Vliegtuigcrash op Lelystad
Forum rules
-
- Scramble Senior
- Posts: 267
- Joined: 23 Oct 2009, 08:38
- Type of spotter: Female Crew
- Location: Upper Dark Room
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Tragic, real tragic.
Як-52 final approach speeds aren't fast.
90kts flaps up and 85kts flaps down.
I don't wanna speculate, but if the pilot .... abrupt maneuver, it looks like, he (low wing) wasn't aware of the 'slow(er)' traffic ahead.
The Lelystad situation is dangerous, uncontrolled mixed traffic, from flying Dinky Toys (LSA) to fast jets in a tight 'congested' circuit area, is asking for accidents.
Altough, Lelystad is VFR only during day time, the tight 'congested' circuit area and uncontrolled ATC situation, are probably contributing factors!
BTW Aircraft Accident Investigation should be independent, objective and not lead to any blame or liability. (ICAO annex 13).
This isn't the case if the KLPD, which are part of the attorney general (You're guilty unless, ...) are involved.
The only KLPD on scene task (after rescuing people), is securing the area for real independent Aircraft Accident Investigators.
Hopefully, the burocrats learn their lesson and give the Lelystad aviation community a much wider circuit area including Air Traffic Control (ATC).
Як-52 final approach speeds aren't fast.
90kts flaps up and 85kts flaps down.
I don't wanna speculate, but if the pilot .... abrupt maneuver, it looks like, he (low wing) wasn't aware of the 'slow(er)' traffic ahead.
The Lelystad situation is dangerous, uncontrolled mixed traffic, from flying Dinky Toys (LSA) to fast jets in a tight 'congested' circuit area, is asking for accidents.
Altough, Lelystad is VFR only during day time, the tight 'congested' circuit area and uncontrolled ATC situation, are probably contributing factors!
BTW Aircraft Accident Investigation should be independent, objective and not lead to any blame or liability. (ICAO annex 13).
This isn't the case if the KLPD, which are part of the attorney general (You're guilty unless, ...) are involved.
The only KLPD on scene task (after rescuing people), is securing the area for real independent Aircraft Accident Investigators.
Hopefully, the burocrats learn their lesson and give the Lelystad aviation community a much wider circuit area including Air Traffic Control (ATC).
- Piet Luijken
- Moderator
- Posts: 3960
- Joined: 27 Dec 2003, 14:19
- Subscriber Scramble: Piet Luijken
- Location: Amstelveen
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
I hope not! ATC will limit traffic, possibilities while increasing costs and bureaucracy without lowering the chance of these kind of tragic accidents
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
Greetings,
Piet Luijken
Scramble Editor
Piet Luijken
Scramble Editor
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
De telegraaf heeft ondertussen zijn oordeel al uitgesproken het was een vliegersfout.
Geweldig tactvol van een krant..... het beetje respect wat men in acht zou moeten nemen voor de nabestaande heeft men blijkbaar niet.
Twee dagen na dit ongeval weet men het al zeker en moet het met foto van de vlieger groots gepubliceerd worden.
Het is triest, vliegersfout of niet er is een mensenleven verloren gegaan en daar dient men een beetje rekening mee te houden.
Geweldig tactvol van een krant..... het beetje respect wat men in acht zou moeten nemen voor de nabestaande heeft men blijkbaar niet.
Twee dagen na dit ongeval weet men het al zeker en moet het met foto van de vlieger groots gepubliceerd worden.
Het is triest, vliegersfout of niet er is een mensenleven verloren gegaan en daar dient men een beetje rekening mee te houden.
Gonzo
When nothing goes right.......go left.
When nothing goes right.......go left.
-
- Scramble Senior
- Posts: 267
- Joined: 23 Oct 2009, 08:38
- Type of spotter: Female Crew
- Location: Upper Dark Room
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
The current and uncontrolled Lelystad situation (mixed Dinky Toy with fast Jet traffic) is going out of hand.Piet Luijken wrote:I hope not! ATC will limit traffic, possibilities while increasing costs and bureaucracy without lowering the chance of these kind of tragic accidents
Limiting traffic improves 'overall' safety, especially if the traffic circuit area is tight.
I agree that ATC will increase the cost, but I'll pay (if not outragious) for an extra pear of eyes and traffic info
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2721
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
De voornaamste reden om geen full-ATC the hebben is dat alle sportvliegerij is verbannen naar Lelystad. EHAM en EHRD hebben liever geen sportkisten, want die slokken slots op (vandaar het hoge landingsgeld). EHEH is nooit echt een sportveld geweest, EHHV heeft ook zo zijn problemen en EHKD igt ook niet naast de deur. Daarmee is Lelystad de enige optie binnen bereik van de randstad voor de hobbymatige vliegerij. Omdat die mensen (en zeker in die tijd) geen RT hadden is toegezegd dat het veld zonder RT aantekening op je brevet te gebruiken zou zijn (weet niet of dat nog zo is: ik heb m'n RT dus die discussie ben ik kwijtgeraakt).Propwash wrote:Hopefully, the burocrats learn their lesson and give the Lelystad aviation community a much wider circuit area including Air Traffic Control (ATC).
De risico inschatting van die tijd gaf de huidige situatie al aan. Het bevreemd mij dan ook heel erg dat EHLE onder beheer van AAS weer expansieplannen heeft, dat gaat ten koste van de kleine luchtvaart die juist de hobbyvliegerij nodig heeft.
Zie daar de spagaat...
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2721
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Than I sugest you take a look atc ATC charges in Rotterdam.Propwash wrote:I agree that ATC will increase the cost, but I'll pay (if not outragious) for an extra pear of eyes and traffic info
-
- Scramble Senior
- Posts: 267
- Joined: 23 Oct 2009, 08:38
- Type of spotter: Female Crew
- Location: Upper Dark Room
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Aren't you messing up with the outragious handling fees?Flyboy wrote:Than I sugest you take a look atc ATC charges in Rotterdam.
- AviaView
- Scramble Master
- Posts: 2595
- Joined: 21 Sep 2008, 16:10
- Subscriber Scramble: Jeroen
- Contact:
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Agree with this. As far as I know (I live in Lelystad for 5 years now) every year there's a similar situation, with two aircraft close to each other. Resulted in two crashes in 5 years (last time was in 2007, with a Cessna and a Fuji). And as spotter I've seen several of that kind of situations that even I thought it was pretty damn close.Propwash wrote: The Lelystad situation is dangerous, uncontrolled mixed traffic, from flying Dinky Toys (LSA) to fast jets in a tight 'congested' circuit area, is asking for accidents.
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2721
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Nou, hoe je het ook wend of keert, het gaat om de sloot met geld die je kwijt bent omdat ze je daar eigenlijk helemaal niet willen hebben.
Back to basics: We hebben behoefte aan veilige velden en procedures. De afgelopen week is in mijn ogen een regelrechte ramp geweest, met allemaal incidenten die (en sorry als dit op speculeren lijkt) de schijn hebben van net niet voldoende routine te hebben. Het doet mij pijn aan het hart om te constaterern dat ook ik steeds minder vlieg en steeds vaker eerst een profcheck moet doen om het gebrek aan currency te compenseren. Dat is een van de redenen dat ik naast PPL nu wil gaan zweven: om gewoon voldoende starts en landingen te maken. Door alle toegenomen kosten (dan is de cirkel weer rond) wordt het steeds minder doenbaar om lekker te vliegen en niet op elke cent te hoeven letten. Het is een prijzige sport, ik heb een goede baan maar door alle toegenomen kosten is het soms echt niet leuk meer. Voor het verlengen van je brevet moet je administratiekosten betalen, terwijl zo'n zelfde brevet is de U.S. je leven lang goed is, als je logboek maar is getekend met een profcheck. Minder regelgeving had de politiek beloofd en minder papierwerk... En wij betalen voor die ongein.
Het toevoegen van regels en procedures lost niets op, het verhoogt alleen de ballast. Ik denk dat de Lelystad crash deze week een inherrent gevolg is van de opzet van EHLE, maar nu loopt ik heel ver voor de RvdV uit (dus dit is speculatie, en doet niets af aan respect voor vlieger en/of ATC). Vandaar mijn stelling dat groter circuit en ATC weinig toevoegd, het verhoogd de kosten. Lelystad is onze nationale luchtvaart hobbyclub met museum, ultralight, aerobat, zelfbouw, helicopters, vliegscholen voor beroeps, nu ook al vliegtuigspuiterij en straks nog low cost cariers (dat zijn de vliegers met weinig vlieguren die zzp-en in de cockpit, ook weer met alle respect van mijn kant). Hier groeit een enorme systeemfout en deze week was slecht een wake-up call.
Misschien toch tijd om een oud militair veld te laten herintreden: Soesterberg als museumveld en hobbyvliegerij. Dan kan de beroeps (vliegscholen) rustig op Lelystad blijven. Maar daar zal Provincie Utrecht het niet mee eens zijn.....
Back to basics: We hebben behoefte aan veilige velden en procedures. De afgelopen week is in mijn ogen een regelrechte ramp geweest, met allemaal incidenten die (en sorry als dit op speculeren lijkt) de schijn hebben van net niet voldoende routine te hebben. Het doet mij pijn aan het hart om te constaterern dat ook ik steeds minder vlieg en steeds vaker eerst een profcheck moet doen om het gebrek aan currency te compenseren. Dat is een van de redenen dat ik naast PPL nu wil gaan zweven: om gewoon voldoende starts en landingen te maken. Door alle toegenomen kosten (dan is de cirkel weer rond) wordt het steeds minder doenbaar om lekker te vliegen en niet op elke cent te hoeven letten. Het is een prijzige sport, ik heb een goede baan maar door alle toegenomen kosten is het soms echt niet leuk meer. Voor het verlengen van je brevet moet je administratiekosten betalen, terwijl zo'n zelfde brevet is de U.S. je leven lang goed is, als je logboek maar is getekend met een profcheck. Minder regelgeving had de politiek beloofd en minder papierwerk... En wij betalen voor die ongein.
Het toevoegen van regels en procedures lost niets op, het verhoogt alleen de ballast. Ik denk dat de Lelystad crash deze week een inherrent gevolg is van de opzet van EHLE, maar nu loopt ik heel ver voor de RvdV uit (dus dit is speculatie, en doet niets af aan respect voor vlieger en/of ATC). Vandaar mijn stelling dat groter circuit en ATC weinig toevoegd, het verhoogd de kosten. Lelystad is onze nationale luchtvaart hobbyclub met museum, ultralight, aerobat, zelfbouw, helicopters, vliegscholen voor beroeps, nu ook al vliegtuigspuiterij en straks nog low cost cariers (dat zijn de vliegers met weinig vlieguren die zzp-en in de cockpit, ook weer met alle respect van mijn kant). Hier groeit een enorme systeemfout en deze week was slecht een wake-up call.
Misschien toch tijd om een oud militair veld te laten herintreden: Soesterberg als museumveld en hobbyvliegerij. Dan kan de beroeps (vliegscholen) rustig op Lelystad blijven. Maar daar zal Provincie Utrecht het niet mee eens zijn.....
-
- Scramble Senior
- Posts: 267
- Joined: 23 Oct 2009, 08:38
- Type of spotter: Female Crew
- Location: Upper Dark Room
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
If they don't give the General Aviation (Lelystad) more space, sooner or later, a fast Jet collide with a Flying Dinky Toy.
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2721
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Volgens het vlaggetje mogen we hier Nederlands praten ... Je mist een punt. Lelystad wil graag baanverlengen en grote kisten binnenhalen. dat in het verlengde van low cost carriers van EHAM naar EHLE overbrengen. Dat gaat juist te koste van de kleine luchtvaart. Je hebt gelijk als het gaat over potentieel gevaarlijke situaties, en in het verleden heeft de kleine luchtvaart altijd het veld moete ruimen. Ik zie dit gebeuren, naast de ontwikkelingen van de afgelopen 20 jaar en zie een systeemfout ontstaan. Dat los je niet op met een wijder circuit en ATC. Dan krijg je Rotterdams tafrelen met holding in Alpha en Bravo in drie lagen (500, 1000 en 1500 voet) en op het laatste mag je de CTR gewoon niet meer in. Dat is waar Piet volgens mij op doelde. Er is een veel groter probleem en dat heet winstgevendheid. Op Hilversum is de parakist verkocht omdat het de moeite niet meer loonde om hem operationeel te houden. Het luchtruim boven 5500 voet is voortaan voor EHAM en dan heb je geen turbokist meer nodig (maar dat weten de meeste vlieger op Hilversu al...). Zo knaagt de grote luchtvaart aan de kleine en ontstaat er steeds minder ruimte en daarmee potentieel onveilige situaties (voor de kleine luchtvaart). Kreten als Flying dinky toy doen daar overigens ook geen goed aan....
- Piet Luijken
- Moderator
- Posts: 3960
- Joined: 27 Dec 2003, 14:19
- Subscriber Scramble: Piet Luijken
- Location: Amstelveen
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Mooi betoog flyboy!
Lang geleden gaf ik wat vlieglessen op lelystad, ook toen werd een op de twee landingspogingen omgezet in een doorstart; dat was toen en ook nu een gevolg van de drukte op Lelystad.
Dat is geen nadeel maar een omstandigheid, waar je met je verantwoordelijkheid als vlieger rekening mee moet houden.
Vergeleken met veel andere landen is bij ons de sportvliegerij overgereguleerd, prijzig en gelimiteerd. Dit vergelijk geldt ook voor België.
Dit ongeval aanwenden om de sportvliegerij onder nog meer regels te doen vallen en zo nog duurder te maken zal niet leiden tot een vermindering van t aantal soortgelijke ongevallen.
[ Post made via Mobile Device ]
Lang geleden gaf ik wat vlieglessen op lelystad, ook toen werd een op de twee landingspogingen omgezet in een doorstart; dat was toen en ook nu een gevolg van de drukte op Lelystad.
Dat is geen nadeel maar een omstandigheid, waar je met je verantwoordelijkheid als vlieger rekening mee moet houden.
Vergeleken met veel andere landen is bij ons de sportvliegerij overgereguleerd, prijzig en gelimiteerd. Dit vergelijk geldt ook voor België.
Dit ongeval aanwenden om de sportvliegerij onder nog meer regels te doen vallen en zo nog duurder te maken zal niet leiden tot een vermindering van t aantal soortgelijke ongevallen.
[ Post made via Mobile Device ]
Greetings,
Piet Luijken
Scramble Editor
Piet Luijken
Scramble Editor
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Interessante discussie. Het enige wat ik mis is in hoeverre de volheid (wel of niet) van het Nederlandse luchtruim hiermee te maken heeft. Gezien het kleine oppervlak en het relatief grote Schiphol kan ik me voorstellen dat daardoor alleen al de mogelijkheden voor sportvliegen simpelweg beperkt zijn.
Erwin
Erwin
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2721
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
De mogelijkheden voor sportvliegen in relatie tot het luchtruim is geen probleem: General Aviation heeft afgezien van de CTR's de ruimte tot 1500 voet en dat is voor de algemene vlieger voldoende. Daarbuiten is er ook ruim voldoende gelegenheid om hoger te gaan als je dat wilt, alleen niet rondom Schiphol.
Het probleem zit hem in het volbouwen van woonwijken en het daarbij geen rekening houden met bestaande luchtvaart (Hilversum, Seppe, Hoogeveen) en het wegpesten van de kleine luchtvaart ivm slots waarbij de grote luchtvaart even zwaar telt als een sportkist. En een airliner levert meer op. Neem nu Militair Welschap waar de F-16s moesten vertrekken omdat op de oude dwarsbaan (!?) een woonwijk is gezet (dan weet je toch dat je bij een vliegvled gaat wonen lijkt me) en nu de luchtmacht dreigt te wijken voor de low-cost carriers. Ik zie een verband met het grondbedrijf van de gemeentes die daarmee hun gapende gaten in de begroting deken. Het commerciele belang van partijen is dermate groot en de bestuurders hebben geen benul van de implicaties voor o.a. de veiligheid van de luchtvaart. En ach, dt is toch maar een kleine elite, dus brengen te weinig stemmen op.
De grootste winst voor EHHV is een dassenburcht op de rand van het veld. Daardoor mogen er geen huizen op gebouwd worden....
Het probleem zit hem in het volbouwen van woonwijken en het daarbij geen rekening houden met bestaande luchtvaart (Hilversum, Seppe, Hoogeveen) en het wegpesten van de kleine luchtvaart ivm slots waarbij de grote luchtvaart even zwaar telt als een sportkist. En een airliner levert meer op. Neem nu Militair Welschap waar de F-16s moesten vertrekken omdat op de oude dwarsbaan (!?) een woonwijk is gezet (dan weet je toch dat je bij een vliegvled gaat wonen lijkt me) en nu de luchtmacht dreigt te wijken voor de low-cost carriers. Ik zie een verband met het grondbedrijf van de gemeentes die daarmee hun gapende gaten in de begroting deken. Het commerciele belang van partijen is dermate groot en de bestuurders hebben geen benul van de implicaties voor o.a. de veiligheid van de luchtvaart. En ach, dt is toch maar een kleine elite, dus brengen te weinig stemmen op.
De grootste winst voor EHHV is een dassenburcht op de rand van het veld. Daardoor mogen er geen huizen op gebouwd worden....
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2721
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Had ik het al gehad over het opdoeken van vliegvelden als EHSB, EHVB, EHYB, EHDL, EHTW. Denk je dat er iets voor de luchtvaart overblijft? nee: huizen bouwen of industrieterreinen. Daar zit je probleem. Er was zat (potentiele)ruimte voor (kleine)luchtvaart, maar de belangen van bestuurders liggen naders.