Hallo allemaal,
In 2010 heb ik een tweetal fotoalbums laten drukken bij de HEMA. Het gaat om het type dat belicht wordt (dus niet geprint).
Ik ben niet te spreken over de kwaliteit van sommige foto's. Het lijkt alsof er ontzettend veel JPG-compressie aanwezig is.
Dat kan ook niet anders, want een album uploaden duurde maar iets van een half uur. Dat ga je niet redden met de volledige kwaliteit JPG's.
Ik heb de HEMA hierover tot 4 keer toe gemaild maar ik krijg geen reactie.
Hieronder een illustratie van een foto uit het album met uitvergroot de vlekken. Wat is jullie mening - is het wel JPG-compressie - en zijn er bedrijven die kwalitatief dezelfde albums levert? Het album zelf is qua papier en binding namelijk heel netjes.
Kwaliteit HEMA fotoalbums
Forum rules
- Harry Spotter
- Scramble Senior
Re: Kwaliteit HEMA fotoalbums
Ik heb een maand of twee terug een dik vakantie album laten maken (3 exemplaren laten printen), en ik ben er wel blij mee.
Mijn allereerste keer dat ik een album maakte, was met Klik-en-Print. Die was echt niet goed, veel jpg-compressie.
Wat ik nu met het HEMA album gedaan heb: bijna alle fotoos zijn precies 300dpi ge-edit, dus hebben allen maximale resolutie. Wel gesaved met compressieniveau +/- 9. Het boek is 30x30cm. Een paginavuller is 3600x3600, dus ik heb wel gezorgd dat één foto niet groter is dan 2 à 3mb.
In mijn eerste album bij Klik-en-Print gooide ik alle fotoos er met de hoogste resolutie in, maar de afdrukcentrale kan je maar beter niet laten nadenken. Verkleinen/vergroten kan je beter zelf doen. (bv een originele edit van 4000x2500 kan je beter niet in een vak van 10x6cm stoppen in het boek. Resize hem eerst naar 1200x800 ofzo)
ik wilde ook boektype 'met fotopapier' gebruiken, maar die heeft een max van 70 paginas. Dus ik heb een gewoon boek, maar wel met glanspapier. Als je je neus op de foto duwt is de kwaliteit als een tijdschrift, maar als je gewoon op normale leesafstand kijkt zie je dat niet. Geen issues met jpg-compressie meer trouwens...
Dus... Lang verhaal kort:
Edit de fotoos zo, dat de afdruk centrale niet hoeft te resizen. Hetzelfde geldt voor posters.
Maak de files niet supergroot. Een boek met 500 fotoos van ieder 10mb gaat geheit mis. Die software die de afdrukcentrales gebruiken zijn niet zo intelligent, je moet het in hapklare brokken aanbieden.
Succes!
Ed
ps: volgens mij gebruikt Albelli dezelfde afdrukcentrale als HEMA.
[ Post made via Mobile Device ]
Mijn allereerste keer dat ik een album maakte, was met Klik-en-Print. Die was echt niet goed, veel jpg-compressie.
Wat ik nu met het HEMA album gedaan heb: bijna alle fotoos zijn precies 300dpi ge-edit, dus hebben allen maximale resolutie. Wel gesaved met compressieniveau +/- 9. Het boek is 30x30cm. Een paginavuller is 3600x3600, dus ik heb wel gezorgd dat één foto niet groter is dan 2 à 3mb.
In mijn eerste album bij Klik-en-Print gooide ik alle fotoos er met de hoogste resolutie in, maar de afdrukcentrale kan je maar beter niet laten nadenken. Verkleinen/vergroten kan je beter zelf doen. (bv een originele edit van 4000x2500 kan je beter niet in een vak van 10x6cm stoppen in het boek. Resize hem eerst naar 1200x800 ofzo)
ik wilde ook boektype 'met fotopapier' gebruiken, maar die heeft een max van 70 paginas. Dus ik heb een gewoon boek, maar wel met glanspapier. Als je je neus op de foto duwt is de kwaliteit als een tijdschrift, maar als je gewoon op normale leesafstand kijkt zie je dat niet. Geen issues met jpg-compressie meer trouwens...
Dus... Lang verhaal kort:
Edit de fotoos zo, dat de afdruk centrale niet hoeft te resizen. Hetzelfde geldt voor posters.
Maak de files niet supergroot. Een boek met 500 fotoos van ieder 10mb gaat geheit mis. Die software die de afdrukcentrales gebruiken zijn niet zo intelligent, je moet het in hapklare brokken aanbieden.
Succes!
Ed
ps: volgens mij gebruikt Albelli dezelfde afdrukcentrale als HEMA.
-
- Scramble Addict
- Type of spotter: F4
Dank voor de toelichting Ed. Ik zal in het volgende album de foto's precies op maat maken.
Het boek waar jij het over hebt, heb ik ook een keer gedrukt bij de HEMA en dat is wel in orde maar die kan niet plat open gelegd worden.
Albelli en HEMA zijn inderdaad hetzelfde, alleen de software niet.
Het boek waar jij het over hebt, heb ik ook een keer gedrukt bij de HEMA en dat is wel in orde maar die kan niet plat open gelegd worden.
Albelli en HEMA zijn inderdaad hetzelfde, alleen de software niet.
-
- Scramble Addict
Voor wie nog geïnteresseerd zijn, ik heb rechtstreeks contact gehad met de afdrukcentrale van Fuji, waar HEMA de belichte albums van betrekt.
Het schijnt dus dat de geprinte en de belichte albums op twee verschillende plaatsen gemaakt worden.
We hebben een goed gesprek gehad en een van de strekkingen was, zoals Ed ook aan gaf, probeer de juiste grootte aan te houden. Ze waren wel nieuwsgierig naar het effect, dus ik heb de foto zoals hier geplaatst ook naar hen gestuurd met de volgende vragen erbij:
Het schijnt dus dat de geprinte en de belichte albums op twee verschillende plaatsen gemaakt worden.
We hebben een goed gesprek gehad en een van de strekkingen was, zoals Ed ook aan gaf, probeer de juiste grootte aan te houden. Ze waren wel nieuwsgierig naar het effect, dus ik heb de foto zoals hier geplaatst ook naar hen gestuurd met de volgende vragen erbij:
- - Op hoeveel DPI worden de albums gedrukt?
- Hoeveel pixels (dus geen DPI) aan de lange en korte zijde moet een foto zijn voor een album van 19.3 x 28 cm (HEMA album zie bijgaande link)? http://fotoalbum.hema.nl/productoverzic ... fotopapier
- Als ik een foto als achtergrond gebruik, heeft deze dan automatisch minder kwaliteit, ondanks dat het aantal pixels voldoende is?
-
- Scramble Addict
Ik heb inmiddels antwoord gekregen op mijn mail:
De briljant boeken worden belicht met 300 DPI.
Voor achtergronden in een 20x30 album kan dus 2400x3600 pixels aangehouden worden. Er zou geen onderscheid gemaakt worden tussen gewone foto's en foto's die als achtergrond ingesteld worden. Wel kunt u de densiteit van de achtergrondfoto's aanpassen door met de rechtermuisknop op de foto te klikken en dan dan de helderheid omhoog of omlaag te zetten. U ziet dan dat de foto lichter of donkerder wordt op uw beeldscherm.
Dit geeft nog geen antwoord waarom de vlekken ontstaan maar ik zal bij het volgende album de grootte van de foto's passend maken zodat de software dat zelf niet gaat doen. Misschien scheelt dat.
De briljant boeken worden belicht met 300 DPI.
Voor achtergronden in een 20x30 album kan dus 2400x3600 pixels aangehouden worden. Er zou geen onderscheid gemaakt worden tussen gewone foto's en foto's die als achtergrond ingesteld worden. Wel kunt u de densiteit van de achtergrondfoto's aanpassen door met de rechtermuisknop op de foto te klikken en dan dan de helderheid omhoog of omlaag te zetten. U ziet dan dat de foto lichter of donkerder wordt op uw beeldscherm.
Dit geeft nog geen antwoord waarom de vlekken ontstaan maar ik zal bij het volgende album de grootte van de foto's passend maken zodat de software dat zelf niet gaat doen. Misschien scheelt dat.
- Harry Spotter
- Scramble Senior
Echt, het maakt uit. Ik heb een keer een grote poster laten afdrukken met de originele resolutie (3000x2000 ofzo) en ik was niet tevreden. Vervolgens de file zelf geupsized in Photoshop, zodat het een 60x40cm file werd bij 300DPI (7200x5400 ofzoiets). Groot verschil! Scherper en betere kwaliteit (tot op zekere hoogte, 60x40 is best groot).
De programmatuur van de afdrukcentrales is niet betrouwbaar. Prima voor 10x15 foto's, maar als je kritisch bent, hou dan zoveel mogelijk factoren in eigen hand (formaat, kleuren, etc.).
Probeer het maar eens!
E
De programmatuur van de afdrukcentrales is niet betrouwbaar. Prima voor 10x15 foto's, maar als je kritisch bent, hou dan zoveel mogelijk factoren in eigen hand (formaat, kleuren, etc.).
Probeer het maar eens!
E
-
- Scramble Addict
Bij mij gaat het echter niet om upsizen maar om downsizen. Ik heb een 16mp camera en de foto's zijn in de meeste gevallen juist te groot voor een afdruk in de albums. Ik heb vanmiddag weer een album gemaakt en dit keer niet het hele papier gebruikt (dus niet aflopend) maar een soort van pas partout er omheen gelaten zodat er foto's in kunnen van 3000x2000 pixels. Ik ben benieuwd of de software wat gedaan heeft.Harry Spotter wrote:Echt, het maakt uit. Ik heb een keer een grote poster laten afdrukken met de originele resolutie (3000x2000 ofzo) en ik was niet tevreden. Vervolgens de file zelf geupsized in Photoshop, zodat het een 60x40cm file werd bij 300DPI (7200x5400 ofzoiets). Groot verschil! Scherper en betere kwaliteit (tot op zekere hoogte, 60x40 is best groot).
De computer heeft zo'n 5 minuten staan ratelen (ik vrees comprimeren) om vervolgens 72 foto's van 3000x2000 pixels in 3 minuten up te loaden. Dat kan niet goed zijn.
- Harry Spotter
- Scramble Senior
Mijn voorbeeld ging over upsamplen, maar verkleinen is hetzelfde laken een pak.
Over de upload snelheid: Kijk eens naar de folder waar alles van het boek wordt neergezet (de foto's, teksten, opmaak, etc). Daar staan alle foto's die in het boek zitten dus nogmaals. Dat zijn de foto's die naar de HEMA worden verstuurd. Check in hoeverre deze gecomprimeerd zijn, want de foto's die jij ge-edit hebt staan elders ook nog op je harde schijf (onder 'my documents->pictures->???' ofzo. Zijn deze even groot als die in de HEMA folder van het album programma?
Over de upload snelheid: Kijk eens naar de folder waar alles van het boek wordt neergezet (de foto's, teksten, opmaak, etc). Daar staan alle foto's die in het boek zitten dus nogmaals. Dat zijn de foto's die naar de HEMA worden verstuurd. Check in hoeverre deze gecomprimeerd zijn, want de foto's die jij ge-edit hebt staan elders ook nog op je harde schijf (onder 'my documents->pictures->???' ofzo. Zijn deze even groot als die in de HEMA folder van het album programma?
-
- Scramble Addict
Hema wist de bestanden weer die ge-upload worden. Ik heb namelijk tijdens het proces gekeken waar de software bezig was en zag de JPG's in een temp directory {C08EA156-2C9B-44CC-829F-B058E11E3926} terecht komen. Deze is nu leeg met alleen nog een StoreListCache.dat bestand erin. Ik had helaas niet genoeg tijd om te kijken in hoeverre de JPG's gecomprimeerd zijn want ze waren al weer verdwenen.
Nu ik weet waar ie ze dumpt, kan ik de volgende keer kijken wat ie er mee doet. Als er nog een volgende keer komt tenminste, wants als ook dit album - met de foto's wat kleiner in afdrukformaat - vlekkerig is, dan is dit misschien de laatste keer.
Bedankt voor het mee denken Ed. Ik waardeer je inbreng ten zeerste.
Nu ik weet waar ie ze dumpt, kan ik de volgende keer kijken wat ie er mee doet. Als er nog een volgende keer komt tenminste, wants als ook dit album - met de foto's wat kleiner in afdrukformaat - vlekkerig is, dan is dit misschien de laatste keer.
Bedankt voor het mee denken Ed. Ik waardeer je inbreng ten zeerste.