Afriqiyah A330 crash opinie enz.

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Rene Klok
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 486
Joined: 04 May 2006, 10:49
Subscriber Scramble: Ja
Location: In a galaxy far far away

Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash

Post by Rene Klok »

Tja nu noem je net die twee bedrijven die er vaak nogal een gieren en sensatie cultuur op na houden.
Ja, als je het zo uitlegt dan ben ik het redelijk met je eens.
Groeten, Regards,
René

Image
User avatar
brno
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 224
Joined: 07 Mar 2009, 20:14
Type of spotter: Shipspotter & Aircraft
Subscriber Scramble: brno
Location: 50% aan boord, 50% thuis
Contact:

Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash

Post by brno »

Even heel wat anders; als ik de beelden zie van de crash-site vallen mij een 2 tal zaken erg op in vergelijking met andere
crashes vlak voor de landing, zoals de Tu-154 in Smolensk, de Hercules op Eindhoven, 737 op Schiphol, DC-10 Faro enz.
De gecrashte A330 is echt niet meer herkenbaar als vliegtuig, op de staart en 2 vleugels na, je zou toch verwachten dat 1000
meter voor de touch-down de snelheid niet meer als zo`n 160 knopen zou bedragen, en het ``spoor`` zou maar liefst 800 meter lang zijn? Nogmaals; niet om te speculeren, ik ben maar een leek, maar deze 2 zaken vielen mij nogal op.

Groet,
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash

Post by Hurricane »

brno wrote:Even heel wat anders; als ik de beelden zie van de crash-site vallen mij een 2 tal zaken erg op in vergelijking met andere
crashes vlak voor de landing, zoals de Tu-154 in Smolensk, de Hercules op Eindhoven, 737 op Schiphol, DC-10 Faro enz.
De gecrashte A330 is echt niet meer herkenbaar als vliegtuig, op de staart en 2 vleugels na, je zou toch verwachten dat 1000
meter voor de touch-down de snelheid niet meer als zo`n 160 knopen zou bedragen, en het ``spoor`` zou maar liefst 800 meter lang zijn? Nogmaals; niet om te speculeren, ik ben maar een leek, maar deze 2 zaken vielen mij nogal op.

Groet,
De Herc op Eindhoven en de Turkish 737 kan/mag je niet vergelijken met deze situatie omdat de omstandigheden uit heel andere hoek komen (Faro is mij niet bekend) maar, in algemeenheid; een vliegtuig is ontwikkeld om bepaalde krachten te kunnen doorstaan; in een crash ontstaan altijd andere krachten dan waar een kist op gebouwd word dus dan is het geheel situatieafhankelijk hoe de materialen reageren.

Gezien de composite-romp / buitenkant van een kist is een zeer logische reactie dat deze versplinterd als het in aanraking komt het een zeer oneven, steenachtige omgeving zoals bij TIP het geval is. Dan blijft er wat skin metaal over en dat vliegt dan ook alle kanten op.

Omdat de kist niet rechtstandig uit de lucht is gekomen is de wrakstukken-reeks langwerpig want bij impact krijgt alles een versnelling en die word dan omgezet in een voorwaardse beweging (wederom afhankelijk van het materiaal en ondergrond). Bij de TK was het spoor relatief klein omdat het weiland veel energie heeft geabsorbeerd dus de versnelling was zeer beperkt.

Adios, H.
Groeten,
Ron
User avatar
Hans
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4047
Joined: 24 Aug 2002, 11:07
Type of spotter: S5 - Military & Civil
Subscriber Scramble: Yep
Location: The Net
Contact:

Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash

Post by Hans »

Heb ergens (weet niet meer waar) iets gelezen, waar gesuggereert werd dat de kist een doorstart zou hebben proberen te maken, maar in die actie met 1 vleugel de grond geraakt heeft, waardoor hij, zeg maar, een soort salto heeft gemaakt; dit zou die versnelling verklaren, evenals het feit dat de staart uiteindelijk helemaal aan het verste einde van de de crash site is gevonden.
Maar vooralsnog is dat in mijn beleving nog steeds speculatie.

Hans
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash

Post by aviodromefriend »

Kijk Telegraaf, zo kun je er ook mee omgaan (en dan dus twee uur wachten nadat het was gebeurd) of zoals ik op een Tweet las:
claudia de breij wrote:Je zal Sjuul Paradijs zijn. Jarenlang goed van gegeten, maar nu het contact met de nationale onderbuik even helemaal kwijt. #lastighoor
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Andras
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1108
Joined: 20 Jul 2008, 11:18
Type of spotter: Photo only
Location: Bearing 210 from EHLW 70 NM
Contact:

Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash

Post by Andras »

Het is wederom afwachten wat het onderzoek zal gaan uitwijzen. Even een paar zaken die mij zijn opgevallen zonder conclusies te trekken aangezien de eventuele onderbouwing niet aanwezig is in de vorm van bewijzen.

1. Heel veel puin en weinig grote brokstukken. (Hoge snelheid (High Impact) of abnormale vliegtuig 'attitude' waardoor behoud van airframe geminimaliseerd wordt.
2. Ongeveer 1-2 mijl voor het vliegveld.
3. Schijnbaar weinig brandverschijnselen.
4. Betrekkelijk groot gebied qua materiaal.
5. Verschillende getuigen ter plaatse melden luide knallen (noemen het explosies) vlak voor het ongeluk.
6. Kennelijk verzoek om ambulance/medische hulp vanuit Airbus aan ATC.
7. Goedkoop vliegen, dus " zat er een keer aan te komen". Ik meen dat je nog steeds van goede huize moet komen als je een Airbus A-330 mag vliegen. Laat staan aankopen. Laat ik voorop stellen dat het een normaal functionerend en gezond bedrijf is. Vreemde uitspraak.
8. Zicht was volgens diverse bronnen voldoende, mogelijk slecht zicht de avond voor crash.
9. Schijnbaar geen ILS op deze baan in deze richting (of werkende in dit geval) => manuele landing op zicht
10. Mogelijke laagstaande zon.
11. Vooralsnog geen abnormale communicatie tussen ATC en Airbus melden de media.

Mag ik nog opmerken dat sommige kranten en media zich zeer onprofessioneel en respectloos hebben gedragen en opgesteld?

Groet,
Groet,

Andras Brandligt
My images at AirTeamImages.com
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash

Post by B767-300ER »

Mooie samenvatting:

Ter aavulling: 09 heeft geen ILS (de baan waarop schijnbaar de landing werd ingezet). De 27 beschikt wel over ILS.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
brno
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 224
Joined: 07 Mar 2009, 20:14
Type of spotter: Shipspotter & Aircraft
Subscriber Scramble: brno
Location: 50% aan boord, 50% thuis
Contact:

Re: Off-topic; Afriqiyah A330 crash

Post by brno »

Nog iets wat mij opviel; crash site ligt niet in het verlengde van de 09, maar zo`n 100/200? meter zuidelijker.

Groet,


ps. net Tripoli even bekeken met Google Earth, interessant!
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Afriqiyah Airways Crash Libya 12-05-2010

Post by 76-er »

I am actualy 'pleased' with the outcome of the investigation. No fingerpointing, no hero worship. The Egyptians and Turks should take notice.

[edited for language]
Last edited by 76-er on 01 Mar 2013, 19:46, edited 1 time in total.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Afriqiyah Airways Crash Libya 12-05-2010

Post by aviodromefriend »

76-er wrote:Eerlijk gezegd ben ik wel 'blij' verrast met de uitkomst van het onderzoek. Niks goedpraterij, niks vingerwijzen naar anderen, niks heldenverering. Kunnen o.a. de Egyptenaren en Turken nog wat van leren.
You still expected all that? Why would today's Libya still "defend" a company and/or its employees that, at the time of the crash, was run by a son of Khadaffi?

BTW mistake in the animation: the Dutch would have flown to Brussels, not Amsterdam.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Afriqiyah Airways Crash Libya 12-05-2010

Post by 76-er »

aviodromefriend wrote:You still expected all that? Why would today's Libya still "defend" a company and/or its employees that, at the time of the crash, was run by a son of Khadaffi?
Not because of the regime, but because of North African/Middle-East culture. With of course the Egypt Air crash into the Atlantic and TK at AMS as primary examples.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”