Twijfels van een Nikonian...

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict

Re: Twijfels van een Nikonian...

Post by Erik_7Xi »

Tweedehands is een goede optie - op mijn 70-200mm f/2.8L II na (en de orginele 70-200mm f/2.8L die hij verving) zijn al mijn bodies, lenzen en flitsers gebruikt gekocht. Na 6 jaar de 1D MkII met groot plezier gebruikt te hebben, heb ik er onlangs een jonge 1D MkIII bijgekocht aangezien de Mk IV mij nog te duur is. Voor 1100 euro kan ik weer enige jaren vooruit en hou ik toch genoeg geld over om ergens heen te gaan om mijn hobbie uit te oefenen. (Even in de auto springen om Zwitserse F-5n of Duitse F-4n te platen ziet er hier niet - voor alles is een dure vliegticket nodig).
RogerS
Scramble Junior
Scramble Junior

Post by RogerS »

Ja, die 7D. Wat een onscherpe noisebox was dat. Heb hem inderdaad een paar maanden gebruikt en daarna afgefaseerd ( net als Hans Willem die hem 1 maand gebruikt heeft, en nog 3 Belgische vrienden die hem allemaal binnen het half jaar dumpten). Neem aan dat je geen haast hebt met de vervanging. Op de laatste donderdag van januari begint bij Mediamarkt weer de "geen btw" actie. Wat je ook koopt, het scheelt je dan 100den euri. Kocht er zelf een 1Dmk4 vorig jaar voor in de 3100. Gebruik een nu een 50D 1.6 crop, een 5D2 FF en een 1DMK4 1.3 crop. In de praktijk komt het er op neer dat ik bijna alles op de 1DMK4 neem, de 50D gebruik ik helemaal niet, en de 5DMK2 heel af en toe. Heb het voordeel van de FF nooit gezien, anders dan dat deze camera (zoveel meer) mp had. Als ik jou was zou ik gewoon bij Nikon blijven. Je bent dat merk gewend, en je hebt al een goede 70-200 en 300 mm. En de meerprijs, zoals gezegd, wacht gewoon Mediamarkt even af.

Gr Roger
Last edited by RogerS on 10 Dec 2011, 10:46, edited 1 time in total.
Warthog 71
Scramble Senior
Scramble Senior

Post by Warthog 71 »

Marc, dat jij überhaupt nadenkt over een mogelijk switch naar Canon verbaast me wel maar het geeft aan dat je breed nadenkt over de beste keuze binnen jou budget en technische wensen. Zoals je weet woon ik om de hoek en heb ik een 5DmkII in m'n tas zitten, als je een keer wil spelen hoor ik het wel, een 24-70 2.8 is ook geen probleem.
Iwan Bogels wrote:
FF: Been there, done that..... Je noemt zalf al een paar nadelen van een FF op, en die kan ik alleen maar bevestigen. FF is vooral mooi als je van iets "ouderwets" af komt met veel minder Mp. Dan lijkt alles mooier, en dat is het ook. :-)

Maar de ontwikkelingen in de digitale wereld dusdanig snel dat de kwaliteit van de crop-camera's al snel weer op een bijna gelijkwaardig niveau is. Een combi van een full frame en crop camera is eigenlijk het mooiste. Dan heb je het beste uit beide werelden. En wellicht is een tweedehands camera dan een mooie manier om je zo'n combi te kunnen veroorloven.

Iemand nog een EOS-7D in de aanbieding ? :-)

Ciao,
Iwan
Dan over de woorden van Iwan, nadelen van een FF zijn er in de theorie maar zijn dit ook echt nadelen??? Dat een FF minder beelden per seconde maakt is helder maar daar koop je geen FF voor, dat de autofocus langzamer is klopt ook maar ook daar koop je geen FF voor, dat je de 1,3 of 1,6X crop factor mist is tevens een gegeven maar je raad het al ook daar koop je geen FF voor!

Wat ik bedoel te zeggen is simpel, als je een 4x4 tocht ga rijden neem je een Landrover mee, geen Porsche 911, echter ga je een dag spelen op de Duitse Autobahn dan laat je de Landrover met plezier thuis en ga je op stap met de Porsche.

Ofwel in mijn optiek zijn FF en een crop camera twee verschillende stukken gereedschap, en hoewel je met beide kunt werken levert werken met het juiste gereedschap ten alle tijden het beste resultaat! Voor mij de reden om een FF en een 1,3X crop camera in de tas te hebben.

Overigens heeft Iwan gelijk voor wat de combi tussen beide systemen betreft, wat een beest van een camera is de 1DX hij past helemaal in mijn fotografie "straatje"

Grtz,

Marcel

Ps. Iwan, een 7D? probeer AK02 eens die zei ooit dat hij hem wilde verkopen, of WF01 het daar mee eens is weet ik overigen niet zo zeker :-)
Assumption is the mother of all f#ckups...
Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict

Post by Erik_7Xi »

Als je dan toch FF wilt zou ik liever bij Nikon blijven en een gebruikte D3 op de kop tikken - absurd weinig ruis bij hoge ISO, een goede AF, snelle camera en FF.

Als ik moet kiezen tussen een 5D mkII en een D3, dan zou ik overstappen naar Nikon - heb paar keer een 5D en later een 5D MkII in handen gehad maar het deed me gewoon teveel denken aan mijn 10D - een camera waarbij ik elke keer dat ik hem in handen had alleen maar kon denken.... waarom heb ik zoveel geld betaald voor een camera met een waardeloze AF en met een ingebouwde C64 als chip. Snap dat Canon de 1Ds en nu de 1Dx niet wilt ondermijnen voor dat geld had een 5D MkII gewoon de AF + snelheid van de 7D moeten hebben.
Warthog 71
Scramble Senior
Scramble Senior

Post by Warthog 71 »

Erik_7Xi wrote:Als je dan toch FF wilt zou ik liever bij Nikon blijven en een gebruikte D3 op de kop tikken - absurd weinig ruis bij hoge ISO, een goede AF, snelle camera en FF.

Als ik moet kiezen tussen een 5D mkII en een D3, dan zou ik overstappen naar Nikon - heb paar keer een 5D en later een 5D MkII in handen gehad maar het deed me gewoon teveel denken aan mijn 10D - een camera waarbij ik elke keer dat ik hem in handen had alleen maar kon denken.... waarom heb ik zoveel geld betaald voor een camera met een waardeloze AF en met een ingebouwde C64 als chip. Snap dat Canon de 1Ds en nu de 1Dx niet wilt ondermijnen voor dat geld had een 5D MkII gewoon de AF + snelheid van de 7D moeten hebben.
Erik is jou vergelijk wel eerlijk? Nieuwprijs D3? Nieuwprijs 5DmkII? Welke chip zit er in een 5DmkII? vergelijk die bv. eens met jou 1DmkIII. Sorry maar met zo'n onderbouwing kan ik persoonlijk niet zo veel, als je hiermee jou persoonlijk gevoel wilt delen dan is het een ander verhaal. Je kunt een 5DmkII nu eenmaal niet vergelijken met een 7D, als je het beste van alle werelden wil hebben moet je een 1D X kopen.

Grtz,

Marcel
Assumption is the mother of all f#ckups...
CBR
Scramble Addict
Scramble Addict
Subscriber Scramble: Ja

Post by CBR »

Warthog 71 wrote:wat een beest van een camera is de 1DX hij past helemaal in mijn fotografie "straatje"
Warthog 71 wrote:als je het beste van alle werelden wil hebben moet je een 1D X kopen.
Rustig Marcel, hij is nog niet eens uit en je verheerlijk dit "zich nog te bewijzen" model al. Bij Canon ziet op papier er alles goed uit, ook de ... 7D.

Of heb je de 1DX al uitgebreid mogen testen? :?
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Subscriber Scramble: Iwan Bogels

Post by Iwan Bogels »

Leuke discussie, maar met de EOS-1D X gaan we wel een keer of drie voorbij aan het item "Budget".

Ik denk dat het vooral belangrijk is om een keuze te maken met het oog op de toekomst, en niet alleen voor één body. Ik begrijp uit je woorden dat je open staat voor een hele nieuwe set, en dus kijkt naar wat de verschillende merken te bieden hebben. Kijk dan ook even verder naar toekomstige keuzes, zoals een tweede body met een andere crop, en bijpasssende lenzen.

Mijn cropfactor is me heilig. En dat kan ik natuurlijk makkelijk zeggen met een EOS-1D Mark IV, want hierin zijn vooral veel positieve specificaties verwerkt ten opzichte van de andere camera types. Met een tweedehands camera kun je budget en goede body combineren, maar dat had ik al gezegd.

Ben benieuwd naar het verloop van de rest van de discussie.

Groetjes,
Iwan

PS: Als je van 1,5x crop terug gaat naar 1,0x crop, denk je dat je dan nog genoeg hebt aan je 300mm ?
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy

Post by Flyboy »

Iwan Bogels wrote:Leuke discussie, maar met de EOS-1D X gaan we wel een keer of drie voorbij aan het item "Budget".
Inderdaad erg leuk zoals die zich ontwikkeld. Lange tijd geleden heb ik al besloten dat ik wil investering in goed glas, want dat gaat lang mee, maar dat de grote dikke lenzen voor mij en stap te ver zijn (>300mm klasse F2.8 bedoel ik dan) Wel goed kopen, en waar naar zijn geld...
Ik denk dat het vooral belangrijk is om een keuze te maken met het oog op de toekomst, en niet alleen voor één body.
Klopt helemaal, liever ook twee bodies
Ik begrijp uit je woorden dat je open staat voor een hele nieuwe set, en dus kijkt naar wat de verschillende merken te bieden hebben. Kijk dan ook even verder naar toekomstige keuzes, zoals een tweede body met een andere crop, en bijpasssende lenzen.
Dat is precies de strekking van de vraag. Iedere bodie een eigen lens verminderd de noodzaak tot wisselen in het veld en daarmee stofjes. Wat zijn de meningen over op stap gaan met verschilende merken, bijvoorbeeld als een body kapot gaat kan je niet meer wisselen als je verschillende merken hebt, maar je kan weer wel de beste mix maken...
Mijn cropfactor is me heilig.
PS: Als je van 1,5x crop terug gaat naar 1,0x crop, denk je dat je dan nog genoeg hebt aan je 300mm ?
Daarom ook twee bodies.
wild weasel
Scramble Addict
Scramble Addict
Type of spotter: picked up my old hobby!
Subscriber Scramble: wild weasel

Post by wild weasel »

Flyboy....

Wellicht is het in ieder geval wel handig te wachten met een knoop door te hakken tot de D800 (en de D400) worden gereleased, Zou toch balen zijn als je net wat hebt gekocht (wat voor merk dat dan ook moge zijn) en je vervolgens tot de ondekking komt dat die D800 toch wel precies is wat je zoekt.......Je zult nog wel even wat maandjes geduld moeten hebben, want zoals het er nu uitziet, word het medio Februari of Maart....
Shoot first, edit later! :-)
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master

Post by Flyboy »

wild weasel wrote:Flyboy.... Wellicht is het in ieder geval wel handig te wachten met een knoop door te hakken tot de D800 (en de D400) worden gereleased...
Ik heb geen haast hoor, ik vraag me alleen af of voor de mede spotters een 'significant' prijsverschil een overstap zouden maken bij gelijke prestaties. Maar voorlopig gaat de discussie meer over de prestaties van de verschillende merken / types. Ik ben op zich tevreden over Nikon :P
RogerS
Scramble Junior
Scramble Junior

Post by RogerS »

[quote= Ik ben op zich tevreden over Nikon :P[/quote

Dan is er toch geen enkele reden om te veranderen, Canon of Nikon, het maakt echt niet zoveel uit.

Gr Roger
wild weasel
Scramble Addict
Scramble Addict
Type of spotter: picked up my old hobby!
Subscriber Scramble: wild weasel

Post by wild weasel »

Flyboy wrote:
wild weasel wrote:Flyboy.... Wellicht is het in ieder geval wel handig te wachten met een knoop door te hakken tot de D800 (en de D400) worden gereleased...
Ik heb geen haast hoor, ik vraag me alleen af of voor de mede spotters een 'significant' prijsverschil een overstap zouden maken bij gelijke prestaties. Maar voorlopig gaat de discussie meer over de prestaties van de verschillende merken / types. Ik ben op zich tevreden over Nikon :P
Oke, duidelijk verhaal, zou ik r ook gewoon lekker even de tijd voor nemen. Ik ben het overigens wel met Roger eens hoor, als je tevreden bent over Nikon er wel ff goed over nadenken. Nikon, Canon, tis allemaal top spul. Maar gezien het feit je wel al 2 hele goede lenzen hebt van Nikon, is dat mijns inziens ook een goede overweging waard. en onderschat die 300mm F4 niet, da´s 1 van de allerscherpste lenzen die Nikon heeft......

Hoe dan ook, keep us posted!
Shoot first, edit later! :-)
Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict

Post by Erik_7Xi »

Warthog 71 wrote: Erik is jou vergelijk wel eerlijk? Nieuwprijs D3? Nieuwprijs 5DmkII? Welke chip zit er in een 5DmkII? vergelijk die bv. eens met jou 1DmkIII. Sorry maar met zo'n onderbouwing kan ik persoonlijk niet zo veel, als je hiermee jou persoonlijk gevoel wilt delen dan is het een ander verhaal. Je kunt een 5DmkII nu eenmaal niet vergelijken met een 7D, als je het beste van alle werelden wil hebben moet je een 1D X kopen.
Hmm heb ik net niet iets gezegd over gebruikt kopen? Een gebruikte D3 gaat voor 2200 - 2500 euro en daarmee heb je in mijn optiek juist wel het beste van beide werelden in handen ... een FF camera met zeer goede ISO prestaties, veel snelheid en een uitstekende AF.

Wat voor chip er wel of niet in een 5D MkII zit, is absoluut niet relevant - en mijn menig over de 5D MkII mag duidelijk zijn, ik vind het een niet-af product van Canon. (Maar goed dat is mijn mening - maar ja, daar is het ook een forum voor.. ).

Wat veel relevanter is dat wanneer de topic starter zit twijfelen om al zijn Nikon spul de deur uit te doen voor een 5D MkII ... dat dan mijn advies is om serieus naar een gebruikte D3 te kijken.

Dat jij daar niet zoveel mee kan, dat is prima - ieder heeft z'n eigen mening en ideeen, het zou erg saai zijn als we het altijd met elkaar eens moeten zijn of dezelfde voorkeur hebben.
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Subscriber Scramble: Iwan Bogels

Post by Iwan Bogels »

Flyboy wrote:Ik heb geen haast hoor, ik vraag me alleen af of voor de mede spotters een 'significant' prijsverschil een overstap zouden maken bij gelijke prestaties. Maar voorlopig gaat de discussie meer over de prestaties van de verschillende merken / types. Ik ben op zich tevreden over Nikon :P
Hi Flyboy,

Om even terug te komen op je originele vraag: Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik mijn uitgebreide cameraset de deur uit zou doen voor een ander merk omdat ik gewoon geen geld heb om lenzen én bodies te vervangen.

Daarnaast weet iedereen nu al dat er volgend jaar, het jaar daarna en het jaar daarna en en en en toch weer een camera gaat uitkomen die beter is dan wat je nu overweegt te kopen. Switchen om een body is dus een beetje de waan van de dag. Als je dat nou zou doen vanwege de lenzen..... Deze uitspraak triggert me overigens om zelf een te kijken hoeveel bodies lang mijn lenzen mee gaan. Mijn twee oudste lenzen hebben nu al op vier bodies dienst gedaan, drie andere lenzen zeker al op drie.

Mijn enige reden om over te stappen van Canon naar Nikon zou de combinatie zijn van cropfactor en autofocus. Met de EOS-1D Mark IV heb ik super prestaties (45-punts AF, fps, buffer, ISO) én een fijne cropfactor. Als Canon deze specificaties straks alleen nog maar laat terugkomen in de full-frame lijn, en Nikon stopt ze wel in de crop-camera’s, dan zal het gaan knagen.

Vooral die gratis mm’s van een crop camera zijn voor mij essentieel. Ik heb meer dan een jaar met de EOS-5D Mark II als mijn “main body” gewerkt, en het gemis aan de extra tele was één van de punten die me deed overstappen naar de EOS-1D Mark IV. En heel soms kijk ik wel eens jaloers naar de mannen met een 1.5x of 1.6x crop camera’s. Want laten we eerlijk zijn, een 400mm of een 600mm / 640mm, dat is echt een verschil.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes,
Iwan
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master

Post by Flyboy »

Lenzen gaan inderdaad voor bodies. Nu is het zo dat ik een 16 jaar oude 80-200 f2.8 zonder IS heb met mechanische autofocus. Ergo: die wilik gaan vervangen. Canon & Nikon beide 2K euries. De 300mmF4 s geweldig, maar is die van canon slechter? Plus, met het aanschaffen van Canon FF & 24-70 F2.8 ben ik 500 euro goedkoper uit dan bij Nikon, dus die kan ik weer inruilen op de 300mm F4. Een overstap zou nu dus redelijk budgetneutraal kunnen. Wat zijn dan nog arumenten voor een van de twee merken. In alle eerlijkheid heb ik nog niet vaak lenzen langs het hek geleend of uitgeleend (anders dan even kijken hoe een lens is op mijn body).

Over budget: het gaat niet om geld hebben, maar om er voor over hebben. Mijn streven is scherpe foto's zonder zwarte hoekjes.
Mijn enige reden om over te stappen van Canon naar Nikon zou de combinatie zijn van cropfactor en autofocus. Met de EOS-1D Mark IV heb ik super prestaties (45-punts AF, fps, buffer, ISO) én een fijne cropfactor. Als Canon deze specificaties straks alleen nog maar laat terugkomen in de full-frame lijn, en Nikon stopt ze wel in de crop-camera’s, dan zal het gaan knagen.
Dit knagen beschrijft een beetje mijn gevoel. Iwan, jij stapt dus af van de Full Frame vanwege de mm's?? En op de static dan, dan lijkt me een 24-70 F2.8 weer erg handig. Er zijn voldoende eigenaren van zulke lenzen in bezit p dit forum. Heren, dames: Wie reageert??

Marc
Post Reply

Return to “Photography”