Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
eh, verklaar je nader..
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Gonzo, ik denk dat je verkeerd gelezen hebt.
76-er bedoeld dat de gemiddelde MP stewardess geen kostwinner is thuis en dus relatoef gezien minder te verliezen heeft bij een rechtzaak tegen je baas als een MP vlieger welke wel kostwinner is. Voor hem staat dan veel meer op het spel.
Enne 76-er, mijn vraag was of JIJ als vlieger je gechanterd voelt.
76-er bedoeld dat de gemiddelde MP stewardess geen kostwinner is thuis en dus relatoef gezien minder te verliezen heeft bij een rechtzaak tegen je baas als een MP vlieger welke wel kostwinner is. Voor hem staat dan veel meer op het spel.
Enne 76-er, mijn vraag was of JIJ als vlieger je gechanterd voelt.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik vind niet dat het te maken heeft met het wel of niet een kostwinner zijn maar het eens opkomen voor je rechten. Ik verwacht echt nog wel dat aan de vliegers kant ook zaken gaan gebeuren indien het cabinepersoneel gelijk gaat krijgen. Daarnaast is MP gewoon genaaid door de vakbonden en een voormalig directeur MP, zoals AF constant genaaid wordt door de vakbonden in Frankrijk.76-er wrote:eh, verklaar je nader..
Ik ga er even niet verder op in als ex MP'er heb ik zaken gezien, gelezen en aangehoord en daaruit heb ik mijn actie genomen. Dit soort problemen die nu ontstaan zouden linksom of rechtom toch op een dag gebeuren. Dit is standaard bij vele grote organisaties ik heb het onder andere ook meegemaakt bij de Postbank ING fusie/overname. Mensen komen op voor hun rechten en dat is heel gezond. Echter dit is de derde overname die ik meemaak en de eerste waarbij senioriteit niet meegenomen gaat worden en waarbij een vakbond beloftes heeft gedaan aan haar leden en de KLM aan MP mensen die puntje bij paaltje niet nagekomen zijn.
Ik hoop dat ik me nu genoeg nader heb verklaard.
Gonzo
When nothing goes right.......go left.
When nothing goes right.......go left.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Niet zo negatief joh. 76-er staat aan dezelfde kant als jij
Vergeet niet dat de MP vlieger geen keuze had. Was take it or leave it. Procederen had ze hun baan/plaats gekost. Ook al was het opkomen voor je eigen rechten.
Vergeet niet dat de MP vlieger geen keuze had. Was take it or leave it. Procederen had ze hun baan/plaats gekost. Ook al was het opkomen voor je eigen rechten.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik weet het, en 76-er zit in dezelfde situatie als vele die ik goed ken.B767-300ER wrote:Niet zo negatief joh. 76-er staat aan dezelfde kant als jij
Vergeet niet dat de MP vlieger geen keuze had. Was take it or leave it. Procederen had ze hun baan/plaats gekost. Ook al was het opkomen voor je eigen rechten.
Niet geschoten is altijd mis zeg ik maar zo, en voor vele stewards en stewardessen die nu opleiding volgen bij KLM komt die bericht in de pers niet op een geschikt moment. Maar hier wordt met mensen omgegaan zoals dat niet hoort in Nederland, in Europa en in de rest van de wereld.
Echter, lees goed iedereen aub, dit is mijn mening of je het er nu mee eens bent of niet. Gezien bepaalde afspraken tussen de KLM en vakbonden die de belangen hebben behartigd voor MP cabine personeel is de kans meer dan 50% dat het cabinepersoneel gelijk gaat krijgen.
Gonzo
When nothing goes right.......go left.
When nothing goes right.......go left.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
En dan krijg je gelijk, en dan? VNC/VKV (pardon VNV) en KLM spelen wat dat betreft onder één hoedje. Mochten ex MPrs hun recht qua functie/senioriteit/ancienniteit gaan halen, zullen de blauwe partijen er alles aan doen om andere benefits zo snel mogelijk de nek om te draaien. Denk aan bv pensioen/onstslagbescherming/salarissuppletie etc. Het zijn precies de redenen voor de MP-vliegers om voor De Deal te stemmen.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik begrijp je helemaal 76-er, en iedereen weet volgens mij wel bij MP hoe het spelletje op dit moment wordt gespeeld. Echter als de rechtelijke macht in NL de MP cabine personeel gelijk geeft, indien het zover komt, kan het zijn dat ook het contract van het cockpit personeel bekeken gaat worden. Echter dat is nu even in een glazenbol kijken en wat ik alleen maar hoop is dat alle ex MP mensen nog jaren prettig naast hun KL collega's kunnen werken. Dit soort berichten helpen niet echt en is voer voor bepaalde personen. Daarom is dit even mijn laatste berichtgeving omtrent deze situatie.76-er wrote:En dan krijg je gelijk, en dan? VNC/VKV (pardon VNV) en KLM spelen wat dat betreft onder één hoedje. Mochten ex MPrs hun recht qua functie/senioriteit/ancienniteit gaan halen, zullen de blauwe partijen er alles aan doen om andere benefits zo snel mogelijk de nek om te draaien. Denk aan bv pensioen/onstslagbescherming/salarissuppletie etc. Het zijn precies de redenen voor de MP-vliegers om voor De Deal te stemmen.
Gonzo
When nothing goes right.......go left.
When nothing goes right.......go left.
- Piet Luijken
- Moderator
- Posts: 3954
- Joined: 27 Dec 2003, 14:19
- Subscriber Scramble: Piet Luijken
- Location: Amstelveen
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
De vraag die je ook moet stellen is wat als de rechter het cabine personeel geen gelijk geeft, wat dan? Ik weet zeker dat de met de Unie afgesproken regeling dan niet meer geldt.
De Unie heeft het strategisch gespeeld en een goede regeling getroffen.
Nu kijken wat er van overblijft aangezien de cabine er anders over denkt.
De Unie heeft het strategisch gespeeld en een goede regeling getroffen.
Nu kijken wat er van overblijft aangezien de cabine er anders over denkt.
Greetings,
Piet Luijken
Scramble Editor
Piet Luijken
Scramble Editor
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Goede regeling? Laat me niet lachen. Ja voor de klm ers ja
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Uitgangspunt bij afslanking is ontslag. Dus ja, een goede regeling, die er volgens mij niet is voor grondpersoneel. Be-lach-e-lijk om te lopen katten op KLMers.
create your own database with www.spottingmode.com
- Piet Luijken
- Moderator
- Posts: 3954
- Joined: 27 Dec 2003, 14:19
- Subscriber Scramble: Piet Luijken
- Location: Amstelveen
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Nogmaals, dat waren de woorden van de Unie, niet van mij:
Blog door Rendert Algra geplaatst op 02 december 2011 om 08:26
OVO staat voor Overgang Van Onderneming. KLM heeft de passagiersvluchten van Martinair overgenomen. De Unie is van oordeel dat daarmee een deel van de onderneming Martinair is overgenomen. KLM, Martinair maar ook de overige vakbonden zien dat anders. Vanuit die tegenstelling hebben onze belangenbehartigers onderhandeld. Het resultaat is een uitstekend sociaal plan. Het cabinepersoneel dat al jaren gevlogen heeft wordt financieel keurig gecompenseerd. Voor anderen ontstaat een hele nieuwe wereld aan perspectief. Zowel in salaris als in doorgroei naar functies in de lucht als wel nevenfuncties op de grond. Zuur is echter dat deze zeer ervaren mensen hun opgebouwde dienstjaren en ook hun leidinggevende functie kwijtraken. De cao van KLM laat niet toe dat bestaand personeel wordt ingehaald door nieuwkomers. De Unie heeft aan KLM en de andere bonden voorgesteld om van deze CAO afspraak af te wijken. Helaas kreeg De Unie nul op het rekest.
Hoe nu verder?
Het uit onderhandelde sociaal plan is door onderhandelaars en kaderleden voorgelegd als principeakkoord. Dat betekent dat leden werd geadviseerd in te stemmen met het sociaal plan. Nu dat niet gebeurd is, is er sprake van een nieuwe patstelling. De optie, een jarenlange juridische procedure met een onzekere uitkomst, met daarnaast het risico op verlies van de nu gemaakte afspraken over salaris aanvulling, is niet aanlokkelijk. De Unie staat voor werkgelegenheid en inkomenszekerheid. Met dit sociaal plan is aan die twee eisen ruimschoots voldaan. Aan de andere kant is de Unie een vakorganisatie waar de stem van de leden telt. Het dagelijks bestuur van De Unie zal inventariseren wat de betrokken leden willen. In de laatste week van december zal het dagelijks bestuur de leden laten weten wat er is besloten. Het zal een duidelijke beslissing worden, in Jouw Belang!
Greetings,
Piet Luijken
Scramble Editor
Piet Luijken
Scramble Editor
- Piet Luijken
- Moderator
- Posts: 3954
- Joined: 27 Dec 2003, 14:19
- Subscriber Scramble: Piet Luijken
- Location: Amstelveen
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Reactie FNV:
Vorige week werd er in verschillende media en op de site van UNC gecommuniceerd over het door hun leden wegstemmen van het voorstel van Martinair m.b.t. de compensatie voor het beëindigen van de bedrijfsactiviteiten. Wij willen hier duidelijk stellen dat dit geen verdere consequenties zal hebben voor het akkoord dat eerder tussen FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en KLM is overeengekomen over de instroom van deze groep.
Afspraken tussen Martinair en UNC
Wegens de beëindiging van de bedrijfsactiviteiten van Martinair zijn per 1 februari 2011 nagenoeg alle ex-Martinair CA’s op vrijwillige basis en, niet onbelangrijk, op advies van UNC in dienst getreden bij KLM. UNC vertegenwoordigt (nog) een groot deel van deze ± 380 nieuwe collega’s en heeft met de directie van Martinair overleg gevoerd over de compensatie die deze groep wenste te krijgen voor het beëindigen van hun dienstverband bij Martinair. Nu het voorstel van Martinair blijkbaar geen draagvlak vindt bij de leden van UNC, zal UNC wederom met Martinair rond de tafel moeten. Let wel, noch FNV Bondgenoten/Cabin Pressure noch KLM is daar bij betrokken.
Cabine CAO niet in het geding
Op grond van hun ledenaantal is UNC per 1 februari 2011 door KLM erkend als derde gesprekspartner aan de cabinetafel. Als voorwaarde daarvoor hebben zij alle afspraken die FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en VNC met KLM in het verleden maakten moeten accepteren. Dat is dus inclusief de afspraken m.b.t. senioriteit zoals die in de CAO voor KLM cabinepersoneel zijn geregeld en de eerder op 22 december 2010 gemaakte afspraken over de instroom van de ex-Martinair collega’s.
Nogmaals: geen horizontale instroom!
Wij weten dat UNC graag met alle betrokken partijen in gesprek wil gaan om een mogelijke opening te creëren m.b.t. het senioriteitprincipe. Wat FNV Bondgenoten/Cabin Pressure betreft is de discussie hierover tussen KLM en Bonden in alle zorgvuldigheid gevoerd wat heeft geleid tot het resultaat dat er nu ligt. Dat wil zeggen: Op grond van de bestaande CAO-afspraken geen horizontale instroom voor de ex-Martinair collega’s. Een uiteindelijke eventuele ‘deal’ tussen Martinair en UNC zal hier verder niets meer aan kunnen veranderen.
Enige nuance en duidelijkheid leken ons op zijn plaats. Daarom deze update m.b.t. de berichtgeving over Martinair en UNC in de pers.
Redactie Cabin Pressure
Vorige week werd er in verschillende media en op de site van UNC gecommuniceerd over het door hun leden wegstemmen van het voorstel van Martinair m.b.t. de compensatie voor het beëindigen van de bedrijfsactiviteiten. Wij willen hier duidelijk stellen dat dit geen verdere consequenties zal hebben voor het akkoord dat eerder tussen FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en KLM is overeengekomen over de instroom van deze groep.
Afspraken tussen Martinair en UNC
Wegens de beëindiging van de bedrijfsactiviteiten van Martinair zijn per 1 februari 2011 nagenoeg alle ex-Martinair CA’s op vrijwillige basis en, niet onbelangrijk, op advies van UNC in dienst getreden bij KLM. UNC vertegenwoordigt (nog) een groot deel van deze ± 380 nieuwe collega’s en heeft met de directie van Martinair overleg gevoerd over de compensatie die deze groep wenste te krijgen voor het beëindigen van hun dienstverband bij Martinair. Nu het voorstel van Martinair blijkbaar geen draagvlak vindt bij de leden van UNC, zal UNC wederom met Martinair rond de tafel moeten. Let wel, noch FNV Bondgenoten/Cabin Pressure noch KLM is daar bij betrokken.
Cabine CAO niet in het geding
Op grond van hun ledenaantal is UNC per 1 februari 2011 door KLM erkend als derde gesprekspartner aan de cabinetafel. Als voorwaarde daarvoor hebben zij alle afspraken die FNV Bondgenoten/Cabin Pressure en VNC met KLM in het verleden maakten moeten accepteren. Dat is dus inclusief de afspraken m.b.t. senioriteit zoals die in de CAO voor KLM cabinepersoneel zijn geregeld en de eerder op 22 december 2010 gemaakte afspraken over de instroom van de ex-Martinair collega’s.
Nogmaals: geen horizontale instroom!
Wij weten dat UNC graag met alle betrokken partijen in gesprek wil gaan om een mogelijke opening te creëren m.b.t. het senioriteitprincipe. Wat FNV Bondgenoten/Cabin Pressure betreft is de discussie hierover tussen KLM en Bonden in alle zorgvuldigheid gevoerd wat heeft geleid tot het resultaat dat er nu ligt. Dat wil zeggen: Op grond van de bestaande CAO-afspraken geen horizontale instroom voor de ex-Martinair collega’s. Een uiteindelijke eventuele ‘deal’ tussen Martinair en UNC zal hier verder niets meer aan kunnen veranderen.
Enige nuance en duidelijkheid leken ons op zijn plaats. Daarom deze update m.b.t. de berichtgeving over Martinair en UNC in de pers.
Redactie Cabin Pressure
Greetings,
Piet Luijken
Scramble Editor
Piet Luijken
Scramble Editor
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Afslanking? Welke afslanking? (uitfasering van de 76-jes?, in that case, bestel de 333's dan maar af)Coati wrote:Uitgangspunt bij afslanking is ontslag. Dus ja, een goede regeling, die er volgens mij niet is voor grondpersoneel. Be-lach-e-lijk om te lopen katten op KLMers.
KLM nu 9x per week naar CUR, 7x per week naar AUA en 3x per week HAV/PUJ (2x )
Aantal KLM producerende ICA eenheden 2012 is een stukje hoger als in 2011.
Ik zie geen afslanking. Zal wel komen omdat ik me blauwe bril nog niet op heb.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Inderdaad, uitfasering 767. Dat noem je een afslanking. Want MP is namelijk een apart bedrijf, met een eigen CAO, een eigen AOC, een eigen begroting, een eigen winst/verlies balans. Als je de redenen niet wilt zien waarom de pax operatie van MP is gestopt, en alleen maar naar KLM kan wijzen als de grote boze oorzaak van alle ellende, dan moet je wellicht die knalrode bril eens afzetten.
Wellicht kan je eens uitleggen wat jij dan had verwacht? Een schenking van 3 A333s aan MP? Een kapitaal injectie van tientallen of honderden miljoenen om een operatie met 3 of 4 kisten door te zetten? Ik snap de frustratie, maar om KLM nou steeds overal de schuld van te geven is m.i. volkomen buiten de realiteit en ook zeer onredelijk.
Wellicht kan je eens uitleggen wat jij dan had verwacht? Een schenking van 3 A333s aan MP? Een kapitaal injectie van tientallen of honderden miljoenen om een operatie met 3 of 4 kisten door te zetten? Ik snap de frustratie, maar om KLM nou steeds overal de schuld van te geven is m.i. volkomen buiten de realiteit en ook zeer onredelijk.
Last edited by Coati on 09 Dec 2011, 09:42, edited 2 times in total.
create your own database with www.spottingmode.com
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
@ Piet Lijken: erg fijn, een genuanceerd tegengeluid bij al deze 'rode terreur' . Dat miste ik wel in de afgelopen 4 a 5 pagina's, het gezonde hoor en wederhoor principe.
== All is well, as long as we keep spinning ==