Weer meer klachten over geluid vliegbasis Gilze-Rijen

ImageImageA special Forum for Gilze-Rijen and Gilze Rijen Aviation Society (GRAS) with news, facts and social talk from the south.

Moderator: SWAT 11

Forum rules
Image
Image
This forum is supervised by GRAS, Scramble only hosts this forum. The basic rules of the Scramble Message Board also apply to this forum, but GRAS may have additional regulations. Dutch is the main language here but English is allowed too.
User avatar
Polleke_NL
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1896
Joined: 06 Apr 2004, 10:35
Type of spotter: photography (military only)
Subscriber Scramble: Ruud van Haaster
Location: EHAM
Contact:

Re: Weer meer klachten over geluid vliegbasis Gilze-Rijen

Post by Polleke_NL »

vuurwerkreeshof wrote:Hier hebben ze nog niks te klagen, ze mogen blij zijn dat het volkslied niet iedere dag om 5 uur gespeeld wordt op de vliegbasis net zoals ze in de Verenigde Staten doen :!:
Mwah, dit gebeurt zelfs op Spangdahlem...... zwaar overgemoduleerde speakers die onzinnig luid het US volkslied afspelen, heb me daar regelmatig over verbaasd....
Ruud
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3373
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Weer meer klachten over geluid vliegbasis Gilze-Rijen

Post by pjotrtje »

Polleke_NL wrote:
vuurwerkreeshof wrote:Hier hebben ze nog niks te klagen, ze mogen blij zijn dat het volkslied niet iedere dag om 5 uur gespeeld wordt op de vliegbasis net zoals ze in de Verenigde Staten doen :!:
Mwah, dit gebeurt zelfs op Spangdahlem...... zwaar overgemoduleerde speakers die onzinnig luid het US volkslied afspelen, heb me daar regelmatig over verbaasd....
Het gebeurt op alle door Amerikaanse eenheden bestuurde velden. Daar waar ze 'te gast' zijn gebeurt het niet. Overigens, de Amerikanen vinden het extreem belangrijk. Alle niet direct vliegoperatie-gebonden werkzaamheden stoppen dan tijdelijk, rij je in je auto gewoon over de weg: dan ga je stilstaan, raampje open. Sta je op het veld dan draai je je naar de dichtstbijzijnde vlag of, als die niet zichtbaar is vanaf jouw locatie, naar de plaats waar het geluid vandaan komt.
Zou in de NL strijdkrachten wel wat meer mogen gebeuren, eerbied voor de eigen vlag en het eigen volkslied.

Anyway: :ontopic:
== All is well, as long as we keep spinning ==
Hornet69
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 621
Joined: 18 Mar 2003, 17:01
Location: Rijen

Re: Weer meer klachten over geluid vliegbasis Gilze-Rijen

Post by Hornet69 »

De toename lijkt me logisch. Tilburg (nieuwbouwwijk Koolhoven) ligt al bijna tegen de vlliegbasis aan. Alle mensen die daar wonen en nooit gewend zijn geweest aan vliegtuiggeluid zullen dit niet fijn vinden als ze in de tuin zitten.

Daarnaast woon ik zelf in Rijen en kan ik me goed voorstellen dat als 's-avonds een helicopter over komt dit niet als prettig wordt ervaren.

.... gelukkig zal het de komende weken rustig worden want het DHC oefent deze week op Leeuwarden en de twee daar op volgende weken in de UK.

Ik ben wel benieuwd of de afwezigheid van helicoptervluchten (geluidsexport) resulteerd in minder klachten? Daar heb je helaas geen inzicht in.

Groet,

Edward.
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Weer meer klachten over geluid vliegbasis Gilze-Rijen

Post by Rockville »

Scheuren in huizen door Chinooks

GILZE (ANP) - Enkele woningen onder de drukst bevlogen route van vliegbasis Gilze-Rijen vertonen scheuren sinds de komst van de zware Chinook transporthelikopters in 2008. Defensie laat in zeker één geval onafhankelijk onderzoeken of de schade direct is veroorzaakt door trillingen van de helikopters. In een ander geval inventariseren de bewoners de schade.

Er is met bewoners overleg over het herstel en de vergoeding, bevestigde een woordvoerder van de vliegbasis donderdag desgevraagd. ,,Als we iets kapotmaken, betalen we.’’

De beschadigde huizen staan aan de straat Nerhoven in Gilze ten zuidoosten van de vliegbasis. Klachten die Defensie verzamelt over de geluidsoverlast komen vooral uit deze hoek.

© ANP
Gepubliceerd op 24 maart 2011 - 11:39
wamovements
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2075
Joined: 14 Jun 2007, 20:50
Subscriber Scramble: wamovements

Re: Weer meer klachten over geluid vliegbasis Gilze-Rijen

Post by wamovements »

GILZE - Enkele woningen onder de drukst bevlogen route van vliegbasis Gilze-Rijen vertonen scheuren sinds de komst van de zware Chinook transporthelikopters in 2008. Defensie laat in zeker één geval onafhankelijk onderzoeken of de schade direct is veroorzaakt door trillingen van de helikopters. In een ander geval inventariseren de bewoners de schade.

Er is met bewoners overleg over het herstel en de vergoeding, bevestigde een woordvoerder van de vliegbasis donderdag desgevraagd. „Als we iets kapotmaken, betalen we.”

De beschadigde huizen staan aan de straat Nerhoven in Gilze ten zuidoosten van de vliegbasis. Klachten die Defensie verzamelt over de geluidsoverlast komen vooral uit deze hoek.

In de straat bouwden John en Anneke Vroegop in 1995 een karakteristieke boerderij, speciaal aangepast voor hun gehandicapte dochter. Op wat historische vliegtuigen na werd er destijds nauwelijks gevlogen op de basis. In 1997 kwamen de Apaches, maar de echte ellende begon toen Soesterberg eind 2008 sloot en elf Chinooks en zeventien Cougars op Gilze-Rijen werden gestationeerd. De officieel geregistreerde klachten uit de omgeving van de basis stegen sindsdien van 413 in 2008 tot 1841 vorig jaar.

„Tot 2008 hebben we nooit geklaagd”, zegt Anneke Vroegop. Nu mailt ze elke doordeweekse avond de klachten die haar echtgenoot overdag turft door naar Defensie.

„Maar we zijn niet tegen de vliegbasis. We strijden tegen de vernieling van ons huis”, zegt haar man John.„Het huis staat te trillen als een Chinook met zware hanglading overvliegt. Het huis kan één aardbeving wel hebben maar niet dagelijks”, voegt Anneke toe.

Vorig jaar na terugkomst van hun zomervakantie ontdekte John dat de helft van de badkamertegels los lag. Sindsdien tellen hij en zijn vrouw steeds meer horizontale en verticale scheuren in het hele huis. De zogenoemde schadecommissaris van Defensie laat nu een bouwkundig rapport maken.

De bewoners van Nerhoven denken dat zij de dupe zijn geworden omdat zij in het minst bebouwde gebied bij de basis wonen. „Als ze richting Tilburg vliegen, krijgen ze nog veel meer klachten.”

John: „De verhuizing van alle helikopters naar het dichtbevolkte Gilze-Rijen is een miskleun geweest. Ik verwacht herstel van ons huis en verlegging én respectering van de vliegroutes. Ons huis is onverkoopbaar geworden en onze oude dag staat op het spel.”
Idder vliegbeweging is dus een klacht. Misschien tijd we deze man een verrekijker geven, kan die meteen zijn LOGS hier plaatsen :-)
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2006
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Weer meer klachten over geluid vliegbasis Gilze-Rijen

Post by Glidepath »

ja, da's een goeie! :lol:

huis gebouwd in 1995, hmmm, na verloop van tijd krijgen alle nieuwbouwhuizen te maken met enige krimp en doorgaans kleine scheurtjes / haarscheurtjes. Waarom zou dat bij hun herverbouwde huis anders zijn. hoe groot zijn die scheuren dan wel niet, Tegels vallen er echt niet zomaar af. (tenzij slegt geplackt), ze kunnen wel barsten door de scheuren, maar eraf vallen. :?: come on.
btw
De grond is daar toch zacht, zeg maar zanderig? dus minimale grondvibratie. Zou een chinook dan echt zoveel destructieve kracht hebben met zijn downwash dat er scheuren komen? Ja, als ie nou in een hover gaat hangen boven of naast het huis.... dan snap ik wel dat het misgaat. denk aan rondvliegende dakpannen, leisteen of rietdekking. :P

maar gewoon bij het overvliegen? wil er bij mij nog niet in.

Zet er maar een stevige bouwkundig ing.team op.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
jimmy van drunen
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6481
Joined: 23 Dec 2006, 22:32
Type of spotter: Photographer
Location: Tilburg, near EHGR RWY28

Re: Weer meer klachten over geluid vliegbasis Gilze-Rijen

Post by jimmy van drunen »

- http://www.youtube.com/watch?v=kaSL5gHIp9U

Meneer; ''Slapeloze nachten, en midden in de nacht word je wakker, en denk je dat je die krengen nog hoort''

Ze worden niet voor nierts geinformeerd over het ''avond/nacht-vliegen'' :lol:

Grtz
User avatar
Ries
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 105
Joined: 07 Jun 2004, 10:43
Location: North of EHGR
Contact:

Re: Weer meer klachten over geluid vliegbasis Gilze-Rijen

Post by Ries »

Die beste meneer mag bij mij thuis komen kijken, want ik heb dezelfde scheuren en ons huis is in 2001 gebouwd. Wij wonen in Dongen. Dat is toch een aardig stukje van de basis vandaan. (Helaas) geen Chinooks hier.

Lijkt mij een typisch geval van een oorzaak zoeken voor een natuurlijk fenomeen: krimp.

Groeten, Ries
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Weer meer klachten over geluid vliegbasis Gilze-Rijen

Post by Rockville »

Aanbiedingsbrief reacties overlast vliegbasis Gilze-Rijen

Kamerstuk: Kamerbrief | 14-11-2011 | Defensie

Aanbiedingsbrief van minister Hillen (Def) aan de Tweede Kamer bij zijn reacties op verzoeken om aandacht voor geluids- en trillingsoverlast veroorzaakt door vliegbasis Gilze-Rijen.
Post Reply

Return to “Gilze-Rijen & GRAS”