Atsma: ALLE traumahelivluchten nu ONBEPERKT 's nachts...
Forum rules
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble. |
News: Night operations of Lifeliner 1 and 4 not allowed
Atsma dwarsboomt plannen Nacht-HEMS in Nederland.
zie: http://www.nu.nl/binnenland/2417223/gee ... helis.html
lees ook http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=27&t=69990
zou hij zijn licht wel eens hebben opgestoken in andere landen / situaties waar dergelijk nocturne werkwijze(n) reeds in gebruik zijn?
http://www.rijksoverheid.nl/regering/he ... uitnodigen
zie: http://www.nu.nl/binnenland/2417223/gee ... helis.html
lees ook http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=27&t=69990
zou hij zijn licht wel eens hebben opgestoken in andere landen / situaties waar dergelijk nocturne werkwijze(n) reeds in gebruik zijn?
http://www.rijksoverheid.nl/regering/he ... uitnodigen
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22192
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Atsma dwarsboomt plannen Nacht-HEMS in NL
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=37591
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8671 ... buitenlandANWB verbolgen over verbod op nachtvluchten met traumaheli
07-01-2011
DEN HAAG - De ANWB is boos op staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) omdat die nachtvluchten met traumaheli's verbiedt vanaf de daken van het Medisch Centrum Groningen en het VU Medisch Centrum in Amsterdam.
ANWB-directeur Guido van Woerkom heeft vrijdag (7 januari) een bericht hierover in De Telegraaf bevestigd.
Atsma vindt dat dat er te veel risico's zijn bij de nachtelijke hulpvluchten.
Hij spreekt over "een vermijdbaar risico". Van Woerkom noemt het besluit van Atsma "onbegrijpelijk en onbehoorlijk".
De ANWB en de ziekenhuizen zijn al jaren bezig geweest om de nachtvluchten te organiseren.
Van Woerkom noemt het vreemd dat het ministerie van Volksgezondheid de vluchten toejuicht en het ministerie van Atsma geen vergunning wil geven voor die traumavluchten.
vr 07 jan 2011, 05:30 | 143 reacties | lees voor
'In Amsterdam en Groningen is het te gevaarlijk'
Traumaheli mag 's nachts niet opstijgen
DEN HAAG - Omdat de vergunning voor nachtelijk vliegen met traumaheli's is afgewezen vanaf het Medisch Centrum Groningen en het VU Medisch Centrum in de hoofdstad krijgt de helft van de inwoners van ons land niet de snelste medische hulp die mogelijk zou zijn.
Tot grote ontzetting van ANWB en de ziekenhuizen - waarvan de helikopters zijn - heeft staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) besloten dat de Mobiele Medische Teams (MMT) vanaf de daken van het Medisch Centrum Groningen en het VU Medisch Centrum in de hoofdstad in de nachtelijke uren niet mogen uitvliegen, omdat de veiligheidsrisico's in het donker te hoog zouden zijn, terwijl ze wel mogen landen.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Re: Atsma dwarsboomt plannen Nacht-HEMS in NL
zullen we de staats secretaris een op een training sturen "je goed orienteren in het redden van mensenlevens" ?
Of zullen we zijn salaris gebruiken voor extra training ?
Ook in de nachtelijke uren is spoed inzet voor levensbedreigende situaties een must !
Of zullen we zijn salaris gebruiken voor extra training ?
Ook in de nachtelijke uren is spoed inzet voor levensbedreigende situaties een must !
Re: Atsma dwarsboomt plannen Nacht-HEMS in NL
Een overweging kan zijn: 's Nachts zijn er geen files... De reguliere traumateams kunnen over het algemeen zeer snel ter plaatse zijn.
== All is well, as long as we keep spinning ==
News: Night operations of Lifeliner 1 and 4 not allowed
The Dutch Secretary of State for Infrastructure and Environment announced by the end of December 2010 that the MMT's "Lifeliner 1" at the University Medical Centre in Amsterdam and "Lifeliner Europe 4" at the UMCG Groningen are not allowed to operate at night as they had planned. The helicopter bases of both Lifeliners were specially equipped for the nightoperations that would start on 1 April 2010. The ANWB is confused and thinks the night helicopter deployment should no longer be postponed.
http://www.anwb.nl/home/nieuws,/2011/ja ... -ANWB.html
http://www.anwb.nl/home/nieuws,/2011/ja ... -ANWB.html
- Thijs
- Scramble Master
- Posts: 5085
- Joined: 10 Feb 2003, 13:42
- Subscriber Scramble: Thijs
- Location: West Intercourse Island
- Contact:
Re: Atsma dwarsboomt plannen Nacht-HEMS in NL
Volgens mij wil men in heel NL binnen een kwartier na een melding aanwezig kunnen zijn met een traumateam. Dat moet met de steunpunten Amsterdam en Groningen mogelijk zijn ( in een groot deel van de gevallen?)pjotrtje wrote:Een overweging kan zijn: 's Nachts zijn er geen files... De reguliere traumateams kunnen over het algemeen zeer snel ter plaatse zijn.
Assume makes an ASS of U and ME.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Atsma dwarsboomt plannen Nacht-HEMS in NL
Reguliere traumateams blijven meestal in de ziekenhuizen zelf (en vangen daar de mensen op zodra ze worden binnengebracht).pjotrtje wrote:Een overweging kan zijn: 's Nachts zijn er geen files... De reguliere traumateams kunnen over het algemeen zeer snel ter plaatse zijn.
's nachts vanaf Eelde of Schiphol? (wel even regelen dat het niet meetelt qua geluidsregime natuurlijk)De ANWB is boos op staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) omdat die nachtvluchten met traumaheli's verbiedt vanaf de daken van het Medisch Centrum Groningen en het VU Medisch Centrum in Amsterdam.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- sar 303 sqn
- Scramble Die-Hard
- Posts: 925
- Joined: 17 Jun 2004, 19:34
- Type of spotter: F1 - Helicopters
- Subscriber Scramble: Ja
- Location: Apeldoorn
- Contact:
Re: News: Night operations of Lifeliner 1 and 4 not allowed
Lifeliner 1 naar het heliport, en de 4 naar Drachten verhuizen en het probleem is opgelost.
Door de 4 naar Drachten te verhuizen is de aanvliegtijd ook beter verdeeld.
Door de 4 naar Drachten te verhuizen is de aanvliegtijd ook beter verdeeld.
Grz.
Jan
Jan
Re: Atsma dwarsboomt plannen Nacht-HEMS in NL
Dat kan, maarrrr... Is niet zo. Het UMC Utrecht bijvoorbeeld heeft een Mobiel Medisch Team dat ook zonder heli prima functioneerde. De heli maakt meer mogelijk. (Bottom line is natuurlijk: hoeveel mag gezondsheidszorg ons met zijn allen kosten...)aviodromefriend wrote:Reguliere traumateams blijven meestal in de ziekenhuizen zelf (en vangen daar de mensen op zodra ze worden binnengebracht)pjotrtje wrote:Een overweging kan zijn: 's Nachts zijn er geen files... De reguliere traumateams kunnen over het algemeen zeer snel ter plaatse zijn.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: Atsma dwarsboomt plannen Nacht-HEMS in NL
maarrrrr... Dat is niet aan de orde.pjotrtje wrote: Dat kan, maarrrr... Is niet zo. Het UMC Utrecht bijvoorbeeld heeft een Mobiel Medisch Team dat ook zonder heli prima functioneerde.
Dat is in deze casus NIET het discussie- of vraagstuk, NOCH het knelpunt.pjotrtje wrote: (Bottom line is natuurlijk: hoeveel mag gezondsheidszorg ons met zijn allen kosten...)
Gelukkig lijkt er tussen de ministeries en andere spelers contact te zijn geweest en gaat top-CDA'er Atsma zich achter zijn oren krabben, er een draai aan geven om zich vervolgens uit een moeras proberen te praten.
De nachtelijke heli's zijn een vraag n.a.v. onder meer Volendam, waar wat gedoe was met een naar brandje, afgesloten nooduitgangen en niet geïmpregneerd brandbare kerstversiering en iets te veel slachtoffers. Jaaaaaaaaaren later zijn we bijna zover, maar we zien ook nu: we zijn er nog niet helemaal.
Nacht HEMS: het is hoog tijd. Knelpunten los je op, slagvaardig & doortastend.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Re: Atsma dwarsboomt plannen Nacht-HEMS in NL
Hopelijk worden de nachtvluchten vanaf het UMCG in Groningen en het VU Medisch Centrum in Amsterdam van de betrokken Lifeliners alsnog gedoogd
Glidepath wrote:Gelukkig lijkt er tussen de ministeries en andere spelers contact te zijn geweest en gaat top-CDA'er Atsma zich achter zijn oren krabben, er een draai aan geven om zich vervolgens uit een moeras proberen te praten.
De nachtelijke heli's zijn een vraag n.a.v. onder meer Volendam, waar wat gedoe was met een naar brandje, afgesloten nooduitgangen en niet geïmpregneerd brandbare kerstversiering en iets te veel slachtoffers. Jaaaaaaaaaren later zijn we bijna zover, maar we zien ook nu: we zijn er nog niet helemaal.
Nacht HEMS: het is hoog tijd. Knelpunten los je op, slagvaardig & doortastend.
Re: News: Night operations of Lifeliner 1 and 4 not allowed
volgens mij gaat het niet om het vliegen in het donker, maar om het landen in groningen en a'dam. Voor het vliegen na UDP hebben de hems, politie en kustwacht helicopters een ontheffing........ (en militair natuurlijk)
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: News: Night operations of Lifeliner 1 and 4 not allowed
Als je niet meer mag landen op je thuisbasis, hoe had je het dan voorgesteld hoe je een inzet in de nacht moet beëindigen?tulip22 wrote:volgens mij gaat het niet om het vliegen in het donker, maar om het landen in groningen en a'dam.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Copter
- Moderator
- Posts: 2251
- Joined: 09 Nov 2002, 17:10
- Subscriber Scramble: yes !
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: News: Night operations of Lifeliner 1 and 4 not allowed
Ik begreep uit de media dat het vooral ging om het feit dat landingen op het dak 's nachts voor gevaar zorgen.
Ik geloof dat dit in Nijmegen al jaren wordt opgelost door vanaf een externe lokatie (Volkel) te vliegen en 's nachts net buiten de bebouwde kom te landen (tegenover de McDonalds richting Malden ??). Het stationeren van de heli op een vliegveld of heliport is dan misschien een oplossing voor dit probleem en kan misschien, zoals Jan al aangaf, ook wel gunstig zijn voor de aanvliegtijden.
Ik vraag me echter wel af waarom e.e.a. in Nederland voor problemen zorgt terwijl het vliegen van en naar dak-heliports in landen zoals de VS en Duitsland al jaren gebeurd .....
Ik geloof dat dit in Nijmegen al jaren wordt opgelost door vanaf een externe lokatie (Volkel) te vliegen en 's nachts net buiten de bebouwde kom te landen (tegenover de McDonalds richting Malden ??). Het stationeren van de heli op een vliegveld of heliport is dan misschien een oplossing voor dit probleem en kan misschien, zoals Jan al aangaf, ook wel gunstig zijn voor de aanvliegtijden.
Ik vraag me echter wel af waarom e.e.a. in Nederland voor problemen zorgt terwijl het vliegen van en naar dak-heliports in landen zoals de VS en Duitsland al jaren gebeurd .....
-
- Posts: 7
- Joined: 27 Jun 2010, 19:08
- Type of spotter: F2, Helikopters
Re: News: Night operations of Lifeliner 1 and 4 not allowed
In principe hoeft het mmt overdag ook niet op het dak te staan. het is dus eigenlijk een beetje luxe voor wat betreft de LL1/LL4. Als deze al vanaf het begin op een vliegveld gestaan hadden zoals de LL2/LL3 was er nu ook totaal geen probleem
geweest. Het is nu dus de moeite die gedaan moet worden om de heli's ('s nachts) ergens anders te plaatsen.
Plaats de LL1 op heliport Amsterdam en LL4 op Eelde en dikke kans dat de goedkeuring dan wel oke is...
geweest. Het is nu dus de moeite die gedaan moet worden om de heli's ('s nachts) ergens anders te plaatsen.
Plaats de LL1 op heliport Amsterdam en LL4 op Eelde en dikke kans dat de goedkeuring dan wel oke is...