Aan te raden?

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
User avatar
Jerrie
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 317
Joined: 19 Oct 2006, 19:57

Aan te raden?

Post by Jerrie »

Hallo,
Na een aantal jaar met compacte camera's te platen wil ik nu eindelijk de overstap maken naar DSLR.
Is de volgende aanbieding aan te raden? deze
Hierbij denkende aan de luchtvaart fotografie, voornamelijk civiel.

Of is dan deze beter (even naar beneden scrollen) voor de set met de 70-300 vr erbij.

Of hebben jullie nog andere suggesties, budget ligt toch echt wel op de 1000 euro, het liefst lager.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

Jeroen
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Re: Aan te raden?

Post by topgun1984 »

en deze combo? Klik!

of deze? Klik!
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Re: Aan te raden?

Post by Iwan Bogels »

Hi Jeroen,

Eigenlijk kan ik je maar één goed advies geven, en dat is om te kijken naar het merk waar je vrienden mee fotograferen.

Als je hetzelfde merk neemt als je vrienden, dan kun je nog eens een lens lenen, of zelfs apparatuur overnemen als zij iets verkopen. Stel je voor dat je met twee vrienden op trip bent in het buitenland, en je belangrijkste lens geeft de geest, dan is het toch handig as je bij je reisgenoten kunt aankloppen.

Mocht je met bovenstaande uitspraak niets kunnen, koop dan een Nikon of een Canon, en geen Pentax, Sony, Olympus of ander merk. De reden is simpel: Deze merken hebben lang niet zoveel objectieven in hun assortiment als Canon en Nikon. Daarnaast fotografeert 90+% van je mede-hobbyisten met deze twee merken, hetgeen je op basis van het eerstgenoemde punt van dienst kan zijn in de toekomst.

Doe hier je voordeel mee !

Groetjes,
Iwan
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Re: Aan te raden?

Post by Iwan Bogels »

Sorry, 88% van je collega luchtvaart hobbyisten werkt met Canon en Nikon.

Kijk maar eens hier: http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=26&t=30982
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!

Image
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Re: Aan te raden?

Post by topgun1984 »

Oehhhh... heb weer een Conan wakker gemaakt... Sjongejongejonge... hoe vaak moet ik het nou nog zeggen dat het niet uitmaakt waarmee je fotografeert. Je fotografeert waar je jezelf het beste bij voelt en wat voor jou het beste werkt... Niet iedereen hoeft toch gelijk alle dure apparatuur aan te schaffen? Iedereen oefent hier toch dezelfde hobby uit of nie... Al zou dit met Leica aparatuur gedaan worden, we zien resultaten dus dan is het goed. Ik heb in de jaren dat ik met pentax fotografeer nog NOOIT 1 lens of body kapot gehad waardoor deze niet meer functioneerde (ow w8... das het voordeel van zo min mogelijk elektriek in de lens).. en dan is het simpel om even MP op te zoeken en voor een paar 100 euro weer een mooi lensje op de kop te tikken...

Jerrie vraagt toch niet voor niets ook om Andere suggesties? Maar neen Iwan moet gelijk z'n stempel drukken dat Canon het beste is zodat hij nog objectieven kan ruilen en testen. Dat kan gewoon nu bij elk merk, want zoals ik zie bij je door jou genoemde topic fotograferen er ook mensen met Pentax/samsung, olympus, fuji, sony en dat er dan gewoon ook onderling uitgewisseld en getest kan worden. Omdat ik Pentax fotografeer, mag ik toch ook rustig mijn merk doorgeven of nie? Ben die canon/nikon hokjes geesten toch allemaal zo verrekte beu hier!!!
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
User avatar
Jerrie
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 317
Joined: 19 Oct 2006, 19:57

Re: Aan te raden?

Post by Jerrie »

Allereerst bedankt voor de reacties!

Ik heb dit topic niet gestart om weer de Canon vs. Nikon discussie aan de gang te brengen.
Natuurlijk ook niet de Canon/Nikon vs. de rest discussie. Dat heeft geen zin, dat zijn meningen.

Wat voor mij van belang is, zijn de genoemde bodies en objectieven goed om een paar jaar mee vooruit te kunnen, zonder dat ik spijt heb dat ik geen camera heb gekocht waar meer mee kan..

Jeroen
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Re: Aan te raden?

Post by topgun1984 »

Hey Jeroen,

nou ik was zelf ook niet van plan om zo'n discussie (deel 231 onderhand) op te starten. Ik vind het een zeer goede vraag die je stelt. (ik zal hier duidelijk wel weer de wind van voren op krijgen maar goed).

Ik ben zelf van mening dat zo'n Pentax combo gerust nog een lange tijd mee kan gaan... (er zit genoeg snelheid in de burst).. K-7 14 MP sensor is groot genoeg voor de normale foto's (of je wil je muren er mee gaan behangen).

Als je wat voorbeelden wil zien, stuur me maar een PM. stuur ik je wel wat info toe...


Cheers,

TG1984
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Aan te raden?

Post by B767-300ER »

WOW

TG1984, wat laat jij je kennen zeg...

Iwan geeft oprecht aan waarom hij voor Canon OF Nikon zou kiezen, en niet voor de andere merken....
Ik denk dat hij daar 2 hele goede en belangrijke redenen voor geeft!! Ook het uitruilen van materiaal is voor mij DE reden geweest waarom ik voor Canon heb gekozen, anders had ik nu een Nikon om mijn nek hangen.
Hij heeft het verder niet over dat je per se voor Canon moet kiezen (Ja, Iwan fotografeert met Canon) Hij geeft alleen aan dat zijn voorkeur zou zijn uit deze 2 merken te kiezen, met daarbij de argumenten. Je kan moeilijk ontkennen dat deze 2 merken de absoluut grootste keuze in objectieven hebben, en dat lenen van objectieven van vrienden en bekenden het makkelijkste gaat bij deze 2 merken.
En Nee, ik wil geen merken oorlog opstarten, integendeel, ik vraag je enkelt even objectief (leuk woord in deze) naar de post van Iwan te kijken.
Hij heeft gewoon gelijk. Wat overigens niet wil zeggen dat de andere genoemde merken bagger zijn, Integendeel zelfs. Hij geeft alleen aan: neem de argumenten mee in je overweging cq beslissing.

Beetje kinderachtige en overdreven reactie, TG1984!

Just my 2 cents

Niels
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
wild weasel
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1455
Joined: 27 Jul 2010, 02:40
Type of spotter: picked up my old hobby!
Subscriber Scramble: wild weasel

Re: Aan te raden?

Post by wild weasel »

@ Jeroen: Ik ben zelf al een tijd lang een fervent Nikon gebruiker. Ik raad je dus vooral een Canon aan te schaffen....... :mrgreen:

Alle gekheid, ik raad je serieus aan voor de canon te gaan. de dynamic color range en dynamic contrast range zijn bij Canon gewoon echt mooier als bij Nikon (is mijn persoonlijke mening). Voor strobe/flits fotografie en natuurfotografie (vooral veel groen) zou mijn voorkeur uitgaan naar Nikon........maar ga je de camera puur gebruiken voor aviation, zeker Canon nemen. sterker nog, ik ga zelf voor aviation alleen een canon set aanschaffen. De 550 D moet een hele puike camera zijn, vergeet trouwens niet dat lenzen eigenlijk het belangrijkste onderdeel zijn van je set, dus kijk daar ook even goed naar.

@ TG 1984:

Dat je Canon/Nikon conjuncteur een beetje beu begrijp ik best. Betekend dit dat Pentax (of een ander merk zo je wilt) dan per definitie minder goed is? zeker niet. Maar iwan heeft natuurlijk absoluut een goed punt en dat is dat 88% (volgens zeggen dus) 1 van beide merken gebruikt. Ik als Nikon gebruiker durf zelfs te zeggen dat ik de IQ van canon beter vind dan welk ander merk ook, maar nogmaals, vooral bij aviation photography valt me dit op. De lenskeus bij beide merken is top en je kunt er gewoon heel veel kanten mee op. Canon en Nikon hebben vooral een heel goed marketing apparaat achter hun organisatie staan, maar ze maken het beiden ook wel waar. Ik heb zelf een tijdje lang een Pentax SLR te leen gehad, prima camera, maar quq uitontwikkeling en ergonomie gaat r niets boven een canon of Nikon, daarnaast vind ik de IQ toch net even ietsje minder, maar das dan weer mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Shoot first, edit later! :-)
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Re: Aan te raden?

Post by topgun1984 »

Niels,

Ieder heeft recht op z'n eigen mening, maar als je ook maar afwijkt van het gros dan ben overdrijf je gelijk. Ik ben het gewoon zat dat eeuwige Canon/Nikon getouwtrek en vind dat ik dat rustig mag zeggen. Ik gaf ook niet af op Iwan zelf, maar eigenlijk op de gelijk zo bekende weg wijzende, neem maar een Canon omdat 88% van de spotters wereld het gebruikt. Laat Jerrie nou zelf uitmaken wat hij kiest. zolang die maar voor zich zelf beslist en niet van anderen de mening af laat hangen of wat beter is of niet.

Nou enough said about it, Zand erover...
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Aan te raden?

Post by B767-300ER »

Je laatste post geeft in ieder geval aan dat je de post van Iwan niet goed gelezen hebt en interpreteerd zoals jij het wilt zien. ;)

:ontopic:
Ik raad een Canon of Nikon aan, en zou de andere merken links laten liggen. Om bovengenoemde redenen.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Jerrie
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 317
Joined: 19 Oct 2006, 19:57

Re: Aan te raden?

Post by Jerrie »

Thanks allen voor de reacties!

Na wat overleg met ouders en vrienden heb ik net de Canon 550D aangeschaft.
Met daarbij de Canon 18-55 en Canon 55-250IS.

Ik zal snel weer naar schiphol gaan voor wat pics.

Nogmaals bedankt!

Jerrie
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Aan te raden?

Post by B767-300ER »

Heel veel plezier met je aankoop!
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
wild weasel
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1455
Joined: 27 Jul 2010, 02:40
Type of spotter: picked up my old hobby!
Subscriber Scramble: wild weasel

Re: Aan te raden?

Post by wild weasel »

Congreats Jerrie...

Hope to see your pics here soon!

Menno
Jerrie wrote:Thanks allen voor de reacties!

Na wat overleg met ouders en vrienden heb ik net de Canon 550D aangeschaft.
Met daarbij de Canon 18-55 en Canon 55-250IS.

Ik zal snel weer naar schiphol gaan voor wat pics.

Nogmaals bedankt!

Jerrie
Shoot first, edit later! :-)
Bjorn1979
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 118
Joined: 02 Sep 2006, 11:57

Re: Aan te raden?

Post by Bjorn1979 »

Gefeliciteerd met je aankoop en veel spotplezier :mrgreen:

Laat maar ff weten hoe die 550 bevalt. Schaf volgend jaar een 100-400 aan en zoek daar nog een body bij.

Bjorn
Post Reply

Return to “Photography”