Noord Afrika

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Maartje
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 20 Aug 2010, 11:49

Noord Afrika

Post by Maartje »

Het gaat erg lekker in de Noord Afrikaanse islamitische landen. Eerst Tunesie, nu Egypte en binnenkort ook in Marokko.

Ook in Marokko oproep tot protest

RABAT - Een groep jonge Marokkanen heeft donderdag opgeroepen om op 20 februari massaal de straat op te gaan om democratische hervormingen en het aftreden van de regering te eisen. De groep die opereert via netwerksite Facebook, claimt 3400 aanhangers te hebben.

De groep zet zich in voor de „waardigheid van het Marokkaanse volk”. Leiders in de Arabische wereld kijken met argusogen naar de onrust die zich in de regio verspreidt, na de val van de Tunesische president Ben Ali vorige maand. Daarna begon de bevolking zich ook te roeren in andere Arabische landen als Egypte, Jemen, Jordanië en Algerije.

In Marokko zijn de afgelopen dagen zeker vier pogingen tot zelfverbranding geregistreerd. Een soortgelijk geval leidde tot de volksopstand in Tunesië.

De Marokkaanse regering zei in een reactie op het appèl dat het koninkrijk al lang het pad van meer democratie en vrijheden is opgegaan.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/8924 ... html?p=3,2
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Noord Afrika

Post by ehusmann »

Vergeet Algerije niet, nog geen protesten gemeld, maar als Egypte gaat dan zal Algerije waarschijnlijk ook volgen. De situatie in Algerije is nog veel erger dan in Egypte.
Verder is ook in Jemen al een opstand uitgebroken en heeft de president belooft in 2013 niet meer aan de verkiezingen deel te nemen. Daar neemt de bevolking alleen geen genoegen mee, dus ook daar gaat het protest nog door. In Jordanië zijn ook al protesten geweest en heeft de koning de regering naar huis gestuurd.

Zoals het er nu naar uit ziet zijn alle pro-westerse regeringen aan het vallen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het nu allemaal erger gaat worden in die landen, maar het is wel iets om over na te denken.

Het zijn turbulente tijden...

Erwin
Image
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Noord Afrika

Post by aviodromefriend »

ehusmann wrote:Vergeet Algerije niet, nog geen protesten gemeld,
Wel een verbod om te protesteren. Zegt ook wel iets.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
michel N
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2576
Joined: 06 Oct 2002, 14:31
Subscriber Scramble: MN

Re: Noord Afrika

Post by michel N »

De Algerijnse regering voelt ook wel degelijk de druk vanuit de bevolking toenemen. Deze week hebben ze daar eindelijk de noodtoestand opgeheven, welke gold sinds de burgeroorlog in de jaren '90, toen opstandelingen hele dorpen uitmoordden. Het opheffen van de noodtoestand moeten leiden tot meer vrijheid voor de bevolking.
flown in: Things with wings
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Noord Afrika

Post by ehusmann »

Hier een interessant stuk op de site van de Volkskrant met een overzicht van de onrust in de Arabische wereld. Precies de landen die hierboven allemaal genoemd zijn.

Erwin
Image
Maartje
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 20 Aug 2010, 11:49

Re: Noord Afrika

Post by Maartje »

Gezellie... In Jemen en Jordanie ook crisis.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3363
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Noord Afrika

Post by pjotrtje »

Gelukkig is Jemen geen westers vriendje. Dat scheelt weer wat terroristen!
== All is well, as long as we keep spinning ==
Maartje
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 20 Aug 2010, 11:49

Re: Noord Afrika

Post by Maartje »

pjotrtje wrote:Gelukkig is Jemen geen westers vriendje. Dat scheelt weer wat terroristen!
Iedereen uit het moderne westerse wereld zijn volgens de islamieten toch varkens?
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Noord Afrika

Post by ehusmann »

pjotrtje wrote:Gelukkig is Jemen geen westers vriendje. Dat scheelt weer wat terroristen!
Is niet waar, Jemen is wel een vriend van de VS. Alleen niet openlijk.
Maartje wrote:Iedereen uit het moderne westerse wereld zijn volgens de islamieten toch varkens?
Is het echt nodig om dit soort belachelijke vooroordelen hier te spuien? Ga eens naar een land in de arabische wereld zou ik zeggen en beleef het tegendeel.

Erwin
Image
Maartje
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 20 Aug 2010, 11:49

Re: Noord Afrika

Post by Maartje »

Ho wacht, ik wil niet generaliseren en of discrimineren hoor. Maar het zijn hun woorden, niet de mijne.
Maartje
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 20 Aug 2010, 11:49

Re: Noord Afrika

Post by Maartje »

"Jullie leven als Varkens en Apen"
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Noord Afrika

Post by ehusmann »

Dat zijn niet HUN woorden. Dat is het probleem. Je gebruikt, zoals zovelen, de woorden van een paar extremisten voor alle miljoenen mensen in de Arabische wereld. In mijn boek is dat dus wél generaliseren.
Waarbij ik me ook nog eens afvraag waarom het nodig is om dat hier te melden, anders dan dat je blijkbaar je afkeur wil tonen.

Erwin
Image
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Noord Afrika

Post by aviodromefriend »

Maartje wrote:"Jullie leven als Varkens en Apen"
Liever als aap dan als Bonnie St Claire (scheelt toch bijna 50% in je IQ)
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Maartje
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 20 Aug 2010, 11:49

Re: Noord Afrika

Post by Maartje »

ehusmann wrote:Dat zijn niet HUN woorden. Dat is het probleem. Je gebruikt, zoals zovelen, de woorden van een paar extremisten voor alle miljoenen mensen in de Arabische wereld. In mijn boek is dat dus wél generaliseren.
Waarbij ik me ook nog eens afvraag waarom het nodig is om dat hier te melden, anders dan dat je blijkbaar je afkeur wil tonen.

Erwin
In de islamitische vakantieoorden heb je inderdaad weinig lokale mensen die een hekel aan de westerse wereld hebben. Ga je dieper het land in, dan vindt je de extremisten. Netzoals in landen waar nauwelijks toeristen naar toe gaan. Maargoed jij vindt dat ik discrimineer. Maar wat vindt jij dan van die zogenaamde enkele extremist die dit soort dingen uitspreekt? Omgekeerde discriminatie noem ik dat en heel hypocriet. In het algemeen vindt ik Egyptische en Turkse mensen een geweldig volk. Landen waar ik vaak ben geweest voor zowel vakantie als werk.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Noord Afrika

Post by ehusmann »

Nu moet je toch echt eens gaan lezen. Ik zeg niet dat je discrimineert, ik zeg dat je generaliseert. Jij schuift de woorden van enkele extremisten in de schoenen van alle islamisten. Daarnaast heb ik helemaal NIETS gezegd over wat ik vind van mensen die wel die uitspraken hebben gedaan, dus ook niet dat ik dat allemaal goedkeur.
Overigens had ik het juist niet over de toeristen oorden, die mijd ik als de pest. Hoe verder daarvandaan hoe beter en hoe aardiger de mensen.

Erwin
Image
Post Reply

Return to “'t Praethuys”