B767-300ER wrote:Wat mij nog niet altijd duidelijk is.
Als je zon SBS ontvanger heb, ontvang je dan ook ADS-B?
Of andersom? En wat is Acars dan weer? Ja tekstberichten, maar kan je die ook ontvangen met een SBS ontvanger? Of heb je daar weer wat anders voor nodig?
Wat heb je nog meer nodig behalve het SBS kastje en buitenantenne?
Een losse PC met Windows XP heb ik wel over, staat er nog 1 op zolder, maar moet daar nog bepaalde software op geinstalleerd worden voordat je de beelden ziet?
En hoe koppel je vervolgens Hexcodes aan Registraties?
Heb op die site gekeken maar werd niet veel wijzer, dus mijn vraag is eigenlijk
"Wat heb ik nodig om SBS en ACARS en ADS-B signalen op te vangen en goed te kunnen bekijken en dingen terug te kijken cq op te zoeken?"
(zodat ik bijvoorbeeld per registratie een log krijg of iets dergelijks.)
Volgen jullie mij nog?
Voorzover ik weet.....
Een SBS-1/Radarbox/ Aurora ontvangt mode-s and ads-b. mode-s is min of meer verplicht voor alle vliegtuigen (mil en civil). Veel oudere mil vliegtuigen hebben compenstatie gekregen en doen (nog) niet mee. ADS-B is niet verplicht. ADS-B lijkt ook een beetje op ACARS. Net zoals ACARS wordt daar een poistie doorgegeven.
De ACARS berichten kan je niet ontvangen met SBS-1/Radarbox/ Aurora hardware. Softwarematig kan je wel gegevens bij elkaar laten komen in 1 programma. Om ACARS te ontvangen heb je een scanner nodig die de ACARS frequenties ontvangt.
Terug naar de mode-s/ads-b. HEt plaatje dat je te zien krijgt varieert.
SBS-1: standaard een simple kaart die uit te breiden is met aanvullende informatie: layout vliegvelden, waypoint ect.
Radarbox: een kaart met standaard veel informatie er bijeengesloten. Foto's van ontvangen vliegtuigen (indien bekend welke mode-s code ze gebruiken) wordt getoond. Radarbox heeft daarnaast standaard de mogelijkheid om gegevens van andere radarbox gebuikers te delen.
Aurora : min of meer hetzelfde als Radarbox.
Het koppelen van de hex code en registratie is waar het in de spotterswereld vaak om draait. (zie je wel het klopt niet....)
SBS-1: heeft een eigen database waar je zelf aanvullingen in kan stoppen. Er zijn ook programma's om dat automatisch te laten doen. Je koppelt dan met een database van Gatwick (...).
Radarbox heeft ook een eigen database, die je ook zelf kunt aanpassen, maar in principe koppelt deze automatisch aan de database van de leverancier.
Aurora: moet ik nog even uitxzoeken.
Helaas ben je er dan nog niet helemaal, want.. het programmeren van een mode-s zender gaat nog wel eens fout: zo zijn er vliegtuigen die dezelfde mode-s code gebruiken of een oude mode-s code gebruiken of een foutieve mode-s code gebruiken. In sommige gevallen doet de linker mode-s zender het goed en de rechter niet zodat een vliegtuig de ene keer wel de verwachte code uitzend en andere keer weer niet.
Als je dat weet, wordt het natuurlijk ook lastig om er voor te zorgen dat je altijd beschikt over de juiste informatie. Als je daarbij optelt dat sommige mensen hun database spordish aanpassen kan je vaak met verouderde informatie zitten.
Over het kunnen zien van logs: alle applicatie hebben de mogelijkheid om een overzicht te maken per dag, per ontvangen vliegtuigen of wat dan ook.
Mocht je nog meer vragen hebben laat het mij weten.
Albert