Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 749
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Het blijft erg jammer dat MP er mee is opgehouden, Ik vond hen service als charter maatschappij beter dan de rest wat de Nederlandse markt te bieden heeft (persoonlijke mening). Ik heb altijd het vermoeden gehad dat KLM er geen zin in heeft. Toch apart dat andere maatschappijen wel groeien en "succes" hebben. Deze week heeft Arke er weer een 767 bijgezet. Heb Arke een paar maal mogen proberen, wat een vreselijke service... maar ja.. het gaat om de centen.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Patrick, ik kan mij in het geheel niet vinden in het verhaal, KLM er geen zin in heeft is al een opmerking die ik niet echt kan plaatsen. Het feit dat Arke, waar ik wel zeer goede ervaring mee heb, groeit heeft mede te danken dat zij Europese bestemmingen mogen vliegen en dat mocht MP niet van de Europese Commissie. EC had geëist dat MP haar activiteiten in Europa moest stoppen als zij overgenomen wilde worden door KL. MP heeft hieraan gehoor gegeven, daardoor viel natuurlijk ook een stuk markt aandeel van MP te verdelen onder HV en OR. Uiteindelijk is het feit dat MP pax gestopt is niet door KL besloten maar door een andere partij namelijk AF.patrick@tediek.com wrote:Het blijft erg jammer dat MP er mee is opgehouden, Ik vond hen service als charter maatschappij beter dan de rest wat de Nederlandse markt te bieden heeft (persoonlijke mening). Ik heb altijd het vermoeden gehad dat KLM er geen zin in heeft. Toch apart dat andere maatschappijen wel groeien en "succes" hebben. Deze week heeft Arke er weer een 767 bijgezet. Heb Arke een paar maal mogen proberen, wat een vreselijke service... maar ja.. het gaat om de centen.
Er zijn meerdere zaken geweest die ertoe hebben geleidt dat MP pax gestopt is en dit heeft niks te maken gehad met dat KL geen zin heeft gehad.
Gonzo
When nothing goes right.......go left.
When nothing goes right.......go left.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Het is inderdaad de EU die eiste dat KL deze activiteiten zou afstoten. Echter, ik durf te wedden dat niemand binnen AF/KL dit als een groot probleem ziet/zag. Het was KLM (net als alle andere potentiële kopers) ook alleen maar om de vrachtactiviteiten van MP te doen (anders hadden ze MP nooit overgenomen). Dat TUI een paar jaar geleden besloot om ook in Nederland zijn eigen maatschappij te beginnen was natuurlijk ook niet voordelig voor de pax activiteiten van MP (werden dus nog minder interessant).Gonzo wrote:Patrick, ik kan mij in het geheel niet vinden in het verhaal, KLM er geen zin in heeft is al een opmerking die ik niet echt kan plaatsen. Het feit dat Arke, waar ik wel zeer goede ervaring mee heb, groeit heeft mede te danken dat zij Europese bestemmingen mogen vliegen en dat mocht MP niet van de Europese Commissie. EC had geëist dat MP haar activiteiten in Europa moest stoppen als zij overgenomen wilde worden door KL. MP heeft hieraan gehoor gegeven, daardoor viel natuurlijk ook een stuk markt aandeel van MP te verdelen onder HV en OR. Uiteindelijk is het feit dat MP pax gestopt is niet door KL besloten maar door een andere partij namelijk AF.
Dat krijg je als je automatisch een grote klant hebt (TUI Nederland). Eigenlijk was het natuurlijk ook vreemd dat overal in Europa de touroperators hun eigen maatschappijen hadden, met uitzondering van Nederland. Nu is deze situatie "gecorrigeerd" en hebben wij dezelfde situatie als in de meeste andere Europese landen (met het verschil dat wij nog steeds een grote onafhankelijke maatschappij hebben).patrick@tediek.com wrote:Toch apart dat andere maatschappijen wel groeien en "succes" hebben. Deze week heeft Arke er weer een 767 bijgezet.
Daar gaat het altijd om. Uiteindelijk is het (helaas) nog steeds dat de meeste klanten kiezen voor prijs i.p.v. kwaliteit.patrick@tediek.com wrote:maar ja.. het gaat om de centen.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Het is toch altijd erg leuk om te lezen dat iedereen denkt dat de overname van MP puur om de cargo activiteiten is gegaan. Echter KL was nog voordat AF in beeld was al bezig om MP in te lijfen. Alleen heeft o.a. onze Nelie Smit Kroes ervoor gezorgd dat dit niet eerder is gebeurd. KL heeft altijd interesse getoond in de charter activiteiten MP en haar flexibiliteit op de cargo markt. Echter toen Nelie met het idee kwam om MP haar Europese charters op te laten heffen wist iederen binnen MP al dat het doek zou vallen voor pax vervoer.
Maar als jullie denken dat het puur om cargo activiteiten gaat zullen we het nu moeten gaan merken bij MP.....not dus. MP Cargo gaat nu een paar hele zware jaren tegemoet om zaken te herstellen die AF/KL groep voor hun kapot heeft gemaakt. Het wordt nog maar te bezien hoe sterk de steun uit o.a. Frankrijk zal zijn de aankomende periode.
Maar als jullie denken dat het puur om cargo activiteiten gaat zullen we het nu moeten gaan merken bij MP.....not dus. MP Cargo gaat nu een paar hele zware jaren tegemoet om zaken te herstellen die AF/KL groep voor hun kapot heeft gemaakt. Het wordt nog maar te bezien hoe sterk de steun uit o.a. Frankrijk zal zijn de aankomende periode.
Gonzo
When nothing goes right.......go left.
When nothing goes right.......go left.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Uit mijn MP-verleden herinner ik me als reden voor het stoppen van de Europese vluchten, het gegeven dat uit analyse bleek dat die vluchten niet rendabel te maken waren; deels vanwege de sterke concurrentie, maar ook omdat MP vasthield aan het full service concept en niet snel genoeg de koers verlegde. Je kunt natuurlijk speculeren of de conclusie van de EC al getrokken was en het rapport daarnaar toe geschreven is.
En dat 'iedereen' wist dat pax-vluchten zouden stoppen? Ik ving toch ook geluiden op van de stellige overtuiging bij een aantal managers binnen MP dat, na overname van MP door KL, MP de long distance leisure carrier van de AF/KL-groep zou worden. MP kon, zo was de overtuiging, veel goedkoper opereren voor dit soort vervoer dan KL of AF. Die verwachting blijkt toch niet uitgekomen, terwijl dat een mooi scenario had kunnen zijn. Dat scenario had ik persoonlijk veel logischer gevonden dan wat er nu gebeurt.
Ben met je eens dat MP Cargo nu (ook) lang geen zekere toekomst kent. Het is de vraag of MP de tijd en ruimte krijgt om zaken te herstellen. Net als de vraag over vlootvernieuwing voor de 767's bij pax, zal de vraag over vervanging van de MD11's waarschijnlijk over niet al te lange termijn ook beantwoord moeten worden. Het is de vraag hoe de hazen dan gaan lopen. Ik ben benieuwd en hoop dat er snel een krachtig scenario wordt neergelegd.
En dat 'iedereen' wist dat pax-vluchten zouden stoppen? Ik ving toch ook geluiden op van de stellige overtuiging bij een aantal managers binnen MP dat, na overname van MP door KL, MP de long distance leisure carrier van de AF/KL-groep zou worden. MP kon, zo was de overtuiging, veel goedkoper opereren voor dit soort vervoer dan KL of AF. Die verwachting blijkt toch niet uitgekomen, terwijl dat een mooi scenario had kunnen zijn. Dat scenario had ik persoonlijk veel logischer gevonden dan wat er nu gebeurt.
Ben met je eens dat MP Cargo nu (ook) lang geen zekere toekomst kent. Het is de vraag of MP de tijd en ruimte krijgt om zaken te herstellen. Net als de vraag over vlootvernieuwing voor de 767's bij pax, zal de vraag over vervanging van de MD11's waarschijnlijk over niet al te lange termijn ook beantwoord moeten worden. Het is de vraag hoe de hazen dan gaan lopen. Ik ben benieuwd en hoop dat er snel een krachtig scenario wordt neergelegd.
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Dit is ook hetgeen wat Dhr Schröder nadrukkelijk benoemde in zijn afscheidswoord.OA152 wrote:Ben met je eens dat MP Cargo nu (ook) lang geen zekere toekomst kent. Het is de vraag of MP de tijd en ruimte krijgt om zaken te herstellen. Net als de vraag over vlootvernieuwing voor de 767's bij pax, zal de vraag over vervanging van de MD11's waarschijnlijk over niet al te lange termijn ook beantwoord moeten worden. Het is de vraag hoe de hazen dan gaan lopen. Ik ben benieuwd en hoop dat er snel een krachtig scenario wordt neergelegd.
Vermoedelijk zullen we hiervoor een blik zuidwaards moeten wenden en hopen dat zij het licht ook zien.
Groeten,
Ron
Ron
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
De afscheidsvluchten van de 76-jes.......
12-11-2011 09.30 MP0501 JAX VQQ 763 PH-MCI
17-11-2011 09.30 MP0502 JAX VQQ 763 PH-MCL
20-11-2011 09.30 MP0503 JAX VQQ 763 PH-MCM
Ze zullen vertrekken in de huidige MP kleuren, maar zonder MP titels.
De MCI gaat door naar de scrapper in VCV, voor de MCL en MCM schijnt een 2e leven in gedachte te zijn.
12-11-2011 09.30 MP0501 JAX VQQ 763 PH-MCI
17-11-2011 09.30 MP0502 JAX VQQ 763 PH-MCL
20-11-2011 09.30 MP0503 JAX VQQ 763 PH-MCM
Ze zullen vertrekken in de huidige MP kleuren, maar zonder MP titels.
De MCI gaat door naar de scrapper in VCV, voor de MCL en MCM schijnt een 2e leven in gedachte te zijn.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Die MCI heeft ook al een mooie 106.000 uur op de teller. Heeft zich wel bewezen!
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Hebben de MCM en de MCL zoveel uur minder dan?
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Die zitten ook rond de 100.000, maar 10-20.000 uur minder. Precieze uren weet ik zo even niet.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Kleine aanvulling in bovenstaande.B767-300ER wrote:De afscheidsvluchten van de 76-jes.......
12-11-2011 09.30 MP0501 JAX VQQ 763 PH-MCI
17-11-2011 09.30 MP0502 JAX VQQ 763 PH-MCL
20-11-2011 09.30 MP0503 JAX VQQ 763 PH-MCM
Ze zullen vertrekken in de huidige MP kleuren, maar zonder MP titels.
De MCI gaat door naar de scrapper in VCV, voor de MCL en MCM schijnt een 2e leven in gedachte te zijn.
Ze gaan alle 3 naar Jacksonville voor een C-Check aldaar.
Vervolgens krijgen ze alle 3 (ja alle 3) een 2e leven. De MCI gaat dus ook niet naar de scrapper!
(niet zo vreemd natuurlijk, zijn van 1e eigenaar, dealer onderhouden en alle papieren nog aanwezig )
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik herinner mij een verhaal over een MPH 767 die terug zou gaan naar Boeing, maar dat is zeker een achterhaald verhaal ?B767-300ER wrote:Kleine aanvulling in bovenstaande.
Ze gaan alle 3 naar Jacksonville voor een C-Check aldaar.
Vervolgens krijgen ze alle 3 (ja alle 3) een 2e leven. De MCI gaat dus ook niet naar de scrapper!
(niet zo vreemd natuurlijk, zijn van 1e eigenaar, dealer onderhouden en alle papieren nog aanwezig )
Ennuh, geen details over de nieuwe bzen voor de 767s ?
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
- Een echte spotter
- Moderator
- Posts: 1492
- Joined: 20 Jun 2004, 04:21
- Location: Oranjestad, Aruba
- Contact:
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik kan me voorstellen dat LOT op korte termijn wel wat kan gebruiken....
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Dat is inderdaad een achterhaald verhaal. Dat betrof de 767 PH-MCG welke in 2009 de vloot al heeft verlaten.cHabu wrote:Ik herinner mij een verhaal over een MPH 767 die terug zou gaan naar Boeing, maar dat is zeker een achterhaald verhaal ?B767-300ER wrote:Kleine aanvulling in bovenstaande.
Ze gaan alle 3 naar Jacksonville voor een C-Check aldaar.
Vervolgens krijgen ze alle 3 (ja alle 3) een 2e leven. De MCI gaat dus ook niet naar de scrapper!
(niet zo vreemd natuurlijk, zijn van 1e eigenaar, dealer onderhouden en alle papieren nog aanwezig )
Ennuh, geen details over de nieuwe bzen voor de 767s ?
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- jfaltena
- Scramble Master
- Posts: 3005
- Joined: 09 Dec 2003, 17:08
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: jfaltena
- Location: Home or @ any Airfield
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Als ik het me goed herinner was dat vanwege het feit dat de PH-MCG de meeste vlieguren / cycles ter wereld had voor een 767 (?)
Please correct me if I'm wrong
Please correct me if I'm wrong
Flown from / to; AMS ATH BCN CDG EFL EWR FRA GMP INV LAX LGW LHR LPL MAN RTM SFO VIE YVR YYZ ZRH
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none