Precision landing in Leipzig by ADAC EC135

ImageImageForum for all helicopter related news, background and research.

Moderators: Jack, Copter

Forum rules
Image
Image
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble.
Post Reply
Jack
Moderator
Moderator
Posts: 884
Joined: 31 Oct 2005, 13:22
Location: Emmen
Contact:

Precision landing in Leipzig by ADAC EC135

Post by Jack »

User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22193
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Precision landing in Leipzig by ADAC EC135

Post by Stratofreighter »

He is really pushing it... :shock:
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
ebauer
Moderator
Moderator
Posts: 12087
Joined: 14 Jul 2004, 18:58
Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
Location: Amersfoort, NL

Re: Precision landing in Leipzig by ADAC EC135

Post by ebauer »

:shock: (LEIP-ZICHT...)
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Precision landing in Leipzig by ADAC EC135

Post by aviodromefriend »

Volgens mij heeft hij de hele tijd al door dat de auto's niet hoog genoeg zijn om problemen met de rotor te krijgen. Als je je dat realiseert is het al een stuk minder spectaculair.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Delta12
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 901
Joined: 04 Oct 2004, 17:42
Type of spotter: F5
Location: N52E005

Re: Precision landing in Leipzig by ADAC EC135

Post by Delta12 »

Volgens mij geld er hier in Nederland dat er minimaal 25x25 meter vrij van obstakels moet zijn. Lijkt me niet dat het in Duitsland ook zo is als ik dat zo zie. Bij ons in de wijk is ook eens een Lifeliner geland op een veldje waar ik ook mijn bedenkingen overhad als je die 25x25 meter aanhoud. Leuk dat die mannen en vrouwen het kunnen maar 1 zuchtje wind 1 ding over het hoofd zien en je heb problemen. Wie herinnerd de Politie heli met de lantarenpaal in Haarlem nog?
Pete
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 366
Joined: 07 Sep 2005, 17:56
Location: near EHKD

Re: Precision landing in Leipzig by ADAC EC135

Post by Pete »

Ik heb ooit eens een advertentie gelezen voor piloot op een lifeliner en als je dan kijkt wat een bak ervaring er gevraagd wordt kun je maar een conclusie trekken, de gasten achter de controls doen het niet voor het eerst en hebben hoogst waarschijnlijk al in slechtere omstandigheden veilige landingen weten uit te voeren. Ik heb voor deze landing slechts diep respect en mocht willen dat ik het half zo goed kon. Ik heb hier in nederland ook wel eens de lifeliner op een plek zien staan die niet in mijn gedachten op zou zijn gekomen als een geschikte landingsplaats. ( Het was tussen de A7 en de afrit Medemblik op het gras naast het talud. ) Nooit gedacht dat iemand in staat zou zijn daar een heli te landen, gelukkig zijn er mensen die het lachend doen en er weer opstijgen ook. Nogmaals diep respect en mooie video.

Groeten,

Peter
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Precision landing in Leipzig by ADAC EC135

Post by aviodromefriend »

Delta12 wrote:Volgens mij geld er hier in Nederland dat er minimaal 25x25 meter vrij van obstakels moet zijn
Volgens mij zijn de lifeliners daarvan vrijgesteld.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Delta12
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 901
Joined: 04 Oct 2004, 17:42
Type of spotter: F5
Location: N52E005

Re: Precision landing in Leipzig by ADAC EC135

Post by Delta12 »

aviodromefriend wrote:
Delta12 wrote:Volgens mij geld er hier in Nederland dat er minimaal 25x25 meter vrij van obstakels moet zijn
Volgens mij zijn de lifeliners daarvan vrijgesteld.
Ik heb het even uitgezocht voor KLPD weet ik dat de minimale ruimte 1,5 de 'Lengte over alles' is dus van voorkant van de rotor tot het uiterste topje van de staart.

Dat maakt bij een EC135: 12,16mx1,5= 18,24m²
User avatar
Copter
Moderator
Moderator
Posts: 2251
Joined: 09 Nov 2002, 17:10
Subscriber Scramble: yes !
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Precision landing in Leipzig by ADAC EC135

Post by Copter »

Mooi filmpje !

In Nederland is men naar mijn mening veel voorzichtiger als in Duitsland wat betreft het uitzoeken van een geschikte landingsplaats.

Misschien heeft dit ook te maken met het feit dat men in Duitsland veel meer ervaring heeft (wat betreft jaren, aantal inzetten etc.) met de inzet van traumahelikopters als in Nederland.
User avatar
PH-ULP
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 466
Joined: 29 Mar 2008, 19:03

Re: Precision landing in Leipzig by ADAC EC135

Post by PH-ULP »

Mooi filmpje. Lijkt hier wel een beetje op.
D-HSOS in Landgraaf
Image
Image

Bron: Bert Broers, HV forum.
Post Reply