Nou, in die tijd zonder bondgenoten alleen tegen het derde rijk was dat toch wel de realiteit... Hoe groot had het Nederlandse leger destijds moeten zijn om de Duitsers te laten overwegen Nederland niet binnen te vallen. Groter dan dat van Rusland...?
Wat ik bedoel te zeggen is dat de vergelijking met de jaren '30 een beetje mank gaat.
De volgende spreuk helpt bij het nadenken over je reactie :
Nog even iets verder terug in de geschiedenis : Waarschijnlijk komt deze spreuk uit de wetten van Plato.
Die zijn al wat gedateerd maar deze is nog steeds actueel : Si vis pacem, para bellum (Die vrede wil bereide zich ten oorlog).
Dat is tenminste duidelijke taal.
Heren, Als we het jaren '30 verhaal even met rust laten en ons beperken tot de hedendaagse realiteit dan zien we dat defensie letterlijk uit alle hoeken en gaten muntjes moet schrapen om nog iets overeind te houden. De kooy is een militair veld met civiel medegebruik ( dit is op papier ) de praktijk is dat verreweg de meeste vliegbewegingen op de Kooy door de offshore heli's gemaakt worden, terwijl de grootste hap van de kosten onderhoud en operationeel door defensie betaald worden. Nu het tijd is voor contract onderhandelingen, omdat de gebruiksrecht overeenkomst met de civiele medegebruikers in 2012 afloopt, is het tijd de onderhandelingsstandpunten neer te zetten. Defensie wil gewoon meer opbrengst van de kooy. Echter de civiele medegebruikers zijn commerciële bedrijven die voor minimale investeringen maximale opbrengst willen en daarom roepen dat als de kooy sluit ze gewoon vanuit Aberdeen gaan vliegen en de hele regio Den Helder net over de afgrond trappen waar het al jaren op wankelt, omdat ze dan ook de havenactiviteiten mee gaan nemen naar Aberdeen waar toch al een grote offshore hub is.
Zelf denk ik dat deze soep niet zo vreselijk heet gegeten zal worden, maar dat het een schreeuw om aandacht is richting de politiek ( de Haagse R*kkers die al jaren het ene werkgroepje na het andere laten kijken naar de impulsen die de noordkop nodig heeft.) Texel heeft weer eens een procedure lopen bij de rechter om het aantal vluchten vanaf de kooy te beperken, maar roept tevens dat de kooy ook belangrijk is voor de werkgelegenheid van de Texelaars. Den Helder heeft te lang geleund op de marine en zich nooit verder ontwikkeld dan pure marinestad. Nu dat dus weg bezuinigd wordt schrikt men wakker.
Het kan twee kanten op: of er wordt door eenieder bijgedragen aan een reële oplossing de kooy open te houden. ( offshore moet dan gewoon meer betalen, defensie moet niet het onderste uit de kan vragen en de texelaars moeten eindelijk eens stoppen met zeiken en lekker het Duitse volk plezieren met hun "insell". ) Of optie twee is het hele zooitje laten klappen en er voor zorgen dat Den Helder nog minder inwoners krijgt dan het oefendorp in de Marnerwaard. Wat mij betreft is het aan de politiek en de offshore wat het gaat worden. Zelf ben ik zowel via de offshore als via defensie afhankelijk van de kooy ( echter ik sta al met het bord in mijn hand om mijn huis te verkopen en weg te trekken. )
Time will tell.
Waar komt het idee vandaan dat er nog een keuze is? De keuze is al gemaakt; dicht. De enige die daar nog een stokje voor kan steken is de Tweede Kamer, en daar ziet het vooralsnog niet naar uit.
Pete wrote:Den Helder heeft te lang geleund op de marine en zich nooit verder ontwikkeld dan pure marinestad.
Ehm... In de koude oorlog mocht Den Helder zich van Den Haag niet in een andere richting ontwikkelingen, omdat dat schadelijk zou (kunnen) zijn voor de belangen van de Marine. Voor zover daar later enige compensatie voor heeft plaatsgevonden heeft Den Haag zich later vooral ingespannen dat dit zich niet ten goede van de stad heeft kunnen ontwikkelen (MEOB personeel dat nog steeds dagelijks in bussen uit Oegstgeest naar en van hun werk wordt gebracht, paar jaar oude jeugdgevangenis die wordt gesloten omdat de boefjes dan te ver van hun drugsdealer uit Amsterdam (onder het mom dat dit ook voor familie zou gelden) terecht kwamen).
evhest wrote:Waar komt het idee vandaan dat er nog een keuze is? De keuze is al gemaakt; dicht. De enige die daar nog een stokje voor kan steken is de Tweede Kamer, en daar ziet het vooralsnog niet naar uit.
Dat idee komt uit de brief van Hillen. Dat over de mogelijkheid van openhouden nog kan worden onderhandeld staat expliciet voor de Kooy (en dan alleen voor de Kooy) genoemd. Pagina 8, laatste zin van de een na laatste alinea:
Defensie is bereid in overleg met de medegebruikers en de lagere overheden een uiterste poging te doen Maritiem Vliegkamp De Kooy open te houden, onder meer door een andere kostenverdeling.
Edit: Het enige dat we tot nu toe weten is dat Volkel en Leeuwarden open blijven, Woensdrecht een onderhoudsveld wordt en Eindhoven de focus op civiel gaat richten. Wat er verder aan vestigingen, kazernes en bases dichtgaat komt pas op 1 juli in de vastgoednota.
Last edited by aviodromefriend on 12 Apr 2011, 17:20, edited 1 time in total.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Als de keuze al gemaakt is, dan had Hillen dat gewoon moeten zeggen i.p.v honderden mensen aan het lijntje houden. "informatie is motivatie".
Sluit dan gewoon de hele toko van die falliete watersport winkel (KM). Maar probeer dan ook niet met je poffertjes kop voor aan te staan als er ergens anders in de wereld wat loos is, je kunt niet mee doen aan militaire acties onder het mom van "meedoen is belangrijker dan winnen",dat geld alleen voor de olympische spelen en het eurovisie songfestival.
Feit is dat Den Helder al jaren op sterven na dood is.
Een incompetent gemeente bestuur die al jaren aan het prutsen is en een Marine (plus Marine Luchtvaart Dienst) die al jaren lang langzaam de strot wordt dicht geknepen.
Het lijkt een beetje op de Nederlandse industrie, die ook langzaam de nek om wordt gedraait.
Uit eindelijk zijn wij het braafste jochie uit de (EU) klas, maar kunnen en mogen we niks meer.
Ik sluit mij zeker aan bij de groep die vindt dat De Kooy open moet blijven. Enerzijds omdat de verhuizing in mijn ogen niet doordacht is en anderzijds dat een gedeelte van ons inkomen hiervan afhankelijk is.
Het eerste bericht dat in het lokale nieuwsblad stond was dat Leewarden gecompenseerd moet worden voor het vertrek van de F-16. Als dit een reden mag zijn, waarmee wordt Den Helder dan gecompenseerd? Moeten we dan een soort landelijke stoelendans uitvoeren.
Praktisch lijkt het mij ook niet de beste oplossing om de maritieme helikoptervloot 80 a 90 kilometer (over de weg) van de varende vloot te verwijderen. Als een schip gaat varen met een helikopter, dan beperken de werkzaamheden zich allerminst tot even oplanden op het schip. Er dienen vele gereedschappen en onderdelen naar het schip te worden gebracht. Ook zal van te voren het e.e.a. aan boord moeten worden gecontroleerd. Dat wordt dus gezellig heen en weer rijden.
Verder oefent men veelvuldig boven het Marsdiep in de luwte van Den Helder en Texel met of zonder schepen van de marine. Vaak worden hiervoor havenslepers gebruikt. Oefeningen die men uitvoert zijn o.a. het afzetten en oppikken van personeel, afwerpen van dummy-torpedo’s en oefeningen met heliredders “kikkers”. Bij deze oefeningen moet nog wel eens wat materieel van of naar de Marinehaven en De Kooy worden getransporteerd. Nu is dat in 5 a 10 minuten gebeurd. Als door veranderende weersomstandigheden een oefening wordt afgelast, wordt mede dankzij de korte afstand weinig tijd verloren. Eenmaal op Leeuwarden gestationeerd, zal nog steeds naar Den Helder gevlogen moeten worden om deze oefeningen te draaien. De Waddenzee zal geen optie zijn, enerzijds door de status van natuurgebied en het is er op veel plaatsen te ondiep. Op de Noordzee boven de Waddeneilanden is oefenen ook niet ideaal i.v.m. de golfslag op zee die niet direct weg is als de wind afneemt.
Een niet onbelangrijke taak die de defensiehelikopters op De Kooy hebben, is het uitvoeren van Search and Rescue operaties. De meeste SAR acties vinden ten westen en noordwesten van Den Helder plaats. Dit heeft niet alleen met de off-shore te maken, maar ook met de visserij en de grote vaarroute die op enkele tientallen kilometers uit de kust langs Nederland loopt. Den Helder heeft hierin een centrale ligging. Bij SAR acties is tijd een essentiële factor bij het slagen van zo’n operatie. Wanneer er een half uur langer moet worden gevlogen, dan kan dit beteken dat de hulp, in het ergste geval, niet op tijd komt. Ook zal de helikopter minder lang in het operatiegebied kunnen blijven door het eerder opraken van de brandstof. Op het moment heeft het ziekenhuis in Den helder al geruime tijd geen gecertificeerde landingsplaats meer. Of het nieuw te bouwen ziekenhuis dit wel krijgt is nog maar de vraag. Nu moet de helikopter met gewonden landen op De Kooy en worden deze met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Bij het sluiten van De Kooy, zal hiervoor ook een oplossing moeten worden geregeld. Leeuwarden ligt daarentegen dichter bij de Noordelijke Waddeneilanden, maar het urgente patiëntentransport vanaf deze eilanden, zou kunnen worden gedekt door de traumahelikopter die in Groningen is gestationeerd. En bij SAR acties in het oostelijk Waddengebied zou zelfs een beroep op de Rescue Flight van MFG3 op Nordholz kunnen worden gedaan.
Om nog even op het compenseren van arbeidsplaatsen op Leeuwarden terug te komen. Dit zal alleen gelden voor enkele algemene militaire functies en voor burger personeel van catering en wat bedrijven die herstelwerkzaamheden op de basis uitvoeren. Het militaire personeel dat op De Kooy aan de NH90’s werkt, zal mee moeten verhuizen. Het huidige luchtmachtpersoneel op Leeuwarden is hiervoor niet opgeleid. Zij zullen dus bij deze verhuizing geen voordeel behalen.
Wat ook al in de krant werd genoemd is dat het voor de offshore helikopters bijna een half uur langer vliegen is (enkele reis) naar de boorplatforms. Hierdoor zal er meer brandstof moeten worden meegenomen, waarmee de laadcapaciteit van de helikopter afneemt. Dit zal dan weer worden doorberekend in het vluchttarief en door dit langere vliegen, lees brandstofverbruik, wordt tevens het milieu zwaarder belast. Bij vertrek en landen vanaf De Kooy wordt minimaal over land gevlogen. Vliegend westwaarts vanaf Leeuwarden wordt dit wel en aangezien er zeven dagen per week wordt gevlogen en niet alleen tussen 8 en 5, zal dit in Friesland tot meer klachten gaan leiden dan tot nu toe het geval is in de Noordkop.
Stel dat de verhuizing doorgaat inclusief het off-shore vliegverkeer, dan is het niet ondenkbaar dat Leeuwarden ook ander civiel luchtvaartverkeer gaat aantrekken. Hiermee wordt het een directe concurrent van Groningen-Eelde Airport?
Maar wat zouden nu de beweegredenen zijn die, bij vertrek van de F-16’s, bijdragen aan het niet willen afstoten van deze vliegbasis.
Leeuwarden wordt gebruikt als uitwijkveld voor vliegtuigen die oefenen boven de Vliehors. Maar heeft de Vliehors ook al niet z’n langste tijd gehad. Als ik de geluiden in de media mag geloven dan zijn velen dit militaire oefenterrein liever kwijt dan rijk. Kijkend naar de komst van de nieuwe straaljager van de luchtmacht die zeker niet in grote aantallen zal worden gekocht, kan worden aangenomen dat het gebruik van de Vliehors niet erg rendabel zal zijn. Het fungeren als uitwijkveld, zal dan ook geen rol van betekenis mogen spelen.
Leeuwarden heeft een strategische ligging voor het onderscheppen van vermoedelijk indringende vliegtuigen. Thans kan er met een afterburner-start na de interceptie nog tien minuten worden gevolgd, dit volgens de laatste berichtgeving van een Tu.95 onderschepping (2011). Wanneer dit vanuit Volkel plaatsvindt, dan blijft er geen tijd meer over om te volgen. Als het onderscheppen van vijandelijke vliegtuigen een belangrijke reden is, waarom wordt dan niet Volkel gesloten? Het zuidelijk deel van Nederland kan dan worden gedekt door de QRA van Kleine Brogel (Belgische luchtmacht). Wellicht speelt de aanwezigheid van nucleaire wapens op Volkel hierin mee. Als het niet de strategische ligging is, maar het hebben van een reserve veld dan zijn er nog wel andere opties, namelijk het heropenen van de vliegbasis Twenthe. Dit veld ligt al een stuk noordelijker dan Volkel en er is al een civiele tak aanwezig die daar graag wil uitbreiden en dus wel mee willen betalen in het gebruik van deze vliegbasis. Ook kunnen Gilze-Rijen, De Peel en Deelen als uitwijkvelden worden gebruikt, mits bij de laatste twee de start-, landing- en taxibanen nog intact zijn.
Over het wel of niet meeverhuizen van de off-shore helikopters naar Leeuwarden ben ik van mening dat de Luchthaven Den Helder en de daarop gevestigde bedrijven hun “poot”stijf moeten houden en niet moeten zwichten voor de druk van Den Haag. Goed Defensie betaalt een deel van de exploitatiekosten, maar die zijn voor het totale vliegveld met al zijn voorzieningen. Als de defensie helikopters vertrekken, dan kan de luchthaven mijn inziens blijven bestaan o.a. door het overtollige terrein afstoten inclusief de landingsbaan. Het houdt dan net als 35 jaar geleden een heliport over, maar dan nu met een groot parkeer gedeelte en een aantal landing / vertrek spots. Een uitgebreide luchtverkeerscontrole is dan niet meer nodig, omdat dan zo goed als alleen maar door de lokale helikopters gebruik van de heliport wordt gemaakt.
Uiteraard ben ik het ermee eens dat de Kooij open moet blijven. Als hobbyist vind ik dit namelijk van ieder vliegveld.
Vanuit financieel oogpunt zeg ik echter ook altijd: de gebruiker betaald.
Als Defensie voor 10% van de vluchten verantwoordelijk is, zal Defensie ook 10% van de kosten moeten nemen.
Als Defensie echter voor 10% van de vluchten verantwoordelijk is maar 50% van de kosten moet betalen, zit er iets goed mis. Om dit soort miststanden recht te trekken zijn er twee mogelijkheden. Activiteiten defensie uitbreiden zodat operaties de kosten weergeven of, en in deze tijd logischer, de kosten terugbrengen naar het percentage van de oparaties.
Defensie heeft niet gezegd dat de Kooij dichtgaat, enkel dat zij mogelijk hun aanwezigheid daar gaan heroverwegen. Denk dan ook niet dat defensie aan zet is, maar alle andere belanghebbenden die moeten inzien dat ze al jaren voor een habbekrats gebruik maken van de Kooij. Ook zij zullen de overweging moeten maken of verder opereren vanaf de Kooij financieel aantrekkelijk is als Defensie zijn deel van de kosten bij de andere gebruikers neerlegd.
Gr
Dennis Peteri
PS: genoemde % zijn niet gebaseeerd op de werkelijke operaties en kosten
Over de toekomst van het Maritiem Vliegkamp De Kooy zijn besprekingen
gevoerd met de civiele medegebruiker, de Luchthaven Den Helder B.V. en
met gemeentelijke en provinciale bestuurders. Volgens de nieuw te
sluiten overeenkomst verdrievoudigt de door de Luchthaven Den Helder
B.V. te betalen medegebruiksvergoeding de komende jaren tot € 3,4
miljoen. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben zich bereid
verklaard de komende vijf jaar € 1,1 miljoen per jaar bij te dragen.
Daarom heb ik kunnen besluiten dat het Maritiem Vliegkamp De Kooy
open blijft.