Aviodrome: overname door Libema en verdere ontwikkelingen...
Forum rules
-
- Scramble Addict
- Posts: 2079
- Joined: 14 Jun 2007, 20:50
- Subscriber Scramble: wamovements
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
Mijn persoonlijke mening is dat er in NL inderdaad geen markt is voor twee musea die hemelsbreed nog geen 40 km bij elkaar vandaan liggen, waarbij er één door de overheid zwaar wordt gesubsidieerd en 1 een toegangsprijs vraagt.
Daarnaast denk ik dat de problemen metname veroorzaakt worden door strategie/doelgroep/doelstelling. Heeft het MLM zijn zijn doelstelling al in de naam zitten, (Militaire Luchtvaart Museum) waarbij de naam precies aan de verwachting voldoet, is daar denk ik bij het Aviodrome geen sprake van.
Wat is de strategie van het Aviodrome? Wat wil men uitbeelden? Wil men bijvoorbeeld Schiphol door de jaren heen laten zien?? Dat kan, men heeft de oude verkeerstoren, een KLM B747, een KLM Tracker, een Connie, een DC-2 en ongetwijfeld nog veel meer. Met een beetje lobby moet er nog meer los te peuteren zijn bij KLM, Martinair etc. (wellicht dat Martin Schroder wel geintereseerd is) Als dit de strategie is, klopt de marketing van geen kant. Ook een groot deel van de collectie draagt hier niet aan bij (hoe vet ik, ik heb het hier over bijvoorbeeld de Hunter, F-104, Viggen etc). Wellicht dat iemand anders wel weet wat het Aviodrome wil uitstralen....... Eventuele overlap met MLM zal voor een groot deel leiden tot een bezoek aan het gratis MLM ipv Aviodrome.
Men heeft dus een redelijke grote MLD collectie (Huey, SeaHawk, Neptune (KLM kleuren) en 2 Trackers (1 in KLM Kleuren)) allen zijn echter ook gratis te aanschouwen in het MLM.... Zal dus niemand trekken, tenzij men van te voren aankondigd wanneer de Tracker bijvoorbeeld gaat draaien etc.
Ook de samenwerking met de DDA geeft denk ik meer benefit voor de DDA dan voor het Aviodrome. Op de site van het Aviodrome staat keurig de DDA vermeld op de openingspagina, klik je er op kom je alleen maar DDA teksten tegen, een lege agenda etc, Wat ik mis is de link/uitleg over de samenwerking tussen Aviodrome en DDA, afbeeldingen etc. Maar wat kost het (wij zijn immers allen Nederlanders)? in twee minuten klikken heb ik het niet gevonden..... Door het gebrek aan strategie ontbreekt uiteraard ook de schakel DDA - Aviodrome.
Zelf ben ik overigens 1 keer in het Avidrome geweest (toen de SGHK de NSK daar organiseerde) en heb die dga ook door het museum gewandeld. Wat mij opviel was het gebrek aan routing, ik had geen idee wat er achter de volgende hoek te verwachten was, eventuele thema's stonden kris-kras door elkaar en er zat totaal geen logica in opbouw in.
grt
Dennis Peteri
Daarnaast denk ik dat de problemen metname veroorzaakt worden door strategie/doelgroep/doelstelling. Heeft het MLM zijn zijn doelstelling al in de naam zitten, (Militaire Luchtvaart Museum) waarbij de naam precies aan de verwachting voldoet, is daar denk ik bij het Aviodrome geen sprake van.
Wat is de strategie van het Aviodrome? Wat wil men uitbeelden? Wil men bijvoorbeeld Schiphol door de jaren heen laten zien?? Dat kan, men heeft de oude verkeerstoren, een KLM B747, een KLM Tracker, een Connie, een DC-2 en ongetwijfeld nog veel meer. Met een beetje lobby moet er nog meer los te peuteren zijn bij KLM, Martinair etc. (wellicht dat Martin Schroder wel geintereseerd is) Als dit de strategie is, klopt de marketing van geen kant. Ook een groot deel van de collectie draagt hier niet aan bij (hoe vet ik, ik heb het hier over bijvoorbeeld de Hunter, F-104, Viggen etc). Wellicht dat iemand anders wel weet wat het Aviodrome wil uitstralen....... Eventuele overlap met MLM zal voor een groot deel leiden tot een bezoek aan het gratis MLM ipv Aviodrome.
Men heeft dus een redelijke grote MLD collectie (Huey, SeaHawk, Neptune (KLM kleuren) en 2 Trackers (1 in KLM Kleuren)) allen zijn echter ook gratis te aanschouwen in het MLM.... Zal dus niemand trekken, tenzij men van te voren aankondigd wanneer de Tracker bijvoorbeeld gaat draaien etc.
Ook de samenwerking met de DDA geeft denk ik meer benefit voor de DDA dan voor het Aviodrome. Op de site van het Aviodrome staat keurig de DDA vermeld op de openingspagina, klik je er op kom je alleen maar DDA teksten tegen, een lege agenda etc, Wat ik mis is de link/uitleg over de samenwerking tussen Aviodrome en DDA, afbeeldingen etc. Maar wat kost het (wij zijn immers allen Nederlanders)? in twee minuten klikken heb ik het niet gevonden..... Door het gebrek aan strategie ontbreekt uiteraard ook de schakel DDA - Aviodrome.
Zelf ben ik overigens 1 keer in het Avidrome geweest (toen de SGHK de NSK daar organiseerde) en heb die dga ook door het museum gewandeld. Wat mij opviel was het gebrek aan routing, ik had geen idee wat er achter de volgende hoek te verwachten was, eventuele thema's stonden kris-kras door elkaar en er zat totaal geen logica in opbouw in.
grt
Dennis Peteri
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
Even ten aanzien van die lijst met namen: we weten geen van allen wat ze verdienen en of het fulltimers zijn of dat het zelfs medewerkers zijn die vrijwilliger zijn. Verder is een medewerker personeelszaken behoorlijk belangrijk als je zoveel vrijwilligers hebt: zij vallen namelijk óók onder de verantwoordelijkheid van het bedrijf. Daarom heb je dus mensen met specialistische kennis nodig van arbo, zorg, verzekeringen, etc.KIER wrote:Maar ja nu ik zo verder kijk, naar o.a. die lijst met "belangrijke" personen weet ik al genoeg. Iemand die personeelszaken doet .....kom op nou, zo'n bedrijf.
En op het eind gaan we allemaal dood.KIER wrote:Dit is het begin van het eind.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
Morge,
Groeten,
Stefan
Geen van allen is een aanname natuurlijk, misschien is er hier iemand die dat wel weet Ik vind dat wel interessant om te weten.pjotrtje wrote:Even ten aanzien van die lijst met namen: we weten geen van allen wat ze verdienen en of het fulltimers zijn of dat het zelfs medewerkers zijn die vrijwilliger zijn.
Groeten,
Stefan
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
Als de entreeprijs hoog is zullen er minder mensen in staat zijn een bezoek te kunnen bekostigen en dus lopen de bezoekersaantallen terug met als gevolg een lagere omzet die weer lijden tot financiële problemen.Stafhunter wrote: eigenlijk wel onbegrijpelijk dat ze bij zo‘n grote entree prijs nog in de financiële problemen komen.
In de omgeving van het Aviodrome is wel het een en ander te doen om een dagje uit op te vullen, maar is dat ook interessant voor een grote doelgroep? Ik denk dat de locatie, midden in Flevoland, het park dan ook niet ten goede komt.
Hoe zijn de OV verbindingen naar het park, kunnen mensen zonder eigen vervoer nadat ze bij het Aviodrome zijn uitgekeken op een makkelijke manier met bijv. de bus naar een omliggende attractie toe? En dan bedoel ik niet het Dolfinarium, Walibi Flevo etc. want daar trekken de meeste mensen toch al een hele dag voor uit.
Als dit niet het geval is dan is het voor velen niet de moeite om "helemaal" naar de Flevopolder te reizen voor een paar uurtjes Aviodrome...
Mike
Flown with: KL/MP/LX/SR/LH/HV/AF/RG/BD/VP/LS/FR/TG/RX
Flown on: A312/A319/A320/A321/A332/A388/B732/B733/B734/B73G/B738/B752/B763/B743/M83/RJ85/RJ1H/F70/F100/MD11/E110/CNC/PA28
Flown on: A312/A319/A320/A321/A332/A388/B732/B733/B734/B73G/B738/B752/B763/B743/M83/RJ85/RJ1H/F70/F100/MD11/E110/CNC/PA28
-
- Scramble Addict
- Posts: 2079
- Joined: 14 Jun 2007, 20:50
- Subscriber Scramble: wamovements
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
OV is niet echt een issue: het MLM is ook niet echt lekker met OV te bereiken
-
- Scramble Rookie
- Posts: 85
- Joined: 31 Mar 2009, 16:46
- Type of spotter: F4
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
Nee, maar het MLM is wel gratis. en dan ga je er wat sneller naar toe dan als je 15.75 euro p.p. moet betalen.wamovements wrote:OV is niet echt een issue: het MLM is ook niet echt lekker met OV te bereiken
Ik zou als ik het Aviodrome was, zou ik alle militaire vliegtuigen afstoten naar het MLM en concentreren op de burgerluchtvaart.
Ik vind ook dat ze teveel vliegtuigen willen, er staan ik weet niet hoeveel vliegtuigen als project op de agenda terwijl de huidige collectie niet eens goed onderhouden wordt.
Ze hebben veel te veel hooi op hun vork gedaan. Zorg eerst dat je huidige collectie in die in het museum staat in goede staat verkeerd en zo blijft. En ga dan is kijken kunnen we de collectie vergroten en dan ook weer onderhouden.
Ik vind ook dat er meer balans in de entreeprijs moet, want nu houd de hoge entreeprijs veel mensen tegen om naar binnen te gaan.
Maar het is makkelijk praten van de zijlijn.
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2719
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
Zelf ben ik een keer in Aviodrome geweest met het gezin, en voor een middagje uitvond ik het een te hoge prijs versus de prestatie. Het is een mooi museum (wat ik me kan herinneren), misschien wel iets te mooi. Ik weet uit de jaren 80 at het MLM met minimaal budget is gegroeid naar wat het nu is terwijl A'drome een big bang scenario heef gekent. Dat is hetzelfde wat Disneyland Parijs de das om doet: ook daar betalen ze heel veel rente over de big bang aanleg terwijl het park winstgevend is.
In Hermeskeil ligt een leuk museum wat nog steeds na vele jaren bestaat. verschl: goedkope grond en weinig personeel dus lage kosten. Het verzorgingsgebied Nederland is gewoonweg te klein om blijvend met goede acties een hoge exploitatie te kunnen hebben. Op een gegeven moment is iedereen wel geweest en is de koek op. Ergo: ambities bijstellen en prijselasticisteit gebruiken...
In Hermeskeil ligt een leuk museum wat nog steeds na vele jaren bestaat. verschl: goedkope grond en weinig personeel dus lage kosten. Het verzorgingsgebied Nederland is gewoonweg te klein om blijvend met goede acties een hoge exploitatie te kunnen hebben. Op een gegeven moment is iedereen wel geweest en is de koek op. Ergo: ambities bijstellen en prijselasticisteit gebruiken...
-
- Scramble Newbie
- Posts: 43
- Joined: 24 Jul 2008, 10:02
- Type of spotter: Civil and Mil
- Subscriber Scramble: zx11canada
- Location: Hoofddorp
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
Ik ben vrijwilliger geweest bij het Aviodrome met heel veel plezier en blijf hen een warm hart toedragen, wat ik echter nooit heb begrepen dat zij weinig of geen gebruik maken van de verkoop van foto's of "oude" ansichtkaarten (tegen een betaalbare prijs). Ze bezitten het Aerocarto/fokker en ik weet niet meer wat voor archief en kunnen zo de oude klm ansichtkaarten weer uitgeven. Ik denk dat men hiermee een hele grote bron van inkomsten kan aanboren.
-
- Scramble Addict
- Posts: 2079
- Joined: 14 Jun 2007, 20:50
- Subscriber Scramble: wamovements
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
Met alle respect, maar met verkoop van ansichtkaartjes los je geen structureel probleem op. Hierdoor moeten mensen namelijk eerst het museum weten te vinden.
Zoals hier al gelezen, zou de big bang van Schiphol naar Lelystad ze weleens de das kunnen omdoen.
Zoals hier al gelezen, zou de big bang van Schiphol naar Lelystad ze weleens de das kunnen omdoen.
- Arjan
- Scramble Master
- Posts: 2730
- Joined: 20 Sep 2002, 22:51
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Arjan
- Location: Den Haag
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
Ik vind het eigenlijk niet eens een museum, maar meer een praallokaal van de KLM. Kan mij best voorstellen dat zij veel aandacht krijgen omdat zij een hoofdsponsor zijn maar het Aviodrome geeft gewoon geen beeld van de Nederlandse luchtvaart. Daarnaast staan inderdaad ook heel veel toestellen er erg verloren bij.
Ik ga erg graag naar vliegtuigmusea toe en ik heb totaal geen problemen om daar toegang voor te moeten betalen, musea zijn in Engeland ook niet bepaald goedkoop, maar het Aviodrome is echt de slechtste die ik ken. Daarbij heb ik het niet alleen over de mogelijkheid van fotograferen of de vetheid van de toestellen, maar de informatievoorziening, uitstraling, toegankelijkheid...noem maar op. Het leeft gewoon niet.
Volgens mij is het Aviodrome ook naar Lelystad toegehaald om het toerisme in die hoek op te vijzelen, maar dat is ook een soort van kip en ei verhaal. En inderdaad, beetje marketing zou geen kwaad kunnen.
Ik ga erg graag naar vliegtuigmusea toe en ik heb totaal geen problemen om daar toegang voor te moeten betalen, musea zijn in Engeland ook niet bepaald goedkoop, maar het Aviodrome is echt de slechtste die ik ken. Daarbij heb ik het niet alleen over de mogelijkheid van fotograferen of de vetheid van de toestellen, maar de informatievoorziening, uitstraling, toegankelijkheid...noem maar op. Het leeft gewoon niet.
Volgens mij is het Aviodrome ook naar Lelystad toegehaald om het toerisme in die hoek op te vijzelen, maar dat is ook een soort van kip en ei verhaal. En inderdaad, beetje marketing zou geen kwaad kunnen.
Scramble member since 1990
- phkza
- Scramble Addict
- Posts: 2260
- Joined: 21 Nov 2005, 22:38
- Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
Heel jammer dat de boel er zo slecht voorstaat. Maar er verkeren meer musea in zwaar weer. Zou het zonde vinden als het Aviodrome de poorten zou moeten sluiten. Waar vind je een museum waar je zoveel vaderlandse geschiedenis zo opgesteld ziet? De mensen daar werken er hard voor om dit alles te behouden. Fingers crossed...
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
archieffoto's verkopen én luchtfoto's laten maken, doen ze al een poosje. kijk bv eens hier http://www.aviodrome.nl/vliegen/luchtfo ... it-archief en elders op de site.
Verhuizen naar de polder. ....was dat een keuze? Schiphol werd te klein (er stond heel veel in depot) en de grond was kostbaar (voor meneertje Real Estate....)
KLM museum? Ja, dat zou je soms best zo kunnen voelen, maar het is, ondanks het niet te ontkennen aandeel van KLM op onze luchtvaarthistorie in de vliegtuigcollectie beslist niet terug te vinden en al helemaal niet tot aan de relatief recente komst van de 747 en echt heel recent, de Fokker100. Tel de KLM kleurenkisten op, tel het totaal aantal en druk het uit in een%. Wedden dat je tot de conclusie komt dat het wel erg meevalt. of tegen als je KLM-fan bent, want er mist nog het een en ander aan KLM-spul
Marketing: wat wil je dan dat zij erbij doen? Onderdeel daarvan zijn bv de publicaties en daar hebben ze er m.i. zelfs te veel van, maar om daar hard over te oordelen moet men eerst de kosten-baten analyse kennen. Kortingsbonnen? doen ze ook al.
Er is heel veel geld gestoken in bepaalde projecten, het bedrijfsleven laat het afweten (crisis), (denk aan sponsors, maar ook aan bedrijfsfeesten) en daar heeft het Aviodrome ook last van .
>>Dus heeft jouw werkgever plannen voor een feest, denk er eens aan dat het feest ook IN het Aviodrome kan!<<
http://www.aviodrome.nl/events/home/wat-doen-wij
en je kunt er ook je trouwfeest houden, of dat van je broer, neef, nicht, zus, collega, sportmaat etc....
(ik heb geen aandelen, en ik vind ook dat de collectie beter kan worden neergezet, beter uitgelicht etc.)
zal wel goed komen.
Verhuizen naar de polder. ....was dat een keuze? Schiphol werd te klein (er stond heel veel in depot) en de grond was kostbaar (voor meneertje Real Estate....)
KLM museum? Ja, dat zou je soms best zo kunnen voelen, maar het is, ondanks het niet te ontkennen aandeel van KLM op onze luchtvaarthistorie in de vliegtuigcollectie beslist niet terug te vinden en al helemaal niet tot aan de relatief recente komst van de 747 en echt heel recent, de Fokker100. Tel de KLM kleurenkisten op, tel het totaal aantal en druk het uit in een%. Wedden dat je tot de conclusie komt dat het wel erg meevalt. of tegen als je KLM-fan bent, want er mist nog het een en ander aan KLM-spul
Marketing: wat wil je dan dat zij erbij doen? Onderdeel daarvan zijn bv de publicaties en daar hebben ze er m.i. zelfs te veel van, maar om daar hard over te oordelen moet men eerst de kosten-baten analyse kennen. Kortingsbonnen? doen ze ook al.
Er is heel veel geld gestoken in bepaalde projecten, het bedrijfsleven laat het afweten (crisis), (denk aan sponsors, maar ook aan bedrijfsfeesten) en daar heeft het Aviodrome ook last van .
>>Dus heeft jouw werkgever plannen voor een feest, denk er eens aan dat het feest ook IN het Aviodrome kan!<<
http://www.aviodrome.nl/events/home/wat-doen-wij
en je kunt er ook je trouwfeest houden, of dat van je broer, neef, nicht, zus, collega, sportmaat etc....
(ik heb geen aandelen, en ik vind ook dat de collectie beter kan worden neergezet, beter uitgelicht etc.)
zal wel goed komen.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
Het belangrijkste, mijn inziens, blijft de preservatie van de DC-2 en L-749 want die dreigen de grootste klappen te gaan krijgen (en de laatst genoemde heeft hier al aardig de gevolgen van ondervonden).
Neemt niet weg dat het bijzonder zuur blijft voor de mensen die betrokken zijn en hun energie hier in steken en dan deze stand van zaken aantreffen.
Neemt niet weg dat het bijzonder zuur blijft voor de mensen die betrokken zijn en hun energie hier in steken en dan deze stand van zaken aantreffen.
Last edited by Hurricane on 04 Nov 2011, 17:08, edited 1 time in total.
Groeten,
Ron
Ron
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Posts: 806
- Joined: 06 Apr 2008, 13:57
- Type of spotter: F5 Military
- Location: Flevoland
- Contact:
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
Aviodrome zou zich inderdaad meer op de burgerluchtvaart moeten richten en het militaire deel aan het MLM overlaten. Ik heb ook nooit gesnapt wat ze met de militaire kisten moeten. Staan er een beetje plompverloren tussen. De rode Starfighter is geen gezicht en die Viggen doet me nog steeds pijn. Dat prachtige ding was in perfecte staat. Hij is nota bene vliegend aangekomen! Zet die aub in het MLM en bouw daar een mooie verzameling koude oorlog kisten op.
Misschien dat ze ook iets meer aan beleving/interactie moeten doen. De jeugd wil juist iets doen ipv alleen maar kijken. Die ene simulator/filmcabine is te weinig. Mijn zoontje zat in het Aviodrome bij de luchtscouts en is gek op vliegtuigen. Maar ook hij had het kijken naar museumstukken al snel gezien en wilde graag dingen doen.
Misschien dat ze ook iets meer aan beleving/interactie moeten doen. De jeugd wil juist iets doen ipv alleen maar kijken. Die ene simulator/filmcabine is te weinig. Mijn zoontje zat in het Aviodrome bij de luchtscouts en is gek op vliegtuigen. Maar ook hij had het kijken naar museumstukken al snel gezien en wilde graag dingen doen.
Re: 02nov2011:"Aviodrome verkeert in zeer zwaar financieel weer"
Helaas gaan 'ze' bij het MLM ook niet altijd liefdevol om met de harde collectie of de deportstukken. De motoren van de minstens een, (of 2-) oude buitenproppers zijn naar verluid immers -obv nw directiebeleid- om zeep geholpen. - lag niet aan de mdw's, maar mocht niet meer.
beetje dwaas besluit.
Dus of meneer Viggen daar beter af was geweest....dat valt te betwijfelen. Andere discussie.
Heeft iig niet veel met geld of krimpend budget vh Aviodrome te maken. Viggie was immers een 'kadootje'.
Verkopen levert ook niet veel op. en als toch, dan is het eenmalig. lekker laten staan, liefst overdekt als het moet, maar buiten als het kan.
Een van de leuke dingen in aviodrome is dat je in een hobbelende Indië-toestel kunt wanen, geluid en beweging. Echt een geweldig idee.
Niet overal langs rennen, gewoon even lekker op je gemak gaan zitten en het je laten overkomen.
Zoiets hebben ze ook in hendon, in een echte kist, maar zonder beweging,
verder heb ik dit presentatietruckje niet in zo vaak in museumland gezien.
beetje dwaas besluit.
Dus of meneer Viggen daar beter af was geweest....dat valt te betwijfelen. Andere discussie.
Heeft iig niet veel met geld of krimpend budget vh Aviodrome te maken. Viggie was immers een 'kadootje'.
Verkopen levert ook niet veel op. en als toch, dan is het eenmalig. lekker laten staan, liefst overdekt als het moet, maar buiten als het kan.
Een van de leuke dingen in aviodrome is dat je in een hobbelende Indië-toestel kunt wanen, geluid en beweging. Echt een geweldig idee.
Niet overal langs rennen, gewoon even lekker op je gemak gaan zitten en het je laten overkomen.
Zoiets hebben ze ook in hendon, in een echte kist, maar zonder beweging,
verder heb ik dit presentatietruckje niet in zo vaak in museumland gezien.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair