KIER wrote:Ik vroeg mezelf af of er iemand is die al problemen heeft gehad met z'n sluiter in z'n digitale camera, en dit binnen het aantal dat de fabrikant als grens geeft.
Zo ja, wat kostte het vervangen van zoiets. Ben er benieuwd naar.
Jawel, met ongeveer 38.000 kliks begaf de sluiter van mijn 1D MkII het in September vorig jaar - de body was van 2005 en natuurlijk niet binnen de garantie.
Omdat Canon aangaf dat de sluiter van de 1D MkII zo'n 200.000 bewegingen mee zou gaan, heb ik met Canon NZ een deal gemaakt - ik betaal enkel de nieuwe sluiter en niet de arbeid.
(Ik heb een advertentie van Canon gevonden voor de 1D MkII waar de bovenstaande bewering gemaakt werd en heb deze met het RMA formulier naar Canon gestuurd.)
Qua kosten, hier een quote van de e-mail van Canon. Let wel, 1 Euro is ongeveer 2 NZD (grofweg):
You camera has now been assessed and upon inspection we have found the shutter unit to have failed. The original total repair cost is:
Labour: 3.5 hours @ $469.56 + Part: 241.98 = $818.27 including GST. We do have a life expectancy on our shutters, but we cannot guarantee this. As this has failed outside of the warranty period, we are unable to repair this free of charge. Though we do understand your disappointment and would like to offer you a reduced repair price. I am able to offer this repair at the part price only, making the invoice total $278.28.
Al met al, heb ik dus ongeveer 140 euro betaald voor een nieuwe sluiter.
En op de vraag hoe je weet dat je sluiter er mee kapt:
Toen ik deze foto op mijn schermpje zag, leek het of ik mijn camera strap voor de lens had hangen (eerste gedachte). Maar dat klopte niet, want die zat om mijn nek. Een paar foto's daarvoor zie je een witte lijn/vlek lopen van het midden van de foto naar het rechter einde. Dat is dus het begin van een sluiter die niet meer juist opent/sluit en licht aan het lekken is. Je kan het hier ook in het midden van de foto zien - die overbelichte vlek. Dat zwarte zijn dan de lamellen van de sluiter die niet meer op het goede moment openen/sluiten.
Gelukkig heb ik altijd een tweede body bij me (ook een 1D MkII) en ik ben nog nooit zo opgelucht geweest. Een tweede body lijkt onnodig duur voor sommigen maar ik wil echt nooit meer zonder - ik kon nu gewoon dus verder fotograferen en heb de rest van de trip geschoten met mijn "tweede" body. Ik kan iedereen aanraden een tweede body te kopen want als je camera problemen krijgt op de eerste dagen van je trip, dan ben je echt de sigaar als je maar 1 body hebt.