Fotohulp Schiphol
Forum rules
- Rembrandt
- Scramble Senior
- Posts: 348
- Joined: 24 Aug 2006, 23:09
- Type of spotter: Serial killer
- Subscriber Scramble: Yes
- Location: N52 05.1 E004 52.4
- Contact:
Fotohulp Schiphol
Serieus verzoek:
Zijn er ook fotografen die het mij eens willen leren?
Ik heb dan wel een EOS300D, maar ben nog nooit met een Airliners.net-waardig plaatje thuis gekomen...
Altijd last van dofheid van de foto's, en ben erg benieuwd of dit nou aan de hardware of aan de software ligt...
Wordt er een beetje gallisch van...
Ik sta morgen rond 14:00 op de spottersplek Polderbaan; stuur me een PM als je denkt: dat doe ik wel even...
Zijn er ook fotografen die het mij eens willen leren?
Ik heb dan wel een EOS300D, maar ben nog nooit met een Airliners.net-waardig plaatje thuis gekomen...
Altijd last van dofheid van de foto's, en ben erg benieuwd of dit nou aan de hardware of aan de software ligt...
Wordt er een beetje gallisch van...
Ik sta morgen rond 14:00 op de spottersplek Polderbaan; stuur me een PM als je denkt: dat doe ik wel even...
Latest spotting: KAPF, KFLL, KFPR, KFXE, KHWO, KLNA, KMIA, KOPF, KPBI, KPHL, KRSW, KTMB, LFPB
-
- Scramble Senior
- Posts: 332
- Joined: 12 Sep 2007, 11:36
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: yes
- Location: Vriescheloo (Oost Groningen)
Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst
Rembrandt wrote:Serieus verzoek:
Zijn er ook fotografen die het mij eens willen leren?
Ik heb dan wel een EOS300D, maar ben nog nooit met een Airliners.net-waardig plaatje thuis gekomen...
Altijd last van dofheid van de foto's, en ben erg benieuwd of dit nou aan de hardware of aan de software ligt...
Wordt er een beetje gallisch van...
Ik sta morgen rond 14:00 op de spottersplek Polderbaan; stuur me een PM als je denkt: dat doe ik wel even...
Hoi,
Voorlopig kom ik niet langs de polderbaan, wel op de promenade.
Ik heb geen idee wat ik me moet voorstellen bij een doffe foto.
Als je me er eentje e-mailt (adres kun je vinden op het forum) zal ik eens kijken wat je bedoelt en of ik er wat zinnigs van kan zeggen.
Groeten van Ab Gobets.
- Andras
- Scramble Addict
- Posts: 1108
- Joined: 20 Jul 2008, 11:18
- Type of spotter: Photo only
- Location: Bearing 210 from EHLW 70 NM
- Contact:
Re: Fotohulp Schiphol
Nou, dat is een duidelijk verzoek. Kun je eens wat uploaden zoals al door m'n voorganger is aangegeven? Wellicht kunnen we hier eens kijken wat er evt. aan scheelt. In verschillende topics zijn al veel tips gegeven over instellingen en mogelijkheden van camera's en over hoe je je bijv het beste uit je lens kan halen (afdruk en kijk techniek) Uiteindelijk ben jij degene die op de knopjes druktRembrandt wrote:Serieus verzoek:
Zijn er ook fotografen die het mij eens willen leren?
Ik heb dan wel een EOS300D, maar ben nog nooit met een Airliners.net-waardig plaatje thuis gekomen...
Altijd last van dofheid van de foto's, en ben erg benieuwd of dit nou aan de hardware of aan de software ligt...
Wordt er een beetje gallisch van...
Ik sta morgen rond 14:00 op de spottersplek Polderbaan; stuur me een PM als je denkt: dat doe ik wel even...
Met een 300D kun je prima foto's maken als er een enigzins degelijke lens opzit dus laat maar zien Ou ik zeggen.
Er zijn genoeg mensen die dagelijks op Schiphol aanwezig zijn die waarschijnlijk best bereid zijn om je wat op weg te helpen
P.s. Mocht je niks kunnen vinden dan zoek ik van de week wel even wat topics op waar je info kunt vinden
Succes!
[ Post made via Mobile Device ]
-
- Scramble Junior
- Posts: 197
- Joined: 10 Feb 2008, 22:16
- Type of spotter: F2 civil
- Location: Amersfoort, Netherlands
Re: Fotohulp Schiphol
Geen enkele foto op Jetphotos.net of Airlniners.net komt zó uit de camera.
Daar gaat een serieuze bewerking in Photoshop (of een gelijkwaardig programma) aan vooraf.
Iedere foto kost mij zo'n 3-8 minuten om te bewerken tot een uploadbare foto.
Kost het méér tijd, dan is de foto in principe al niet geschikt voor het web.(mijn mening)
Fotografeerhulp langs de baan is 1 ding, 'het 'echte' werk doe je pas thuis, op de pc.
Succes,
Freek
Daar gaat een serieuze bewerking in Photoshop (of een gelijkwaardig programma) aan vooraf.
Iedere foto kost mij zo'n 3-8 minuten om te bewerken tot een uploadbare foto.
Kost het méér tijd, dan is de foto in principe al niet geschikt voor het web.(mijn mening)
Fotografeerhulp langs de baan is 1 ding, 'het 'echte' werk doe je pas thuis, op de pc.
Succes,
Freek
Flown in 733,738,A319,A320,A330,MD-11,763,772,742,744
- wild weasel
- Scramble Addict
- Posts: 1455
- Joined: 27 Jul 2010, 02:40
- Type of spotter: picked up my old hobby!
- Subscriber Scramble: wild weasel
Re: Fotohulp Schiphol
Euh sorry, maar het echte werk doe je toch echt op het moment dat je de ontspanner indrukt hoor. dat is de basis van je gehele foto, en je weet, poor quality in, is poor quality out. Als de foto in het beginsel al niet goed is, kun je nabewerken wat je wilt, maar dat gaat m dan toch echt niet worden......het échte werk gebeurd toch serieus langs de baan, is mijn mening....wrxflyer wrote:Geen enkele foto op Jetphotos.net of Airlniners.net komt zó uit de camera.
Daar gaat een serieuze bewerking in Photoshop (of een gelijkwaardig programma) aan vooraf.
Iedere foto kost mij zo'n 3-8 minuten om te bewerken tot een uploadbare foto.
Kost het méér tijd, dan is de foto in principe al niet geschikt voor het web.(mijn mening)
Fotografeerhulp langs de baan is 1 ding, 'het 'echte' werk doe je pas thuis, op de pc.
Succes,
Freek
Shoot first, edit later!
- Copter
- Moderator
- Posts: 2251
- Joined: 09 Nov 2002, 17:10
- Subscriber Scramble: yes !
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Fotohulp Schiphol
Tja, met photoshop kun je de meest lelijke foto's nog acceptabel maken
Ik denk dat 80 tot 90 % van alle airliners.net foto's zonder bewerking niet eens geaccepteerd zouden zijn, dus maak je geen zorgen !
Ik denk dat 80 tot 90 % van alle airliners.net foto's zonder bewerking niet eens geaccepteerd zouden zijn, dus maak je geen zorgen !
- Pancake
- Scramble Senior
- Posts: 460
- Joined: 30 Jan 2008, 16:51
- Type of spotter: F 1
- Location: Near to HSD
Re: Fotohulp Schiphol
Hoewel dit volledig off-topic is, kon ik het echt niet laten om te reageren.Copter wrote:Tja, met photoshop kun je de meest lelijke foto's nog acceptabel maken
En van een knoestig stuk eikenhout maakt een timmerman zeker een mooi meubel ?
On-topic @ Rembrandt
Als je morgen tijd hebt, ik sta morgen(11-07) de hele dag op Brussel in de omgeving van de watertoren bij Steenokkerzeel. Niet in de buurt van de Polderbaan, maar zeker zo leuk !
Groeten,
Johan
MY PERSONEL GALLERY AT PLANESPOTTERS.NET
Nikon D90 + Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD
Nikon D90 + Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD
-
- Scramble Senior
- Posts: 332
- Joined: 12 Sep 2007, 11:36
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: yes
- Location: Vriescheloo (Oost Groningen)
Re: Fotohulp Schiphol
Pancake wrote:Hoewel dit volledig off-topic is, kon ik het echt niet laten om te reageren.Copter wrote:Tja, met photoshop kun je de meest lelijke foto's nog acceptabel maken
En van een knoestig stuk eikenhout maakt een timmerman zeker een mooi meubel ?
On-topic @ Rembrandt
Als je morgen tijd hebt, ik sta morgen(11-07) de hele dag op Brussel in de omgeving van de watertoren bij Steenokkerzeel. Niet in de buurt van de Polderbaan, maar zeker zo leuk !
Groeten,
Johan
Goedenavond,
om een eventueel misverstand even recht te zetten, Rembrandt heeft mij op verzoek een foto geuploaded en ik heb die bekeken aan de hand van de EXIF info. Het komt mij voor dat zijn camera-instelling zorgt voor een fikse onderbelichting omdat ik onder soortgelijke omstandigheden andere waarden aflees in de EXIF gegevens van mijn foto´s. Dit zou inderdaad kunnen wijzen op een softwareprobleem zoals hij zelf al in het begin suggereert. Wat ik hem ook heb gemeld. Op die manier kun je photoshoppen tot je een ons weegt, maar je krijgt nooit een goed resultaat.
Het zou overigens niet de eerste keer zijn dat ik van een dergelijk digitaal cameraprobleem hoor of lees. Zo´n probleem wordt meestal pas geconstateerd aan de hand van het resultaat en dan is het te laat. Dat bedoel ik dus met mijn opmerking in mijn eerste reactie dat kennis van de onderlinge verhoudingen tussen ISO waarden, diafragma en sluitertijden in het digitale tijdperk verloren is gegaan. Ik zie in de zoeker van mijn Canon 550D wel degelijk of de getoonde waarden met elkaar in overeenstemming zijn. En dat is toch wel de basisvoorwaarde voor een aanvaardbare foto.
Groeten van Ab Gobets.
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Fotohulp Schiphol
Zet hier eens zo'n foto van je neer, Rembrandt, dan buigen we ons er wel over.
Zoals aangegeven door velen:
- geen enkele foto haalt zonder een vorm van nabewerking Airliners.net en
- het basis materiaal moet goed zijn.
Laat maar wat zien, er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn, Ab gaf al een voorzet.
Hans.
Zoals aangegeven door velen:
- geen enkele foto haalt zonder een vorm van nabewerking Airliners.net en
- het basis materiaal moet goed zijn.
Laat maar wat zien, er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn, Ab gaf al een voorzet.
Hans.
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2719
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Fotohulp Schiphol
Een compliment voor Rembrandt om zich zo op te stellen. Ik sta niet vaak op Schiphol, maar wil met alle plezier kennis delen. Kom een naar landelijk Hilversum? ook een leuk veld...
-
- Scramble Senior
- Posts: 332
- Joined: 12 Sep 2007, 11:36
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: yes
- Location: Vriescheloo (Oost Groningen)
Re: Fotohulp Schiphol
Goedemorgen,Hans Rolink wrote:Zet hier eens zo'n foto van je neer, Rembrandt, dan buigen we ons er wel over.
Zoals aangegeven door velen:
- geen enkele foto haalt zonder een vorm van nabewerking Airliners.net en
- het basis materiaal moet goed zijn.
Laat maar wat zien, er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn, Ab gaf al een voorzet.
Hans.
Een goed idee om op deze manier meer mensen te laten meekijken. Ik weet alleen niet of de EXIF info van een opname bewaard blijft als die op een website wordt geplaatst en dat is naast "eyeball no.1" toch wel een onmisbaar hulpmiddel dat uiteraard vóór het digitale tijdperk niet beschikbaar was. Het enige gegeven wat toen bewaard bleef, was de ISO waarde (DIN of ASA voor de hele ouwetjes onder ons) van de film, want die stond op de rand van de negatieven c.q. dia´s. Sluitertijd en diafragma wist je alleen als je die had opgeschreven en wie deed dat nou consequent?
Groeten van Ab Gobets.
- ErikFB
- Scramble Addict
- Posts: 1279
- Joined: 23 Nov 2005, 21:38
- Type of spotter: civil airliners
- Subscriber Scramble: ErikFB
- Location: IJsselstein (Ut)
- Contact:
Re: Fotohulp Schiphol
Weet van Flickr dat de EXIF waarden daar getoond worden bij de foto incl. alle bijkomende waarden. Zelf haar ik daar veel uit mbt slecht weer-foto's en foto's met sterk wisselende belichtingsmomenten. Zoals aangegeven plaats een foto of PM de plaat zodat we kunnen zien waar het aan scheelt. Ben morgenochtend even op SPL ( Centrum of langs een van de banen) zal zien wat mijn waardes doen met verschillende lenzen en bodies
-
- Scramble Senior
- Posts: 332
- Joined: 12 Sep 2007, 11:36
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: yes
- Location: Vriescheloo (Oost Groningen)
Re: Fotohulp Schiphol
ErikFB wrote:Weet van Flickr dat de EXIF waarden daar getoond worden bij de foto incl. alle bijkomende waarden. Zelf haar ik daar veel uit mbt slecht weer-foto's en foto's met sterk wisselende belichtingsmomenten. Zoals aangegeven plaats een foto of PM de plaat zodat we kunnen zien waar het aan scheelt. Ben morgenochtend even op SPL ( Centrum of langs een van de banen) zal zien wat mijn waardes doen met verschillende lenzen en bodies
Nogmaals goedemorgen,
Als het goed is, zijn alle waarden constant ten opzichte van elkaar bij dezelfde lichtomstandigheden, onafhankelijk van camera of lens. Als je met ISO 100 bij de ene cameracombinatie 1/500 bij f 5,6 afleest, moet dat bij elke andere combinatie ook zo zijn, dan wel 1/250 bij f 8 of 1/1000 bij f 4. Ik weet wel dat sluitertijden en diafragmawaarden digitaal geen vaste reeksen meer zijn, maar de basis diafragmareeks 1.8 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 halveert elke volgende stap het binnenvallende licht en de sluitertijdenreeks 1/50 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 - 1/2000 - 1/4000 doet hetzelfde. Dus als het diafragmagetal een stap hoger wordt moet je sluitertijd een stap langzamer worden. De ISO reeks 100 - 200- 400 - 800 - 1600 enz. doet hetzelfde in omgekeerde richting, elke stap verdubbelt de gevoeligheid van je opname materiaal, of het nou een film of een sensor is. Dus moet (nog steeds bij dezelfde lichtomstandigheden uiteraard) bij een hoger ISO getal een kortere sluitertijd of een hoger diafragmanummer worden getoond.
Dit is echt fundamentele fotografie kennis die verdraaid handig is "in het veld". Als ik plotseling een sluitertijd van 1/2000 op mijn schermpje zie, sta ik de zon te fotograferen of is er per ongeluk een instelling aan de camera veranderd, wat me overigens langs de Polderbaan wel eens is gebeurd als ik snel de camera uit de auto heb gepakt. Daardoor heb ik laatst de retro Airbus van Air France de mist in zien gaan grrrrrr.
Groeten van Ab Gobets