Dia's scannen
Forum rules
Dia's scannen
Ik heb nog een paar duizend dia's gesorteerd op zolder liggen. Het is zonder daar niets mee te doen. Nu zijn er een behoorlijk aantal dia-scanners in verschillende prijsklassen op de markt. Vaak worden bij aanbiedingen ook nog wel beoordelingen gegeven, maar wat voor de één goed is, is voor de ander nog niet goed genoeg.
Hoe verhouden de dpi's zich tot het aantal pixels wat een fotocamera heeft.
Geeft de lichtbron een egale lichtbundel etc.
Graag jullie ervaring met en over dia-scanners.
Menno
Hoe verhouden de dpi's zich tot het aantal pixels wat een fotocamera heeft.
Geeft de lichtbron een egale lichtbundel etc.
Graag jullie ervaring met en over dia-scanners.
Menno
- Flyboy
- Scramble Master
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
Re: Dia's scannen
Even zoeken in fotografie op scannen. Er staat al heel wat over geschreven, zo ook de methode "Warthog64".
http://forum.scramble.nl/search.php?st= ... 26&start=0
Leef je uit.
Mijn scanner (Minolta dual scan II, en daarmee een oudje) doet 2400 dpi, en daarmee kan je de korrels onderscheiden.
Nog belangrijker is het nabewerken: ook al een hoop over geschreven alhier.
Over het tempo: scanner: een slee op een (lange) avond, en het naberwrken de week er na. Dus 50 dia's per week max. (de grens ligt bij RSI, vboor het wegpoetsen van de stofjes)
Succes,
Marc
http://forum.scramble.nl/search.php?st= ... 26&start=0
Leef je uit.
Mijn scanner (Minolta dual scan II, en daarmee een oudje) doet 2400 dpi, en daarmee kan je de korrels onderscheiden.
Nog belangrijker is het nabewerken: ook al een hoop over geschreven alhier.
Over het tempo: scanner: een slee op een (lange) avond, en het naberwrken de week er na. Dus 50 dia's per week max. (de grens ligt bij RSI, vboor het wegpoetsen van de stofjes)
Succes,
Marc
- Aircolours
- Scramble Master
- Subscriber Scramble: Aircolours
Dan gaat het op de Wharthog64 ofwel Roel Reijne manier toch wel veel sneller. Ik doe in een uur ongeveer 100 dia's (zonder nabewerking), tel uit je winst.Flyboy wrote:Even zoeken in fotografie op scannen. Er staat al heel wat over geschreven, zo ook de methode "Warthog64".
Groeten, Peter
-
- Scramble Addict
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
Aha,
dan heb je de zelfde scanner als ik. En ook dezelfde ervaringen. Het kan erg goed, maar dan kost het erg veel tijd. Zoals Marc zegt, de truc is de nabewerking en dan met name kleurcorrectie, stofjes poetsen en ontruisen, want met name bij gecropte scans kun je de korrels tellen.
Hoe goed het kan worden, zie mijn Portugal pagina op mijn site. Je snapt vanzelf wel welke platen dia's waren.
Over de stofjes; er is zg. Digital ICE software waarmee stofjes softwarematig te herkennen zijn, maar dat werkt niet me Kodachrome. De stofjes zijn dikkere plekken op de film dan de pigmentlaag, behalve bij Kodachrome. Daar worden nogal eens donkere partijen als stofjes aangemerkt. Wat voor film was jij gewoon te gebruiken, Jutter?
Hans.
dan heb je de zelfde scanner als ik. En ook dezelfde ervaringen. Het kan erg goed, maar dan kost het erg veel tijd. Zoals Marc zegt, de truc is de nabewerking en dan met name kleurcorrectie, stofjes poetsen en ontruisen, want met name bij gecropte scans kun je de korrels tellen.
Hoe goed het kan worden, zie mijn Portugal pagina op mijn site. Je snapt vanzelf wel welke platen dia's waren.
Over de stofjes; er is zg. Digital ICE software waarmee stofjes softwarematig te herkennen zijn, maar dat werkt niet me Kodachrome. De stofjes zijn dikkere plekken op de film dan de pigmentlaag, behalve bij Kodachrome. Daar worden nogal eens donkere partijen als stofjes aangemerkt. Wat voor film was jij gewoon te gebruiken, Jutter?
Hans.
- warthog64
- Scramble Addict
- Subscriber Scramble: Nope
- Location: Woudenberg. the Netherlands. 52O 05'02,5"N 5O 24'40,4"O
grappig dat "mijn" methode steeds vaker gebruikt wordt!
had patent moeten aanvragen....
nog wat voorbeeldjes,
nog wat voorbeeldjes,
WH64
___│ØoØ│___
Some things up!
___│ØoØ│___
Some things up!
- Redskin301
- Scramble Addict
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
Prachtige methode Roel, ook ik ben bezig met het uitzoeken van alle "oudjes" in mijn verzameling.
Een heel werk, maar zoals jij het omschrijft moet het gaan lukken. Ik heb alleen nog geen macro
lens. Vraagje, hoe doe jij de alignment van je lens tegenover het lichttablet dat onder de slide
ligt? Ik neem aan dat die perfect uitgelijnd moeten zijn?
Een heel werk, maar zoals jij het omschrijft moet het gaan lukken. Ik heb alleen nog geen macro
lens. Vraagje, hoe doe jij de alignment van je lens tegenover het lichttablet dat onder de slide
ligt? Ik neem aan dat die perfect uitgelijnd moeten zijn?
- warthog64
- Scramble Addict
eigenlijk gewoon op het oog..
ik kijk ff van opzij of de lens goed haaks/recht t.o.v. mijn medalight lichtbakje staat...
ben trouwens wel beniewd naar jullie resultaten!
nog eenje dan,
ik kijk ff van opzij of de lens goed haaks/recht t.o.v. mijn medalight lichtbakje staat...
nog eenje dan,
WH64
___│ØoØ│___
Some things up!
___│ØoØ│___
Some things up!
- Aircolours
- Scramble Master
Too Late Maar:warthog64 wrote:grappig dat "mijn" methode steeds vaker gebruikt wordt!
Voor wat betreft dat uitlijnen: Ik deed dat ook eens een keer "op het oog" en toen een reeks gescand waarvan achteraf bleek dat het linkerdeel onscherp was . Sindsdien zet ik altijd alles waterpas, dus zowel het lichtbakje als de camera!!warthog64 wrote:eigenlijk gewoon op het oog..
OK, voorbeeldje van mijn kant: Hawaiian DC10 op Los Angeles in Februari 2000.
Grt, Peter
- Redskin301
- Scramble Addict
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
Roel,
Heb je bewust 90mm macro gekozen, of denk je dat het ook kan met een 50mm macro?
De resultaten zijn wel zeer strak zeg
Heb je bewust 90mm macro gekozen, of denk je dat het ook kan met een 50mm macro?
De resultaten zijn wel zeer strak zeg
- warthog64
- Scramble Addict
Niet bewust gekozen, die tamron 90mm, had ik toen al.
Weet dus niet of het ook met een 50mm kan,
Als de dia of negatief (ja dat kan ook) maar groot genoeg in beeld is...
[ Post made via i-pad Device ]
[ Post made via i-pad Device ]
WH64
___│ØoØ│___
Some things up!
___│ØoØ│___
Some things up!
- Aircolours
- Scramble Master
Gaat denk ik niet lukken met 50mm macro. Ik heb het met een 70mm macro geprobeerd en dan krijg je nog steeds niet de dia vol in beeld. Zelf gebruik ik nu een 105mm macro.warthog64 wrote:Niet bewust gekozen, die tamron 90mm, had ik toen al.
grt, Peter
-
- Scramble Rookie
- Type of spotter: mil
- Subscriber Scramble: Hoogy
Ik heb een tijdje een 60mm Macro gebruikt op een cropcamera en dat ging prima. Werk nu met een 100mm Macro op een full-frame.
Cheers,
Frank
Cheers,
Frank
- warthog64
- Scramble Addict
voorbeelden?Hoogy wrote:Ik heb een tijdje een 60mm Macro gebruikt op een cropcamera en dat ging prima. Werk nu met een 100mm Macro op een full-frame.
Cheers,
Frank
WH64
___│ØoØ│___
Some things up!
___│ØoØ│___
Some things up!
-
- Scramble Addict
- Type of spotter: F4
Dat zijn inderdaad mooie resultaten. Mooie methode Roel. Misschien werkt, bij gebrek aan een lichtbak, een dia op het raam plakken bij goed daglicht ook. Het is in ieder geval een mogelijkheid om te testen of de gekozen lens voldoet voordat er wordt geïnvesteerd in een lichtbak.
-
- Scramble Rookie
- Type of spotter: mil
- Subscriber Scramble: Hoogy
[quote="warthog64] voorbeelden?[/quote]
60mm op EOS30D:
100mm op EOS5D:
Cheers,
Frank
60mm op EOS30D:
100mm op EOS5D: