BEWAKINGSCAMERA: 747 geeft harde rotschop tegen tow-tractor.

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22193
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

BEWAKINGSCAMERA: 747 geeft harde rotschop tegen tow-tractor.

Post by Stratofreighter »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cMyR8U7xJO0[/youtube]

http://www.liveleak.com/view?i=b8e_1284135661" onclick="window.open(this.href);return false; voor een andere website.

http://www.flightglobal.com/articles/20 ... -gate.html" onclick="window.open(this.href);return false;
DATE:11/09/10
SOURCE:Flight International

VIDEO: Delta 747 shunts tow-tractor at gate
By David Kaminski-Morrow

Video images have emerged depicting the moment that a Delta Air Lines Boeing 747-400 shunted a tow-tractor while preparing to park at an airbridge.

The aircraft appears to be parked at New York JFK's Terminal 3, gate 6, with a tractor and ramp personnel approaching the nose-gear.

Another ramp worker seems to run towards the gate in order to stand in the line of sight of the cockpit and signal to the pilots, possibly showing the 'stop' instruction with raised crossed arms.

Shortly afterwards the worker drops his arms and starts walking back towards the aircraft but, seconds later, the 747 begins moving forward.

Two of the ground personnel scatter from under the right-hand side of the jet, with the connecting towbar for the tractor, while a third runs to the left. The aircraft travels about 10-15m, striking the tractor and pushing it backwards, before coming to a halt.

Images of the incident seem to have been taken from a surveillance camera, with a time-stamp which suggests the event took place on 14 August this year.
Last edited by Stratofreighter on 12 Sep 2010, 02:07, edited 1 time in total.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Custom addict
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 May 2009, 19:21
Type of spotter: F3
Location: Tienhoven

Re: BEWAKINGSCAMERA: 747 deelt harde schop uit aan tow-tractor..

Post by Custom addict »

Euhm een zeer groot gevalletje van "Oops" :shock:

Ik weet dat die amerikanen wel eens een apartje manier hebben van towen
maar om nu een vliegtuig die (zover ik het zie) aankomt taxien en halverwege
het platform stopt het platform op te trekken naar de slurf is wel heel appart.

Zou toch graag hier de verdere achtergrond van willen weten.
Always a different day with aviation
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: BEWAKINGSCAMERA: 747 geeft harde rotschop tegen tow-tractor.

Post by aviodromefriend »

Altijd gedacht dat gekruiste armen niet alleen stoppen betekende, maar ook dat de motoren moesten worden uitgezet (tenminste, binnen de luchtvaart). Ik kan me echter ook voorstellen dat de man die dat sein gaf te dicht op het toestel stond om te kunnen worden gezien vanuit de cockpit. Gokje: uiteindelijke conclusie wordt iets met een communicatieprobleem.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Raptor16
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 391
Joined: 28 Jul 2006, 17:50
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Raptor16

Re: BEWAKINGSCAMERA: 747 geeft harde rotschop tegen tow-tractor.

Post by Raptor16 »

Altijd gedacht dat gekruiste armen niet alleen stoppen betekende, maar ook dat de motoren moesten worden uitgezet (tenminste, binnen de luchtvaart)
Gekruiste armen betekent alleen stoppen.

Zie hier een USAF documentje met daarin de marshalling signals binnen de USAF, FAA.NATO en ICAO staat er ook als referentie bij.
http://www.e-publishing.af.mil/shared/m ... 11-218.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
HV7572KC
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 586
Joined: 01 Jan 2005, 16:26
Subscriber Scramble: HV7572KC
Location: Sneek

Re: BEWAKINGSCAMERA: 747 deelt harde schop uit aan tow-tractor..

Post by HV7572KC »

Custom addict wrote:Euhm een zeer groot gevalletje van "Oops" :shock:

Ik weet dat die amerikanen wel eens een apartje manier hebben van towen
maar om nu een vliegtuig die (zover ik het zie) aankomt taxien en halverwege
het platform stopt het platform op te trekken naar de slurf is wel heel appart.

Zou toch graag hier de verdere achtergrond van willen weten.
I used NWA from HKG to NRT in 2008 and we got pulled into the gate at NRT! They use this system for only 1 or 2 gates at NRT.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: BEWAKINGSCAMERA: 747 deelt harde schop uit aan tow-tractor..

Post by cHabu »

Custom addict wrote:Ik weet dat die amerikanen wel eens een apartje manier hebben van towen
maar om nu een vliegtuig die (zover ik het zie) aankomt taxien en halverwege
het platform stopt het platform op te trekken naar de slurf is wel heel appart.

Zou toch graag hier de verdere achtergrond van willen weten.
Gebeurt soms ook wel eens op Schiphol. Heeft meestal te maken met werkzaamheden.

Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
Custom addict
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 May 2009, 19:21
Type of spotter: F3
Location: Tienhoven

Re: BEWAKINGSCAMERA: 747 geeft harde rotschop tegen tow-tractor.

Post by Custom addict »

Ja maar dat is tijdelijk en rijd hij niet eerst half het platform op.
Dan worden de vliegtuigen van of de buffer gehaald of de taxibaan.
Always a different day with aviation
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: BEWAKINGSCAMERA: 747 geeft harde rotschop tegen tow-tractor.

Post by ErikFB »

OP EWR (NJ) zijn bepaalde gates waar kisten het laatste stukje "getowd" worden. De keren dat ik het meemaakte was het vanwege de ruimte in de bays tussen de gates en het "kleinere grut" (EMB / RJ's) die aan de gates achter de aankomende kist stonden en mogelijk vanwege de ontwikkelde stuwkracht van de aankomende kist van hun plek zouden kunnen worden geblazen. Daarnaast waren er ook werkzaamheden dus combi van.
User avatar
Sjaak Ootes
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 188
Joined: 09 Apr 2004, 09:47
Type of spotter: Civil, military transport and SBS-1
Subscriber Scramble: Sjaak Ootes
Location: Purmerend/EHAM

Re: BEWAKINGSCAMERA: 747 geeft harde rotschop tegen tow-tractor.

Post by Sjaak Ootes »

Zelfde op KLAX, alles van en naar de internationale terminal (Tom Bradley) wordt gepushd of gepulld.
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: BEWAKINGSCAMERA: 747 geeft harde rotschop tegen tow-tractor.

Post by Diarto »

Raar dat die crew besluit gas te geven terwijl ze weten dat er een tow truck beneden staat.. hij heeft em zien aankomen rijden en niet weg zien rijden.
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: BEWAKINGSCAMERA: 747 geeft harde rotschop tegen tow-tractor.

Post by ErikFB »

Klinkt meer als typisch gevalletje van miscommunicatie. Bij mijn weten mag een kist als die eenmaal gestopt is en er contact is met de marshaller niet meer verplaatst worden. Vraag is dan wel waarom de tow-truck zo ver weg bleef staan en vervolgens oprijdt. Nadeel van dit soort in Amerika veel gebruikte voertuigen is dat ze open zijn en er minimaal 3 man omheen lopen voor het aansluiten van de towbar op het neuswiel. De zogenaamde "scheppers" zoals wij die hier op EHAM gebruiken zie je bijna niet voor de ICAO kisten gebruikt worden, alleen voor de regio-kisten en formaat tot 757.
User avatar
Boudewijn van Oirschot
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2746
Joined: 16 Feb 2007, 18:16
Type of spotter: Wat niet?
Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
Location: Tilburg, NB

Re: BEWAKINGSCAMERA: 747 geeft harde rotschop tegen tow-tractor.

Post by Boudewijn van Oirschot »

Zie dit nu pas.. ziet er toch wel erg hilarisch uit :oops:
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: BEWAKINGSCAMERA: 747 geeft harde rotschop tegen tow-tractor.

Post by Hurricane »

Sjaak Ootes wrote:Zelfde op KLAX, alles van en naar de internationale terminal (Tom Bradley) wordt gepushd of gepulld.
Op LHR heeft Virgin nog recent een periode van tugtrials gehouden met een sleep van/naar de terminal naar de startbaan en daar een start-up.
Diarto wrote:Raar dat die crew besluit gas te geven terwijl ze weten dat er een tow truck beneden staat.. hij heeft em zien aankomen rijden en niet weg zien rijden.
Wat ErikFB al zij; miscommunicatie + een stukje human error want er had ten allertijde iemand contact moeten hebben met de flightdeck (via headset of visual) en het filmpje laat zien waarom :wink:
Groeten,
Ron
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: BEWAKINGSCAMERA: 747 geeft harde rotschop tegen tow-tractor.

Post by ErikFB »

Kijk overigens maar eens naar het grote aantal mensen dat aanwezig is bij het "aanmeren" aan de gate in The States en bij het push-backen. In Nederland ( EHAM) is meestal bij the pushback the tugdriver de enige die aanwezig is ( event. met een gwk). Bij het aankomen op de gate is het docking-system leidend en staat er vaak iemand van de TD in de buurt. In The States zijn er ook mensen bijv. die de wingtips in de gaten houden etc. ( Dus bij elkaar meestal een man of 6 !!!). Tel uit dat het dan wel eens misgaat in de communicatie..........
Post Reply

Return to “'t Praethuys”