'Stop controles op vliegvelden'
Forum rules
'Stop controles op vliegvelden'
AMSTERDAM - De voor steeds meer irritatie zorgende poortjes en scanners op vliegvelden zijn volstrekt achterhaald in het kat-en-muisgevecht met terroristen. Er moet daarom een eind komen aan die controleterreur.
Dat vindt Bisignani, de grote baas van de internationale luchtvaartorganisatie IATA, waarbij ook KLM en Air France zijn aangesloten.
"De huidige controles zijn onacceptabel. We moeten stoppen met het als criminelen behandelen van miljoenen onschuldige vliegtuigpassagiers", aldus de luchtvaarttopman. "Riemen, schoenen en shampoo zijn niet het probleem. We moeten de terroristen pakken."
De Italiaan ergert zich groen en geel aan het almaar uitdijende controleren en fouilleren dat in de jaren zeventig, na de eerste vliegtuigkapingen, werd opgezet en sindsdien alleen maar is toegenomen.
Vooral sinds de aanslagen van 11 september is vliegen daardoor voor veel reizigers een martelgang geworden, terwijl ook vliegvelden en maatschappijen jaarlijks tientallen miljarden euro's aan veiligheidsmaatregelen uitgeven.
Volgens Bisignani moet het systeem waarbij onschuldige reizigers en vliegpersoneel vaak urenlang in de rij staan, op de schop en moet meer gebruik worden gemaakt van de inlichtingendiensten.
bron de telegraaf
grt petra
Dat vindt Bisignani, de grote baas van de internationale luchtvaartorganisatie IATA, waarbij ook KLM en Air France zijn aangesloten.
"De huidige controles zijn onacceptabel. We moeten stoppen met het als criminelen behandelen van miljoenen onschuldige vliegtuigpassagiers", aldus de luchtvaarttopman. "Riemen, schoenen en shampoo zijn niet het probleem. We moeten de terroristen pakken."
De Italiaan ergert zich groen en geel aan het almaar uitdijende controleren en fouilleren dat in de jaren zeventig, na de eerste vliegtuigkapingen, werd opgezet en sindsdien alleen maar is toegenomen.
Vooral sinds de aanslagen van 11 september is vliegen daardoor voor veel reizigers een martelgang geworden, terwijl ook vliegvelden en maatschappijen jaarlijks tientallen miljarden euro's aan veiligheidsmaatregelen uitgeven.
Volgens Bisignani moet het systeem waarbij onschuldige reizigers en vliegpersoneel vaak urenlang in de rij staan, op de schop en moet meer gebruik worden gemaakt van de inlichtingendiensten.
bron de telegraaf
grt petra
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Posts: 803
- Joined: 06 Apr 2008, 13:57
- Type of spotter: F5 Military
- Location: Flevoland
- Contact:
Re: 'Stop controles op vliegvelden'
Nou, helemaal stoppen met controles lijkt me niet zo'n goed idee. Maar het mag wel wat praktischer en realistischer. Het geeft passagiers en overheid de illusie dat het daardoor zo veel veiliger is. In werkelijkheid verplaatst het alleen de zwakste schakel. Als een journalist zo makkelijk een koffer aan boord kan smokkelen.......
Grote irritaties bij de veiligheidscontroles zijn personeel en privacy. Een deel van het controle personeel kan bij wijze van spreke nauwelijks lezen of schrijven maar gedraagt zich alsof ze bij de FBI werken.
Soms zijn er ook gewoon commerciële belangen. Geen vloeistoffen mee aan boord verplicht de passagiers om hun drankje aan boord van het vliegtuig te kopen. Minder handbagage versnelt boarden. Beide gunstig voor luchtvaartmaatschappij.
Grote irritaties bij de veiligheidscontroles zijn personeel en privacy. Een deel van het controle personeel kan bij wijze van spreke nauwelijks lezen of schrijven maar gedraagt zich alsof ze bij de FBI werken.
Soms zijn er ook gewoon commerciële belangen. Geen vloeistoffen mee aan boord verplicht de passagiers om hun drankje aan boord van het vliegtuig te kopen. Minder handbagage versnelt boarden. Beide gunstig voor luchtvaartmaatschappij.
Re: 'Stop controles op vliegvelden'
Hij heeft groot gelijk. De beleidsmakers lopen achter de feiten aan.
Eerst waren er de kapingen op 11/9/01, toen gingen de cockpit deuren op slot.
Toen waren er de ´vloeistofbommen´, toen mochten we geen vloeistoffen meer meenemen.
Toen was er de ´shoebomber´, toen werden schoenen extra gecontroleerd.
Toen was er de ´onderbroekbommer´, toen kregen we de full body scans.
Nu zijn er weer de bommen in pakketjes en worden pakketjes weer onderworpen aan strengere regels. In Engeland mogen printercartridges boven 500g niet meer worden meegenomen... alsof iemand dat zou doen.
Wat is de volgende...
Rode draad van het verhaal: terroristen bedenken iets nieuws, beleidsmakers reageren erop, terroristen bedenken weer iets nieuws.
De enige manier om dit te doorbreken is proactief te zijn, niet reactief.
Erwin
Eerst waren er de kapingen op 11/9/01, toen gingen de cockpit deuren op slot.
Toen waren er de ´vloeistofbommen´, toen mochten we geen vloeistoffen meer meenemen.
Toen was er de ´shoebomber´, toen werden schoenen extra gecontroleerd.
Toen was er de ´onderbroekbommer´, toen kregen we de full body scans.
Nu zijn er weer de bommen in pakketjes en worden pakketjes weer onderworpen aan strengere regels. In Engeland mogen printercartridges boven 500g niet meer worden meegenomen... alsof iemand dat zou doen.
Wat is de volgende...
Rode draad van het verhaal: terroristen bedenken iets nieuws, beleidsmakers reageren erop, terroristen bedenken weer iets nieuws.
De enige manier om dit te doorbreken is proactief te zijn, niet reactief.
Erwin
- Custom addict
- Scramble Junior
- Posts: 160
- Joined: 17 May 2009, 19:21
- Type of spotter: F3
- Location: Tienhoven
Re: 'Stop controles op vliegvelden'
100% veilig maak je het nooit, zoals al gezegd door de topman is er altijd wel ergens
een gaatje waar ze doorheen kunnen. Alles overlaten aan inlichtendiensten zou ik ook niet
doen. Bij deze diensten komen alleen de grote groepen aan het licht, de eenlingen hebben
ze geen aandacht voor. En laat deze nu wel door de beveiliging er uit worden gepikt.
Ik ben het eens met Wildpicture dat de beveiliging zich groter gedraagt dan ze zijn (heb
er met mijn werk regelmatig aanvaringen mee welke ze altijd verliezen ) Maar dat is
ook het probleem in nederland. We hebben het uitbesteed aan commerciele partijen welke
het enkel gaat voor de winst en waar schiphol in de nek staat te hijgen dat als ze maar 1
ding afwijken dat ze gelijk gekort worden. Dit behoort gewoon een overheidstaak te zijn maar
daar heeft onze overheid geen geld/tijd/mensen voor dus krijg je dit.
Dus we roeien maar met de riemen die we hebben, mocht jou wat oneervols overkomen tijdens
een controle meld dit en voor het overige als jij zelf wat ziet meld dit ook aan de bevoegde autoriteiten
(en dat is niet de beveiliging).
een gaatje waar ze doorheen kunnen. Alles overlaten aan inlichtendiensten zou ik ook niet
doen. Bij deze diensten komen alleen de grote groepen aan het licht, de eenlingen hebben
ze geen aandacht voor. En laat deze nu wel door de beveiliging er uit worden gepikt.
Ik ben het eens met Wildpicture dat de beveiliging zich groter gedraagt dan ze zijn (heb
er met mijn werk regelmatig aanvaringen mee welke ze altijd verliezen ) Maar dat is
ook het probleem in nederland. We hebben het uitbesteed aan commerciele partijen welke
het enkel gaat voor de winst en waar schiphol in de nek staat te hijgen dat als ze maar 1
ding afwijken dat ze gelijk gekort worden. Dit behoort gewoon een overheidstaak te zijn maar
daar heeft onze overheid geen geld/tijd/mensen voor dus krijg je dit.
Dus we roeien maar met de riemen die we hebben, mocht jou wat oneervols overkomen tijdens
een controle meld dit en voor het overige als jij zelf wat ziet meld dit ook aan de bevoegde autoriteiten
(en dat is niet de beveiliging).
Always a different day with aviation
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: 'Stop controles op vliegvelden'
Zullen we niet alle beveiligers over 1 kam scheren?
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- jfaltena
- Scramble Master
- Posts: 3005
- Joined: 09 Dec 2003, 17:08
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: jfaltena
- Location: Home or @ any Airfield
Re: 'Stop controles op vliegvelden'
Die onderbroekenman in Detroit was volgens mij ook een eenlingCustom addict wrote:Bij deze diensten komen alleen de grote groepen aan het licht, de eenlingen hebben
ze geen aandacht voor. En laat deze nu wel door de beveiliging er uit worden gepikt.
Grtz, John
Flown from / to; AMS ATH BCN CDG EFL EWR FRA GMP INV LAX LGW LHR LPL MAN RTM SFO VIE YVR YYZ ZRH
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
Re: 'Stop controles op vliegvelden'
Precies, de beveiliging zoals die nu is is een wasse neus. Hoeveel terroristen zijn er bij de controle uitgepikt en hoeveel door de inlichtingendiensten (en hoeveel niet). Als je de cijfers onder elkaar zet schrik je waarschijnlijk....
De beveiliging is alleen goed voor opportunisten. Om mensen eruit te pikken die niet een goed doordacht plan hebben, maar gewoon een statement willen maken of in een woede aanval iets willen doen. Die mensen kunnen er door een controle uitgevist worden, maar daar heb je niet veel meer dan een simpele controle voor nodig. Al het overige is windowdressing en creëert schijnveiligheid.
Erwin
De beveiliging is alleen goed voor opportunisten. Om mensen eruit te pikken die niet een goed doordacht plan hebben, maar gewoon een statement willen maken of in een woede aanval iets willen doen. Die mensen kunnen er door een controle uitgevist worden, maar daar heb je niet veel meer dan een simpele controle voor nodig. Al het overige is windowdressing en creëert schijnveiligheid.
Erwin
Re: 'Stop controles op vliegvelden'
Als ze nu eerst eens beginnen met het afschaffen van die onzinnige vloeistof regels.
Re: 'Stop controles op vliegvelden'
En als de lui iets vriendelijker doen tegen het luchthavenpersoneel zou mijn dag ook weer goed zijn. Je wordt gewoon behandeld als een misdadiger
- Boudewijn van Oirschot
- Scramble Master
- Posts: 2745
- Joined: 16 Feb 2007, 18:16
- Type of spotter: Wat niet?
- Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
- Location: Tilburg, NB
Re: 'Stop controles op vliegvelden'
Klonk heel stom wat ik iemand laatst hoorde zeggen, het kan ook achterhaald worden immers. Ik citeer:
Ik denk dat het gewoon heel lastig blijft om de veiligheid van passagiers 100% te kunnen handhaven. Misschien moeten er wel ontzettend strenge controles worden uitgevoerd, voor iedereen een body scan. De bagage moet helemaal nagelopen worden.
Maar dan heb je aan de andere kant ook weer twee factoren bungelen die hiermee niet samen gaan.. Time & Money... Nee, ik zal niet zeggen mission impossible, maar diegene die met een goede oplossing komt, die verdiend de beste awards die er maar te winnen zijn (op die ene na die ooit een middeltje tegen die K*-ziekte weet uit te vinden)
Op zich nog niet eens zo slecht. Maar geldt denk ik meer voor de mensen die illegaal een land in willen. En voor pakketjes die vervoerd worden gaat dit ook niet op.Waarom worden de passagiers niet gevraagd een geldige verklaring af te leggen waarom ze het land gaan bezoeken. De verklaring moet helemaal waterdicht zijn
Ik denk dat het gewoon heel lastig blijft om de veiligheid van passagiers 100% te kunnen handhaven. Misschien moeten er wel ontzettend strenge controles worden uitgevoerd, voor iedereen een body scan. De bagage moet helemaal nagelopen worden.
Maar dan heb je aan de andere kant ook weer twee factoren bungelen die hiermee niet samen gaan.. Time & Money... Nee, ik zal niet zeggen mission impossible, maar diegene die met een goede oplossing komt, die verdiend de beste awards die er maar te winnen zijn (op die ene na die ooit een middeltje tegen die K*-ziekte weet uit te vinden)
- Boudewijn van Oirschot
- Scramble Master
- Posts: 2745
- Joined: 16 Feb 2007, 18:16
- Type of spotter: Wat niet?
- Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
- Location: Tilburg, NB
Re: 'Stop controles op vliegvelden'
Voor mijn part verbieden ze eten ook..Michel wrote:Als ze nu eerst eens beginnen met het afschaffen van die onzinnige vloeistof regels.
- Aircolours
- Scramble Master
- Posts: 2945
- Joined: 04 Mar 2004, 13:39
- Subscriber Scramble: Aircolours
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: 'Stop controles op vliegvelden'
Nee hoor, de ene helft over 1 kam scheren en de andere helft gewoon kielhalen....B767-300ER wrote:Zullen we niet alle beveiligers over 1 kam scheren?
Grt, Peter