Dit klinkt me zo inefficiënt in de ogen. Telkens voor onderhoud naar een ander veld. Zeker als je weet dat de kist soms een dag stil staat op AMS.SPL wrote:De PH-AHQ gaat de SLM vlucht uitvoeren. De PZ-TCP staat voor een beurtje in CDG.
Groeten Martijn
EHAM 18-11-2010: onderhoud elders
Forum rules
![]() |
EHAM 18-11-2010: onderhoud elders
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: EHAM 18-11-2010
Simpel. Er zijn geen A340 onderhoudsfaciliteiten op AMS
Dus onderhoud moet dan wel elders
Dus onderhoud moet dan wel elders

All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: EHAM 18-11-2010
Begrijp ik wel. Maar dat hier geen onderhoudsbedrijf in springt.B767-300ER wrote:Simpel. Er zijn geen A340 onderhoudsfaciliteiten op AMS
Dus onderhoud moet dan wel elders
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: EHAM 18-11-2010
Proestttt.... (763 verslikt zich in zijn thee)
Voor 1 enkele in Amsterdam gestationeerde kist?
Denk je dat de kosten dan opwegen tegen de opbrengsten?

Voor 1 enkele in Amsterdam gestationeerde kist?
Denk je dat de kosten dan opwegen tegen de opbrengsten?

All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Gietje
- Scramble Master
- Posts: 3437
- Joined: 03 May 2009, 14:33
- Type of spotter: If it's got wings and engines...
- Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
- Location: Rotterdam
Re: EHAM 18-11-2010
Je kan in ieder geval zeggen dat de SLM A340 zo ongeveer de enige A340 is die hier regelmatig komt ja. Dus erg rendabel zal dat niet zijn.B767-300ER wrote:Proestttt.... (763 verslikt zich in zijn thee)
Voor 1 enkele in Amsterdam gestationeerde kist?
Denk je dat de kosten dan opwegen tegen de opbrengsten?
- Custom addict
- Scramble Junior
- Posts: 160
- Joined: 17 May 2009, 19:21
- Type of spotter: F3
- Location: Tienhoven
Re: EHAM 18-11-2010: onderhoud elders
Er zijn volgens mij genoeg bedrijven die voor de 330 gecertificeerd zijn en kunnen die
niet met een beetje extra scholing dan ook de 340 kunnen doen? Zo verschillend zijn
deze 2 niet, en als je dan bijvoorbeeld KLM neemt die zelf in de 330 zit en eigen hangar's
heeft kunnen ze ook leuke contractjes met derden afsluiten zoals ze nu met andere
kisten hebben.
Hebben onze heren fanatieke spotters weer wat om af en toe naar uit te kijken
niet met een beetje extra scholing dan ook de 340 kunnen doen? Zo verschillend zijn
deze 2 niet, en als je dan bijvoorbeeld KLM neemt die zelf in de 330 zit en eigen hangar's
heeft kunnen ze ook leuke contractjes met derden afsluiten zoals ze nu met andere
kisten hebben.
Hebben onze heren fanatieke spotters weer wat om af en toe naar uit te kijken

Always a different day with aviation
Re: EHAM 18-11-2010: onderhoud elders
A340 heeft andere motoren dan de 330 dus dan zullen de GWK's daar ook een training voor krijgen. En A340 is volgens mij ook een andere type in het geval van onderhoud.
Geen enkel bedrijf op SPL zou daar in springen voor 1 kist.
En hoeveel 340's vliegen er nou in totaal? Niet echt genoeg om iets op te zetten wat rendabel zou zijn.
Geen enkel bedrijf op SPL zou daar in springen voor 1 kist.
En hoeveel 340's vliegen er nou in totaal? Niet echt genoeg om iets op te zetten wat rendabel zou zijn.
- mipo72
- Scramble Addict
- Posts: 1571
- Joined: 10 Nov 2003, 22:17
- Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
- Subscriber Scramble: mipo72
- Location: EHPR ( Purmerend ) EHAM ( Schiphol B-platform )
Re: EHAM 18-11-2010: onderhoud elders
Wat te bedenken van Virgin Atlantic??....ErwinS wrote:A340 heeft andere motoren dan de 330 dus dan zullen de GWK's daar ook een training voor krijgen. En A340 is volgens mij ook een andere type in het geval van onderhoud.
Geen enkel bedrijf op SPL zou daar in springen voor 1 kist.
En hoeveel 340's vliegen er nou in totaal? Niet echt genoeg om iets op te zetten wat rendabel zou zijn.
De 744's van hun krijgen wij hier ook zo nu en dan.
Kan mij zelfs heugen dat er een A340 hier op Schiphol is gespoten in hangaar 14.( heb daar nog ergens een foto van in mijn archief)
Dus dat zou dan al 1 klant kunnen zijn/worden.
Immers AF heeft toch de kennis in huis van de A330/340 en de TD van AF en KL werken toch al samen dus een samenwerking en uitleg van de diverse systemen moet toch kunnen??..
Lijkt mij trouwens dat zo'n "doorsmeer" beurtje nou een aardige som geld kost.
Denk alleen nog maar aan de crew/landingsrechten op CDG/brandstof en de verloren tijd.
Grt,
Michel
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!...
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!...

Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: EHAM 18-11-2010: onderhoud elders
Dat is iets waar de SLM zelf voor gekozen heeft toen het de A340 aanschafte.
De 777, die wel te AMS onderhouden had kunnen worden, was te duur.
Daarbij hoef je bij een A340 geen ETOPS te vliegen. En dus ook niet aan die voorwaarden te voldoen.
En een onderhoudstak opzetten voor 1 bepaald type kist waarvan er maar 1 op AMS gestationeerd staat (naja, eigenlijk half, hoort eigenlijk op Zanderij), lijkt mij niet de juiste keuze.
De 777, die wel te AMS onderhouden had kunnen worden, was te duur.
Daarbij hoef je bij een A340 geen ETOPS te vliegen. En dus ook niet aan die voorwaarden te voldoen.
En een onderhoudstak opzetten voor 1 bepaald type kist waarvan er maar 1 op AMS gestationeerd staat (naja, eigenlijk half, hoort eigenlijk op Zanderij), lijkt mij niet de juiste keuze.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: EHAM 18-11-2010: onderhoud elders
En als uitbreiding van je portfolio, extra type levert misschien ook weer nieuwe klanten op.mipo72 wrote:Wat te bedenken van Virgin Atlantic??....ErwinS wrote:A340 heeft andere motoren dan de 330 dus dan zullen de GWK's daar ook een training voor krijgen. En A340 is volgens mij ook een andere type in het geval van onderhoud.
Geen enkel bedrijf op SPL zou daar in springen voor 1 kist.
En hoeveel 340's vliegen er nou in totaal? Niet echt genoeg om iets op te zetten wat rendabel zou zijn.
De 744's van hun krijgen wij hier ook zo nu en dan.
Kan mij zelfs heugen dat er een A340 hier op Schiphol is gespoten in hangaar 14.( heb daar nog ergens een foto van in mijn archief)
Dus dat zou dan al 1 klant kunnen zijn/worden.
Immers AF heeft toch de kennis in huis van de A330/340 en de TD van AF en KL werken toch al samen dus een samenwerking en uitleg van de diverse systemen moet toch kunnen??..
Lijkt mij trouwens dat zo'n "doorsmeer" beurtje nou een aardige som geld kost.
Denk alleen nog maar aan de crew/landingsrechten op CDG/brandstof en de verloren tijd.
Grt,
Michel
Waarom heeft SLM eigenlijk gekozen voor de A340-300.
747-400 had toch veel efficiënter geweest. Onder andere qua onderhoud op SPL. Zoals bij de 747-300.
Re: EHAM 18-11-2010: onderhoud elders
Dat SLM de 340 gekozen heeft zal ongetwijfeld met centen te maken hebben en wat al gezegd is, geen ETOPS regels.
Virgin heeft ook de 340 ja maar die vloot is ook niet groot genoeg om een TD op Schiphol voor op te zetten. De oudere 340's worden daar ook uitgefaseerd en wie hou je dan nog over? LH doet haar eigen kisten, zelfde voor SR. THY zal het ook wel zelf doen dus ja dan houdt het toch wel een beetje op. Dat de SLM kist voor haar reguliere onderhoud naar AF stuurt is geheel logisch, oude kist van hun en alles is daar voorhanden(expertise,tooling etc.) En de prijs zal ook wel meevallen denk ik, allemaal in een mooi contractje gemetselt;-)
Rgds,
Virgin heeft ook de 340 ja maar die vloot is ook niet groot genoeg om een TD op Schiphol voor op te zetten. De oudere 340's worden daar ook uitgefaseerd en wie hou je dan nog over? LH doet haar eigen kisten, zelfde voor SR. THY zal het ook wel zelf doen dus ja dan houdt het toch wel een beetje op. Dat de SLM kist voor haar reguliere onderhoud naar AF stuurt is geheel logisch, oude kist van hun en alles is daar voorhanden(expertise,tooling etc.) En de prijs zal ook wel meevallen denk ik, allemaal in een mooi contractje gemetselt;-)
Rgds,
Last edited by ErwinS on 21 Nov 2010, 21:58, edited 1 time in total.
- Custom addict
- Scramble Junior
- Posts: 160
- Joined: 17 May 2009, 19:21
- Type of spotter: F3
- Location: Tienhoven
Re: EHAM 18-11-2010: onderhoud elders
Wat ik begreep van de heren van SLM is dat een 747 te duur was
en ook lastiger aan te komen. De 340 konden ze voor een leuke prijs
kopen (hebben een beetje zelfde regeling getroffen als toen met de KLM
voor hun oude kist).
Zelf zou ik toch ook zeggen had voor een 747-400 gegaan aangezien ze
elke keer de kist tot de nok toe vol krijgen. Alleen op enkele korte dal periodes
zat de oude kist niet helemaal vol. Echter had die oude ook erg veel problemen
op het eind (leeftijd en slecht bijhouden van de eigen SLM crew) dat ze denk ik
daardoor een beetje een negatief beeld kregen van de 747. Echter dit laatste is
speculatie van mij.
en ook lastiger aan te komen. De 340 konden ze voor een leuke prijs
kopen (hebben een beetje zelfde regeling getroffen als toen met de KLM
voor hun oude kist).
Zelf zou ik toch ook zeggen had voor een 747-400 gegaan aangezien ze
elke keer de kist tot de nok toe vol krijgen. Alleen op enkele korte dal periodes
zat de oude kist niet helemaal vol. Echter had die oude ook erg veel problemen
op het eind (leeftijd en slecht bijhouden van de eigen SLM crew) dat ze denk ik
daardoor een beetje een negatief beeld kregen van de 747. Echter dit laatste is
speculatie van mij.
Always a different day with aviation
Re: EHAM 18-11-2010: onderhoud elders
Waar is de kist gebased? AMS of niet? Bestaat cockpit veel uit Nederlanders? Ik weet dat op de 743 veel exKLM op de bok zaten.B767-300ER wrote: En een onderhoudstak opzetten voor 1 bepaald type kist waarvan er maar 1 op AMS gestationeerd staat (naja, eigenlijk half, hoort eigenlijk op Zanderij), lijkt mij niet de juiste keuze.
- ErikFB
- Scramble Addict
- Posts: 1279
- Joined: 23 Nov 2005, 21:38
- Type of spotter: civil airliners
- Subscriber Scramble: ErikFB
- Location: IJsselstein (Ut)
- Contact:
Re: EHAM 18-11-2010: onderhoud elders
Is het overigens niet zo dat de 340 van SLM een oud AF-frame is ? Dan zal het inderdaad wel in het contract bij de verkoop c.q. lease (?) zo geregeld zijn dat ze naar CDG gaan voor maintanance. En spuiten is iets anders dan onderhoud lijkt mij..............
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: EHAM 18-11-2010: onderhoud elders
Registartie begint met PZ, dus based te Suriname.nick777 wrote:Waar is de kist gebased? AMS of niet? Bestaat cockpit veel uit Nederlanders? Ik weet dat op de 743 veel exKLM op de bok zaten.B767-300ER wrote: En een onderhoudstak opzetten voor 1 bepaald type kist waarvan er maar 1 op AMS gestationeerd staat (naja, eigenlijk half, hoort eigenlijk op Zanderij), lijkt mij niet de juiste keuze.
Echter zal hij hier meer op de buffer staan als op Zanderij. (zoals ik al suggereerde)
Dat is correct, zie ook enkele posts boven de jouwe.ErikFB wrote:Is het overigens niet zo dat de 340 van SLM een oud AF-frame is ? Dan zal het inderdaad wel in het contract bij de verkoop c.q. lease (?) zo geregeld zijn dat ze naar CDG gaan voor maintanance. En spuiten is iets anders dan onderhoud lijkt mij..............
Nogmaals, de goedkope prijs en de NON-ETOPS waren de reden dat er voor de A340 gekozen werd. De 777 was en te duur en moest aan ETOPS voldoen, de 744 simpelweg niet goedkoop voorhanden.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.