Cougar in nieuw grijs
Moderator: SWAT 11
Forum rules
This forum is supervised by GRAS, Scramble only hosts this forum. The basic rules of the Scramble Message Board also apply to this forum, but GRAS may have additional regulations. Dutch is the main language here but English is allowed too. |
Cougar in nieuw grijs
Een Cougar-transporthelikopter van het Defensie Helikopter Commando is als eerste helikopter voorzien van een nieuwe grijze kleur. De kleur vervangt de groene camouflage-tinten waarmee de transporthelikopters momenteel zijn uitgerust. Een Cougar vloog tijdens een testfase van 2 jaar al in een grijze kleurstelling. Na evaluatie is gekozen voor een nieuwe grijze kleur.
Het chromaatarme verfsysteem is een semi-gloss. Testen wijzen uit dat de helikopter daardoor minder opvalt in de omgeving, zowel zonder als met infraroodcamera. De grijze kleur biedt mogelijkheden om bij langdurige missies een extra verflaag aan te brengen voor woestijn- of jungle-camouflage. De Koninklijke Luchtmacht past het nieuwe grijs al toe op haar F-16’s en de verf zal tevens worden gebruikt op de Chinook-transporthelikopters.
De Cougar S-453 is tijdens zijn 15-jaarlijkse inspectie met de nieuwe kleur bespoten. De andere Cougars en de Chinook-transporthelikopters volgen later. Het spuiten gebeurt op Logistiek Centrum Woensdrecht.
MINDEF, 19 maart 2010, 16.39 uur
Het chromaatarme verfsysteem is een semi-gloss. Testen wijzen uit dat de helikopter daardoor minder opvalt in de omgeving, zowel zonder als met infraroodcamera. De grijze kleur biedt mogelijkheden om bij langdurige missies een extra verflaag aan te brengen voor woestijn- of jungle-camouflage. De Koninklijke Luchtmacht past het nieuwe grijs al toe op haar F-16’s en de verf zal tevens worden gebruikt op de Chinook-transporthelikopters.
De Cougar S-453 is tijdens zijn 15-jaarlijkse inspectie met de nieuwe kleur bespoten. De andere Cougars en de Chinook-transporthelikopters volgen later. Het spuiten gebeurt op Logistiek Centrum Woensdrecht.
Re: Cougar in nieuw grijs
Is dat dezelfde kleur die de NH-90 ook gaat krijgen?
Rockville wrote:Een Cougar-transporthelikopter van het Defensie Helikopter Commando is als eerste helikopter voorzien van een nieuwe grijze kleur. De kleur vervangt de groene camouflage-tinten waarmee de transporthelikopters momenteel zijn uitgerust. Een Cougar vloog tijdens een testfase van 2 jaar al in een grijze kleurstelling. Na evaluatie is gekozen voor een nieuwe grijze kleur.
© 2010 John Kuijsters > Cougar S-453 in nieuwe grijs.
Last edited by flyjohn on 29 Mar 2010, 08:50, edited 1 time in total.
Welke kleur is dit dan? Het grijs rond de cockpit en op de staart ziet er toch echt lichter uit...Rockville wrote:De Koninklijke Luchtmacht past het nieuwe grijs al toe op haar F-16’s
- Arjan
- Scramble Master
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Arjan
En blijkbaar de Chinooks dus ook! Komt wel de leesbaarheid ten goede!
Scramble member since 1990
- Redskin301
- Scramble Addict
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
Nog meer saai grijs onze Cougars waren nou net zo mooi groen
- Stephan Lodewijks
- Scramble Master
- Type of spotter: I shall say this only once: (ex-)MILITARY!!!! :-)
- Subscriber Scramble: Stephan Lodewijks
Da's dan een primeur volgens mij, want ik kan zo snel echt geen land noemen welke haar Chinooks grijs spuit...knal er een paar mooie lettercodes op en misschien krijgen ze zelfs een CH-46 Sea Knight "feel"...Arjan wrote:En blijkbaar de Chinooks dus ook! Komt wel de leesbaarheid ten goede!
HH-47 wordt ook grijs.Stephan Lodewijks wrote:Da's dan een primeur volgens mij, want ik kan zo snel echt geen land noemen welke haar Chinooks grijs spuit...knal er een paar mooie lettercodes op en misschien krijgen ze zelfs een CH-46 Sea Knight "feel"...Arjan wrote:En blijkbaar de Chinooks dus ook! Komt wel de leesbaarheid ten goede!
160 SOAR vliegt al met grijze MH-47's.
- Piet Luijken
- Moderator
- Subscriber Scramble: Piet Luijken
Franse luchtmacht cougars toch ook al, inclusief Caracal CSAR heli
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
Greetings,
Piet Luijken
Scramble Editor
Piet Luijken
Scramble Editor
- eagle-keeper
- Scramble Die-Hard
Worden de Cougars nu allemaal de zelfde grijze kleur als de S454, zoals deze?
-
- Scramble Newbie
- Type of spotter: S6
Next in line: S-445. Nu nog op LCW en week 18 op EHGR
een impressie ziet er zo uitwonju666 wrote:160 SOAR vliegt al met grijze MH-47's.
(niet mijn foto)
even een paar van die aanhangsels er af fantaseren, en onze nieuwe motor kappen er op fantaseren, en je hebt een grijze KLU chinook volgens mij
er is ook een ARNG unit die rondvliegt met grijze apache's
ben benieuwd of dat voor ons ook de volgende stap is
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Type of spotter: F5 Military
Bah, het wordt steeds saaier......
Doet me overigens een beetje denken aan de tijd toen ik bij luchtmacht zat. Toen hadden we ook grijze gevechtskleding, ipv camouflage.
Doet me overigens een beetje denken aan de tijd toen ik bij luchtmacht zat. Toen hadden we ook grijze gevechtskleding, ipv camouflage.