sep 2008, 16:10
Subscriber Scramble: Jeroen
Contact:

Baanverlenging Lelystad Airport

Post by AviaView »

Ik hoor al een paar weken wat gepraat over mogelijke verlenging en toch lijken de eerste stappen te gaan gebeuren.

Vanaf week 36 zal er gewerkt worden aan Lelystad Airport. De baan wordt 'verlengd' naar 1600 meter.
Er wordt een verlenging van 350 meter aan de 05-kant gemaakt. Dit nieuwe gedeelte wordt gemaakt als 'stopway' en krijgt aan het einde een turning point waar grotere kisten op kunnen draaien. Ook de 23-kant zal voorzien worden van een turning point. Een stopway zal in principe alleen bruikbaar zijn als een kist zijn take-off afbreekt en nog veilig kan stoppen. Take-off en landingen worden op de stopway niet uitgevoerd. In een later stadium zal de stopway als extra baan worden gebruikt, maar dat lijkt vooralsnog ver weg.

Tijdens de werkzaamheden wordt de huidige landingsbaan verkort tot ongeveer 800 meter en zullen de kleinere kisten bij gebruik van baan 23 het platform naast de toren als engine-run up area gebruiken.

Dit is de informatie die ik vanmiddag te horen kreeg. Voor meer informatie moeten we wachten op nadere berichten. Dit blijft voorlopig nog even onder voorbehoud.
the_wingman
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 85
Joined: 31 Mar 2009, 16:46
Type of spotter: F4

Re: Baanverlenging Lelystad Airport

Post by the_wingman »

Dit nieuwe gedeelte wordt gemaakt als 'stopway'
Dan is geen baanverlenging.
Ze gaan een RESA(Runway End Safety Aera) maken aan beide kanten.
Dit betekent dat vliegtuigen dit gedeelte alleen mogen gebruiken in nood.
Lelystad Airport heeft mij op The Pilot Shop Open House vertelt dat het bij 05 een 400m RESA met turning point komt en bij 23 een 50m RESA zonder turningpoint.
Dit maakt een lengte van 1700m. Zoals op deze tekening aangeven.
Image
User avatar
AviaView
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2593
Joined: 21 Sep 2008, 16:10
Subscriber Scramble: Jeroen
Contact:

Re: Baanverlenging Lelystad Airport

Post by AviaView »

Je ASDA wordt wel groter, dus feitelijk heeft het wel betrekking tot een verlenging van de baan, maar daar kunnen de meningen over verdeeld zijn ;) Het stuk wat erbij komt zal dan pas in de toekomst nog eens aangepast worden om volledig gebruik mogelijk te maken.

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5525
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Baanverlenging Lelystad Airport

Post by cHabu »

Wat moet ik verstaan onder 'engine-run up area' ?
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
AviaView
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2593
Joined: 21 Sep 2008, 16:10
Subscriber Scramble: Jeroen
Contact:

Re: Baanverlenging Lelystad Airport

Post by AviaView »

Dat is de plaats waar de motoren getest worden. Normaal zit dat voor baan 23 tegenover The PilotShop/HeliCentre en voor 05 voor de AIS Flight Academy. Nu wordt dat tijdelijk verplaatst naar de S-bocht bij Wings over Holland en het grote platform.
User avatar
AviaView
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2593
Joined: 21 Sep 2008, 16:10
Subscriber Scramble: Jeroen
Contact:

Re: Baanverlenging Lelystad Airport

Post by AviaView »

Hier nog even iets om het
Van 3 september – 9 november zijn er werkzaamheden ivm Verharden Runway End Safety Area (RESA).

Er wordt gewerkt aan:
- Een verharde RESA aan 05 zijde van 400 meter
- Een verharde RESA aan 23 zijde van 50 meter
- Een verzonken approach- en drempelverlichting 23 en 05
- Een “Keerlus” aan 05 zijde
- Chevron markering aan 05 zijde
- Rijbaanaanduiding 23
- Extra werk: gras-eilanden voor flightline

Operationele beperkingen
Dat betekent voor ons dat op doordeweekse dagen maar 800 meter RW beschikbaar is:

Tijdens fase 1 (03/9 – 21/9) is de eerste 300 m van RW 23 buiten gebruik (De drempel wordt verplaatst naar de toerit bij de toren).
Image Image
Tijdens fase 2 (24/9 – 9/11) is de eerste 300 m van RW 05 buiten gebruik (De drempel wordt verplaatst naar de toerit bij de slinger in de taxibaan).
ImageImage

In het weekend zijn er geen beperkingen. De 300 meter buffer wordt aangegeven met kruizen.

In week 38 (17 sep t/m 21 sep) en week 44 - 45 (2 nov t/m 08 nov) is er geen IFR mogelijk.

Bron: Vliegclub Flevo
Inmiddels heb ik vernomen dat hoogstwaarschijnlijk de nieuwe RESA/ASDA niet uitdrukkelijk vermeld zullen worden in het AIP.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11221
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Baanverlenging Lelystad Airport

Post by Key »

Volgens mij is het verplicht om de fysieke kenmerken van de baan in het AIP te zetten. Wat daar uitdrukkelijk aan is weet ik niet, het hoort gewoon op de bekende plekken als getallen, en op de kaart. ICAO zegt ook "Where a runway is provided with a stopway (SWY), then the ASDA will include the length of the stopway."

Een RESA leg je niet aan; je stelt hem in. Het is een gebied, niet noodzakelijk onderdeel van de baan. De quote van Jeroen toont het ook: RESA was er al, maar wordt nu verhard. (De kop 'Aanleg RESA op EHLE' op de site van de vliegclub is wat verwarrend.)


Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5525
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Baanverlenging Lelystad Airport

Post by cHabu »

Jeroentjuh wrote:Dat is de plaats waar de motoren getest worden. Normaal zit dat voor baan 23 tegenover The PilotShop/HeliCentre en voor 05 voor de AIS Flight Academy. Nu wordt dat tijdelijk verplaatst naar de S-bocht bij Wings over Holland en het grote platform.
Nou ben ik geen piloot, dus ik mag rare vragen stellen ;)

Test je de motor niet voordat je met de taxi gaat beginnen ?

Ik vind het een beetje vreemd om eerst naar de baan te rijden en dan pas de motor te testen.

Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2711
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Baanverlenging Lelystad Airport

Post by Flyboy »

Hi Chris,
Het klinkt inderdaad tegenstrijdig, maar dat valt in werkelijheid mee.

De run-up tests doe je om twee redenen vlak voor de start:

1) dan is de motor warm gedraaid door het taxien; een motor is ontworpen op een bedrijfstemperatuur waarbij alle interne afmetingen precies kloppen. Een motortest bij een koude motor geeft heel veel slijtage > meer olieverbruik > minder vermogen > sneller kapot en duur onderhoud.

2) bij het taxien op laag vermogen vervuilen de bogies. Als je na je run-up nog lange tijd idle draait loop je kans dat de motor niet zijn gewenste vermogen haalt. Vervuiling kan je wegbranden door met hoog vermogen te draaien. Dat doe je bij de run-up, waarbij je ook nog eens kijkt of je de gewenste toerentallen (= vermogen) wel haalt. Als je dat doet voordat je gaat taxien weet je niet of het vermogen tijdens take-off wel beschikbaar is.

Oh ja. Een run-up doen op je parkeerplaats geeft ook veel luchtverplaatsing achter je en dat vinden de buren niet fijn....

Vandaar....
Marc
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5525
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Baanverlenging Lelystad Airport

Post by cHabu »

Thx Marc, duidelijke uitleg.

weer wat geleerd ;)
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
AviaView
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2593
Joined: 21 Sep 2008, 16:10
Subscriber Scramble: Jeroen
Contact:

Re: Baanverlenging Lelystad Airport

Post by AviaView »

Vandaag zijn ze begonnen. Nog een kleine presentatie over de werkzaamheden van de luchthaven:
http://www.lelystadairport.nl/pics/File ... 20RESA.pdf
User avatar
AviaView
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2593
Joined: 21 Sep 2008, 16:10
Subscriber Scramble: Jeroen
Contact:

Re: Baanverlenging Lelystad Airport

Post by AviaView »

Update van mijn kant:
Klik voor foto

Over ongeveer 1,5 week is het klaar!
Post Reply