Luchtmach wil GZR ontzien
Moderator: SWAT 11
Forum rules
This forum is supervised by GRAS, Scramble only hosts this forum. The basic rules of the Scramble Message Board also apply to this forum, but GRAS may have additional regulations. Dutch is the main language here but English is allowed too. |
-
- Scramble Addict
- Posts: 1405
- Joined: 17 Sep 2002, 20:49
- Subscriber Scramble: Rene Peteri
Luchtmach wil GZR ontzien
http://nos.nl/artikel/186656-luchtmacht ... tzien.html
De luchtmacht wil meer oefenvluchten met helikopters vanaf de vliegbases bij Eindhoven en Woensdrecht doen.
Hierdoor moet de geluidsoverlast rond Gilze-Rijen, waar nu de meeste oefenvluchten worden gedaan, worden verminderd. Het plan van de luchtmacht moet nog wel met diverse partijen worden besproken.
Klachten
Het aantal klachten rond de basis bij Gilze-Rijen is gestegen van 413 in 2008 tot 1385 vorig jaar. Halverwege dit jaar stond de teller al op 1200.
Om de geluidsoverlast op korte termijn aan te pakken, zijn de aanvliegroutes op Gilze-Rijen aangepast. Er wordt nu meer over dunbevolkte gebieden gevlogen.
Zucht… dat krijg je van het concentreren van de vliegvelden...
er ligt ook nog wel een veldje tussen Amersfoort en Utrecht waar nog wel wat heli’s terecht kunnen voor oefenvluchten… alleen de startbaan is inmiddels doorkruist door een fietspad….daar waren ze in ieder geval gewend aan het heli geluid
De luchtmacht wil meer oefenvluchten met helikopters vanaf de vliegbases bij Eindhoven en Woensdrecht doen.
Hierdoor moet de geluidsoverlast rond Gilze-Rijen, waar nu de meeste oefenvluchten worden gedaan, worden verminderd. Het plan van de luchtmacht moet nog wel met diverse partijen worden besproken.
Klachten
Het aantal klachten rond de basis bij Gilze-Rijen is gestegen van 413 in 2008 tot 1385 vorig jaar. Halverwege dit jaar stond de teller al op 1200.
Om de geluidsoverlast op korte termijn aan te pakken, zijn de aanvliegroutes op Gilze-Rijen aangepast. Er wordt nu meer over dunbevolkte gebieden gevlogen.
Zucht… dat krijg je van het concentreren van de vliegvelden...
er ligt ook nog wel een veldje tussen Amersfoort en Utrecht waar nog wel wat heli’s terecht kunnen voor oefenvluchten… alleen de startbaan is inmiddels doorkruist door een fietspad….daar waren ze in ieder geval gewend aan het heli geluid
- ebauer
- Moderator
- Posts: 12106
- Joined: 14 Jul 2004, 18:58
- Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
- Location: Amersfoort, NL
Re: Luchtmach wil GZR ontzien
Juist met ingang van vandaag zijn de nieuwe Reporting Points voor inbound/outbound helikopterverkeer van kracht geworden. De tenaamstelling van deze zgn. Initial Points zijn echter hetzelfde gebleven. De vlieghoogte is wel naar boven bijgesteld... (nu 1000 voet > was 700 voet)Rene Peteri wrote: Om de geluidsoverlast op korte termijn aan te pakken, zijn de aanvliegroutes op Gilze-Rijen aangepast. Er wordt nu meer over dunbevolkte gebieden gevlogen.
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
Talking Heads 1974 - 1991
Re: Luchtmacht wil GZR ontzien
Legerhelikopters gaan oefenen op andere bases
RIJEN - Defensie heeft vergevorderde plannen om op korte termijn vaker te gaan oefenen met legerhelikopters op de vliegbases in Eindhoven en Woensdrecht.
Het is een van de maatregelen die de luchtmacht wil nemen om de hinder voor omwonenden van de vliegbasis Gilze-Rijen te verminderen.
Hoofd operaties van het helikoptercommando van Defensie Peter Grijspaardt heeft dat woensdagavond gezegd in het halfjaarlijkse overleg met omwonenden en buurgemeenten van de basis in Gilze.
Nu komen er nog maar sporadisch legerhelikopters in Woensdrecht en Eindhoven. De onderhandelingen over en de voorbereidingen voor de zogenoemde export van het geluid zijn in een vergevorderd stadium, vertelde Grijspaardt.
Om hoeveel vliegbewegingen het gaat kon hij woensdag niet zeggen, vooral omdat de vliegoperaties van de Nederlandse helikopters sterk wisselen. Ook de stationering van nieuwe Chinooks in de Verenigde Staten behoort tot de opties.
Klachten
Na de verplaatsing van vrijwel alle Nederlandse legerhelikopters naar Gilze-Rijen is het aantal klachten van omwonenden daar sterk toegenomen van 413 in 2008 naar 1385 in 2009. In het eerste half jaar van 2010 kwamen al meer dan 1200 klachten binnen.
Begin september werden al de aanvliegroutes van de helikopters aangepast. De helikopters komen van hoger aanvliegen en kunnen kiezen uit vier brede corridors die zijn aangelegd boven dunbevolkte gebieden.
De hinder in bijvoorbeeld Tilburg, Goirle en Oosterhout moet daardoor afnemen. Op de basis zijn de vliegpatronen ingekrompen en extra plekken gemaakt om bijvoorbeeld het landen op een helling te oefenen.
Hinderingen
Grijspaardt vertelde dat de eerste ervaringen leren dat de hinder niet is weggenomen maar wel minder is geworden. Over een half jaar worden de wijzigingen geëvalueerd.
De luchtmacht kondigde woensdag bovendien aan dat Gilze-Rijen in de komende vier maanden ongeveer twintig keer een Antonov op bezoek krijgt die de helikopters en de spullen die gebruikt zijn in Afghanistan komt terugbrengen.
© ANP
Uitgegeven: 22 september 2010 23:49
RIJEN - Defensie heeft vergevorderde plannen om op korte termijn vaker te gaan oefenen met legerhelikopters op de vliegbases in Eindhoven en Woensdrecht.
Het is een van de maatregelen die de luchtmacht wil nemen om de hinder voor omwonenden van de vliegbasis Gilze-Rijen te verminderen.
Hoofd operaties van het helikoptercommando van Defensie Peter Grijspaardt heeft dat woensdagavond gezegd in het halfjaarlijkse overleg met omwonenden en buurgemeenten van de basis in Gilze.
Nu komen er nog maar sporadisch legerhelikopters in Woensdrecht en Eindhoven. De onderhandelingen over en de voorbereidingen voor de zogenoemde export van het geluid zijn in een vergevorderd stadium, vertelde Grijspaardt.
Om hoeveel vliegbewegingen het gaat kon hij woensdag niet zeggen, vooral omdat de vliegoperaties van de Nederlandse helikopters sterk wisselen. Ook de stationering van nieuwe Chinooks in de Verenigde Staten behoort tot de opties.
Klachten
Na de verplaatsing van vrijwel alle Nederlandse legerhelikopters naar Gilze-Rijen is het aantal klachten van omwonenden daar sterk toegenomen van 413 in 2008 naar 1385 in 2009. In het eerste half jaar van 2010 kwamen al meer dan 1200 klachten binnen.
Begin september werden al de aanvliegroutes van de helikopters aangepast. De helikopters komen van hoger aanvliegen en kunnen kiezen uit vier brede corridors die zijn aangelegd boven dunbevolkte gebieden.
De hinder in bijvoorbeeld Tilburg, Goirle en Oosterhout moet daardoor afnemen. Op de basis zijn de vliegpatronen ingekrompen en extra plekken gemaakt om bijvoorbeeld het landen op een helling te oefenen.
Hinderingen
Grijspaardt vertelde dat de eerste ervaringen leren dat de hinder niet is weggenomen maar wel minder is geworden. Over een half jaar worden de wijzigingen geëvalueerd.
De luchtmacht kondigde woensdag bovendien aan dat Gilze-Rijen in de komende vier maanden ongeveer twintig keer een Antonov op bezoek krijgt die de helikopters en de spullen die gebruikt zijn in Afghanistan komt terugbrengen.
© ANP
Uitgegeven: 22 september 2010 23:49
Re: Luchtmach wil GZR ontzien
In het persbericht van het ANP wordt zelfs over The USA gesproken.
- Stephan Lodewijks
- Scramble Master
- Posts: 5058
- Joined: 13 Jun 2005, 12:54
- Type of spotter: I shall say this only once: (ex-)MILITARY!!!! :-)
- Subscriber Scramble: Stephan Lodewijks
- Location: Eindhoven
Re: Luchtmach wil GZR ontzien
Er komen al twee weken bijna dagelijks 1 à 2 Cougars op Eindhoven voor approaches. Geluidsexport is al begonnen denk ik
- FISHER01
- Scramble Master
- Posts: 3321
- Joined: 13 May 2004, 21:33
- Type of spotter: DIE HARD
- Subscriber Scramble: Yups
- Location: Enschede, 5 miles south south east of EHTW
- Contact:
Re: Luchtmach wil GZR ontzien
Twenthe kan ook nog wel wat geklapper gebruiken
greetzz. Jos FISHER01 K.™
- Bassie76
- Scramble Senior
- Posts: 377
- Joined: 25 Sep 2003, 21:04
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Bassie76
- Location: Oldenzaal
- Contact:
Re: Luchtmach wil GZR ontzien
Ze hebben Deelen toch weer in gebruik genomen voor oefeningen met heli's? Waarom dan naar Woensdrecht, Eindhoven of n.b. de USA?
- Stephan Lodewijks
- Scramble Master
- Posts: 5058
- Joined: 13 Jun 2005, 12:54
- Type of spotter: I shall say this only once: (ex-)MILITARY!!!! :-)
- Subscriber Scramble: Stephan Lodewijks
- Location: Eindhoven
Re: Luchtmach wil GZR ontzien
Zal met afstand te maken hebben, Woensdrecht en Eindhoven liggen dichtbij en hebben geluidsruimte genoeg. Volkel zit potdicht met geluidsruimte.Bassie76 wrote:Ze hebben Deelen toch weer in gebruik genomen voor oefeningen met heli's? Waarom dan naar Woensdrecht, Eindhoven of n.b. de USA?
Stephan
-
- Scramble Addict
- Posts: 2080
- Joined: 14 Jun 2007, 20:50
- Subscriber Scramble: wamovements
Re: Luchtmach wil GZR ontzien
En USA wordt om politieke redenen genoemd: zoals bekend zal een deel van de nieuwe chinooks in de USA blijven (om fiscale redenen), maar door te zeggen dat dit geluidsredenen zijn kweek je weer wat extra goodwill in Gilze eo.
Re: Luchtmach wil GZR ontzien
wamovements wrote:En USA wordt om politieke redenen genoemd: zoals bekend zal een deel van de nieuwe chinooks in de USA blijven (om fiscale redenen), maar door te zeggen dat dit geluidsredenen zijn kweek je weer wat extra goodwill in Gilze eo.
- Wat betreft de nieuwe 6 chinooks F-variant worden er 3 in de VS zijn gestationeerd op de Amerikaanse legerbasis '' Fort Hood '' , maar om nu te zeggen dat er een deel achter blijft voorgeluidsredenen is een beetje kort door de bocht !
Last edited by flyjohn on 24 Sep 2010, 08:26, edited 1 time in total.
Re: Luchtmach wil GZR ontzien
Nope.Stephan Lodewijks wrote:Volkel zit potdicht met geluidsruimte.
Groeten,
Stefan
- amarx
- Scramble Die-Hard
- Posts: 789
- Joined: 14 Jul 2007, 14:16
- Subscriber Scramble: amarx
- Location: soest
- Contact:
Re: Luchtmach wil GZR ontzien
F-35 wat steeds meer geld gaat kosten.
Vliegbasissen die eerst dicht waren nu weer open gaan.
Centraal gelegen vliegbasis dat nu dicht is,waar 2 mooie oefenvelden liggen.
Nh-90 waar ook nog wat twijfels over zijn.(heb ik gehoord)
En nu het gedoe met Gilze,Hoeveel gaat dat nu weer kosten?
Ze blijven maar met geld smijten.
En dit moeten dan de knappe koppen zijn van Nederland die deze dingen beslissen?
Vliegbasissen die eerst dicht waren nu weer open gaan.
Centraal gelegen vliegbasis dat nu dicht is,waar 2 mooie oefenvelden liggen.
Nh-90 waar ook nog wat twijfels over zijn.(heb ik gehoord)
En nu het gedoe met Gilze,Hoeveel gaat dat nu weer kosten?
Ze blijven maar met geld smijten.
En dit moeten dan de knappe koppen zijn van Nederland die deze dingen beslissen?
Re: Luchtmach wil GZR ontzien
Hoi,
eindelijk rust .
Stuur ze allemaal maar dagelijks naar GLV-V bij Oirschot. Alleen wat vogels en konijnen die daar last van hebben.
Groet,
Edward.
eindelijk rust .
Stuur ze allemaal maar dagelijks naar GLV-V bij Oirschot. Alleen wat vogels en konijnen die daar last van hebben.
Groet,
Edward.
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
Re: Luchtmach wil GZR ontzien
Dat ze op Eindhoven gaan vliegen is indd goed voor bewegingen op de GLV, het nieuwe alternatief voor eventueel verdwijnende slopes?