KLU recovers J79 engines
Forum rules
Forum for all news, background, discussions and research on vintage aircraft, warbirds and wrecks & relics (stored, preserved, dumped etc). Actual logs -especially those of active airfields- are preferred to be posted in the appropriate Spotters forums. |
KLU recovers J79 engines
It is reported by Radio2 that the KLu is going to recover the J79 engines, which used to power the F-104 Starfighter, from schools and institutes to which the engines were donated after radiation was measured in one of the engines. It was also reported that the same engine showed traces of asbestos.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: KLU recovers J79 engines
http://www.defensie.nl/luchtmacht/actue ... oren_terug voor het nieuwsbericht van defensie:
Kamerbrieft op http://www.defensie.nl/actueel/kamerstu ... uigmotorenDefensie haalt motoren terug
26 november 2010, 18.29 uur
Defensie haalt motoren van vroegere gevechtsvliegtuigen terug. Het betreft de J79-motoren van de F-104 Starfighter en de J85-motoren van de NF-5. Deze vroegere gevechtsvliegtuigen zijn niet meer bij Defensie in gebruik.
Defensie heeft in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw een aantal van deze motoren en vliegtuigen ter beschikking gesteld aan musea en opleidingsinstellingen buiten Defensie, zoals Regionale Opleidingscentra.
Onderzoek
Onlangs ontving Defensie een melding dat de J79-motor mogelijk schadelijk zou kunnen zijn voor de gezondheid. Bij een van de Regionale Opleidingscentra heeft Defensie direct een onderzoek ingesteld naar mogelijke stralingsbelasting en eventuele aanwezigheid van asbest. In dit onderzoek is ook de J85-motor van de voormalige NF-5 meegenomen.
Uit de eerste voorlopige resultaten blijkt dat bij de J85-motor geen straling is gemeten en dat bij de J79-motor geringe hoeveelheid straling is gemeten. Hoewel deze blootstelling aan de straling niet had gemogen is, op basis van de resultaten van de eerste onderzoeken, de verwachting dat er geen gevolgen zijn voor de gezondheid.
Resultaten
Ten aanzien van asbest is vastgesteld dat enkele onderdelen van de J79 asbest bevatten en dat er sprake kan zijn van de emissie van asbestvezels, bijvoorbeeld als pakkingen met asbest worden beschadigd. Voor zover nu bekend is dit echter slechts incidenteel voorgekomen. De mate van emissie wordt dan ook als laag geschat. Op grond van het aantal lesuren en de lage emissie ligt het niet in de lijn der verwachting dat de normen voor blootstelling aan asbest zijn overschreden. Bij de J85-motor is geen asbest aangetroffen.
Voorzorg
Er is geen reden voor ongerustheid. Toch heeft Defensie besloten alle motoren uit voorzorg terug te halen. Defensie wil op dit gebied geen enkel risico lopen. Defensie heeft in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport via Postbus 51 een informatienummer geopend: 0800-1351.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Copter
- Moderator
- Posts: 2251
- Joined: 09 Nov 2002, 17:10
- Subscriber Scramble: yes !
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: KLU recovers J79 engines
Bron: www.l1.nlStraling in straalmotor Leeuwenborgh
Straalmotoren die door Defensie zijn uitgeleend aan scholen worden teruggehaald. De reden daarvoor is dat er bij de motor van een Starfighter bij Leeuwenborgh Opleidingen op vliegveld Beek een kleine hoeveelheid straling is gemeten.
Ook zit er asbest in de motoren, dat vrij zou kunnen komen. Er zijn tientallen motoren uitgeleend aan verschillende opleidingen door heel het land. Op basis van onderzoek bij Leeuwenborgh verwacht defensie niet dat er gevolgen zijn voor de gezondheid.
Re: KLU recovers J79 engines
Ik ben geen expert, maar dit was toch al lang bekend? Ik meen me te herinneren dat, toen ik op Woensdrecht zat (1989/1992), er ook J79's via een speciaal traject afgevoerd/gesloopt werden vanwege dergelijke problemen...
Of zie ik het dan te simpel?
Groeten,
Stefan
Of zie ik het dan te simpel?
Groeten,
Stefan
- ssb-spotting
- Scramble Die-Hard
- Posts: 933
- Joined: 15 Sep 2005, 15:15
- Type of spotter: Everything that's able to fly
- Subscriber Scramble: ssb-spotting
- Location: Kalmthout, Antwerpen, België
Re: KLU recovers J79 engines
Je moet heel veel uren aan zo'n motor werken wil je negatieve effecten er van krijgen. Maar ja er zit een heel klein beetje straling in, net als in instrumenten. Deze moesten geloof ik onderlaatst ook al verwijderd worden... en dan te weten dat een vlieger er uren achter elkaar in zat, meerdere malen per week, en een leerling slechts een uur per week als hij/zij dat al zal redden...
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
NH90 B1.3 Technician
- Joris van Boven
- Scramble Die-Hard
- Posts: 883
- Joined: 28 Aug 2002, 12:57
- Type of spotter: F5
- Location: Eindhoven, the Netherlands
- Contact:
Re: KLU recovers J79 engines
Ik wil er best wel 1 in mijn tuin hebben liggen, de Klu mag er best 1 komen brengen.
Rule #23: Never mess with a Marine's coffee if you want to live.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: KLU recovers J79 engines
Nee, het verschil is dat er nu andere gedachten overheersen over straling en asbest dan in die tijd (en het gepeupel zich heeft laten indoctrineren over gevaren door de groene brigade).Stefan wrote:Of zie ik het dan te simpel?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 992
- Joined: 09 Oct 2006, 22:04
- Subscriber Scramble: Buccaneer S.2B
- Location: Druten
Re: KLU recovers J79 engines
Beetje kort door de bocht, je zult er maar gezondheidsproblemen door krijgen............Joris van Boven wrote:(en het gepeupel zich heeft laten indoctrineren over gevaren door de groene brigade).Nee, het verschil is dat er nu andere gedachten overheersen over straling en asbest dan in die tijd (en het gepeupel zich heeft laten indoctrineren over gevaren door de groene brigade).Stefan wrote:Of zie ik het dan te simpel?
Ik zou het anders stellen: gelukkig weten we nu meer als vroeger.
Re: KLU recovers J79 engines
Destijds werden er bij mijn weten al preventieve maatregelen genomen, vandaar mijn verbazing!aviodromefriend wrote:Nee, het verschil is dat er nu andere gedachten overheersen over straling en asbest dan in die tijdStefan wrote:Of zie ik het dan te simpel?
Groeten,
Stefan