PH-DPK wrote:1.
![Image](http://farm5.static.flickr.com/4103/5044803319_326874abd6_o.jpg)
Passenger stories in Dutch from the Leeuwarder Courant.
Drijfnatte piloot en Kees de redder
Door Asing Walthaus en Christiaan Kooistra
BUREN – ,,Ik dacht, de piloot is buiten ge- weest, want hij is drijfnat van de regen’’, vertelt Karin de Witte uit Buren op Ame- land. ,,Maar het was zweet. Die man heeft wat doorstaan.’’ Zaterdag was ze, met haar man Sybren en dochters Ines (12) en Merel (8), op terugreis van een Turkse zeilvakantie met de vlucht van de Boeing 737/400 van Corendon Airlines, die naast de baan landde.
,,Het was net of hij te laat op de lan- dingsbaan kwam’’, beschrijft ze. ,,Hij ging meteen vol in de rem. Sybren zat voorin, vanwege de beenruimte, en zette zich met zijn armen schrap tegen de wand, zo hard remde hij.’’
Uit de raampjes zagen ze dat het toe- stel boven gras stond, dat het dampte en er brandweermannen aankwamen. Hoe- wel de stewardessen iedereen maanden om rustig te blijven zitten, stonden pas- sagiers op en begonnen in de bagagevak- ken te graaien. En toen kwam passagier Kees, als technicus werkzaam bij de KLM. ,,Hij was heel rustig en legde uit wat er moest gebeuren. Hij zorgde er voor dat iedereen ging zitten en rij voor rij naar buiten ging. Hij spreidde zijn ar- men uit om de anderen tegen te hou- den.’’
Dochter Ines was overstuur en zei dat ze nooit meer wilde vliegen, dochter Me- rel was alleen teleurgesteld dat ze het toestel niet uitgingen met een opblaasg- lijbaan, maar gewoon met een verrijdba-
re trap. Buiten kregen alle kinderen met- een een traumabeer van het Wereldna- tuurfonds in handen gedrukt.
Daarna was er gewoon de rit naar huis, zij het zonder bagage want die komt mor- gen pas. En het wonderlijkste: thuis op Ameland hoorde Karin dat haar zus Wies had gebeld. Ook zij was met haar gezin op vakantie in Turkije en had daar ver- traging, omdat er in Nederland een vlieg- tuig naast de landingsbaan terecht was gekomen.
Ook Harmen Haijma en zijn vrouw Alie uit Stiens zaten in het vliegtuig. ,,Earst wie elkenien hiel stil in de fleanmasjine. Mûsstil. Doe folge applaus”, vertelt Hai- jma.
Tijdens de vlucht verliep alles voor- spoedig, maar toen kwam de landing. ,,Ik
siet by it raam by de fleugel en koe alles sjen. Ik seach de fleugel triljen en doe wie der ynienen allegear wetter en blubber en in lûd! Unfoarstelbar.”
Het vliegtuig kwam met een oorverdo- vend kabaal tot stilstand, maar niemand raakte in paniek. Het verbaasde Haijma wel dat het niet de stewardessen of de piloten waren die de leiding op zich na- men na de mislukte landing, maar een passagier. ,,Hy pakte fuort de mikrofoan en lei de prosedueres út. No, doe is el- kenien hiel rêstich ien foar ien fia de needtrap de fleanmasjine út gien.”
Hoewel het natuurlijk even schrikken was, hebben de Haijma’s geen angst om een volgende keer weer in het vliegtuig te stappen. ,,Nee hear, binst mâl. Dêr bin- ne wy fierstente nochteren foar.”
Don't steal my pictures...