EHAM 24-08-2010 MIL off topic

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Otto
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6809
Joined: 30 Oct 2002, 20:02
Subscriber Scramble: Otto
Contact:

EHAM 24-08-2010 MIL off topic

Post by Otto »

Lekker betrouwbaar.....blijkt nu wel :wink:
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12311
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re: EHAM 24-08-2010 MIL

Post by gatso76 »

Otto wrote:Lekker betrouwbaar.....blijkt nu wel :wink:
Misschien dus in de toekomst ook melden of het callsign/vluchtnummer afkomstig is, naast de registratie van een SBS waarneming...eigenlijk is een waarneming niet het juist woord omdat SBS gegevens koppelt aan de database...met alle gevolgen van dien.
User avatar
PAPAKNOTTY
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 209
Joined: 27 Jan 2005, 15:16
Type of spotter: F2, Classic Lover;-)
Subscriber Scramble: PAPAKNOTTY
Location: SCHIPHOL-EAST

Re: EHAM 24-08-2010 MIL

Post by PAPAKNOTTY »

Maar heren! Al met weer 'ns heerlijk & vertrouwd noisy meissie... :-d) Zelfs op Oost achter dubbel glas was 't geweldig om haar te horen vertrekken vanaf de 24! Of was 't toch onweer?! :roll:
Zo kan ik toch niet werken, met al die herrie!!! :lol: :respect:

Gtz,

PapaKnotty
PapaKnotty flew:
A306 A30B A310 A319 A320 A321 A332 A333 A748 AS21 AS32 AT72 B06 B105
B703 B732 B733 B734 B735 B737 B738 B742 B743 B744 B74S B752 B762 B763 B772
B77L B77W BALL C172 C500 CRJ7 DC10 DC3 DH3T E120 EC30 F100 F50 F70 H269 KA26 L101 LA4 MD11 MI8 P28A P68 RJ1H SW4
User avatar
330/340
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3443
Joined: 21 Jan 2004, 16:38
Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
Location: Uithoorn

Re: EHAM 24-08-2010 MIL

Post by 330/340 »

Otto wrote:Lekker betrouwbaar.....blijkt nu wel :wink:
Zeker ! Leuk als je eerst leest dat er een C-9 komt die je al hebt, en later dat er een andere geweest is die je nog moet. Knappe berichtgeving !
Misschien even denken aan de mensen die niet op SPL werken en van verder weg moeten komen.
Grtz, Jan
User avatar
Lex
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 795
Joined: 24 Dec 2003, 18:18
Subscriber Scramble: Lex
Location: Rijen

Re: EHAM 24-08-2010 MIL

Post by Lex »

330/340 wrote:
Otto wrote:Lekker betrouwbaar.....blijkt nu wel :wink:
Zeker ! Leuk als je eerst leest dat er een C-9 komt die je al hebt, en later dat er een andere geweest is die je nog moet. Knappe berichtgeving !
Misschien even denken aan de mensen die niet op SPL werken en van verder weg moeten komen.
Om 12:41 is er al vermeld dat de 159114 als serial in de systemen stond.
Is zo'n 4 uur voor aankomst. Tijd zat zou ik zeggen.
User avatar
Pieter
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 360
Joined: 03 Jun 2003, 23:00
Type of spotter: F-1 - F-2
Subscriber Scramble: Pieter
Location: Den Haag
Contact:

Re: EHAM 24-08-2010 MIL

Post by Pieter »

Lekker afgeven op de mensen die info plaatsen...dat werkt.

Het is bij de meeste spotters al jaaaaaren bekent dat dingen zomaar kunnen veranderen.

Ik heb hem helaas niet gezien maar ongeacht het nummertje of gebruiker een C-9 is gewoon een hele vette en zeldzaam wordende bezoeker die het spotten of fotograferen altijd waard is(lijkt mij).

Groet,

Pieter
jheijna
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 674
Joined: 07 May 2010, 18:00
Type of spotter: freighter / mil
Subscriber Scramble: aye
Location: Netherlands

Re: EHAM 24-08-2010 MIL

Post by jheijna »

Everybody is posting to his / her best knowledge. In SBS the Flight ID / Callsign (CS = Off. Abb.) is the only column put in by the crew and is not coupled to a database.
User avatar
Otto
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6809
Joined: 30 Oct 2002, 20:02
Subscriber Scramble: Otto
Contact:

Re: EHAM 24-08-2010 MIL

Post by Otto »

Met mijn opmerking doelde ik op SBS welke in dit geval 2x dezelfde buno aangaf voor 2 verschillende kisten, wat aangeeft dat het toch niet zo betrouwbaar is! Het afgeven is idd niet nodig als je bedenkt dat de info in 98% van de gevallen wel klopt. Daarnaast worden registraties vermeld maar is dit slechts een indicatie. Volgende keer denken "wauw er komt een Amerikaanse C-9"

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5085
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Re: EHAM 24-08-2010 MIL off topic

Post by Thijs »

Bij mijn weten maken alle SBS systemen gebruik van een database die particulier beheert wordt. De mode S code van Amerikaanse civiele kisten kan zo opgezocht worden in het FAA register, zie bijvoorbeeld http://registry.faa.gov/aircraftinquiry ... rtxt=117MA" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij mijn weten wordt de combinatie militaire Mode S code en serial door particulieren beheert. Kortom deze databases bestaan soms ook uit educated guesses, assumptions en dergelijke, kortom nooit 100% betrouwbaar. Ook omdat men mode s transmitters kan veranderen / plaatsen in een andere kist. Kortom Mode S is een aardige indicatie maar niet meer dan dat.

Het Callsign volgens Mode S in dit geval was dus manuel ingegeven zoals blijkt. Het was namelijk nog het callsign van een vorige vlucht.

Ik blijf het toch apart vinden waarom sommige mensen militaire SBS betrouwbaar vinden want het is niet 100% betrouwbaar. Zoals ook weer deze keer blijkt.

Maar het blijft wel een redelijke indicatie en leuk speelgoed ;-)
Assume makes an ASS of U and ME.
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: EHAM 24-08-2010 MIL

Post by SPL »

330/340 wrote:
Otto wrote:Lekker betrouwbaar.....blijkt nu wel :wink:
Zeker ! Leuk als je eerst leest dat er een C-9 komt die je al hebt, en later dat er een andere geweest is die je nog moet. Knappe berichtgeving ! Misschien even denken aan de mensen die niet op SPL werken en van verder weg moeten komen.
Beste Jan,

ik had van jou toch wel een wijzere reactie verwacht. Er zijn veel mensen die hier vrijwillig informatie plaatsen. Dat er wel eens een foutje gemaakt wordt, kan met allerlei factoren te maken hebben (dat is al vaak genoeg uitgelegd: CISS, menselijke fouten, airlines, afhandelaar etc). Dan moet je maar gewoon naar Schiphol toe komen en 'live' gaan kijken. Om nou de members de schuld te geven dat jij een kist gemist hebt, vind ik kinderachtig. Of denk je dat mensen expres de verkeerde informatie doorgeven?


Groeten Martijn

En zo kan het dus ook:
Pieter wrote:Lekker afgeven op de mensen die info plaatsen...dat werkt. Het is bij de meeste spotters al jaaaaaren bekent dat dingen zomaar kunnen veranderen. Groet, Pieter
jheijna wrote:Everybody is posting to his / her best knowledge.
*just doing my thing*
AK01
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2471
Joined: 09 Sep 2006, 10:35

Re: EHAM 24-08-2010 MIL off topic

Post by AK01 »

Ik heb zelf geen SBS geval.
Maar ik heb me in het verleden wel eens laten vertellen dat je SBS box een soort van Cookies maakt, op het moment dat je deze niet verwijderd pakt de box de volgende keer dat een HEX code weer terugkomt hetzelfde callsign er automatisch bij.
In dit geval is hij dus met CNV9*** op Zondag of Maandag voor het eerst door een SBS box opgevangen toen hij vanuit Engeland /USA naar Europa vloog.
De volgende vlucht van Sigonella naar Amsterdam met CNV6*** was het "cookie" file nog niet gedelete uit de SBS box, en nam hij dus de oude gegevens weer over van eergisteren.
Stel dus dat een KLM kist 4 x per dag naar Londen vliegt, dan zal hij in theorie dus elke keer het eerste vluchtnummer doorgeven dat de SBS box als eerste heeft opgevangen nadat de cookies verwijderd waren.

De piloot geeft inderdaad wel het callsign in, en het kan dus zijn dat hij dat niet goed gedaan heeft, maar het is meer waarschijnlijk dat de SBS user de files niet gedelete heeft.

Even op de Convoy nummers terukomend, de volgende logica zit erin :
CNV 2*** is een C20
CNV 3*** is een C130
CNV 4*** is een C40
CNV 9*** is een C9B
CNV 6*** is van Sigonelle/ Napels, maar die gebruiken dus ook inghuurde kisten van de CONUS, dus dit kan zowel een C26 zijn als alle andere US Navy transportkisten.
De andere cijfers hierna zijn het NALO (Navy Logistics) missiennummer, hier zit mijns inziens geen logica in.
Vroeger gebruikte met name de US Navy in Japan NALO met 3 cijfers alls callsign.
Waarschijnlijk zullen CNV 1, 5 , 7 en 8 door andere Navy regio's gebruikt worden. De CNV 1*** zou nog voor C12's kunnen zijn.
Ik vermoed dat de Navy in Bahrain de CNV 5 serie gebruikt. Japan zal dan welicht CNV 7 of 8 gebruiken.
Mocht er iemand hier (en van de SBS files) meer van weten dan hoor ik het graag.

Grtn Pieter Bes,
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: EHAM 24-08-2010 MIL

Post by Bennie »

330/340 wrote:
Otto wrote:Lekker betrouwbaar.....blijkt nu wel :wink:
Zeker ! Leuk als je eerst leest dat er een C-9 komt die je al hebt, en later dat er een andere geweest is die je nog moet. Knappe berichtgeving !
Misschien even denken aan de mensen die niet op SPL werken en van verder weg moeten komen.
Gelukkig zijn er mensen die op Schiphol werken die pas een nummertje melden als ze dat zelf gelezen hebben :wink:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: EHAM 24-08-2010 MIL

Post by SPL »

Bennie wrote:
330/340 wrote:
Otto wrote:Lekker betrouwbaar.....blijkt nu wel :wink:
Zeker ! Leuk als je eerst leest dat er een C-9 komt die je al hebt, en later dat er een andere geweest is die je nog moet. Knappe berichtgeving !
Misschien even denken aan de mensen die niet op SPL werken en van verder weg moeten komen.
Gelukkig zijn er mensen die op Schiphol werken die pas een nummertje melden als ze dat zelf gelezen hebben :wink:
Maar je hebt toch ook een verwache movement nodig, zodat je naar Schiphol kan komen. Dan kan die verwachting later bevestigd of gecorrigeerd worden.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
KIER
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 758
Joined: 22 Sep 2002, 10:32

Re: EHAM 24-08-2010 MIL off topic

Post by KIER »

Na al de zoveelste reactie van een persoon die het nodig vind om z'n teleurstelling hier te melden , vind ik dit wel een mooi moment om iedereen die ons met al die prachtige info voorziet op te roepen dit niet meer te doen. :twisted:

Gewoon lekker terug naar ouderwets spotten ; dagje vrij , lekker naar een veld toe en maar zien of er wat gebeurt. :lol:

Kier
jheijna
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 674
Joined: 07 May 2010, 18:00
Type of spotter: freighter / mil
Subscriber Scramble: aye
Location: Netherlands

Re: EHAM 24-08-2010 MIL off topic

Post by jheijna »

Suits me. See you tomorrow at 07.30AM local at the small bridge near the approach-lights runway 23 Valkenburg.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”