Soesterberg (EHSB/UTC) - 2010

ImageImageLogs and news for those airports and airfields in The Netherlands not covered in the subforums.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
Frank Mink
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 708
Joined: 01 Jun 2003, 01:17
Subscriber Scramble: Frank Mink

Soesterberg (EHSB/UTC) - 2010

Post by Frank Mink »

Hi all,
Last saturday, the 25th of september, we went to Soesterberg. This is what we have seen:
PH-140 and PH-1348 were both inside a shelter in the shelter area that was open to the public.
"250" Br1150 was seen near the former KLu hangars.
A Hunter was seen, east of the ZULU Alert hangars. I presume it is the N-258, former gate guard of Soesterberg. This area still belongs to the Government so we had no closer look.
Active gliders were:
PH-628, 774, 891, 954, 1250, 1280, 1300, 1311 and 1428.
PH-BON was glider tug and PH-TGC crossed the field.

One request:
P-248 F-84F was not seen. Has anyone an idea of its currect whereabouts?

Greetz,
Patrick Dirksen
Frank Mink
Tristar Aviation
User avatar
KeesvA
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1137
Joined: 21 Feb 2006, 21:46
Subscriber Scramble: KeesvA
Location: Hilversum

Re: Soesterberg (EHSB/UTC) - 2010

Post by KeesvA »

Het kan zijn dat de P-248 nog steeds in shelter 617 staat.
Daar heb ik 'm het laatst gezien op 8-4-2006!

Mvg

Kees v A
patrick dirksen
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3291
Joined: 11 Sep 2002, 00:12
Type of spotter: Mil & ex-mil, zowel nummers als platen!
Subscriber Scramble: patrick dirksen
Location: Eindhoven (en een beetje Epe)

Re: Soesterberg (EHSB/UTC) - 2010

Post by patrick dirksen »

Nee, eerder dit jaar stond ie in de voormalige engine test bunker, gebouw A91 volgens mij. Foto's daarvan waren op dit forum te bewonderen. Bevestiging dat ie daar nog steeds staat zou fijn zijn....
Cheers,

Patrick Dirksen
Tristar Aviation
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: Soesterberg (EHSB/UTC) - 2010

Post by ssb-spotting »

Ik kan bevestigen dat de hunter de voormalige poortwachter is van SSB. Deze staat te wachten op transport richting de oud ijzer boer. Terecht ook, want (helaas!!) kun je er gewoon niks meer mee... daar hebben we (namens het MLM) zeker wel naar gekeken! Daarnaast zijn er meerdere van dit type in de collectie. Voor de F-84 zijn enkele opties mogelijk; of hij staat nog in de motorproefbank, of hij staat in de buurt van de hunter geparkeerd. Ik heb deze F-84 zelf nog onder handen genomen voor twee maanden terug. Instrumenten en bruikbare constructiedelen zijn verwijdert en zullen naar het ROC in Hoofddorp gaan om daar de kisten compleet te maken, of als spare parts. Ik zal aankomende week even persoonlijk checken wat de status is van deze kisten ;)

Reden dat de Hunter buiten staat is dat de shelter waar deze in stond, gesloopt gaat worden. De staartsecties van de F-104's die hier opgeslagen lagen zijn naar hangaar 3 verplaatst. Dit geldt ook voor de vleugels van de Catalina, diverse onderdelen en nog een origineel stukje spoorlijn waar ooit het treintje over heeft gereden over de vliegbasis (voor personeel). Het treintje staat trouwens ook in hangaar 3.

Ik zal het weekend even wat foto's plaatsen. Ik ben namelijk zelf met deze klus bezig geweest.

Dit is momenteel even de enige foto die ik zo bij de hand heb. Foto genomen op 10 juni 2010. Tijdens mijn laatste bezoek aan deze hangaar eind juli stond dit toestel er nog steeds.
Image
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
Koen L
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 749
Joined: 06 Apr 2005, 00:50
Subscriber Scramble: Koen L
Location: Superbase Eindhoven

Re: Soesterberg (EHSB/UTC) - 2010

Post by Koen L »

Is die Hunter waar het over gaat de N-258?
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: Soesterberg (EHSB/UTC) - 2010

Post by ssb-spotting »

Koen L wrote:Is die Hunter waar het over gaat de N-258?
Ik kan bevestigen dat het de voormalige poortwachter is. Dit weet ik van de beheerder van het terrein.
Ik heb de kist zelf naar buiten getrokken en op zijn huidige plaats neergezet, maar moet eerlijk toegeven
dat ik niet 100% zeker weet of het de N-258 betreft. Maar dat het de poortwachter is weet ik zeker.
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: Soesterberg (EHSB/UTC) - 2010

Post by ssb-spotting »

En hier nog een foto van de midsection van de Catalina wing, die tevens bij de hunter lag opgeslagen. Deze zit momenteel min of meer bevestigd op de Catalina die in hangaar 7 staat opgeslagen

Image
Image
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
HUD696
Posts: 9
Joined: 16 Sep 2010, 10:04
Contact:

Re: Soesterberg (EHSB/UTC) - 2010

Post by HUD696 »

Koen L wrote:Is die Hunter waar het over gaat de N-258?
Klopt, inderdaad de N-258. Gister even gechecked en n plaatje gemaakt.
Staat van de kist is inderdaad slecht.

Image

Groet,
Ron
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: Soesterberg (EHSB/UTC) - 2010

Post by ssb-spotting »

De Hunter is er erg slecht aan toe. We hebben gekeken of we nog onderdelen of plaatwerk konden gebruiken om eventueel andere vliegtuigen mee op te knappen, maar we hebben hem maar zo naar buiten gezet, omdat het niet de moeite waard was. Dat heb je nu dus met eigen ogen kunnen zien. Het airframe is compleet verrot, en het plaatwerk (dus het gene wat in het zicht zit) is er nog wel slechter aan toe. En hoewel het museum twee goede exemplaren heeft (één in het museum en één in het depot) is besloten om deze maar "weg te doen". Dit geldt ook voor de F-84, waarvan trouwens de tail section bij de domeinen ligt opgeslagen.
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
Post Reply

Return to “Spotting Netherlands”