Afscheid Space Shuttle Endeavour uitgesteld

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Afscheid Space Shuttle Endeavour uitgesteld

Post by aviodromefriend »

Beschadiging van het hitteschild vastgesteld bij het toegangsluik (ws stukje afgebroken), en dat willen ze nog proberen te repareren voor de lancering. Alle andere items lopen nog op schema.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
angel77
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 217
Joined: 27 Mar 2008, 18:48
Location: zoetermeer
Contact:

Re: Afscheid Space Shuttle Endeavour uitgesteld

Post by angel77 »

Volgens de PR commentator van NASA en de ass. Launch director was het genoemde probleem door de Close Out Crew snel en adequaat verholpen.
Het schijnt dat bij de vorige lancering STS-133 een soortgelijk probleem zich had voorgedaan.
Nog 17 minuten te gaan.. 8,5 in de laatste "hold" en counting
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Afscheid Space Shuttle Endeavour & Atlantis uitgesteld

Post by aviodromefriend »

PeeWee wrote:Ik zag net dat ook de allerlaatste Shuttle lancering (Atlantis) inmiddels is opgeschoven van juni naar juli.
Bij de missions op http://www.nasa.gov/ staat die vandaag met een target voor de lancering op 28 juni. Op het launchschedule staat inderdaad Early July.

Echter, vanmiddag wisten ze bij de persbriefing door het Mission Management Team nog niet hoe het launchpad de lancering van gisteren heeft doorstaan.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Afscheid Space Shuttle Endeavour uitgesteld

Post by aviodromefriend »

Ongeveer 1,5 uur geleden heeft NASA foto's vrijgegeven van beschadigingen aan de onderkant van de orbiter. Ze hebben 7 plekken gevonden, en voorlopig willen ze verder onderzoek doen naar drie daarvan. Op een aantal beslaan de beschadigingen meerdere tegels, onder andere op plekken die bij eerdere vluchten ook last hebben gehad van dit probleem. Ze denken binnen 24 á 48 uur meer te weten of en hoe er iets aan gedaan moet worden. Onder andere is van belang hoe diep de beschadigingen zijn. Niet alleen om te kijken hoeveel capaciteit er over is van het hitteschild op die plaatsen, maar ook of bij terugkeer dit invloed heeft op de aerodynamica van de shuttle. Op het ogenblik denken ze echter niet dat er reden tot enige paniek is.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Afscheid Space Shuttle Endeavour uitgesteld

Post by aviodromefriend »

Er zijn nu nog twee plekken waarvan ze nog niet met zekerheid hebben gezegd dat het OK is om zo terug te keren naar de Aarde. De verwachting is echter dat er binnen 24 uur nog minimaal een daarvan wordt geaccordeerd als zijnde afdoende voor een veilige terugkeer. De schade's vallen in de categorie "op de grond repareren" en niet in "vehicle losing" (denkt men).

Eventueel zal er zaterdag een nadere inspectie plaatsvinden van de plekken die dan nog niet OK zijn bevonden, d.m.v. de camera's op de robotarm.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Afscheid Space Shuttle Endeavour uitgesteld

Post by aviodromefriend »

En de inspectie van de laatste plek is naar tevredenheid verlopen (zowel in uitvoering als de uitkomst).

Het andere probleemgeval dat ze hadden (probleem met het ruimtepak van een van de astronauten, ze kregen geen resultaten binnen van een sensor die de CO2 meet, waarschijnlijk door te hoge vochtigheid. Hierdoor kon de eerste ruimtewandeling niet volledig worden afgemaakt) bleek toen ze gingen proberen er iets aan te doen al vanzelf te zijn verdwenen. De taken die nog niet waren voltooid zullen waarschijnlijk nog worden uitgevoerd tijdens een van de overige uitstapjes.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Afscheid Space Shuttle Endeavour uitgesteld

Post by aviodromefriend »

Mission Status briefing van vandaag:

Er is weer een heater kapot, maar nu van een andere APU. Omdat deze storing optreedt tijdens de missie, en niet voor vertrek wordt het iets minder belangrijk gevonden, mede omdat er sprake is van redundancy. Verder is er opnieuw een inspectie van het hitteschild geweest en de data wordt in de komende ca 20 uur beoordeeld.

Morgen zal duidelijk worden hoe het zit met de sensor in het ruimtepak, dat dan weer voor een ruimtewandeling gebruikt gaat worden. Dit zal als alles goed gaat de laatste ruimtewandeling worden die door astronauten van de Space Shuttle wordt uitgevoerd. De taken die niet konden worden uitgevoerd tijdens de voorgaande drie ruimtewandelingen zouden eventueel ook door de ruimtevaarders die het ISS bewonen kunnen worden uitgevoerd.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Afscheid Space Shuttle Endeavour uitgesteld

Post by aviodromefriend »

Het einde nadert nu toch echt voor deze orbiter. :cry:

Morgenochtend Nederlandse tijd (dat is 's-nachts locale tijd) zullen er twee mogelijkheden zijn om de machine op KSC aan de grond te zetten. De afgelopen dagen leken er problemen te kunnen optreden met crosswind, maar de laatste uren zijn die vooruitzichten verbeterd, en lijkt het binnen de limieten te blijven.

Mocht het niet lukken om deze pogingen te gebruiken dan zal de volgende dag ook de mogelijkheid van een landing op Dryden Test Facility worden gebruikt. Op zich zijn de voorraden aan boord genoeg voor drie extra dagen, maar NASA wil gezien de lengte van de vlucht de crew "snel weer bij hun familie krijgen". Wat ze dan aan vluchten naar Mars doet denken? :roll:

Zoals de planning nu is zal tijdens de landing Atlantis reeds op het launch-pad staan (39A).
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Afscheid Space Shuttle Endeavour uitgesteld

Post by aviodromefriend »

Endeavour staat weer veilig aan de grond.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Re: Afscheid Space Shuttle Endeavour uitgesteld

Post by Iwan Bogels »

Ik zal zo eens gaan kijken of dat zo is.... Zou leuk zijn als er twee Space Shuttles te zien zijn vandaag.

Greetz,
Iwan
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Afscheid Space Shuttle Endeavour uitgesteld

Post by aviodromefriend »

Hij staat inmiddels al in de hangaar.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Re: Afscheid Space Shuttle Endeavour uitgesteld

Post by Iwan Bogels »

We hebben 'm vandaag niet gezien. De laatste Shuttle is vannacht naar de launchpad gereden. Ik denk dat ik 'm gezien heb, maar we waren te ver weg om hem te identifceren. Helaas.....
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
Post Reply

Return to “'t Praethuys”