Taking pics in hangars: tips?

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2258
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Taking pics in hangars: tips?

Post by phkza »

Hi guys,

Every once in a while I get to see a hangar from the inside and (with permission) take some pictures. However, I find lighting conditions always difficult. First of all it's quite often a bit yellow/orange, second of all it's not as bright as, let's say, the sun.

Question: does anyone have any good tips for taking decent pictures inside hangars? (or museums with lighting like that).

Thanks in advance!
User avatar
DJdeRidder
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1831
Joined: 12 Mar 2004, 15:24
Type of spotter: F4 Mil
Subscriber Scramble: DJdeRidder
Location: Maarssen
Contact:

Re: Taking pics in hangars: tips?

Post by DJdeRidder »

Have you tried a tripod?
Check Out My New FLIGHT Coffee Table Book
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2258
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Re: Taking pics in hangars: tips?

Post by phkza »

DJdeRidder wrote:Have you tried a tripod?
I have, but I still need to get my camera settings right ;)
User avatar
DJdeRidder
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1831
Joined: 12 Mar 2004, 15:24
Type of spotter: F4 Mil
Subscriber Scramble: DJdeRidder
Location: Maarssen
Contact:

Re: Taking pics in hangars: tips?

Post by DJdeRidder »

It shouldn't be difficult. If your subject and your tripod are steady, you will get sharp shots no matter what shutterspeed you use. ISO doesn't really matter since you can take a long exposure. Just use aperture priority mode (Canon: Av, Nikon: A), set it to something like f/8.0 and you will end up with a good shot? That's how I do it..

And regarding the yellow light: if you shoot Raw photos, it will be very easy to correct.
Check Out My New FLIGHT Coffee Table Book
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2711
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Taking pics in hangars: tips?

Post by Flyboy »

Nederlands mag ook hier...
Ik zou de foto's in twee fase maken, dus in RAW.

De eerste fase is het maken van een scherpe foto, dus met statief en als je dan toch stabiel staat een kleine lensopening voor maximale scherptediepte. Denk om bewegende mensen, die worden dan wazige strepen.
Tweede fase: nabeweking en zorgen ndat de kleuren correct worden in lighroom en/of photoshop o.i.d.

Flitsen zou ik achterwege laten, donkere partijen kan je opkrikken met shadow/highlight. Wel even oefenen...
Hans Rolink
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1567
Joined: 07 Sep 2002, 22:53
Type of spotter: F4.5
Subscriber Scramble: Hans Rolink
Location: The North of the Netherlands
Contact:

Re: Taking pics in hangars: tips?

Post by Hans Rolink »

Ik kan het alleen maar met Flyboy en Dirk Jan eens zijn.
Flitsen doe ik in zulke gevallen bijna nooit. Je achtergrond wordt een donker gat. Bij gebruik van natuurlijk licht kom je te zitten met de kleurtemperatuur van de verlichting. Dit is het beste op te lossen door zeker nu in RAW te werken. Twee voorbeelden hieronder, afgeleid van dezelfde RAW file. Een Skyhawk in de hangar op Cordoba, Argentinie. Eenmaal als onbewerkte RAW, de tweede als RAW met in Adobe Camera RAW de kleurbalans hersteld door simpelweg de Temperature op 3450 K in te stellen met een +42 voor de Tint.

Image

Image

Nu zullen somigen mischien de kleuren nog niet mooi vinden, maar dat is een kwestie van smaak en gemakkelijk in te stellen. Dit om even aan te geven hoe simpel het kan zijn.

Hans.
User avatar
wild weasel
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1455
Joined: 27 Jul 2010, 02:40
Type of spotter: picked up my old hobby!
Subscriber Scramble: wild weasel

Re: Taking pics in hangars: tips?

Post by wild weasel »

Nog even 2 tippies, bij schieten vanaf een statief je VR of IS uitzetten en als je een afstandsbediening hebt (wireless of met draad maakt niet uit), zou ik deze zeker gebruiken....

Wat me nu ook te binnen schiet trouwens, je spiegel voor ontspannen, dan weet je 100% zeker dat je alle trillingen bij het nemen van de foto heb geelimineerd en je een 100% scherpe foto zult krijgen.

Gr,

Menno
Shoot first, edit later! :-)
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Taking pics in hangars: tips?

Post by aviodromefriend »

Flyboy wrote:Flitsen zou ik achterwege laten,
Hans Rolink wrote:Flitsen doe ik in zulke gevallen bijna nooit.
En het zou niet de eerste keer zijn dat een sprinkler installatie door gebruik van een flitser wordt geactiveerd en vervolgens een hangar blank zet. Naast dat zoiets niet het allergezondst is voor een camera en/of fotograaf dan wel mensen die daar aan het werk zijn, heb je kans dat je na zo'n geval niet meer zo welkom bent om in een hangar nog eens te komen fotograferen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Spooky
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 223
Joined: 03 Jun 2003, 23:49
Subscriber Scramble: Spooky
Location: Close enough

Re: Taking pics in hangars: tips?

Post by Spooky »

@aviodromefriend: Flitsers die een sprinkler activeren??? Heb je daar een voorbeeld van?

Verder flits ik inderdaad ook nooit en trek ik de kleuren ook weer goed in Lightroom (gebruik van het pipetje).

Anno
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2128
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble: ErwinS

Re: Taking pics in hangars: tips?

Post by ErwinS »

Spooky wrote:@aviodromefriend: Flitsers die een sprinkler activeren??? Heb je daar een voorbeeld van?

Anno
Bij ons in de hangar heb je detectoren die op infarood werken. Als je dan binnen gaat flitsten gaat het brandalarm af. Zo mag je niet de strobe lights en anti collision lights van een kist binnen aan zetten.
Gelukkig gaat bij ons alleen het alarm af en geen sprinklers :-)

Met de huidig camera's lukt het toch best aardig om uit de hand binnen te platen is mijn ervaring. ISO op 500 F.8.0 en IS op je lens aan. Prima resultaten mee gehaald.
Hans Rolink
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1567
Joined: 07 Sep 2002, 22:53
Type of spotter: F4.5
Subscriber Scramble: Hans Rolink
Location: The North of the Netherlands
Contact:

Re: Taking pics in hangars: tips?

Post by Hans Rolink »

ErwinS wrote: Bij ons in de hangar heb je detectoren die op infarood werken. Als je dan binnen gaat flitsten gaat het brandalarm af. Zo mag je niet de strobe lights en anti collision lights van een kist binnen aan zetten.
Gelukkig gaat bij ons alleen het alarm af en geen sprinklers :-)

Met de huidig camera's lukt het toch best aardig om uit de hand binnen te platen is mijn ervaring. ISO op 500 F.8.0 en IS op je lens aan. Prima resultaten mee gehaald.
Nog nooit gehoord van automatische sprinklerinstallaties die een flitser verwarren met brand.
Maar wat je zegt; de Skyhawk is gedaan met 400 ISO, f3,6 en 1/8 seconde. Kennelijk had ik de camera ergens op gezet, want ik kan me niet herinneren dat ik een driepoot mee door Argentinie had gesleept.

Hans.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Taking pics in hangars: tips?

Post by B767-300ER »

Sprinklers werken niet op licht, maar op warmte.
Als een BMI afgaat gaat gelukkig NERGENS een sprinkler af. Is losstaand iets.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2128
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble: ErwinS

Re: Taking pics in hangars: tips?

Post by ErwinS »

Hans Rolink wrote:
ErwinS wrote: Bij ons in de hangar heb je detectoren die op infarood werken. Als je dan binnen gaat flitsten gaat het brandalarm af. Zo mag je niet de strobe lights en anti collision lights van een kist binnen aan zetten.
Gelukkig gaat bij ons alleen het alarm af en geen sprinklers :-)

Met de huidig camera's lukt het toch best aardig om uit de hand binnen te platen is mijn ervaring. ISO op 500 F.8.0 en IS op je lens aan. Prima resultaten mee gehaald.
Nog nooit gehoord van automatische sprinklerinstallaties die een flitser verwarren met brand.
Maar wat je zegt; de Skyhawk is gedaan met 400 ISO, f3,6 en 1/8 seconde. Kennelijk had ik de camera ergens op gezet, want ik kan me niet herinneren dat ik een driepoot mee door Argentinie had gesleept.

Hans.
Ik zeg ook nergens dat sprinklers afgaan op die detectoren ;-) Alleen het brandalarm. Kan zijn dat er wel zo'n systeem bestaat.
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1987
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Taking pics in hangars: tips?

Post by Glidepath »

op statief en dan ook nog je IS aan??
wel even checken of je de goede IS-instelling aan hebt gezet. :wink: zie de gebruiksaanwijzing van uw objectief.

brandalarm.... hitteverhaal, klopt op zich wel, maar bedenk wel, er zijn verschillende systemen in de wereld.

Mij is verteld dat bij een bepaald systeem sigarettenrook o.i.d. al genoeg is om een schuimbad te kunnen doen ontstaan.
Ligt er maar net aan welk systeem of combi-systeem er wordt gehanteerd voor alarmering en de evt gekoppelde inwerkingstelling van de autom. blusinstallatie.
kan een duur peukie worden. :mrgreen:
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Taking pics in hangars: tips?

Post by aviodromefriend »

Spooky wrote:@aviodromefriend: Flitsers die een sprinkler activeren??? Heb je daar een voorbeeld van?
Niet meer precies welke hangar en wanneer, maar het is in ieder geval een keer gebeurd in de tweede helft van de jaren 90 in een van de KLM hangars op Schiphol Oost. Heb dit verhaal toen uit verschillende en onafhankelijke toen op Schiphol werkzame bronnen gehoord (zo onafhankelijk zelfs dat ze elkaar niet eens kenden), waaronder de toenmalig conservator van de Aviodome. In ieder geval was in die tijd een koppeling van het alarm en de sprinkler in hangars internationaal (ICAO/IATA) verplicht. (Gedachte hierachter was dat er geen tijd verloren zou gaan bij aanvang van de brandbestrijding.)
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Post Reply

Return to “Photography”