Wake turbulence heeft naast de afmeting ook met de vorm van een kist te maken, en dan met name van de vleugels. Een vliegtuig dat door de wake turbulence van een ander vliegtuig vliegt, ondergaat dan turbulentie zoals dat normaal tijdens de vlucht wel eens gebeurd. De kist trilt dan wat of wordt zelf wat op en neer gegooid. Sommige mensen vinden dat doodeng, maar er is niet aan de hand.
Er is wel een sprake van geweest dat de Boeing 757 een verraderlijke wake turbulence achterliet. Het verhaal daarachter ben ik kwijt.
Vraagje;Wat is het geluid achter een straaljager in landing?
Forum rules
Re: Vraagje;Wat is het geluid achter een straaljager in landing?
Answers will be questioned.....
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vraagje;Wat is het geluid achter een straaljager in landing?
Bedoel je het verhaal dat rondging rond de Turkish Airlines crash? (De Turken beweerden dat er kort voor die kist een 757 zou hebben gevlogen en de verkeersleiding onvoldoende separatie had verzorgd om hun toestel veilig te kunnen landen. IIRC heeft een van de verkeersleiders op Schiphol in een van de topics over deze crash gezegd dat voor een 757 minder separatie nodig was dan erna, juist vanwege de wake turbulence.)evhest wrote:Er is wel een sprake van geweest dat de Boeing 757 een verraderlijke wake turbulence achterliet. Het verhaal daarachter ben ik kwijt.
Volgens mij komt de turbulentie waar de mensen vaak over klagen meer door het weer dan door wake turbulence van een andere kist. Die duurt meestal ook langer waardoor men langer de tijd heeft om er ziek van te worden. Wake turbulence is gevaarlijker in start/landing, omdat je het moeilijk aan kan zien komen, en je dan weinig hoogte hebt om het te kunnen opvangen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009