Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Robin_Bamps
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 466
Joined: 17 Nov 2004, 23:05
Location: EBBR

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by Robin_Bamps »

pjotrtje wrote:
Robin_Bamps wrote:
B767-300ER wrote:Dat red je dan ook niet meer met de auto. Dus dat heeft niets met de "problematiek" te maken van het niet kunnen parkeren etc.
Jawel hoor, 121.2 luisteren en meteen reageren, ik spreek uit ervaring!
En je gemiddelde snelheid op de lokale wegen was toen...?
Binnen de toegelaten maximumsnelheden en zelfs met rode lichten onderweg perfect haalbaar. 121.2 geeft je een timeframe van ca 15min voor de wissel.

Groetjes, Robin.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by B767-300ER »

in 15 min fiets ik ongeveer 7KM, das meer als genoeg om van de 18L naar 18C te fietsen ;) Alleenmet een ladder ga ik dat niet redden.
Zonder gekheid, ik snap je "probleem" wel, maar de problemen hier zijn niet groter als op andere velden in Europa.
Wees blij dat je rond en op AMS (meer dan) genoeg mogelijkheden hebt om vrij met je fotocamera in de rondte te mogen lopen, iets wat in andere Europese landen zelfs gewoon strafbaar is.
Kijk naar NustyR, die wet van diverse verschillende locaties prachtige plaatjes te schieten rondom AMS. Probeer dat maar eens op een ander veld. De voorzieningen hier zijn zo slecht nog niet, behalve dan dat ze wel minder geworden zijn dan pakweg een paar jaar geleden
All times are local times!

Regards, N.
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by polderbaan »

B767-300ER wrote:in 15 min fiets ik ongeveer 7KM, das meer als genoeg om van de 18L naar 18C te fietsen ;) Alleenmet een ladder ga ik dat niet redden.
Zonder gekheid, ik snap je "probleem" wel, maar de problemen hier zijn niet groter als op andere velden in Europa.
Wees blij dat je rond en op AMS (meer dan) genoeg mogelijkheden hebt om vrij met je fotocamera in de rondte te mogen lopen, iets wat in andere Europese landen zelfs gewoon strafbaar is.
Kijk naar NustyR, die wet van diverse verschillende locaties prachtige plaatjes te schieten rondom AMS. Probeer dat maar eens op een ander veld. De voorzieningen hier zijn zo slecht nog niet, behalve dan dat ze wel minder geworden zijn dan pakweg een paar jaar geleden

Hear hear, weer eens een verstandige reactie. Wees trouwens blij dat die sound barrier ten westen van de Polderbaan niet doorgaat, dan waren de rapen helemaal gaar geweest. Ja hoor, we mogen best tevreden zijn met wat er allemaal nog wel kan rond onze nationale, eventueel met wat meer inspanning.

Groeten van Ab Gobets.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Polecat »

ten thije wrote:
Derice wrote:Vraag me echt serieus af waar de dame in kwestie last van heeft. Had je dat niet eens kunnen vragen? :P
Die vliegtuigen maken toch echt meer herrie...
Dat heb ik helemaal niet hoeven vragen, ze begon meteen met haar hele verhaal. Effe een opsomming van haar problemen met "spotters" in het bijzonder en de mensheid in algemeen:
  • Op de IJweg word nogal onbeschoft gereden. Daar kan ik inkomen, want er zijn maar weinig mensen die inderdaad de aangegeven 60km/u rijden. Eerlijk is eerlijk, ik reed ook meestel 90+ toen je nog kon parkeren bij de rotonde. Dit is echter niet alleen een spotters probleem. Het voorbeeld dat ze gaf was een stel Polen die een nieuwe auto aan het testen waren...
  • Er word afval achter gelaten. Niet alleen bij de spottersplaats, maar ook bij haar (en de buren) in de tuin. Eén keer zelfs een strontluier in de brievenbus. Daar zou ik ook pissig van worden;
  • Er word overal geparkeerd, ook op haar erf;
  • De niet parkeren bordjes die zij op haar eigen erf heeft hangen hebben een gemiddelde levensduur van een halve dag;
  • De mensen lopen over haar veld, wat niet goed is voor de oogst. Persoonlijk heb ik de indruk dat dit niet veel meer gebeurd sinds het "geen voetgangers" bordje is geplaatst achteraan het grasveldje waar we altijd staan. Maar goed, ik kom er niet dagelijks;
  • Zij had het er over dat er al een vliegtuig in haar achtertuin had gelegen (de Turk die 2 KM verderop tussen de snelwegen is gecrasht), en dat door al die geparkeerde spotters de crashtenders er niet bij konden. Ik moet me sterk vegissen als de tenders niet via de poort bij de landingslichten zijn gegaan, maar goed ze heeft wel een punt daar. Het heeft er inderdaad wel eens helemaal dicht gestaan en hulpdiensten kunnen er dan inderdaad niet door;
  • Omdat er zoveel autos stonden kon hun tractor er niet langs. Ook hier kan ik inkomen, als ex-Achterhoeker heb ik een goed idee hoe lomp die dingen zijn en dat hun draaicirkel errug ruim is;
  • Maar het allergrootste argument van haar was nog wel dat ze gewoon privacy wilt. Ze wilt niet dat er verderop een paar 100 mensen staan die iedere keer naar haar kijken. Ik heb haar proberen wijs te maken dat we echt totaal geen interesse in haar hebben, maar ja, probeer haar daar maar eens van te overtuiden. Ze vind dat we maar met z'n allen de officiele spottersplaats moeten gebruiken waar voor 200,000 euro belastinggeld in is gestoken (waar blijkbaar 6 woningen speciaal voor ons voor ontruimd zijn, geen idee welke huizen ze bedoeld).
Ze zij heel vriendelijk dat ze ons alle plezier van de wereld gunden, en dat we best mochten spotten. Maar het kwam er wel op neer dat ze alles goed vind, als er maar niemand in de buurt van haar huis komt. Ik heb haar vriendelijk te woord gestaan, en gezegd dat het misschien niet realistisch is om in Noord Holland te wonen en toch te verwachten dat je het middle of nowhere gevoel hebt. Was ze niet zo heel blij mee....

Hoe lang woont ze daar eigenlijk al? Als ik de woning zie dan zou ik zeggen dat die gebouwd is ruim nadat de plannen van de Polderbaan (op z'n minst) al bekend waren. Overigens, tijdens/na de bouw van de Polderbaan heeft Schiphol haar een ruim gedaan om te verhuizen. Dit heeft ze niet gedaan omdat haar land (bedrijf) natuurlijk bij Schiphol ligt.
in elk geval een goed voorbeeld van hoor en wederhoor, je kunt het er mee eens zijn of niet, hele discussies over algemeen belang en persoonlijk belang starten, maar de argumenten van de "andere kant" zijn nu in elk geval ook eens netjes opgesomd.

Persoonlijk denk ik dat bijna alle genoemde problemen oplosbaar zijn, maar da's een ander verhaal..
I have never drunk milk, and I never will . . . .
wrxflyer
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 197
Joined: 10 Feb 2008, 22:16
Type of spotter: F2 civil
Location: Amersfoort, Netherlands

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by wrxflyer »

dat het misschien niet realistisch is om in Noord Holland te wonen en toch te verwachten dat je het middle of nowhere gevoel hebt. Was ze niet zo heel blij mee....
Dat is de nuchterheid van de niet-Randstedeling :D :D
Keurig gezegd!
Denk ook precies dat haar probleem daar ligt. :evil:

De overige genoemde punten van haar kan ik overigens wel inkomen. Lijkt me overigens meer een weekend-probleem, met de toeristen/dagjesmensen etc.
De enkele doordeweekse spotter heeft daar weinig/geen negatief effect op.
Flown in 733,738,A319,A320,A330,MD-11,763,772,742,744
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11248
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Key »

ten thije wrote:Effe een opsomming van haar problemen met "spotters" in het bijzonder en de mensheid in algemeen
Dank je, zeer interessant. Ik zal zeker niet op elk punt ingaan, maar ik zie hierin sterke bevestiging dat wat deze mevrouw en haar buren ergert nu over de rug van spotters (met naam) en vliegtuig-genieters (in het algemeen) is uitgevochten. De punten variëren van klinkklare onzin en 'als je dat niet wilt moet je in de woestijn gaan wonen'* tot zeer terechte klachten. Voor die laatste categorie moet je echter de politie bellen, niet mensen die wat van hun vrije tijd maken dwarsbomen.

Boven alles is de zogeheten verkeersoverlast maar een klein deel in het geheel, waarbij ik er nogmaals op wil wijzen dat de IJweg vóór de Polderbaan gewoon een belangrijke, doorgaande 80kmh-verbinding door de polder was. De aanleg van de baan heeft qua wegverkeer dus meteen al voor enorme rust gezorgd!

Wat nu gebeurd is, is dat enkele aanwonenden datgene waar bestuurders gevoelig voor zijn ter hand genomen hebben om zoveel mogelijk hun zin te krijgen, nl. een soort privéweg. Ik blijf het bijzonder kwalijk vinden dat dat gedaan is door een groep hobbyisten die veel te verliezen hebben, en doorgaans juist daarom erg oppassen geen overlast te bezorgen, tot zondebok te maken. Ik neem aan dat de betreffende politici zich er nog steeds erg goed bij voelen. Maar als ze echt een mooie oplossing hadden willen creëren hadden ze voor een dozijn simpele parkeervakken en wat prullenbakken moeten zorgen.

* Aan mensen die op het luchthaventerrein werken is gevraagd 's avonds niet met groot licht te rijden. Op een onverlichte weg buiten de bebouwde kom. :roll:

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
wild weasel
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1455
Joined: 27 Jul 2010, 02:40
Type of spotter: picked up my old hobby!
Subscriber Scramble: wild weasel

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by wild weasel »

Ik krijg hier ook een beetje het gevoel dat deze dame in kwestie trouwens op niet heel goed voet staat met de plaatselijke bureaucratie hoor. Ook ik ben in een heftige discussie met haar geraakt, althans het dreigde die kant op te gaan. Normaal gesproken zou ik haar waarschijnlijk gelijk een veeg uit de pan hebben gegeven, met de manier waarop ze mij benaderde, maar heb eerst maar even lopen sponzen en het in het begin maar een beetje aangehoord, hierdoor veranderde ze drastich van toon en kreeg ze zowaar zelfs begrip voor ons spotters, duuuuuhhh. Hoe dan ook, stond met m'n motor in de berm (bewust niet op de weg geparkeerd) nog voor de stopverbod borden, toen ze naar mij toen kwam en ik een bak ellende van hier tot sint jericho over me heen kreeg.....

Het merendeel is al vernoemd hierboven, maar in mijn geval was haar hond ook nog eens dood gereden (en als dat zo is, is dat natuurlijk verschrikkelijk. maar ja, zoals Eric al zei, was voorheen een provinciale weg, dus die opmerking snijd voor mij geen hout), mensen belden aan met de vraag of ze van het toilet gebruik konden maken (hahaha), en ze hadden zelfs met enige regelmaat barbequeers op hun erf. En zo nog een aantal opmerkingen om mij de ernst van de zaak proberen duidelijk te maken. Inderdaad is hun een genereus bod gedaan om te verkassen, maar dit hebben ze geweigerd, waarop ik gelijk tegen haar zei, dat ze met het nemen van die beslissing tevens hebben gekozen voor de "ongemakken" waar ze nu mee te kampen heeft, want simpelweg, deze vorm van luchthaven bezoek zal altijd blijven bestaan, no matter what. als zij er voor kiest om dat aanbod af te slaan en daar te blijven wonen, moet ze niet zeiken en gewoon accepteren dat dit er nou eenmaal bij hoort. Ze probeert nu zelfs een barriere aan het begin van de Ijweg gerealiseerd te krijgen, als ze dat voor elkaar krijgt, is het voor ons wel einde verhaal, mits we daar parkeren en met ons hele zaakje die kant op lopen. Het zal mij benieuwen hoe dit af gaat lopen, het lijkt wel een soap serie...
Shoot first, edit later! :-)
User avatar
United
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 410
Joined: 11 Oct 2005, 17:43
Subscriber Scramble: United
Location: AMS

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by United »

Key wrote: * Aan mensen die op het luchthaventerrein werken is gevraagd 's avonds niet met groot licht te rijden. Op een onverlichte weg buiten de bebouwde kom. :roll:

Erik
:shock: Die kon ik nog niet. Sinds wanneer is dit?

United
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11248
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by Key »

Dat is inmiddels wel een jaar geleden - en uiteraard genegeerd. Maar het past in de rest van het uitzonderlijke plaatje.
Wat ik overigens niet wil is een hetze tegen die mensen ontketenen. Ik hoop alleen dat e.o.a. bestuurder misschien eens doorkrijgt voor welk karretje hij zich heeft laten spannen.

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
United 777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 435
Joined: 15 Oct 2004, 20:59
Subscriber Scramble: United 777
Location: Sneek

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by United 777 »

polderbaan wrote:Voor de klagers over tegenlicht op de Polderbaanplek zou ik nog willen opmerken, dat de oude plek langs 06/24 vanaf 15.00 uur ook tegenlicht had, wat daarna steeds slechter werd.
Persoonlijk vind ik het vliegverkeer op Schiphol tot drie uur 's middags een stuk interessanter dan in de uren daarna. De oude spottersplaats langs de Kaagbaan bood in mijn ogen veel betere fotografeermogelijkheden dan de afgelegen locatie bij de Polderbaan. Vooral als de Kaagbaan voor landingen werd gebruikt, kon je de hele ochtend met de zon in de rug prachtig foto's maken. Dat lukt dus niet vanaf de officiële spottersplaats bij de Polderbaan. Tegen de tijd dat de zon daar goed staat is de ochtendspits voorbij. Ik zal de Kaagbaanplek de rest van mijn leven blijven missen.
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by EHAM »

United 777 wrote:Vooral als de Kaagbaan voor landingen werd gebruikt, kon je de hele ochtend met de zon in de rug prachtig foto's maken.
In mijn optiek is de situatie bij de Kaagbaan op fotografeergebied er niet veel slechter op geworden dan vroeger. Oke, de gezelligheid en de sfeer van de oude spottersplek zijn verdwenen, evenals het unieke plekje bij Sierra, maar in de welbekende bocht bij de Beechavenue kan je nog steeds de hele ochtend prachtig platen in de landing. Tegenwoordig zelfs zonder lelijke uitstekende palen waar je bij de oude spottersplek toch wel vaak last van had.
Joost de Wit
Image
User avatar
United 777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 435
Joined: 15 Oct 2004, 20:59
Subscriber Scramble: United 777
Location: Sneek

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by United 777 »

Misschien moet ik het gewoon weer eens proberen. Kun je nog het veld in lopen en bij een slootje in het gras gaan zitten?
wrxflyer
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 197
Joined: 10 Feb 2008, 22:16
Type of spotter: F2 civil
Location: Amersfoort, Netherlands

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by wrxflyer »

United 777 wrote:Misschien moet ik het gewoon weer eens proberen. Kun je nog het veld in lopen en bij een slootje in het gras gaan zitten?

Nope!

Alleen in de genoemde bocht in de Beechavenue kan je tot onder de aanvliegroute lopen, maar het weiland langs de Aalsmeerderweg is geheel afgezet met hekken.
Flown in 733,738,A319,A320,A330,MD-11,763,772,742,744
dvdzee
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 589
Joined: 12 Dec 2009, 15:40
Type of spotter: frequent

Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by dvdzee »

kafmees wrote:LET OP !!!!!

Aan de reykjavikweg zijn aan de rechterkant(zijde Aalsmeerbaan) borden gezet.
Daar mag nu niet meer worden geparkeerd, tevens een wegsleepregeling van kracht.
Andere zijde van de weg, geen probleem.

Peter
Dat is gebeurd na de 23ste April en dat komt dus door deze situatie, waarbij er 2 bijna ongelukken zijn gebeurd en vrachtwagens niet normaal de bocht om konden en over het gras moesten rijden om gewoon normaal hun werk te kunnen doen.
En helaas zijn het echt de dagjes mensen :evil: ( die helaas allen die dag onze ooster buren waren ) die het verpesten. Ik maak me daar persoonlijk zeer kwaad om en durf best om mensen aan te spreken. Ze verpesten het gewoon de dagjes mensen. Liefhebbers zetten de auto heus wel ergens goed neer en gaan zelfs een stukje wandelen / lopen of steppen.

Dit was dus de situatie die soms gewoon gevaarlijk was :

1..Aalsmeerbaan 23 April
Image

2..Aalsmeerbaan 23 April (2)
Image

Durf mensen gewoon aan te spreken, natuurlijk op een normale nette manier en leg ze uit wat voor gevolgen het heeft.

Dit was 2 dagen later bij de Kaagbaan in de bocht.......helaas heeft Oom Agent alleen waarschuwingen uitgedeeld.

3..
Image

Zo moet het dus NIET !!!!!! :evil: :evil: :evil:
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by ehusmann »

dvdzee wrote:Dat is gebeurd na de 23ste April en dat komt dus door deze situatie, waarbij er 2 bijna ongelukken zijn gebeurd en vrachtwagens niet normaal de bocht om konden en over het gras moesten rijden om gewoon normaal hun werk te kunnen doen.
En helaas zijn het echt de dagjes mensen :evil: ( die helaas allen die dag onze ooster buren waren ) die het verpesten. Ik maak me daar persoonlijk zeer kwaad om en durf best om mensen aan te spreken. Ze verpesten het gewoon de dagjes mensen. Liefhebbers zetten de auto heus wel ergens goed neer en gaan zelfs een stukje wandelen / lopen of steppen.
Uhm, misschien ben ik een beetje erg traag ven begrip nu, maar als de spotters hun auto's wel ergens anders neer zetten, maar de dagjesmensen het verkeerd doen, wat is dan het probleem van parkeerverbod? Wat is er dan verpest? Volgens mij is het dan nu alleen maar beter geworden, want nu kunnen ze er niet meer parkeren... (of in elk geval op straffe van een boete).

Erwin
Image
Post Reply

Return to “'t Praethuys”