Gaan beiden opereren vanaf EHKD?Otto wrote:Between sunrise / sunset - AB412SP 303 Sq.
Between sunset / sunrise - AS365N NHV.
Reddingsvluchten in de aanbieding
Forum rules
Re: Reddingsvluchten in de aanbieding
Re: Reddingsvluchten in de aanbieding
Wat ik heb begrepen vooralsnog niet, Tweety vanaf Leeuwarden en de Dauphin vanaf de Maasvlakte.Rockville wrote:Gaan beiden opereren vanaf EHKD?Otto wrote:Between sunrise / sunset - AB412SP 303 Sq.
Between sunset / sunrise - AS365N NHV.
Re: Reddingsvluchten in de aanbieding
Otto,
dank voor de info.
dank voor de info.
Re: Reddingsvluchten in de aanbieding
Lynx stopt met Search and Rescue-taken
Na ruim 30 jaar komt deze week een einde aan de Search and Rescue (SAR)-taken voor de Lynx-helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC). Vanaf 1 juli neemt 303 SAR-squadron op Vliegbasis Leeuwarden ook deze verantwoordelijkheid op zich.
De SAR-inzet die gisteren plaatsvond, was waarschijnlijk de laatste met een Lynx van 860 Squadron. De maritieme helikopter van Vliegkamp De Kooij bracht daarbij een patiënt vanaf zee naar het vasteland.
Levensredders
Al decennia is de Marine Luchtvaart Dienst verantwoordelijk voor het uitvoeren van SAR-operaties op het Nederlandse deel van de Noordzee en de binnenlandse wateren. Sinds 1962 deed zij 1332 reddingen op zee, vaak onder bijzondere omstandigheden.
Op 21 december 2003 redde het Lynx-squadron het leven van 2 zwaargewonde personen op een op drift geraakt containerschip. De bemanning kreeg hiervoor in 2008 van toenmalig minister van Defensie Eimert van Middelkoop, de Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon. In 2006 maakt een civiele SAR-helikopter een noodlanding op de Noordzee. 2 Lynxen boden samen met schepen van de KNRM en de kustwacht hulp. Uiteindelijk zijn alle 17 inzittenden gered.
Het werkgebied van de reddingshelikopters was meestal de Noordzee, toch zijn er uitzonderingen. Zo waren er in januari 1996 3 Lynx-helikopters gestationeerd in Limburg om te ondersteunen tijdens de watersnood. Daarnaast vervoerde dit type Defensiehelikopter in de Nieuwjaarsnacht van 2001 onder meer slachtoffers van de horecabrand in Volendam naar een traumacentrum.
Het squadron
Vanuit het Verenigd Koninkrijk en Oost-Indië leverde 860 Squadron vanaf 1943 helikoptercapaciteit voor de schepen van de Koninklijke Marine. Later opereerde het squadron vanaf het vliegdekschip Hr. Ms. Karel Doorman. In de jaren ’60 werd de eenheid met Wasp-helikopters gestationeerd in Den Helder. De Wasps en Augusta Bells waren de eerste maritieme helikopters die officieel werden ingezet voor SAR-taken. Vanaf eind jaren ’70 namen de Lynx-toestellen deze taak op zich.
Niet stilzitten
Het wegvallen van de SAR-taken voor het Noord-Hollandse squadron betekent niet dat de Lynxen stil komen te staan. Ze zijn nog steeds actief vanaf marineschepen bij onder meer antipiraterij-missies en drugsbestrijdingsoperaties. De maritieme NH90-helikopters nemen de komende jaren die taken geleidelijk over.
MINDEF,
30 juni 2011, 16.47 uur
Na ruim 30 jaar komt deze week een einde aan de Search and Rescue (SAR)-taken voor de Lynx-helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC). Vanaf 1 juli neemt 303 SAR-squadron op Vliegbasis Leeuwarden ook deze verantwoordelijkheid op zich.
De SAR-inzet die gisteren plaatsvond, was waarschijnlijk de laatste met een Lynx van 860 Squadron. De maritieme helikopter van Vliegkamp De Kooij bracht daarbij een patiënt vanaf zee naar het vasteland.
Levensredders
Al decennia is de Marine Luchtvaart Dienst verantwoordelijk voor het uitvoeren van SAR-operaties op het Nederlandse deel van de Noordzee en de binnenlandse wateren. Sinds 1962 deed zij 1332 reddingen op zee, vaak onder bijzondere omstandigheden.
Op 21 december 2003 redde het Lynx-squadron het leven van 2 zwaargewonde personen op een op drift geraakt containerschip. De bemanning kreeg hiervoor in 2008 van toenmalig minister van Defensie Eimert van Middelkoop, de Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon. In 2006 maakt een civiele SAR-helikopter een noodlanding op de Noordzee. 2 Lynxen boden samen met schepen van de KNRM en de kustwacht hulp. Uiteindelijk zijn alle 17 inzittenden gered.
Het werkgebied van de reddingshelikopters was meestal de Noordzee, toch zijn er uitzonderingen. Zo waren er in januari 1996 3 Lynx-helikopters gestationeerd in Limburg om te ondersteunen tijdens de watersnood. Daarnaast vervoerde dit type Defensiehelikopter in de Nieuwjaarsnacht van 2001 onder meer slachtoffers van de horecabrand in Volendam naar een traumacentrum.
Het squadron
Vanuit het Verenigd Koninkrijk en Oost-Indië leverde 860 Squadron vanaf 1943 helikoptercapaciteit voor de schepen van de Koninklijke Marine. Later opereerde het squadron vanaf het vliegdekschip Hr. Ms. Karel Doorman. In de jaren ’60 werd de eenheid met Wasp-helikopters gestationeerd in Den Helder. De Wasps en Augusta Bells waren de eerste maritieme helikopters die officieel werden ingezet voor SAR-taken. Vanaf eind jaren ’70 namen de Lynx-toestellen deze taak op zich.
Niet stilzitten
Het wegvallen van de SAR-taken voor het Noord-Hollandse squadron betekent niet dat de Lynxen stil komen te staan. Ze zijn nog steeds actief vanaf marineschepen bij onder meer antipiraterij-missies en drugsbestrijdingsoperaties. De maritieme NH90-helikopters nemen de komende jaren die taken geleidelijk over.
MINDEF,
30 juni 2011, 16.47 uur
- De Verrekieker
- Scramble Die-Hard
- Posts: 702
- Joined: 01 Jan 2006, 18:01
- Type of spotter: Allround
- Subscriber Scramble: Indeed
- Location: Purmerend, 75 KM from NAS De Kooy
- Contact:
Re: Reddingsvluchten in de aanbieding
Erg jammer maar de airframes zijn ook helemaal op gevlogen. Heb altijd begrepen dat 7Sqn het SAR gebeuren deed en 860Sqn het boordvlieg gebeuren. Of is 7Sqn ontbonden? lijkt mij sterk. Nooit geweten dat vanaf 1943 het 860Sqn ook heli 's had?
Gr.
Gr.
Re: Reddingsvluchten in de aanbieding
7 Sq (SAR) is alive and kickingDe Verrekieker wrote:. Heb altijd begrepen dat 7Sqn het SAR gebeuren deed en 860Sqn het boordvlieg gebeuren. Of is 7Sqn ontbonden? lijkt mij sterk. Gr.
860 Sq idd Boordvlieg Sq
- Ghanz
- Scramble Die-Hard
- Posts: 649
- Joined: 15 Feb 2008, 21:36
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: Ghanz
- Contact:
Re: Reddingsvluchten in de aanbieding
De Defensie website spreekt zichzelf tegen, maar als je het organigram van Gilze Rijen pakt, naar squadrons gaat en dan 7 squadron kiest kom je bij de huidige situatie en daar staat o.a.:
Greetz,
Hans.
De info m.b.t. de squadrons zoals die op de defensie site gegeven wordt onder het kopje Maritiem Vliegkamp De Kooy klopt (nog) niet.Defensie wrote:Nieuwe verantwoordelijkheden
Na de oprichting van het Defensie Helikopter Commando in juli 2008 is de voormalige Groep Maritieme Helikopters gereorganiseerd, waarbij onder meer de taken van de 2 maritieme helikoptersquadrons, 7 en 860, zijn herverdeeld.
In dat kader heeft 7 Squadron haar Search And Rescue taak en transporttaken overgedragen aan 860 Squadron. Sinds de oprichting in 1962 heeft het 7 Squadron zo’n 1300 mensen gered, waaronder drenkelingen, opvarenden van vissersschepen en personeel van boorplatforms.
Greetz,
Hans.
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Reddingsvluchten in de aanbieding
Wellicht ter aanvulling van de 7sq vs 860sq discussie;
- 7sq; SAR-unit, de mensen aan boord komen hier vandaan maar gebruiken toestellen van 860sq.
- 860sq; Boot-operaties.
De helies zijn vanwege operationele redenen standaard ingedeeld bij 860sq en word al dan niet gevlogen door mensen van 7sq ofwel 860sq.
- 7sq; SAR-unit, de mensen aan boord komen hier vandaan maar gebruiken toestellen van 860sq.
- 860sq; Boot-operaties.
De helies zijn vanwege operationele redenen standaard ingedeeld bij 860sq en word al dan niet gevlogen door mensen van 7sq ofwel 860sq.
Groeten,
Ron
Ron
Re: Reddingsvluchten in de aanbieding
Gisteren nog even nagevraagd:
7 SQ - Opleiding/training
860 SQ - Boordoperaties en straks SAR
7 SQ - Opleiding/training
860 SQ - Boordoperaties en straks SAR
Re: Reddingsvluchten in de aanbieding
Ter aanvulling uit DHC Nieuws (Take-Off no. 78 / GRAS):
De taken van 7 en 860 Squadron zijn per 27 september 2010 herverdeeld. Het 7 Squadron voert per die datum niet langer de SAR-taak uit, maar richt zich nu volledig op opleidingen en expertise van zowel vliegend als technisch personeel van de Lynx en NH90. Het 860 Squadron neemt de zogenaamde waltaken over, naast die aan boord van schepen welke het squadron al uitvoerde. Hiermee is het 860 Squadron het enige operationeel vliegende squadron op De Kooy en heeft nu het beheer gekregen over alle Lynx en NH90 helikopters.
Groeten,
Edwin
De taken van 7 en 860 Squadron zijn per 27 september 2010 herverdeeld. Het 7 Squadron voert per die datum niet langer de SAR-taak uit, maar richt zich nu volledig op opleidingen en expertise van zowel vliegend als technisch personeel van de Lynx en NH90. Het 860 Squadron neemt de zogenaamde waltaken over, naast die aan boord van schepen welke het squadron al uitvoerde. Hiermee is het 860 Squadron het enige operationeel vliegende squadron op De Kooy en heeft nu het beheer gekregen over alle Lynx en NH90 helikopters.
Groeten,
Edwin
Re: Reddingsvluchten in de aanbieding
De OONHU AS65 van Noordzee helikopters Vlaanderen gebruikte gisteren callsign Coastguard02, of dit standaard is weet ik niet.