Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Coati wrote:
B767-300ER wrote:Het gaat er bij mij gewoon moeilijk indat je als directie van zon groot bedrijf de belangen van de interne concurrentie zo zwaar laat wegen dat de externe concurrentie de winnaar is. Dat is naar mijn idee een stukje mismanagment wat er nu in resulteerd dat het ringvaartakkoord wat vorig jaar gesloten is en alle partijen met hun volle verstand is getekend nu weer op de schop moet met de 300 Mp vliegers alsde dupe. Die mogen enkelt slikken of stikken.
B767-300ER wrote:
wingview wrote:In short, ik vind dat KL er een enorm zooitje van gemaakt heeft wat MP betreft, al jaren geleden. Jammer!
Eens!
Zie hierboven. Voel mij niet aangesproken maar ik reageer wel graag op opmerkingen die in mijn ogen gewoon niet kloppen. Zou jij ook doen.
Ik heb je quotes nog eens doorgelezen, en dat gelezen hebbende richt ik volgens mij mijn pijlen niet steeds niet op de op de KLM, maar op AF/KLM. OF doel je enkelt op het woordje "eens" waarbij ik reageerde op de stelling van een ander over de KLM? Want als dat het enige is wat je kan vinden, chapeau. :worship:
De interne strijd om hoeveel vrachtbakken wie mag hebben binnen de gehele AF/KLM groep heeft er mede voor gezorgd dat de externe concurentie zich rot lacht. Bij mijn weten is dat nog steeds de directie die dat bepaald, en dat is dus niet de directie van MP. Maar we zijn bang voor de witte vakbonden, dus gaan wel liever intern discusieeren en pappen en nathouden ipv de externe concurentie te lijf te gaan. Dat is iets waar ik me mateloos aan irriteer. Niks ongefundeerds aan. Of zie jij dat anders?
Zolang de saudis in Nairobbery bloemen staan te laden naast de MP M11's/744's en de lufti's vanaf Zuid Amerika hetzeldfde doen, om deze vervolgens naar de thuishaven van MP te vervoeren dan zit er iets niet goed in de organistatie van de AF/KLM holding. En wie is daar vernatwoordelijk voor? Juist.. En als jij vind dat het niet klopt, wat klopt er dan niet aan?
Wat me verder irriteerd is dat er vorig jaar het RVA is afgesloten, en dat dat nu weer zo de Noordzee ingeworpen wordt, zonder enig vorm van overlge met het VNV of wie dan ook., De MP vlieger als grootste slachtoffer. Een snelle rekensom leert mij zon 60-80 man boventalligheid door het laatste besluit. (precieze aantallen weet ik niet, maar zit er denk ik niet ver naast) Wat gaat daarmee gebeuren? CoCo bij de KLM met 0 dienstjaren en 0 seniroteit? Ongefundeerd? Ik zie niet in wat er ongefundeerd aan is.
Of wat daar niet aan klopt.
Coati wrote: Wellicht wat tegengeluid tegen de Calimero klachten.
Nee met zon Calimero opmerking dwing je echt respect af. Wat een heerlijk gefundeerde opmerking van jouw zijde. Chapeau
All times are local times!

Regards, N.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by aviodromefriend »

76-er wrote:En dat van die verloskundige moet je me ook even uitleggen Aviodromefriend.
Check PM
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Anderen mogen niet meegenieten van het antwoord?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1547
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Coati »

Beste B767-300ER, je hoeft je niet zo aangevallen te voelen. Je kan hier je mening kwijt en dat doe je graag. Als ik reageer dan verdedig ik KLM wat je raar vindt. Ik heb niet de moeite genomen om dit hele forum door te spitten op quotes, vind ik ook flauw. Ik kan mij niet aan het beeld onttrekken dat je regelmatig kritiek hebt op het beleid van de AF/KL holding ten aanzien van MP terwijl ik je eigenlijk nooit een onvertogen woord over MP (of Arke) hoor zeggen. Ik denk dat de zaak wat genuanceerder ligt. Maar daarin mogen we van mening verschillen. Maar zoals jij het brengt is het een wonder dat je nog niet als CEO bent gevraagd :-)
Je vraagt wat er niet klopt aan de senioriteit kwestie. Dat is het uitgangspunt dat je eigenlijk bij een afslanking op straat komt te staan. Dat KLM toch al het personeel opneemt zodat ze hun baan en inkomen kunnen behouden pleit alleen voor KLM. Dus die kritiek vind ik inderdaad ongefundeerd. Over het bloemen laden naast MP kisten kan ik niet oordelen, maar jij kan dat blijkbaar wel.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

VOor CEO ben ik ongeschikt. Helaas.
Het gata me idd om de AF/KLM holding. En daar heb ik idd kritiek op.
Zie niet helemaal in wat touroperator Arke hiermee te maken heeft, maar neem aan dat je doelt op de maatschappij ArkeFly en gek genoeg heb ik daar weinig commentaar op, dit in tegenstelling tot de gemiddelde opinie in Nederland.

VWB de senioriteit ben ik een iets andere mening toegedaan.
Feitelijk gezien heb jij het in dat opzicht wel juist, maar de reden (of beter, degenen die de besluiten neemt) van de afslanking zit me in deze dwars. AF/KLM bepaalt dat MP moet afslanken, en vervolgens moeten de MP vliegers blij zijn dat ze als CoCo met 0 senioriteit en 0 dienstjaren aan de slag mogen bijdezelfde AF/KLM en bij LiFo er straks als eerste uitliggen... Ze behouden niet HUN baan, maar ze houden EEN baan.
Van Captain 74 naar CoCo M11/330/777/744 en alleen boven FL 200 mogen sturen.
Hoe zou jij het vinden als je vrachtwagenchauffeur bent, je wordt overgenomen door de moedermaatschappij, en je mag vervolgens alleen nog maar het knopje van de laadklep bedienen?
HEt is natuurlijk zoals jij dat (terecht) ziet een gul gebaar van de KLM (AF/KLM), maar aan de andere kant zijn juist diezelfde KLM (AF/KLM) er mede de oorzaak van dat er afgeslankt moet worden bij MP. HEt is juist die combinatie die mij steekt.
Eerst moet en zal MP worden overgenomen (een traject wat zon 15 jaar geleden is ingezet), om het vervolgens zo snel mogelijk te laten doen verdwijnen.. Over de rug van de circa 270-290 vliegers welke MP nu nog heeft.

BTW je mag me gewoon Niels noemen hoor.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Lars
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 280
Joined: 08 Sep 2002, 12:41
Subscriber Scramble: Lars
Location: EHAM

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Lars »

Wat betreft het afstoten van nog 2 vracht machines;
MP mocht met 11+1 machine productie vliegen binnen AFKL uit productie afspraak overwegingen.
Deze nieuwe afslanking komt, volgens mij, niet voort uit een nieuwe productie afspraak; maar domweg omdat de machines niet genoeg geld maken.

Ik sta redelijk ver van de vrachtmarkt, maar eerst riep iedereen; zonder productie afspraak zou MP groter kunnen zijn.
Dat nu ook het maximale aan machines niet economisch gevlogen kan worden zet toch tot denken.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 733
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Ik heb ook niet het hele forum gelezen, maar ik heb wel een mening erover van de stukjes die ik heb gelezen. Wat ik vreemd vindt maar is misschien normaal in de airline business, je wordt overgenomen en normaal gesproken behoudt je de dienstjaren en senioriteit. Ik vind dat een vlieger die al jaren vliegt waarom zou die niet verder kunnen binnen de AF-KL groep. Ik blijf het raar vinden, natuurlijk zijn er vliegers binnen de groep die mogelijk langer op hun plekje moeten wachten maar de MP vlieger vraagt er niet om de overname enof benadeling. Die mensen doen hun werk naar behoren lijkt me. Ik snap niets van de deal destijds en het zal allemaal door de partijen inclusief vakbonden zijn goedgekeurd, dus dat besluit is genomen. Mijn persoonlijk mening is dat ik het vreemd vindt. Mbt de luchtvracht handel, daar is geen geld momenteel in te verdienen wanneer je de markt en handel om je heen ziet. het gaat om overleven en zorgen dat je diepe zakken hebt.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

aviodromefriend wrote:
76-er wrote:En dat van die verloskundige moet je me ook even uitleggen Aviodromefriend.
Check PM
PM getsjekt. :wink: Iets met De Verlosser, LvW, RvC, JC en ArenA. Je moet het me maar vergeven dat ik het niet snap.


Dat MP z'n freighters niet meer kan vullen is logisch, die payload wordt gekannibaliseerd ten gunste van de pax en combi toestellen. Van de restjes die overblijven kun je niet leven. In dat licht bezien is de uitfasering van nog meer vrachtbakken een te verwachten consequentie.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Kunnen we dan niet stellen dat de overname van MP voor KLM puur gaat voor het verplaatsen van de vracht van de full-freighters naar het vullen van de belly vliegtuigen?. Met een relatief oude vloot van MP het financieel dan lekker uitkomt om aflopende leasecontracten niet te verlengen? En zodra je dat geoptimaliseerd hebt heb je aan 4 747F voldoende of misschien niet meer nodig omdat die specialiteit dan meer kost dan dat het oplevert. Ben geen boekhouder maar ik in deze tijden wordt eerder gekeken naar kosten besparingen (een vliegtuig minder kost minder) dan aan het aanboren van nieuwe markten waardoor je je vliegtuigen beter benut en misschien wel kan uitbreiden.
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2128
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble: ErwinS

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ErwinS »

Volgens mij was het Safafri project toch echt een nieuwe markt aanboren ;-)
Lease contracten lopen niet af, er is een deal gemaakt met de lease maatschappij voor een constructie dat het voor beiden beter uitkomt.
De markt is niet zo slecht als AF/KLM laat overkomen, alleen de concurrentie vliegt goedkoper en MP kan/mag dat niet dus ja dan verlies je vracht.
Geloof me, Centurion verdient niet veel op haar vluchten maar de aanhouder wint. Ze zien echt wel dat MP langzaam de nek wordt omgedraaid dus meer marktaandeel voor hun.

Maar goed, je kan er kort of lang over praten, MP verdwijnt langzaam aan en dat is iets wat niet meer terug te draaien is denk ik zo....
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5403
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Hurricane »

Even hard op denkend; Er word hierboven gerefereerd aan de move van belly/combi cargo ten gunste van full cargo. Hoe gaan ze dit gat opvangen gezien de combi's van KLM niet al te lang meer rond zullen blijven fladeren en gezien hier geen passende vervanging voor komt. Belly cargo is dan een leuke bijkomstigheid maar bied qua capaciteit volgens mij niet rendamenten die gelijkwaardig zijn en het lijkt mij dan bijzonder als men dan terugkeerd naar full cargo (bij gebrek aan beter)
ErwinS wrote:Maar goed, je kan er kort of lang over praten, MP verdwijnt langzaam aan en dat is iets wat niet meer terug te draaien is denk ik zo....
Dit blijft helaas een gegeven en bijzonder treurig.
Groeten,
Ron
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Voorlopig vliegen de combi's nog wel even door.
All times are local times!

Regards, N.
The Dude
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 20 Apr 2011, 23:31

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by The Dude »

Martinair Praat/Discussier/Speculeer topic blijft een van de meest levendige discussie topics die er zijn.

Na al het vorige te hebben gelezen doe ik ook maar even een duit in het zakje.

Aantal dingen die hier beweerd worden vind ik niet helemaal terecht.
Pas hier, net als Coati, niet helemaal tussen als KLM'er met 22 jaar en een blauw hart.

Wil absoluut niet beweren dat ik de waarheid in pacht heb en veel verstand heb van luchtvracht, maar het merendeel hier heeft er duidelijk geen weet van.

Storend vind ik helemaal de persoon LvW die erbij wordt gehaald.
Helemaal off-topic is de betrokkenheid/liefde van ras amsterdammers als LvW en TvW voor AFCA, heeft geen mallemoer met dit topic te maken.
Ga ze niet verdedigen maar LvW en TvW zijn begonnen bij KLM vracht, en hebben de vracht altijd een warm hart toegedragen.
Ben er van overtuigd dat ze dat niet zijn vergeten.

Hoe waardeloos het nu ook gaat met AF/KLM, weeg iedere dag wel af of LvW er goed aan heeft gedaan.
Het is nu 2012 en heb nog steeds een loonstrookje van KLM NV.
Had LvW het niet gedaan dan was KLM net Martinair passage nu weggeweest, leuk of niet, ieder zal dat moeten toegeven.

Stoor me aan een opmerking van CHabu.
Zoals eerder in topics heb ik geen verkeerd woord te zeggen over Martinair. Gemotiveerd en vakkundig.
Maar om te insinueren dat kennis van vracht bij de KLM niet aanwezig is gaat me echt te ver.

Volgens mij heeft KLM sinds 1920 ervaring met het versturen van vracht.
Ondanks de enorme afhankelijkheid van uitzendkrachten bij KLM, en afnemende en onvoldoende waardering en investeringen voor het vak luchtvrachtmedewerker, zijn er nog altijd vaste medewerkers die de kennis wel hebben ( met ook nog eens een verscheidenheid aan vliegtuigtypes ).

Kan me helemaal aansluiten bij patrick@tediek.com
Anno 2012 is er geen droog brood te verdienen in Nederland, in Europa met luchtvracht.
Mag even aanhalen dat afgelopen kwartaal de vracht divisie ( Air France + KLM + Martinair ) 62 miljoen Euro verlies heeft gedraaid.
( Bron : kwartaalcijfers april-mei-juni Air France/KLM ).
Je mag van mij zoveel zwarte-pieten als je wilt, maar kom dan graag met zwart-op-wit cijfers wie er wel winst maakt en wie verlies.

Wil graag even duidelijk maken dat het luchtvrachtlandschap de afgelopen 20 jaar totaal is veranderd.
Waren we 20 jaar geleden 'met een palletje naar Tokyo' nog uit de kosten, sinds 2002 na SARS in Hong Kong is de winst hard achteruit gegaan.

Waren 20 jaar geleden de vluchten NAAR Amsterdam ( vanuit Tokyo, Seoul, Taipei en Hong Kong ) nog goudmijntjes, het is nu afgelopen.
Waar zijn JAL Cargo, China Airlines Cargo, Cathay en Dragonair Cargo nu ?? .. opgedroogd ..
Vanwege de crisis in Europa is de import vanuit Azië vrijwel nihil.

Lees maar al te vaak hoe de bloemenmarkt in dit topic erbij wordt gehaald.
Hetzelfde verhaal .
20 jaar geleden had Aalsmeer vrijwel een monopolie positie.
De vraag was zo groot dat KLM en Martinair als vervoerders daar goed aan verdiend hebben.

Nu is dat toch allemaal anders, moordende concurrentie uit zuid Amerika en Afrika.
Bloemen als luchtvracht is anno 2012 geen winst aan te behalen.

De grootste respekt voor een vlieger als 76-er.
Een uitspraak van Hartman kan ik moeilijk ontkennen.
Dat in de praktijk freighters van Martinair worden gekannibaliseerd ten gunste van de pax en combi toestellen vind ik niet kloppen.

Zowel bij de freighters als bij de combi's bellies van KLM is dezelfde tendens te zien.
VANUIT Schiphol allemaal vol, maar de import NAAR Schiphol loopt op alle fronten achter.

Martinair freighter bestemmingen en KLM passage bestemmingen ( op een paar overlappingen na ) bijten elkaar niet.

Hoe zwaar de mensen het ook bij Martinair hebben, ieder in de luchtvrachtsector heeft het nu zwaar.
Welkom bij de rest.
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2128
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble: ErwinS

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ErwinS »

The Dude wrote:Martinair Praat/Discussier/Speculeer topic blijft een van de meest levendige discussie topics die er zijn.

Na al het vorige te hebben gelezen doe ik ook maar even een duit in het zakje.

Aantal dingen die hier beweerd worden vind ik niet helemaal terecht.
Pas hier, net als Coati, niet helemaal tussen als KLM'er met 22 jaar en een blauw hart.

Anno 2012 is er geen droog brood te verdienen in Nederland, in Europa met luchtvracht.
Mag even aanhalen dat afgelopen kwartaal de vracht divisie ( Air France + KLM + Martinair ) 62 miljoen Euro verlies heeft gedraaid.
( Bron : kwartaalcijfers april-mei-juni Air France/KLM ).
Je mag van mij zoveel zwarte-pieten als je wilt, maar kom dan graag met zwart-op-wit cijfers wie er wel winst maakt en wie verlies.
Goed iemand nog te zien met een Blauw hart, zijn er niet veel meer als ik zo rond kijk bij de blauwe jongens.

Dat verlies is voor rekening van AF en KLM cargo. MP cargo draait geen verlies naar mijn weten. De combinatie wel ja.

Nog een mooie uitspraak van een een vertrokken CEO.... Winnaars hebben een plan, verliezers excuses.....
Nou dat van die excuses klopt wel bij de AF/KLM groep.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Mooi stukje Dude, respect.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”