http://luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Articl ... de_ketting
IVW legt Armeense Antonov An-12 op Schiphol 'aan de ketting'
SCHIPHOL - De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) houdt sinds dinsdagmiddag een Russisch vrachtvliegtuig aan de grond op Schiphol.
De Antonov An-12 van de Armeense maatschappij Air Highnesses voldoet volgens de dienst niet aan de wettelijke verplichtingen.
Het bedrijf dat opdracht heeft gegeven voor de vrachtvlucht laat de lading met een ander toestel naar de bestemming brengen.
Volgens IVW-woordvoerder Chantal Bijkerk is de Antonov dinsdagmiddag onderworpen aan een inspectie volgens de zogenoemde Europese SAFA-richtlijnen.
“Het gaat om een vliegtuig dat veel in Afrika actief is en maar zelden in Europa komt. Dat bracht ons ertoe om dit toestel te inspecteren.”
IVW-inspecteurs stelden vast de brandblussers aan boord niet tijdig waren gecontroleerd.
Ook waren de navigatiekaarten aan boord niet up-to-date. “Er was tevens sprake van een brandstoflekkage”, aldus Bijkerk.
“Zo'n lekkage is tot op zekere hoogte toegestaan, maar de bemanning moet dat dan wel kunnen aantonen. Dat konden ze echter niet.”
De An-12 vervoerde tevens enkele accu's, waarvoor volgens de IVW een speciale bevoegdheid nodig is. Ook die bleek niet aanwezig te zijn. De accu's zijn in beslag genomen.
Olie-industrie
Het viermotorige vliegtuig uit 1971 maakte dinsdagmiddag op Schiphol een tussenstop om stalen buizen te laden voor de olie-industrie. Het toestel had na enkele uren moeten doorvliegen richting Mozambique.
Bijkerk: “We hebben van de bemanning gehoord dat de lading met een ander vliegtuig naar de bestemming zal worden gebracht. De Antonov gaat terug naar Armenië. Dat kan uiteraard pas als het toestel bij een nieuwe inspectie wordt vrijgegeven.”
Uit de historie van de An-12 blijkt dat het vliegtuig in de afgelopen jaren actief was in Congo en voor de NAVO vluchten uitvoerde binnen Afghanistan.